Bästa 24 Spelskärm som finns

Permalänk
Medlem

Bästa 24 Spelskärm som finns

För alla er som efterlyser en vass 24 wide spelskärm behöver inte se längre än detta!

Denna skärm krossar allt annat på marknaden när det gäller ghosting/blurring o.s.v..sådant existerar ej på detta under!

Så glöm nu allt gammal teknik som dell o.s.v kör med

http://www.benq.se/products/LCD/?product=726

En bra länk här som beskriver tekniken!
http://www.tftcentral.co.uk/articles/benq_fp241w.htm

PS! Ska själv defenetivt köpa denna super LCD vilket kommer passa perfekt till min kommande Gaming Pc + att inte glömma min XBOX 360 vilket jag ska köra via komponent och kanske även en PS3 vilket jag isåfall kommer köra via HDMI

Tänkte köpa en HDTV men WTF varför denna kan jag även köra film på utmärkt heheh

Permalänk
Avstängd

"Many people may find the response time perfectly fine, but it will be interesting to see how this compares with other 24" models as well as against some of the fastest panels in the market like the Viewsonic VX922 or NEC LCD20WGX2 for instance. More info on this as it becomes available."
Står det även.
Dom kör en fet overdrive enligt tftcentral om jag fattat det rätt.
Får väll se hur den verkligen är när lite fler reviews rammlar in

Permalänk
Medlem

Har du läst om hur BFI funkar ?
Visst man ska väl kanske inte jubla för mycket innan rec kommer, fast den verkar ruskigt lovande och den förra modellen alltså den utan BFI har ju fått stående ovationer lite överallt!

Har föresten en NEC 20WGX2 själv och visst den är grym fast en större + bättre inkopplingsmöjligheter och att få slippa det s.k.a blurringen skulle jag inte tacka nej till

Sen ser xbox 360 ut som skit på denna skärm och det beror säkert på att det inte finns komponent utan bara VGA som man kan köra den på..har testat boxen på ett flertal HDTV's och att köra genom VGA är helt värdelöst även där..urvattnade klena färger, sen kör man via komponent är det helt vansinnigt bra!

Permalänk
Medlem

Är detta marknadsföring eller vad är det? Du låter som min TV när tv-shopkanalen är på.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men vad jag förstår så sätter skärmen in en svart bild mellan varje frame. borde det inte flimmra då? och är inte det vi ville komma ifrån när det gällde CRT?

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

16ms respons? när blev det imponerande?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
16ms respons? när blev det imponerande?

Reagerade också på det.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Reagerade också på det.

Responstiden för GTG är 6ms men sen så behöver ju inte responstiden säga så mycket. Denna skärm är riktigt grym, jag har FP241W själv och jag har testat väldigt många skärmar. Ingen "input lag" på denna.

Jag upplever denna som bättre än Dells populära 24".

Permalänk
Medlem

16 ms???
Varför inte då gå ner till 22" och få 5 ms?

Jag har Samsung 22" och den har 5 ms, underbar skärm.

Permalänk

är riktigt lockande att skaffa en

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Avstängd

Det är 6ms gtg, varför läser alla 16ms när skärmar visas som gtg idag.
Och flykt för det är en TN panel, vissa vill ha riktiga färger, mindre bleeding, betraktninvsvinklar, hdmi, stöd för 1080 etc? Bara kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Responstiden för GTG är 6ms men sen så behöver ju inte responstiden säga så mycket. Denna skärm är riktigt grym, jag har FP241W själv och jag har testat väldigt många skärmar. Ingen "input lag" på denna.

Jag upplever denna som bättre än Dells populära 24".

Presis det är 6 ms GTG och det är bland det bästa man kan få..folk vet inte vad dom talar om som vanligt heheh!

Kul du är nöjd med skärmen och kollar man på Hardforum finns en länk på drygt 80 sidor där så populär är bara förnamnet

Överallt där jag läst spöar denna skärm skiten runt ut sagt av allt annat som finns på marknaden idag..

Själv väntar jag på deras Z modell med BFI som är alldeles runt hörnet och skulle man inte gilla det med BFI ska det gå att slå av eller t.o.m ställa i 3 steg!

Det funkar på liknade sett som dom nya 100hz LCD Tv's!
Ska va helt grymt i spel och så men för film inget vidare, aja blir kul att se så bara bita på naglarna o vänta ett tag till då

Permalänk
Medlem
Citat:

Response time (tr/tf) 16ms

tr = time to rise
tf = time to fall

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flykt
16 ms???
Varför inte då gå ner till 22" och få 5 ms?

Jag har Samsung 22" och den har 5 ms, underbar skärm.

För att alla 22" är TN-paneler = budgetskärmar. Inte i samma klass som denna som har en helt jämn backlight, äkta 8-bitars panel, massor av anslutningar och PIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-Xter
Rätta mig om jag har fel men vad jag förstår så sätter skärmen in en svart bild mellan varje frame. borde det inte flimmra då? och är inte det vi ville komma ifrån när det gällde CRT?

Precis vad jag oxå undrar. Dessutom borde man ju bara få ut 50 fps i spel även om skärmen går i 100Hz.... eller?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
För att alla 22" är TN-paneler = budgetskärmar. Inte i samma klass som denna som har en helt jämn backlight, äkta 8-bitars panel, massor av anslutningar och PIP.

Inte alla det finns minst en 22" med "äkta" 8-bitars panel..

www.eizo.com/products/graphics/cg221/index.asp

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inte alla det finns minst en 22" med "äkta" 8-bitars panel..

www.eizo.com/products/graphics/cg221/index.asp

Det har du iofs rätt i. Jag skulle kanske skrivit alla billigare 22"-skärmar.

Permalänk
Medlem

Ni som tänkte köpa denna skärm kan ju börja spara.. kommer kosta 10k i alla aktuella web butiker.
T.ex. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101439

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Ni som tänkte köpa denna skärm kan ju börja spara.. kommer kosta 10k i alla aktuella web butiker.
T.ex. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101439

Javisst det har jag vetat ett bra tag nu och som oftast får man ju vad man betalar för

Fast visst lite svider det ju!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt att lägga ut 3.000 kr mer på en skärm som har HDMI än en Dell 2407WFP.
Köpte den för 7.000 kr och den har samma specifikationer men har inte HDMI och den är väldigt stilren.
Supernöjd med den

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Tycker inte det är värt att lägga ut 3.000 kr mer på en skärm som har HDMI än en Dell 2407WFP.
Köpte den för 7.000 kr och den har samma specifikationer men har inte HDMI och den är väldigt stilren.
Supernöjd med den

Tyvärr så kostar 2407WFP över 10000kr idag då verkar FP241W ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Tittat lite på denna skärm. Priset mellan de två varianterna skiljer sig en del, under 9000:- för den utan BFI och 10500 för den med.

Hittade en recension som beskriver effekterna av BFI:
http://www.behardware.com/articles/646-1/benq-fp241wz-1rst-lc...
Inte helt positivt alltså, även om den ger en klar upplevd minskning av skuggeffekter.

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll på om skiten flimrar och genererar gammal vanlig djävla CRT huvudvärk vid för långa redigeringspass? Det låter som om en ondskefull teknik har återkommit, eller cyklar jag nu?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

De säger i artikeln att man bör stänga av funktionen för desktop arbete, annars kan man uppleva ljusojämnheter. Det går ju slå av så man kan ju använda det i de fall som det verkligen gör nytta utan att störa.

Permalänk
Medlem

Sitter här själv å funderar på vilken man ska välja... får sån beslutsångest
Det är ju trotts allt en skärm man planerar att ha ett litet tag.

Själva prisskillnaden på Benq FP241W och Z modellen spelar ingen större roll, vill egentligen bara åt den som klarar FPS spel bäst (dvs med minst eftersläpningar å dyl). Eller finns det någon annan skärm som presterar bättre i spel än Benq's skärmar, vid ungefär samma summa? edit: ska vara 24" såklart.

Permalänk

Fick min BENQ FP241W igår och kan bara säga att jag är ruskigt nöjd. Förbannat bra skärpa i windowsmiljö och när man spelar så finns det absolut inget att klaga på.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 3 ghz | Zalman CNPS9700LED | Asus P5B Deluxe | PNY GeForce 8800GTS 512MB | Corsair 2GB DDR2 PC5400 | Antec NeoHe 550W | Antec P180 | 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB | X-FI Xtrememusic | BENQ FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr_juggler
Fick min BENQ FP241W igår och kan bara säga att jag är ruskigt nöjd. Förbannat bra skärpa i windowsmiljö och när man spelar så finns det absolut inget att klaga på.

Får man fråga vad du spelar för spel?

Permalänk

Spel jag hittills testat är Company of heroes, Oblivion, Call of Duty 2, NWN 2 med mera.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 3 ghz | Zalman CNPS9700LED | Asus P5B Deluxe | PNY GeForce 8800GTS 512MB | Corsair 2GB DDR2 PC5400 | Antec NeoHe 550W | Antec P180 | 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB | X-FI Xtrememusic | BENQ FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig för köp, känns som jag kommit fram till 2st olika val

1: Benq FP241W + 8800GTX
2: Benq FP241WZ + 8800GTS

Skilljer enbart någon hundralapp på de valen i slutändan.
Frågan är bara vilket ni skulle rekomendera utav de 2 alternativen (datorn används för spel, framför allt Enemy Territory)?

Sen undrar jag det här med ångerrätten hur den funkar(bara för att vara på den säkra sidan ifall jag nu skulle ogilla skärmen)?

Tacksam för lite svar

mvh 8roxz

Permalänk

Om jag varit i dina kläder hade jag definitivt satsat på alternativ 1.

Vad beträffar distansavtalslagen, som alltid skall följas då man handlar via internet, ger det 14 dagars öppet köp om varan returneras i "i huvudsak" oförändrat skick. Med andra ord kan du beställa skärmen, leta upp eventuella döda pixlar, och sedan skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Så tänkte i alla fall jag när jag köpte den.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 3 ghz | Zalman CNPS9700LED | Asus P5B Deluxe | PNY GeForce 8800GTS 512MB | Corsair 2GB DDR2 PC5400 | Antec NeoHe 550W | Antec P180 | 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB | X-FI Xtrememusic | BENQ FP241W 24"