Nytt BFG 7900GS trasigt vid leverans?

Permalänk
Medlem

Nytt BFG 7900GS trasigt vid leverans?

Tjena

Jag fick till min lycka mitt nya BFG 7900GS idag.
Moderkortet jag har ett Asrock 775Dual-VSTA, på det har jag en AGP port och en PCI-E port...
Innan har jag använt ett 6800"nu/vanilla" och det har ju funkat prima...
men nu när jag handlat ett PCI-E kort så hände följande:

  • Jag startar datorn

  • Post

  • Windows Bootar

  • Fläkten på grafikkortet går upp på max

  • Skärmen slocknar

  • Datorn har låst sig så det är bara att rycka strömmen

Jag kan gå in i bios och leka och allt men när jag ska boota windows (spelar ingen roll om det är via skivan eller felsäkertläge eller något)
Moderkortet är ju lite underligt men det stödjer 7900GS... Jag har läst om många som använder sig av det och detta mobo...
Jag ska ta med mig det till en polare någon dag och testa det i hans burk, några tipps på vad jag kan testa tills dess?

Är tacksam för all respons

//Stefan

Permalänk
Medlem

Uff trist om kortet är trasigt säkert. Du har ett ok nätagg antar jag?

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Har du avinstallerat helt bort från den gamla drivrutinen och sen stänga ner dator för att ta bort det gamla grafikkortet o sen satten in den nya? Det ska helt vara först som körs VGA inställning som finns i xp, och sen installera in nya drivrutiner...

Visa signatur

"Allt håller inte för evigt, de rostar"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firehand
Har du avinstallerat helt bort från den gamla drivrutinen och sen stänga ner dator för att ta bort det gamla grafikkortet o sen satten in den nya? Det ska helt vara först som körs VGA inställning som finns i xp, och sen installera in nya drivrutiner...

Ne, men iom att det blir samma sak när jag försöker boota med xp skivan så kan det ju inte vara det?

Jag har ett 520W nätagg...

Edit: jag har googlat på om det var någon som har haft problem med PCI-E kort med detta mobo, men har inte hittat något... (eller en sak om en bios inställning men det hjälpte inte)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ne, men iom att det blir samma sak när jag försöker boota med xp skivan så kan det ju inte vara det?

Jag har ett 520W nätagg...

Tillverkare är intressant med.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Tillverkare är intressant med.

Hehe, Det är ett Aspire (skämms) men det kan ju inte spela...
Rekommenderat minimum för detta kort är ju bara 350W... har för mig att det var 400W för mitt gamla 6800 (vilket ju inte är jättesnålt)

Permalänk
Medlem

Kommer du in i felsäkertläge? testa ta bort drivrutiner för gfxet, tror inte det gör ngn skillnad, men värt ett försök iaf.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Kommer du in i felsäkertläge? testa ta bort drivrutiner för gfxet, tror inte det gör ngn skillnad, men värt ett försök iaf.

Nix... det är det som är grejjen... jag får ju bild på graffet men så fort jag försöker boota via skiva eller felsäkert läge så slocknar skärmen och fläkten på grafikkortet går upp på maxvarv

(sitter med mitt AGP kort nu)

Permalänk
Medlem

Har du senaste bios på din mobo?

Visa signatur

"Allt håller inte för evigt, de rostar"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firehand
Har du senaste bios på din mobo?

Är inte 100% säker men isf inte äldre än näst nyaste...
(det är "för många som laddar ner" från asrocks server så jag kan inte ladda ner dom, det tog 2 timmar sist jag gjorde det, helt sjukt)

Permalänk
Medlem

Vet att många har problem med asrock fastän den har bra lösningar, med agp och pci-e... Jag hade funderat att köpa detta mobo, men nu är jag lite osäker, får se lite längre fram i tiden om de har löst riktigt bra kring hårdvaran som s-ata och annat... men värt att testa olika drivrutiner för grafikkort, kanske någon version passar bäst än den nyare. Det kan låta lite knepigt...

Visa signatur

"Allt håller inte för evigt, de rostar"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firehand
värt att testa olika drivrutiner för grafikkort, kanske någon version passar bäst än den nyare. Det kan låta lite knepigt...

jag får den inte ens att boota så andra drivrutiner är inte att tala om...

dock så funkar mobot prima i övrigt

edit: uppdaterade just bios till nyaste men det gav inget resultat...

ser inte detta lite skumt ur?

dock ser det ut så på båda (det sitter 2st på kortet)... det ser ju ut som om mitten pinnen är av :S.. .kanske ska vara så dock
(sry för kass bild, taget med mobilen...)

Permalänk
Medlem

ha jo det såg mysko ut

men du har du nått du behöver spara så gör det o installera om skiten !! med det nya graffekortet i !!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
ha jo det såg mysko ut

men du har du nått du behöver spara så gör det o installera om skiten !! med det nya graffekortet i !!!

Men det går ju inte :S Försöker jag "boota" med CD'n så blir det samma sak :S

Permalänk
Medlem

ahaaaaaa
sorry missade det

o denna gången läste jag hela tråden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tog med grafikkortet till en polare idag... och det skumma är att det funkade finemang i hans burk.
jag tänkte då att det kanske var moderkortet dom va väck så jag tryckte in hans ATI x1900xt och med det så bootade datorn upp felfritt :S
jag har hört om andra som kör 7900GS på sina asrock 775dual-vsta så det SKA gå

Permalänk
Medlem

Du har väl en inställning i Bioset huruvida du skall boota med Agp eller Pci-E.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du har väl en inställning i Bioset huruvida du skall boota med Agp eller Pci-E.

ja men jag har satt pci-e som "first graphic adapter"... men det skumma är ju att den bootar fint med ATI kortet men inte med mitt Nvidia
men mitt så får jag bild men när den ska boota win så slocknar skärmen

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem ett tag fast med agp kort... löste det med att ta bort gammla drivrutinerna bara... testa att boota upp datorn med agp kortet ta bort alla gammla drivisar sedan teta kör med pcie kortet?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hm har du provat o sätta tillbaka de gamla grafikkortet starta upp xp gå sen in o ta bort alla drivrar till grafiken se till att den står i vga läge innan du stänger av datorn, byt sen grafikkort nollställ bioset innan du starta upp (se till att ström sladden är ur dragen inna du nollar bioset)

De bruka funka för mig när grafikkorten krånglar i mellan AGP o Pci express.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

aha..JAg har varit med om typ samma sak. Mitt gamla Gainward 6600GT gick inte ihop med Abits moderkort så ja fick byta moderkort :P....Så funkade felfritt efter bytet :D....MEn sen så sålde jag mitt 6600GT å köpte en X850XT Osv osv ;)....Så ditt graffekort gillar nog inte ditt mobo :(....Tror jag ialf

Permalänk
Medlem

iom att det blir samma sak i felsäkert läge och när jag försöker boota med xp-skivan så kan det ju inte var a drivsarna dom strular...
om det är så att det bara är så att moderkortet inte vill ha grafikkortet, vad säger jag till ställer jag köpt det?

men det skumma är ju att det är andra som kör 7900gs med samma mobo...
det finns ju (dock inte BFG) med på asrocks lista på grafikkort som det SKA stödja http://www.asrock.com/support/VGA/show.asp?Model=775Dual-VSTA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
aha..JAg har varit med om typ samma sak. Mitt gamla Gainward 6600GT gick inte ihop med Abits moderkort så ja fick byta moderkort :P....Så funkade felfritt efter bytet :D....MEn sen så sålde jag mitt 6600GT å köpte en X850XT Osv osv ;)....Så ditt graffekort gillar nog inte ditt mobo :(....Tror jag ialf

Sjukt att det finns komponenter som inte "gillar" varandra än idag.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Sjukt att det finns komponenter som inte "gillar" varandra än idag.

jag hoppas VERKLIGEN att jag inte behöver köpa mobo och minnen (kör DDR nu)
för det blir dyrt X(

Permalänk
Avstängd

jag hade också ett sånt moderkort innan o det är det sämsta kortet man kan ha typ.
mitt x700 ville inte på det men alla agp kort jag hade funka.

btw ta bort kylaren o kolla om du har gt core på ditt kort för bfgs kort brukar kunna gå o låsas upp till gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag hade också ett sånt moderkort innan o det är det sämsta kortet man kan ha typ.
mitt x700 ville inte på det men alla agp kort jag hade funka.

btw ta bort kylaren o kolla om du har gt core på ditt kort för bfgs kort brukar kunna gå o låsas upp till gt

hehe jo jag vet, men jag hade inte en GT core redan kollat

Permalänk

På bilden lite längre upp: Inget fel på den (TO-262kapsel), "tabben" (baksidan på kretsen, "sticker upp" lite ovanför) är ett av 3 ben.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
På bilden lite längre upp: Inget fel på den (TO-262kapsel), "tabben" (baksidan på kretsen, "sticker upp" lite ovanför) är ett av 3 ben.

ok... härligt då vet jag iaf det... så den delen som sricker upp är ist för det som ser ut som ett avkapat ben...

men jag har ju nu testat kortet i en annan dator och det funkar där... bara i min det inte funkar