Permalänk
Medlem

Windows ger up vid clockning

ja...

Vad ska man säga, var andra gången jag försökte mig på lite överclockning och andra gången det slutat med att jag fått installera om hela windows. Det blir helt enkelt cpigt, vill inte starta, boot failures, hittar inte hårddisken tills man formaterat om partitionen eller reparerat windows nu när man tagit bort hårddisken och flyttat plats på den bland annat.

Vet någon vad det kan vara för något som gör så att mina hårddiskar börjar flippa ut? Är det tecken på att man försökt klocka för mycket?

I sign ser ni min dator.

Permalänk

låter som om du helt enkelt kör diskarna på för hög frekvens. brukar resultera i korrupt data och andra problem. om du har låsta portar på mobot kan du köra på dom, annars kan du låsa pci till 33,33 och pci-e till 100. eller dom kan du iofs låsa iaf.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

pci och pci-e är alltid låsta samt så ska sata portarna vara låsta enligt moderkort spefficationerna, men det verkar vara som att de inte är det.

Permalänk
Medlem

Precis som ovanför skriver, lås PCI-E till 100 Mhz så ska inte SATA diskarna bli påverkade.

Eftersom du nu skrev att du redan låste PCI-E så kan dina problem helt enkelt bero på ostabil överklockning, om inte dina minnena eller CPU är stabil och kan skriva/läsa rätt information från/till hårddisken/minnena/CPU´n så kommer infon som skickas att bli korrupt vilket kan skada datan, vilket i sin tur gör att du får problem.

Jag tycker du ska tesköra ex Prime eller liknande program som pressar din processor/minnen ordentligt så att du kan avgöra om du har stabil överklockning speciellt om du ska köra 24/7 överklockat, testa också minnena med memtest eller liknande.
Sedan gör en dubbelkoll i BIOS så att du inte missat att Disabla inställningar som kan påverka hårdvaran under överklockning.

Hur klockar du, genom BIOS eller i Win? Om du klockar i win vilket program och hur högt kör du CPU/minnena med vilken volt?

Lycka till och jag hoppas verkligen det löser sig för dig.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker