Permalänk
Medlem

Processor Mhz?

Tjena. Funderat över en grej som snabbt kan bli avklarad av ett gött svar.

Det här med hur många mhz en processor ligger på, dual core brukar ju ha t.ex. 1.8mhz frekvens orörda, "vanliga" gammaldags processorer har ju typ kanke uppemot 4.0mhz. Ändå ska ju en dual core vara snabbare. Hur går detta ihop? Står 1.8mhz för ena processorkärnan eller? Så att man får ta det gånger 2 för att få fram frekvensen?? Jag fattar inte.

Permalänk
Medlem

4mhz hahahah... 4GHZ tror jag du menade gosse :D:D
och nej, man får inte 4,8ghz bara för man sitter med en intel conroe E6600 som är på 2,4ghz och den förblir 2,4ghz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

För de första så har jag redan startat en tråd om detta.
För de andra var inte svaret ovan något speciellt "svar". :S

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
4mhz hahahah... 4GHZ tror jag du menade gosse :D:D
och nej, man för inte 4,8ghz bara får man sitter med intel conroe E6600 som är på 2,4ghz och den förblir 2,4ghz

Nja, en två kärnig processor som är 2,4ghz är snabbare än en enkärnig processor på 2,4.

Man kan ta 2,4 gånger 2 för att få en ungefärlig uppfattning av hastigheten. Den kommer inte bli lika snabb som en 4,8ghz processor, fast den är fortfarande betydligt snabbare än 2,4ghz...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Kazen

Håller med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

du ska inte multiplicera det med 2!

har du 2 flygplan går det inte dubbelt så snabbt o flyga någon stans.

ens spu prestanda avgörs av.... cashe minnet,architechturen,frekvensen,busshastigheterna,och antalet kärnor.
finns flera andra saker men det är dom viktigaste typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
du ska inte multiplicera det med 2!

har du 2 flygplan går det inte dubbelt så snabbt o flyga någon stans.

ens spu prestanda avgörs av.... cashe minnet,architechturen,frekvensen,busshastigheterna,och antalet kärnor.
finns flera andra saker men det är dom viktigaste typ.

precis... dock så kan man ta dubbelt så många passagerare

Permalänk

haha... de e nästan så man vill lägga upp de på warpdrive ^^

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en tråd om effektivitet hos processorer i almänhet som jag länkar till, nu så gick jag inte in på djupet utan gav en kort förklaring hur det är möjligt att en "långsammare" processor är snabbare om du endast jämför Mhzén.

#7115684

#7111381

Nu så ska du komma ihåg att det som står i dessa trådar endast är en kort förklaring om varför du inte kan avgöra effektivitet hos en processor genom att titta på Mhzén, förutom detta så finns det massor av andra förbättringar som gör ex en C2D processor så effektiv som den är.
Sedan ska du komma ihåg att inte bara processorn förbättras med åren utan tillverkarna försöker att utveckla lösningar för att få bort alla flaskhalsar i systemet också.
Om du har en snuskigt snabb processor så kan den trots sin snabbhet inte utnyttja den om ditt system har flera flaskhalsar som stoppar upp CPU´n.

Nu så stannar jag här, men om du är intresserad av hur en processor fungerar och arbetar så finns det massor med bra information ute på nätet att hitta.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Yeah yeah, klart jag menade ghz med punkten på det stället.

Tack för svaren, låter väl som att jag är någon random fjortis från lunar som inte kan ett piss. Så är det dock inte riktigt. Hänger bara inte med i utvecklingen så bra. Suck.. bättre på min tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Nja, en två kärnig processor som är 2,4ghz är snabbare än en enkärnig processor på 2,4.

Man kan ta 2,4 gånger 2 för att få en ungefärlig uppfattning av hastigheten. Den kommer inte bli lika snabb som en 4,8ghz processor, fast den är fortfarande betydligt snabbare än 2,4ghz...

en E6600 på 2,4GHz är betydligt snabbare än en P4 på 4,8GHz tex.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazoX
en E6600 på 2,4GHz är betydligt snabbare än en P4 på 4,8GHz tex.

Just att den är snabbare än en P4 kanske stämmer ja, fast som gabriel15 sa de finns andra saker än hz som avgör.

Av vad jag läst i tidigare trådar, så är en enkärnig processor på 4,8Ghz snabbare. Om man ser till att restan är lika...

Edit: Hitta vart det stog på ett av ställen..

Citat:

Kom ihåg att en dual-core processor med två 2Ghz kärnor inte är detsamma som en single-core på 4Ghz. Den senare är betydligt snabbare.

Dual-core FAQ

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.