Permalänk
Melding Plague

Fler Ati R600-rykten

Rykten kring Atis kommande grafikprocessor som går under arbetsnamnet R600 flödar i internationell media just nu. Vad som dykt upp nyligen är att R600 skall lanseras i tre olika modeller i slutet på mars och inte på Cebit som det har spåtts tidigare.

Läs nyheten: Fler Ati R600-rykten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

jävlar va nyfiken jag e på detta
Hoppas det är skitstort haha
Skönt med stora kort

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag väntar som fan på prestandatester av kortet men jag kommer vänta tills crysis verkligen står i butikshyllorna innan jag köper nytt kort.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Jag väntar som fan på prestandatester av kortet men jag kommer vänta tills crysis verkligen står i butikshyllorna innan jag köper nytt kort.

japp man ska nog vänta ett tag. dels på spel och dels på ev. prissänkningar. Men det kan blir svårt

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

Härligt, blir nog att köpa ett nytt system i slutet av april-början av maj förhoppningsvis så det kommer rätt lagom Vad tror ni korten lanseras under för priser??

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Jag älskar stora kort!
Ju större desto bättre! Stora grafikkort är manligt.

Permalänk

stort vafan........ har 1cm tillgodo exklusive strömkontakt med mitt x1900xtx!! )på längden) går ej att "modda" bort heller, en av anledningarna man inte köpte 8800 kort, får helt enkelt ej plats! o så kommer ati med ett stort kort också!! tjockt går men ej för långt!

skärpning!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michelangelo
stort vafan........ har 1cm tillgodo exklusive strömkontakt med mitt x1900xtx!! )på längden) går ej att "modda" bort heller, en av anledningarna man inte köpte 8800 kort, får helt enkelt ej plats! o så kommer ati med ett stort kort också!! tjockt går men ej för långt!

skärpning!!

Instämmer, ologiskt att göra korten långa, då inte alla har platsen som krävs i sina chassin (jag kommer omöjligt kunna få plats med ett R600).

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Så alltså, det blir en R600-modell, två olika RV610 och tre olika RV630 som alla stödjer olika minnestyper. Låter ju lagom rörigt... Ja ja, det blir nog bra.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk

En av anledningarna till att jag inte köpt något Ati-kort hittills är att jag hört folk säga att stödet för Ati-kort är litet i Linux. Är det likadant numera också? Kanske är dags att köra Ati-kort nästa gång det är dags för ett köp. Nvidias drivrutiner i Vista har inte varit någon vidare hittills, har hört en del som klagar. Atis var till och med riktigt bra i redan i Vistas beta-stadium?

Om den bräcker 8800 GTS/GTX och dessutom ligger rätt bra till i pris blir det kanske ett köp, men jag hoppas även att det kommer någon slags mellankort. Har varit lite sugen på ett 8600 Ultra också.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Herregud, detta konstanta grin på kortlängden. Var glad för att dom är så korta istället! På den gamla goda tiden fanns kort som detta: http://en.wikipedia.org/wiki/AWE32

Ser framemot R600-lanseringen fastän jag inte kommer att hoppa på den vagnen. Nvidia blir nog nästa för mig, haft för mycket otur med Ati på sistone.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
En av anledningarna till att jag inte köpt något Ati-kort hittills är att jag hört folk säga att stödet för Ati-kort är litet i Linux. Är det likadant numera också? Kanske är dags att köra Ati-kort nästa gång det är dags för ett köp. Nvidias drivrutiner i Vista har inte varit någon vidare hittills, har hört en del som klagar. Atis var till och med riktigt bra i redan i Vistas beta-stadium?

Om den bräcker 8800 GTS/GTX och dessutom ligger rätt bra till i pris blir det kanske ett köp, men jag hoppas även att det kommer någon slags mellankort. Har varit lite sugen på ett 8600 Ultra också.

Vista är ett kapitel för sig...

Tyvärr är ATI fortfarande långt ifrån godkänt när det gäller drivrutiner för Linux. I det fallet har Nvidia fortsatt bevisat sig bättre, eftersom även deras nyaste kort har stöd för Linux, Solaris och några andra. För några av 19xx korten hann ATI knappt få färdigt några drivrutiner förrän ett halvår efter lanseringen, vilket väl får anses som inte bara dåligt utan som brist på respekt för sina kunder. Dessutom verkar det inte som om ATI la några resurser på att förbättra situationen. Personligen hoppas jag att AMD som nybliven ägare kommer att vissa större intresse.

Jag skulle därför säga att inköp av ett high-end ATI kort är ett mycket osäkert kort. Nvidias drivrutiner integreras dessutom i flera distron, t ex PCLinux, enkelt och smidigt. Men vi kan ju alltid hoppas att ATI/AMD tar sig kragen.

Permalänk
Medlem

skulle inte R600 vara, storleksmässigt, likt tex 7900GTX? var väl på the inc som de snackade sånt förut.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Ett AWE32 hade jag! 2x1mb som jag kunde stoppa lite upppoppade midisets på \o/

Permalänk
Medlem

Gigantiskt WTF?
Jag trodde de skulle ha släppt hela produktenserien vid det laget. Fan vad de släpar fötterna efter sig, upp och nicka! Jag känner att jag börjar bli väldigt otålig nu, de borde komma loss och få ut sin produkt på marknaden snart.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Bara det inte är över 30 cm så är det väl ingen större fara... så R600-kortet (inte budgetvarianterna) som man vill köpa kommer alltså heta X2800XTX, eller?

Jag hoppas att kylningen tar 4 PCI-platser. Det känns liksom... bra, på nåt sätt

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk

E-ATX is the SHIIIT!!! NOT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag älskar stora kort!
Ju större desto bättre! Stora grafikkort är manligt.

Så ska det låta

Permalänk

The inquirer ändrar sig ständigt, men vad jag läser just nu är att det antagligen skall heta X2900XTX, XT, GT och Pro. Det ska finnas möjlighet att köra äkta Quad Crossfire (4 separata kort). Klockfrekvensen skall ligga på 813 mhz om jag minns rätt och kortet ska ha 64 pipelines. Om jag fattat det hela rätt blir det som ett 8800gtx klockat till 813mhz då shaderna motsvarar varandra på nåt sätt. OEM tillverkarnas version kommer vara 30 cm lång p.g.a kylningen medans korten som vi vanliga dödliga får köpa kommer vara 23 cm eller 27 cm (jag minns inte vilken). Jag har tänkt närvara på CEBIT i år så jag hoppas få se det där, jag väntar mig något som är ca 20% bättre än 8800GTX i nuvarande skick. I övrigt är det osäkert hur mkt ström kortet kommer dricka, de flesta rykten säger uppåt 200W, många säger samma som 8800, och förut en gång stod det att det ska dricka 96W på the inq.

Detta är vad jag minns.. jag läser RSS på NH, Swec, the inq, Dailytech, TS, IDG, VR-zone dagligen.

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Bara det inte är över 30 cm så är det väl ingen större fara... så R600-kortet (inte budgetvarianterna) som man vill köpa kommer alltså heta X2800XTX, eller?

Jag hoppas att kylningen tar 4 PCI-platser. Det känns liksom... bra, på nåt sätt

ah bättre med större och tystare kylning (effektivt) precis som "övergången" från 80 fläktar till 120, aja jag tror ni fattar poängen

EDIT, ett fett lufttryck ut från burkens baksida, men endå en tystgående fläkt, tycker att zalman eller artic-cooling borde komma med en smart lösning till 8800 korten

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

förstår inte varför fläktarna ska vara platt på korten när det kan stå upp bakom korten (ifall någon förstår) typ såhär -> L <- fast spegelvänd det dådet är ju aldrig något där ivägen ändå

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
förstår inte varför fläktarna ska vara platt på korten när det kan stå upp bakom korten (ifall någon förstår) typ såhär -> L <- fast spegelvänd det dådet är ju aldrig något där ivägen ändå

Det skulle inte vara så praktiskt... jag har massa sladdar där, det skulle nog trassla in sig. Enklare om kortet är någorlunda strömlinjeformat (om än med räta vinklar)...

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
[B] Jag älskar stora kort!
Ju större desto bättre! Stora grafikkort är manligt./B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
Så ska det låta

Håller helt med! Det är mer känsla i stora kort!:D Man tänker ju ju större dessto bättre, gäller även graffen! Sen är det väl lättare att kyla ett stort kort, lr?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Herregud, detta konstanta grin på kortlängden. Var glad för att dom är så korta istället! På den gamla goda tiden fanns kort som detta: http://en.wikipedia.org/wiki/AWE32

Ser framemot R600-lanseringen fastän jag inte kommer att hoppa på den vagnen. Nvidia blir nog nästa för mig, haft för mycket otur med Ati på sistone.

HAHAHA:P exakt et sånt ljudkort har jag i min p3a :Ddet är enormt!:D

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag älskar stora kort!
Ju större desto bättre! Stora grafikkort är manligt.

HAHA, tja din r**k b*g!!!

Lätt, samma här, varje gång ja läser runt på nätet om folk som klagar på/e bekymrade över att kommande kort kommer bli stora så tänker ja alltid tvärt om. Stort å fläskit ska de va. Man ska behöva såga igenom halva burken för att de ska få plats, å så ska de väga 100 kilo.:D

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

lol, helt sjuka ju, hahahahahaha

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

Jo de är mycket snack om längden men vad spelar de för roll, prestanda är prestanda, och vad gillar man inte mer än just de.
Börjar bli riktigt sugen nu känner ja.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu väntar vi bara på en läckt bild på kortet, som enligt rykten skall vara mycket stort.

Blir det större än 8800GTX är det fanimej skandal om man ska behöva ett jätte chassi alla CM Stacker eller något för att få plats med den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag älskar stora kort!
Ju större desto bättre! Stora grafikkort är manligt.

Ja precis.
Stort och långt kort = stor och lång epenis.

"Titta på mig, mitt "kort" är nästan 30cm långt och väger knappt ett kilo. Det känns så manligt att ha en sådan bjässe!"

....morgon ironi i sitt värsta..

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

....morgon ironi i sitt värsta..

Ett tips: måste du skriva att det är ironi så är det ingen vidare bra ironi.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes