Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

sirap är inte rätta ordet
det är ju ännu segare
typ kola eller nåt ännu segare

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk

inte något större misstag... jag hade bara lite otur när jag tänkte...
satt vid laptopen och kopierade en adress till en sida som jag skulle gå in på stationära datorn.
så, jag kopierade den och flyttade mig till stationära och försökte klistra in. gick såklart inte. kliade mig i huvet. gick tillbaka till laptopen och kopierade igen. försökte klistra in på stationära. blev förbannad när det inte funkade. gick till laptopen och tryckte in tangenterna så det lät i hela lägenheten. gick till stationära. kommer på hur pinsamt korkad jag va.

Permalänk
Medlem

har pajjat två st cd läsare genom att dra ut strömsladden medan datorn var på verkade vara en bra ide att spara tid istället för att stänga av datorn det ledde till att datorn inte kom in i windows sen efter jag stoppade in strömsladden tur att inget annat gick itu

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av musta_jokeri
inte något större misstag... jag hade bara lite otur när jag tänkte...
satt vid laptopen och kopierade en adress till en sida som jag skulle gå in på stationära datorn.
så, jag kopierade den och flyttade mig till stationära och försökte klistra in. gick såklart inte. kliade mig i huvet. gick tillbaka till laptopen och kopierade igen. försökte klistra in på stationära. blev förbannad när det inte funkade. gick till laptopen och tryckte in tangenterna så det lät i hela lägenheten. gick till stationära. kommer på hur pinsamt korkad jag va.

hahah

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

Råkade pajja ett 6800GS i min HTPC när jag skulle sätta dit Locket :(. Men Brossan kunde lödda dit kondensatorn igen :D...Så nu funkar kortet igen

Permalänk
Medlem

Jag å min polare skulle lana när vi va ca 10-11år. Min funkade perfekt med internet, men hans funkade inte. Vi ringde min kusin som kunde lite mer än vad vi kunde då. Han fattade inte heller vad som var fel. Vi var på väg att intrallera om hela hans dator men sen kom vi på fele haha : INGEN NÄTVERKSKABEL VAR INKOPPLAD. satan va dum man har varit.

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk

vet inte om min tabbe är vanig men visst är den bra:

Att sätta på fel volt på datorn och sedan sätta i strömsladden Tur det var en gammal dator..... nätagget blev skrot men resten funkade utmärkt!

Visa signatur

Teddy_Bears...mannen som lyssnar på The knife och älskar att greja med datorer (även fast han inte vet ngt om dem). Om ni har ngt tips om data delar, priser och annat får ni jätte gärna skriva te mig på till min spray eller msn teddy_bears90@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jim.t
mitt största misstag: installerat norton....

Har det, fungerar bra. Lite trögt men det kan man ju leva med..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Riktgt kul och läsa! Skälv har jag bara fått ett lysrörsdrivsteg att lukta bränt (vet inte varför) och sen har jag slagit isönder mitt tangentbord så nu får jag använda mitt gammla som har möglat

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Hmmm, få se nu, ska jag verkligen berätta.
Inte mitt misstag men nån annas kan jag säga.

Min "kompis" skulle bygga en dator, en shuttle.
Han köpte allt som han behövde, men grafikkortet var för långt.
Han frågade om det gick att göra graffekortet kortare.
Och jag peka på verkstan och sa -det ligger en bra tång därinne .

Han hämtade den med glädje och började klippa kanterna på sitt nya graffekort.

Vi har inte pratat sen dess...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hmmm, få se nu, ska jag verkligen berätta.
Inte mitt misstag men nån annas kan jag säga.

Min "kompis" skulle bygga en dator, en shuttle.
Han köpte allt som han behövde, men grafikkortet var för långt.
Han frågade om det gick att göra graffekortet kortare.
Och jag peka på verkstan och sa -det ligger en bra tång därinne .

Han hämtade den med glädje och började klippa kanterna på sitt nya graffekort.

Vi har inte pratat sen dess...

Det där är ju från den klassiska heelix-tråden på fragbite.
http://gnuserver.mine.nu/~bof/Gammal/citat/2-Grafikkortet.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hmmm, få se nu, ska jag verkligen berätta.
Inte mitt misstag men nån annas kan jag säga.

Min "kompis" skulle bygga en dator, en shuttle.
Han köpte allt som han behövde, men grafikkortet var för långt.
Han frågade om det gick att göra graffekortet kortare.
Och jag peka på verkstan och sa -det ligger en bra tång därinne .

Han hämtade den med glädje och började klippa kanterna på sitt nya graffekort.

Vi har inte pratat sen dess...

Hah, jag tror inte de är din kompis som är Heelix..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Har sabbat ett 50-tal datorer i jobbet (it-nörd), switchar, routrar, kabelfel till kunder och annat pinsamt. Skulle uppskatta det till >100 h

Är du arbetslös nu? ams.se ?

Permalänk
Medlem

AHAHA.. ja gjorde samma misstag när ja byggde ihop min dator så tänkte jag vafan är felet! satt i flera timmar och hållde på men allt var ju rätt sen såg ja att inte kontakten till elutaget satt i största n00b grejan:D

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

hjärtat får problem vid 75 milliampere, jag har utbildat mig till eltekniker. Vi brukade ha tävlingar på skolan och rekordet (jag ) ligger på 35 milliampere från arm till ben, naturligtvis inte genom hjärtat. 2 ampere 30 volt genom tungan känns bra också. kopplar man en blytråd till det kan man "löda" ihop saker så och slippa använda lödkolv

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
hjärtat får problem vid 75 milliampere, jag har utbildat mig till eltekniker. Vi brukade ha tävlingar på skolan och rekordet (jag ) ligger på 35 milliampere från arm till ben, naturligtvis inte genom hjärtat. 2 ampere 30 volt genom tungan känns bra också. kopplar man en blytråd till det kan man "löda" ihop saker så och slippa använda lödkolv

Erhmm det är helt ifrån person till person det där..!
2A på tungan kyss mig du har ett inbyggt motstånd i kroppen och sen så skulle du få bränskador mm iaf..

Citat dirext ifrån BB1´s faktabok

Vi männiksor tål endast mycket låga strömmar. är vi fullt friska kan vi klara ca 30-40mA under några tiondels sekunder. Ökar strömmen eller tiden för strömgenomgång till några sekunder är livet i fara. Växleström är genereltsett, farligare än likström. Hjärtats känslighet är nämligen störst vid 50Hz.

Ungefärliga värden för kroppens känslighet för 50Hz växelström

* Känseltröskel 0,1-1mA
* Muskelkramp 1-20mA
* Hjärtflimmer 50-100mA
* inre bränskador ~1A och högre!

/slut citat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Erhmm det är helt ifrån person till person det där..!
2A på tungan kyss mig du har ett inbyggt motstånd i kroppen och sen så skulle du få bränskador mm iaf..

Citat dirext ifrån BB1´s faktabok

Vi männiksor tål endast mycket låga strömmar. är vi fullt friska kan vi klara ca 30-40mA under några tiondels sekunder. Ökar strömmen eller tiden för strömgenomgång till några sekunder är livet i fara. Växleström är genereltsett, farligare än likström. Hjärtats känslighet är nämligen störst vid 50Hz.

Ungefärliga värden för kroppens känslighet för 50Hz växelström

* Känseltröskel 0,1-1mA
* Muskelkramp 1-20mA
* Hjärtflimmer 50-100mA
* inre bränskador ~1A och högre!

/slut citat

kan försöka fixa en film på det men i tungan är bara en snabb stöt och den är fuktig så nej inga brännskador. det är bara 30 volt. men det går att lödsvetsa på det sättet. misstro inte.. det är inte ofta man får brännskador av 230 volt 10 ampere heller. och några sådana stötar händer det ju att man får

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Man kan få ett flertal stötar av 230v/10amp..

Jag jobbar som elektriker. Och jag har fått många "Kyssar"

En gång så reagerade tatueringen och svullnade upp.. inge roligt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
kan försöka fixa en film på det men i tungan är bara en snabb stöt och den är fuktig så nej inga brännskador. det är bara 30 volt. men det går att lödsvetsa på det sättet. misstro inte.. det är inte ofta man får brännskador av 230 volt 10 ampere heller. och några sådana stötar händer det ju att man får

bara för vi har 230v iväggen och avgränsat till10A så betyder det inte att du får 10A ikroppen du kan likaväl få 1 A och lika väl 20A en gänga 2 med normaltröghet kan man belasta med 15A i runt 30 min utan problem..

jag orkar inte gå in djupare i några diskutioner men det är helt fel du säger.. sen 30v kittlas bara om mA är låg likså om det är 100 000v och lika mycket mA tex 5ma så kittlas det lite..

Det är Amperen över deta hela som dödar inte volten klart slut!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag och en kompis höll på och meka med en dator i höstas och då när vi höll på och fixa och dona så ville inte datorn starta, så vi testade lite grejer sen av bara en impuls så tog min kompis en kniv och flyttar en röd sak bakpå nätagget och så poff en stor knall och ett ljus lyste från nätagget.
Sån tur var det en gammal Pentium 2::)

Permalänk
Medlem

jag vet väl vad som dödar men 2 volt 2 ampere och 30 volt 2 ampere känns inte lika dant. ta ett nättagg och testa.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av docster
sabbat ett antal ide-kablar

Vem har inte gjort det!? Dom går sönder lika lätt som dom går att sätta dit...

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
bara för vi har 230v iväggen och avgränsat till10A så betyder det inte att du får 10A ikroppen du kan likaväl få 1 A och lika väl 20A en gänga 2 med normaltröghet kan man belasta med 15A i runt 30 min utan problem..

jag orkar inte gå in djupare i några diskutioner men det är helt fel du säger.. sen 30v kittlas bara om mA är låg likså om det är 100 000v och lika mycket mA tex 5ma så kittlas det lite..

Det är Amperen över deta hela som dödar inte volten klart slut!

men volten gör det möjligt inte sant? 0.0001volt med 2 ampere kan inte döda en människa för att spänningen inte räcker till för att kroppen har för hög ohm, men tex 230 volt 2 ampere så räcker det för att spänningen klarar av kroppens motstånd, eller är jag ute och cyklar nu? men det tror jag inte då jag borde dött 200000grr om varje gång jag lekt med laddare och batterier med över 2A

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
men volten gör det möjligt inte sant? 0.0001volt med 2 ampere kan inte döda en människa för att spänningen inte räcker till för att kroppen har för hög ohm, men tex 230 volt 2 ampere så räcker det för att spänningen klarar av kroppens motstånd, eller är jag ute och cyklar nu? men det tror jag inte då jag borde dött 200000grr om varje gång jag lekt med laddare och batterier med över 2A

det är inte rent gånger man pratar om

Volten känns bara som en stöt.. jag har känt både på det ena och det andra.. blandannat har jag fått mig en kyss från 0-23000v när jag öppnade en dator skärm vet inte exakta värdet och inte mA men jag kände mig helt bortdonad i armen resten av dagen så kraft är det allt.

bara för att vi har 230v i väggen så är det inte avgränsat till 2 A får man sig en kyss så kan det rulla uppe emot 30A är nog ingen omöjlighet om inte säkringen hinner lösa ut före .

men om vi har en källa som man ger 2 A så finns det ändå massa att räkna på man får räkna på ålder, frisk eller sjuk,hur man får den igenom sig, fuktig eller inte iofs har det inte så stor betydelse ändå men det är mA/A som dödar och inte volten

om ni sitter på en stol med stoppning så kommer man i " statiskt" elektrisitet " upp i 7000v utan smärre problem men kanske 0.1mA på sin höjd och det känns bara som en liten stöt om man kommer emot nån annan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hmm..

1. klassiska testat jag aldrig gör om.. bytte från 230V till 110V på baksidan av nätagget.. PANG xD
2. satte en swap eller vad man kallar d till fel ställe.. resultatet blev att hela moderkortet glöddes upp på ett ställe :/ konstigt att säkringen inte gick..
3. använde för långa skruvar till ett nätagg, skruvar som jag fått med när jag köpte det, helknas!! blev kortslutning i ett 6vån hyreshus och några butiker 1-2 timmar.. fan va arga alla var.. hehe, pinsamt! fattar inte hur men strömmen gick i hela huset iaf

mer "stora" misstag har jag inte gjort vid en dator rätt försiktig me vad jag gör xD
mitt livs största misstag var att jag FÖDDES såklart ;D

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

Har gjort ett lite dummare misstag. (ett halvår sen nu ungefär)

Jag hade köpt mig ett nytt grafikkort ( BFG 7600 GT ), och jag var väldigt nöjd med det. eftersom jag tyckte det var så vackert så var jag emellanåt tvungen att ta ut kortet ur chassit för att titta lite på det. Detta resulterade i att jag också pillade lite på det. Jag tog bort fläckten bara för att titta lite närmare på hur kortet såg ut. Hur som helst när jag har tittat färdigt sätter jag tillbaks fläkten och sätter in grafikkortet på sin rätta plats. Jag startar upp datorn utan problem och jag känner för att spela lite. Oblivion tänkte jag men inte mitt grafikkort, för efter knappt en minuts spelande hänger sig allt. prövar några gånger till men det vill sig inte. När jag senare kollar på temperaturen för grafikkortet ligger den på en så där 110 grader.

Det visade sig att jag glömt att koppla in strömsladden till Grafikkortsfläkten.

Kortet gick inte sönder som tur var och i dagsläget använder jag det i SLI

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt råkat ut för en elstöt också, konstigt nog var det faktiskt min mammas fel.
Jag gick förbi hennes kontor (hemma) och hon frågar om jag kan ta emot en kabel som hon skulle dra.
jag sa - Visst, sålänge det inte finns el i den.
och så kom sladden ut på andra sidan utan kontakt, Jag tog tag i den och släppte den lika fort, samtidigt som jag skrek F*n det är ju visst el i den.

Och då tar hon tag i den och säger va och trycker in den i armen för att kolla. Hon skrek aj satan följt av finska svordomar.

Hon hade satt in andra änden i väggen för att se att sladden räckte.
Men nu har jag förbjudit henne att pilla med allt som innehåller el xD.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det sköna misstaget att använda fel distanser när jag monterade en Alpha-fläns på en Palomino 1900+.
Mmm, bränt kisel...det var tider det.

Permalänk

Har 2st Proliantmaskiner ståendes i arbetsrummet, den ena igång och den andra för tillfället avstängd.

Hade häromdagen lite bråttom när jag skulle kolla vilken typ av HD-anslutning det var i dom och jackade av misstag ur en HD i den rullande maskinen.

Blev sittande lite mer än en timme med ett kontrollerkort som tjuter under tiden som man återskapar en bruten raid.

Tuuut ... tuuut ... tuuut ... tuuut ...

Permalänk

Första gången jag skulle bygga ihop en dator själv så satte jag dit CPU-fläkten åt fel håll. Märkte att den inte satt bra, så jag vände den åt rätt håll. Datorn fungerade i ca. 2 dagar, sen gick den inte att starta. Skickade tillbaka komponenterna, fick svaret att det var ett minimaliskt hack i processorn, så ingen garanti där inte.
Den hänger numera på väggen som prydnad

Gjorde även misstaget att tappa datorn högst upp i en trappa. Hårddisken lät lite konstigt efter det...