Permalänk
Medlem

Asus Striker Extreme BIOS 0901-1002

Här är Asus Striker Extreme senaste BIOS, dom flest har kanske redan sett dessa släpp men för dom som inte sett detta så lägger jag upp länkar och lite info om båda BIOSén.

För dom som vill testa 0901 eller 1002 så går dom att ladda hem nedanför.

Striker Extreme Release BIOS 0901

1. Enhance memory compatibility
2. Fixed power Fan can't work after S3
3. Set DDR2 Termination Max default Votlage to 1.25V (Memory Voltage is 2.5V)
4. Add patch to support Creative X-FI sound Card
5. Speed up S3 resume time
6. Change CopyRight year from 2006 to 2007.
7. Fixed memory clock mode option may disappear when SLI ready memory is used
8. Finetune USB driving
9. Fixed FSB 1333Mhz CPU clock incorrect
10. Fixed sometime the CPU VID table will be dystroyed
11. Fixed Vcore error when CMOS checksum fail
12. Fixed summary page "CPU ID/ucode ID" string will show "CPU ID/uc" instead
13. Update EZ-Flash version to B319
14. Fixed SETUP hang on when trying to modify "Internal Connector LED" item under Triditional Chinese mode
15. Finetune H/W Monitor Voltage warning range
16. Fixed system hang when Music Alarm play length is over 1 hour
17. Lock 'F8' and 'DEL' function key when after entered EZFlash
18. Fixed Music Alarm auto shutdown when using Presler 3.4GHz CPU with WD1200 HDD and ASUS DRW1612BL
19. Fixed system may show "error loading operation system" message when using CHS mode PATA HDD, and set "Access Mode" to CHS at the same time
20. Fix system will report error when there is Legacy floppy is disabled at the same time when SATA ODD is the only device connected to this motherboard
21. Enhance HDD compatibility
22. Change Max FSB to 650MHz on AI-Booster
23. Fixed CPR fail when overclock too much

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/Stricker%20Extr...

Jag blev väldigt glad när jag såg att Asus äntligen släppt iväg 0901 BIOS, jag har haft problem med min Vcore som inte har kunnats höjas över 1.6v (= 1.53v ca) och hoppades verkligen att 0901skulle innehålla en fix för detta.
Tyvärr så upplevde jag samma problem med 0901, när jag höjer över 1.6v så hoppar volten tillbaka under 1.45v( =1.43v under load ca).
Däremot så känns 0901 något stabilare än tidigare släpp, jag upplever också att min överklockning förbättrades något med 0901 och att hårdvaran känns stabilare vid mycket hög klock.

Eftersom detta är ett officiellt BIOS som faktiskt är stabilare än tidigare släpp så kan jag rekommendera 0901, men för dom som överklockar och vill ha FSB tillsammans med hög Vcore så rekommenderar jag att titta lite närmare på 1002 istället.

__________________________________________________

Striker Extreme Release BIOS 1002

1. Fix incorrect display of Vcore value when above 1.80V.
2. Fixed CPU Vcore cannot be set by user when Overclocking at some frequency.
3. Support new CPUs, please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/c...iker%20Extreme

ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/Stricker%20Extreme/1...

Bara några timmar efter att jag flashat till 0901 så dök 1002 upp och eftersom 0901 inte fixat det stora problem som jag hade med Vcore så bestämde jag mig att lägga in1002, jag använde precis som på 0901 EZ Flash och floppy.

Jag har gjort en hel del tester av 1002 och måste säga att jag är mycket nöjd och framförallt lättad att Asus fixat många av problemen för oss överklockare, 1002 är det absolut bästa BIOS ute idag för Striker Extreme åtminstone tillsammans med den hårdvaran jag använder.
Först av allt så är äntligen Vcore problemet borta på mitt system dessutom så undervoltar det mindre och det känns som att Vcoren ligger stabilare under load.

1002 känns som ett mycket stabilt och moget BIOS och jag rekomenderar absolut er som haft problem med Striker att testa detta BIOS, nu så har jag endast testat 1002 tillsammans med min hårdvara så jag vågar inte lova det kommer fungera lika bra på annat system.

VIKTIGT
En sak som jag vill nämna är att vissa haft problem med 1002 och MYLOGO, som jag förstått det så har moderkortet förstörts efter användandet av MYLOGO tillsammans med BIOS 1002. Nu så har jag inte fått detta bekräftat men för er som vill köra med MYLOGO så rekommenderar jag er att hålla er borta från 1002 tills det kommer mer info angående detta.

Det finns mycket mer som jag skulle kunna skriva om 1002 men för att inte dränka er i text så stannar jag här, om ni har några frågor så går det bra att PMá mig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Tänkte testa detta bios nu, vet inte vad MYLOGO e men eftersom jag inte känner till det så använder jag det antagligen inte.
Förövrigt så ville jag bara tillägga att jag testade voltmodden som var rekomenderad på ExtremeOc's forum, men det pep bara till i grafikkortet och så stängde datan bara av sig, jaha tänkte jag och suddade bort det och tetade igen, verkade funka ett tag, men vid högre volt som 1.600V så började pipet igen, nu har jag suddat bort det en sista gång och kommer inte kladda dit nåt igen, bara att problemet kvarstår vid högre volt, 1.58 å upp så piper grafikkortet och sen stänger datan av sig. Har jag pajat kortet nu?
MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Inaktiv

MYLOgO är den flashiga loggan som visa när datorn startas(biosscreen) som man kan customiza själv.