Lian Li PC7A-Scand V3

Permalänk

Jordas hårddisken i chassit över huvud taget? Spelar det någon roll i era ögon?

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Jordas hårddisken i chassit över huvud taget? Spelar det någon roll i era ögon?

Hårddisken jordas genom strömkontakten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Jordas hårddisken i chassit över huvud taget? Spelar det någon roll i era ögon?

HAHA bästa inlägget i hela tråden

tips, tänk nästa gång

Förövrigt så finns det inga många bra chassin ute på marknaden och detta är en av dom få som är bra tycker jag, Bra pris också med tanke på det är alu ska nog ta och slå till på ett, dock måste man kolla upp så en Grafikkort får plats och inte tar i HD-racket.

Permalänk

Jag har förra versionen, och moddade det med en sidofläkt och luftfilter. Roligt att Lian-Li tänkt i liknande banor, men jag misstänker att gallret orsakar turbulensljud.

Mitt chassi har plats för fläkt på ovansidan, med avlånga hål för luften. Ljudmässigt är det hemskt. Hur tyst fläkt man än har så bildas turbulens, så man måste köra fläkten i låg hastighet och får därmed sämre effektivitet. Alternativet är att såga upp plåten och motera fläktfilter istället.

För övrigt är PC7-Scand mycket snygga chassin. Strama och stilrena, i min smak.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser hur grymt fula chassin Lian-Li alltid gjort? Det ser ut som att deras chassin har stannat i tiden för 20 år sedan.

Usch och fy, öppna ögonen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schad
Är det bara jag som ser hur grymt fula chassin Lian-Li alltid gjort? Det ser ut som att deras chassin har stannat i tiden för 20 år sedan.

Usch och fy, öppna ögonen

Alla föredrar inte chassin med 10 olika fläkter som lyser i ljusets alla färger och med stora plastiga dödskallar med lysande ögon i fronten, föredrar själv stilrena eller enkla plastiga kontorschassin före chassin som ser ut som dom kommer från en star trek film

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt hypen över detta fabrikat?!?!?

Visst, alu må vara snyggt men särskilt praktiskt är det ju inte... Blir ju jävligt lätt repigt samt att de Lian-Li chassin jag kollat knappast kan beskyllas för att hålla ljudnivån nere...

Köpte själv ett Antec Solo som kostade ca 800:- detta innehåller diverse ljuddämpande features, silikonupphängda diskar m.m...

Är verkligen toknöjd med detta, anser att det är riktigt stilrent oxå... Denna är nu betydligt tystare än tjejens nya Dell som står här brevid...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Och vilka fakta baserar ni era svar på? Har nån av er snorungar mätt upp impedansen mellan chassi och negativ jord i strömkontakten och i så fall, vid vilka frekvenser? Det här är ju som att säga att vi kan strunta i skyddsjorden för den ligger ju ändå på samma nivå som nollan i elnätet.

Jag har tre års elteleteknisk utbildning med inriktning på reparation av hemelektronik. Åratal av professionell installation av elektrisk eftermarknadsutrustning i bilar (ren dc-miljö alltså men knappast ren som i störningsfri sådan) med påbyggnadskurser i det mesta som berör sådan utrustning och reparation av hemelektronik. Ändå ställde jag frågan för jag anser den befogad men då ska det ju raljeras över att jag inte tänker.

zoddan, du vet alltså att det finns någon aktivitet som heter tänka, klura ut vad det är innan du öppnar käften nästa gång och om jag frågar något så behöver du inte svara ens om du lärt dig att tänka.

Kan nån moderator svara på om jag kan blockera medlemmars poster här på forumet? Det skulle sänka blodtrycket på mig om så var fallet.

EDIT: Ja jag klickade på citera zoddans inlägg men det går visst bara ibland eller i vissa browsers eller nått

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Avstängd

Vem var det som skrev artikel ? en 3 åring ? När man skriver en artikel (eller vad som helst) ska man INTE använda samma namn mer än 3-4 gånger annars ser det bara löjligt ut. Jag tror namnet Lian LI nämndes typ 260 gånger på 40 rader text.
Dags för Swecklockers att rensa lite bland deras "skribenter" och rekrytera nån som har iaf G i svenska....annars en bra artikel.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Och vilka fakta baserar ni era svar på? Har nån av er snorungar mätt upp impedansen mellan chassi och negativ jord i strömkontakten och i så fall, vid vilka frekvenser? Det här är ju som att säga att vi kan strunta i skyddsjorden för den ligger ju ändå på samma nivå som nollan i elnätet.

Jag har tre års elteleteknisk utbildning med inriktning på reparation av hemelektronik. Åratal av professionell installation av elektrisk eftermarknadsutrustning i bilar (ren dc-miljö alltså men knappast ren som i störningsfri sådan) med påbyggnadskurser i det mesta som berör sådan utrustning och reparation av hemelektronik. Ändå ställde jag frågan för jag anser den befogad men då ska det ju raljeras över att jag inte tänker.

zoddan, du vet alltså att det finns någon aktivitet som heter tänka, klura ut vad det är innan du öppnar käften nästa gång och om jag frågar något så behöver du inte svara ens om du lärt dig att tänka.

Kan nån moderator svara på om jag kan blockera medlemmars poster här på forumet? Det skulle sänka blodtrycket på mig om så var fallet.

EDIT: Ja jag klickade på citera zoddans inlägg men det går visst bara ibland eller i vissa browsers eller nått

Eftersom Dell, Microsoft m.fl. använder plastburar till sina hårddiskar bör det inte vara något problem. Men men, de kan ju ha fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Vem var det som skrev artikel ? en 3 åring ? När man skriver en artikel (eller vad som helst) ska man INTE använda samma namn mer än 3-4 gånger annars ser det bara löjligt ut. Jag tror namnet Lian LI nämndes typ 260 gånger på 40 rader text.
Dags för Swecklockers att rensa lite bland deras "skribenter" och rekrytera nån som har iaf G i svenska....annars en bra artikel.

Jepp, du har helt rätt. Det blev rätt många Lian Li. Men jag hade faktiskt mer än G i svenska.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Säger du så för att du precis har "växt ifrån" CS och köpt ett Lian-Li?

Det finns väl ingen chassitillverkare som är så överhypad som Lian-Li?
Dessutom tycker jag personligen att vanlig borstad aluminium som detta är riktigt fult.

Tsss! Du har reggat senare än mig

Även lian-li har bra och dåliga chassin, PC-V2100 t.ex. är rätt nice medan det här - ofrånkomligen - är ett budgetchassi (jämfört med ett nära 3kkr monster) (som f.ö. har enormt många fler 3,5" platser).

Finns det ovanlig borstad aluminium?
Personligen tycker jag att det är stilrent och simplistiskt

Permalänk

Jag har en ide till usb adapter, den har en liten kabel som går från negativ jord till en rundkabelsko som ska fästas på ide-enheten med skruv. Den är väl onödig, överflödig, och så vidare men vad vet jag?

Ska ta fram sidoavbitaren och klippa bort den snarast för den kan ju, med alla experters bättre vetande här, inte han någon som helst funktion.

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Tsss! Du har reggat senare än mig

Även lian-li har bra och dåliga chassin, PC-V2100 t.ex. är rätt nice medan det här - ofrånkomligen - är ett budgetchassi (jämfört med ett nära 3kkr monster) (som f.ö. har enormt många fler 3,5" platser).

Finns det ovanlig borstad aluminium?
Personligen tycker jag att det är stilrent och simplistiskt

Ja ett PC-V2100 är ju ett föredöme med sina tre 120mm fläktar varav en av dessa skall ventilera 12 st 3.5" diskar... Det måste ju vara bland det sämsta man kan köpa för tre tusen spänn....

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Jag har en ide till usb adapter, den har en liten kabel som går från negativ jord till en rundkabelsko som ska fästas på ide-enheten med skruv. Den är väl onödig, överflödig, och så vidare men vad vet jag?

Ska ta fram sidoavbitaren och klippa bort den snarast för den kan ju, med alla experters bättre vetande här, inte han någon som helst funktion.

lugna ner dig nu...

dell ex kör hdd-enheterna i vissa modeler i plastrack med enda jordning via molex och ATA-100 kablage.

antar att de har meckat lite å sätt att det funkar helt ok... annars så ta en liten snutt med MYB han kan allt.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Har ingen personlig erfarenhet av Lian-Li, men av bilder och recensioner att döma, kan jag konstatera att det verkar vara ett väldigt hypat märke.
Av de bilder jag sett så är Lian-Li chassin inte bara extremt fula enligt mitt tycke, de ser dessutom väldigt billiga ut på insidan (tunna etc etc)
Själv har jag ett Antec P180 som känns väldigt genomtänkt, kanske inte världens vackraste skapelse, men det var kvalitet i kombination med pris som avgjorde det köpet.
Grymt nöjd.
Bara en sån sak som att placera hårddiskarna och nätdelen i en egen avskmärmad del av lådan. I botten också dessutom. Vad var det för idiot som kom på att nätdelen skulle vara i toppen från början förresten?

Min avsikt med detta inlägg var:
"Köp riktiga grejer. Köp ett Antec P180"

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ja ett PC-V2100 är ju ett föredöme med sina tre 120mm fläktar varav en av dessa skall ventilera 12 st 3.5" diskar... Det måste ju vara bland det sämsta man kan köpa för tre tusen spänn....

För att vara "internetsk": ROAR!

Man kan munhuggas i all oändlighet, men PC-V2100 är ett lysande chassi i min ödmjuka mening, gott om utrymme för allsköns vattenkylning, ljuddämpat und so weiter...

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med "urfadern" PC60 och har blandade känslor till Lian Lis nya chassin, trots att PC60 är gammalt så verkar det inte finns någon värdig arvtagare (bland Lian Lis modeller).

Det är ingen lysande idé att ha fläktgaller på toppen av chassit IMO. Visst luften kan komma ut där men annat kan komma in. Tänk er att montera nätagget upp och ner som föreslås och sedan spilla ett glas cola över datorn, det skulle rinna rakt ner i nätagget. En annan nackdel är att det inte är lika lätt att torka av dammet genom att dra en trasa över toppen. En liten fördel med att det inte är för mycket detaljer på chassit är ju just att det är lätt att hålla rent.

Sedan är det ett steg bakåt med gallren på framsidan. Det är nog tungt nog ändå att suga luft genom den perforerade plåten där, och sedan är det en likadan plåt till! På PC60 är det bara några tunna pinnar som håller filtret på plats.

PC60 har också reglerbar hastighet på chassifläktarna där fram, men de finns inte på den här modellen. Moderkortsplåten är inte heller utdragbar, vilket ju var en av de fina egenskaperna med PC60

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Hedersmedlem

PC7 (V1) skapades ursprungligen som en prispressad version av PC60 genom att ta bort den utdragbara moderkortsplåten och fläktreglaget, allt annat var nästan identiskt. Tycker det är bra att denna tanke finns kvar så priset fortfarande kan hållas relativt lågt.

Permalänk

Jag har ett lian li pc70 eller vad det heter. Det är ialla fall riktigt dåligt. Ibland kommer chassiet i självsvängning och det låter satan. Det är ju snyggt men knappast bra.

Jag har bara en hårddisk monterad i en dom interna 3,5 platserna och jag tror att det är den som hela chassiet att svänga med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Jag har en ide till usb adapter, den har en liten kabel som går från negativ jord till en rundkabelsko som ska fästas på ide-enheten med skruv. Den är väl onödig, överflödig, och så vidare men vad vet jag?

Ska ta fram sidoavbitaren och klippa bort den snarast för den kan ju, med alla experters bättre vetande här, inte han någon som helst funktion.

Vad man kan hetsa upp sig. Alu leder ju inte ström särskilt bra öht, och jag har då aldrig sett någon jordkabel till HDD-rack i andra aluchassin där man skruvar disken direkt i racket. Vidare så är upphängning i gummiband en väldigt vanlig lösning bland de som vill tysta sina HDD's. En lösning som även Antec har anammat i Antec P150/Solo. Även OEM-byggare har som sagt implementerat ojordade lösningar för HDD-montering. Jag kan inte tänka mig att dessa skulle missa jordningen om det var någon viktig detalj.

För att inte tala om de horder av datoranvändare som inte ens har jordade eluttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Vem var det som skrev artikel ? en 3 åring ? När man skriver en artikel (eller vad som helst) ska man INTE använda samma namn mer än 3-4 gånger annars ser det bara löjligt ut. Jag tror namnet Lian LI nämndes typ 260 gånger på 40 rader text.
Dags för Swecklockers att rensa lite bland deras "skribenter" och rekrytera nån som har iaf G i svenska....annars en bra artikel.

Snälla, om du ska rätta någon, se till att du har ryggen fri. Nu är det säkert så att du inte skriver särskilt seriöst på internet, men ändå;)

Verkar vara ett helt okej chassi, men jag som kollar efter nytt letar nog vidare. När ska de släppa det där perfekta chassiet som har plats för allt, har bra kylning, inte låter någonting och kostar under tusenlappen?:D

Permalänk
Avstängd

varför allt detta tjat om jordning?
jag har inte en del av min dator anluten till jord vad jag vet.
den funkar som den ska?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

hmm ni skriver

Citat:

När PC7A-Scand V3 inte kostar mer än en tusenlapp och dessutom har en byggkvalitet som kan slå det allra mesta på fingrarna kan jag helt enkelt hålla mig från att rekommendera chassiet.

men sen rekommenderar ni det ändå? skrivfel?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

Jag beställde ett sånt här chassi idag, har suktat efter ett lian li i många år men aldrig fått tummen ur att köpa ett.
Ska nog inhandla ett matchande tangentbord med..några tips?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Vad man kan hetsa upp sig. Alu leder ju inte ström särskilt bra öht, och jag har då aldrig sett någon jordkabel till HDD-rack i andra aluchassin där man skruvar disken direkt i racket. Vidare så är upphängning i gummiband en väldigt vanlig lösning bland de som vill tysta sina HDD's. En lösning som även Antec har anammat i Antec P150/Solo. Även OEM-byggare har som sagt implementerat ojordade lösningar för HDD-montering. Jag kan inte tänka mig att dessa skulle missa jordningen om det var någon viktig detalj.

För att inte tala om de horder av datoranvändare som inte ens har jordade eluttag.

Aluminium anses ha god elektrisk ledningsförmåga, 37,7·106 S/m och anledning till att jag "hetsar upp mig" är att jag ställde en enkel fråga och blev ombedd att tänka innan jag skriver.

Många hårddiskar, om inte alla 3,5", tillverkas ju med ett aluminiumchassi och om man anser att aluminium är en dålig ledare kan jag förstå att man marginaliserar nyttan av att jorda den.

Det kan ju ofta vara bra att referera till tillverkare som gör på det ena eller andra sättet för att styrka sina teser men frågan är om chassitillverkare är speciellt kunniga i materiallära? Det skulle förvåna mig mycket om de ens har utbildade esteter eller ens konsulterar någon form av teknisk helpdesk innan de spottar ut nya chassin i produktion.

Ett uppslag för sweclockers till ett reportage kanske. Gör ett studiebesök på någon av de asiatiska tilverkarnas utvecklings- och produktionssajter. Hur exakt vetenskap ligger egentligen bakom framtagningen/tillverkning av datorchassin?

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Medlem

Då kanske det är dags för en person med åratals erfarenhet av professionell elinstallation att informera chassitillverkare och gemene man om farorna med att inte jorda sin hårddisk annat än via strömkabeln.

Annars kan man lätt få uppfattningen att det handlar om en storm i ett vattenglas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Då kanske det är dags för en person med åratals erfarenhet av professionell elinstallation att informera chassitillverkare och gemene man om farorna med att inte jorda sin hårddisk annat än via strömkabeln.

Annars kan man lätt få uppfattningen att det handlar om en storm i ett vattenglas.

som jag skrivit tidigare ställde jag en enkel fråga men då rekommenderades jag tänka innan jag skrev. Frågan skrev jag för att höra andras åsikter och inte för att raljera över.

Men vi kör på i den andan i fortsättningen. så fort någon verkar oinsatt eller ställer en fråga så öser vi på med nedvärderande kommentarer i stil med

MEN TÄNK SJÄLV INNAN DU FRÅGAR
eller
HAHA, KOLLA IN, TRÅDENS PUCKO!!!
och så vidare. Det är tydligen bättre att kasta sten än att storma i (vatten)glas(hus).

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
som jag skrivit tidigare ställde jag en enkel fråga men då rekommenderades jag tänka innan jag skrev. Frågan skrev jag för att höra andras åsikter och inte för att raljera över.

Men vi kör på i den andan i fortsättningen. så fort någon verkar oinsatt eller ställer en fråga så öser vi på med nedvärderande kommentarer i stil med

MEN TÄNK SJÄLV INNAN DU FRÅGAR
eller
HAHA, KOLLA IN, TRÅDENS PUCKO!!!
och så vidare. Det är tydligen bättre att kasta sten än att storma i (vatten)glas(hus).

Frågan du ställde var ju tämligen lätt att svara på. Nej, om hårddisken sitter i gummiploppar jordas den självklart inte i chassit, annat än genom strömkabeln. En erfaren elektriker bör veta att gummi är en isolator för elektricitet, inte en transmittor, tycker du inte? Vidare ställer jag mig frågan; om inte jord genom strömkabeln duger, vad är då syftet med en jord mellan hårddisk och chassi? Chassit är ju som bekant också jordat genom strömkabeln.

Dessutom fick jag inget svar på min fråga om huruvida man bör oroa sig över frånvaro av jord mellan chassi och hårddisk. Inte heller kommenterades det faktum att en stor del av datoranvändare inte ens har jordade eluttag. Raljerande är endast få förunnat, månne?

Permalänk
Medlem

Ett sådant här vill jag ha

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Frågan du ställde var ju tämligen lätt att svara på. Nej, om hårddisken sitter i gummiploppar jordas den självklart inte i chassit, annat än genom strömkabeln. En erfaren elektriker bör veta att gummi är en isolator för elektricitet, inte en transmittor, tycker du inte? Vidare ställer jag mig frågan; om inte jord genom strömkabeln duger, vad är då syftet med en jord mellan hårddisk och chassi? Chassit är ju som bekant också jordat genom strömkabeln.

Dessutom fick jag inget svar på min fråga om huruvida man bör oroa sig över frånvaro av jord mellan chassi och hårddisk. Inte heller kommenterades det faktum att en stor del av datoranvändare inte ens har jordade eluttag. Raljerande är endast få förunnat, månne?

Jag ber om ursäkt för att jag missade det du anser vara en fråga du ville ha svar på, jag missuppfattade intentionen.

Först så tror du jag vet att gummi inte leder ström i dess naturliga form. Däremot finns det gummi med inlagda koppar i, används frekvent för att överföra signaler till skärmar i mobiltelefoner från kretskortet. Det framgick inte av artikeln huruvida det fanns någon lösning med chassit för att jorda diskarna (på annat sätt än via strömkabeln) och jag förstår nu efter denna tråds utveckling varför det inte berördes.

Jag har i andra forum läst om liknande lösningar (bil-pc där vibrationer diskuteras frekvent) med gummi som dämpare där flertalet röster höjts för oron över avsaknaden över jordningen av chassit. Själv har jag inte forskat vidare i detta då jag valt att avdämpa lådan till en extern disk i min bil (där chassit jordas via signalskärmen). Jag anser att ämnet inte känns helt utagerat med de resonemang jag tidigare läst och därför bad jag om synpunkter från er, något som inte föll i god jord.

Anledningen till att jorda chassit i egen jordpunkt skulle kunna vara att eleminera eller minska spänningspotentialer mellan olika nollpunkter(som är en källa till störningar). Det kan också vara av samma anledning som att man i exempelvis i USB-kablar eller andra externa kablar använder en signaljord och en annan som skärm även om dessa anses ha samma spänningsnivå, dvs. noll. Jag spekulerar en del här men jag har sett otaliga installationer där skärmen används som signaljord men minst lika ofta där signaljorden är en separat ledare innanför skärmningen som i skärmad ethernet till exempel.

Med den skolning och erfarenhet jag har ansåg jag frågan vara befogad.

Slutligen din fråga kring de ojordade uttagen. Detta är i detta resonemang två helt skilda jordningar. I nätdelen där inkommande växelriktad spänning omvandlas till ett flertal likspänningar jordas nätdelen i ett flertal punkter med nätdelens chassi. Ur DC-synpunkt är alltså nätdelens chassi jordat men inte ur ac-synpunkt. Skyddsjorden i vårt elnät har inte en signalskärmande funktion utan finns där för att skydda person och egendom om ett fel i den elektriska apparaturen skulle uppstå. Om du tänker dig att plåtlådan inte över huvud taget är elektriskt ansluten till apparaten och ett fel uppstår som lägger ut fasen direkt på plåtlådan så kommer apparaten fortfarande att fungera och om du då tar i plåtlådan samtidigt som du jordas genom en annan punkt, exempelvis en jordad elradiator eller en vattenburen radiator, diskbänken eller liknande så kommer du alltså att bilda en elektrisk krets vilken vi människor inte tål speciellt bra.

Om plåtlådan ovan är ansluten till skyddsjord så får vi en strömrusning i form av en kortslutning som utlöser säkringen och eller jordfelsbrytaren i ditt hem. Det är av ovan resonemang otillåtet att installlera uttag av olika sort i samma rum numera. Tidigare var det inte helt ovanligt att man drog jordade uttag till exempelvis uttaget ovanför diskbänken och till elradiatorer men inte till övriga uttag i rummet.

Att jag skulle missionera mina frågor/teser kring världens chassitillverkare såg jag inte som ett seriöst förslag

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~