Asus EN8800 Ultra minirecension (56k VARNING)

Permalänk
Medlem

ha ha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
elr så int

inte ati iallafall bläää på dom

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk

Jag älskar den här typen av initiativ. Väldigt trevligt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Klubban:
Här kommer det några enskillda bilder på baksidan av PCB´n.

Jag håller i skrivande stund på med att börja mina tester med lite annan kylning på kortet, resultat från detta kommer förhoppningsvis under helgen.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
elr så int

Jag tror han menar GTX for life for now eftersom ATi inte har något att komma med än så länge med dess drivrutiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonbass

Helt rätt. Jag köpte en kamera till sambon förra sommaren för 2995:- på Siba och tar riktigt fina bilder den också. Skoj med mer tester, gl.

Ciao A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Minnena som Nvidia har valt att använda till 8800Ultra är Samsung K4J52324QE-BJ08, dessa minnen är specade att köras i max 1250 Mhz vilket förhoppningsvis lämnar en fin marginal för överklockning.

Bra jobbat!

BTW: Hur vet man vad minnena är specade till att köra i max? Är såklart intresserad av kortet i sigens spec. Det är ju inte garanterat heller att man kommer upp i de frekvenserna eller hur? Men kan man anta att minnena inte tar skada under max frekvensen?

Har kollat XFX sida och google men har inte hittat någon sådan info.

Permalänk
Medlem

I helgen så har jag fortsatt mina överklockningstester och jag är fortfarande väldigt imponerad av hur bra dom här korten klockar, jag har kopplat på vattenkylning för att se hur bra kortet stegar uppåt med lite lägre temp och måste säga att jag inte kunde varit nöjdare.

Det högsta som jag lyckats köra kortet i är 754/1246 Mhz, nu så börjar tyvär temperaturen både inne och ute att vara så väldigt hög att det är svårt att hålla nere trempen nog mycket även med vattenkylning.
Men runt 741/1247 Mhz fungerar utan problem i alla benchmarks som jag hitils testat och det är jag mycket nöjd med, med 754 på coren så måste jag sänka hastigheten på minnena till ca 1227 Mhz.

Här är iallafall några initierande resultat, jag kör fortfarande processorn på ganska låga hastigheter så dessa resultat ska nog kunna förbättras en hel del.

3D Mark 03:

Sedan har jag varit sjuk i slutet på förra veckan så jag har tyvär inte hunnit det som jag hade tänkt i helgen, men jag ska under veckan även prova att köra överklockat i Spel och testa skillnaderna mellan GTX och original Ultra precis som utlovat.

Klockan: Vad det gäller spec för minnena så går det att få tag på dessa genom tillverkaren, dvs samsung.
Sedan så är det givetvis ingen garanti alls att minnena klarar av 1250Mhz utan det är nog betydligt ovanligare än vanligt att ens minnena kan köras över 1230 Mhz, jag har lyckats att klocka upp mina minnen i 1246 Mhz vilket fakstikt är det högsta som jag sett någon kört dessa minnen i utan moddar.
Nu så finns det säkert flera som har varit över mig men har bara inte sett dessa så jag gissar att runt 1200 Mhz är ungefär det vanliga för dessa minnen max överklock.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Bilder & text

Fan vad nice min vän. Du är helgrym. :):)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nice, känns som att kortet är lite dyrt endå^^ funderar på ett gtx.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SA3L
Nice, känns som att kortet är lite dyrt endå^^ funderar på ett gtx.

Ja det är bara att klocka shaders och frekvens så får du ett likadant kort som ett Ultra. Skiljer inget annat vad jag vet om. Fråga Jonbass, han vet säkert.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ultra'n har nyaste revision av G80 kärnor. Ultra har A3 medas GTX har A2. 8800Ultra verkar vara ingenting annat än en fin trimmad GTX.

Citat:

The new G80 A3 revision consumed 5W less, add to this lower memory voltage. But due to the latter they had to use very expensive 0.8ns memory that could be stable at 1080 MHz even at reduced voltage. As a result, the product had 10W less power consumption than that of 8800 GTX.

http://www.digit-life.com/articles2/video/g80-10.html

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

De har väl en ny revision på pcb:n också med lite finare spännings-regulatorer och så?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jo, Ultra kortet är väldigt dyrt för en ganska så liten prestanda ökning, nu så kan jag inte sticka under stolen att 8800Ultra klockar väldigt bra och att det är ett mycket roligt kort att leka med men skulle ändå rekomendera alla som är ute efter ett nytt grafikkort att titta på kanske ett 8800GTX/GTS(kanske tom 2 st GTS för samma som ett Ultra).
Skillnaderna mellan GTX och Ultra är bla att på Ultra så har Nvidia förbättrat tillverkningen med reviderad G80 Silicon(A2/A3), även som Nordblom skriver så har PCB´n förbättras en del.
Ultra använder också andra minnen som är högre specade och har mindre strömförbrukning, även den förbättrade tillverkningstekninken har inverkan på strömförbrukningen.
Sedan är frekvenserna höjda till 613 Mhz på GPU´n vilket är en ganska liten ökning (38 Mhz), minnena är höjda till 2.16Ghz vilket är en större ökning än på GPU´n. Sedan har vi shadern som är höjd till 1500Mhz.

Dessa förbättringar gör givetvis Ultra till ett snabbare grafikkort än GTX men skillnaderna är inte alls banbrytande, så återigen vill jag rekomendera alla som funderar på att byta grafikkort i dagsläget att titta på ett 8800GTX eller GTS. Även ATI har sitt HD2900XT som jag personligen inte testat men av vad jag förstått så är detta ett mycket prisvärt kort också.

Som jag skrev på Xtremesystems, jag rekomenderar Ultra för den som vill ha det absolut värsta på marknaden oavsett kostnaderna, för den som har obegränsat med pengar så rekomenderar jag att köpa 2st 8800Ultra och köra SLI.
Men för alla andra så tycker jag att GTX och GTS är ett bättre val eftersom dessa korten presterar så bra att inga spel eller andra applikationer i dagsläget ska vara några problem, och pengarna som blir över så kan ni åka på semester :).

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker