Asus EN8800 Ultra minirecension (56k VARNING)

Permalänk
Medlem

Asus EN8800 Ultra minirecension (56k VARNING)

Först så vill jag bara inflika att jag var lite osäker var jag skulle lägga detta inlägget och om det hamnat helt fel så vore jag väldigt tacksam om en moderator kunde flytta på tråden, tack.

Asus EN8800ULTRA/G Mini recension

Som dom flesta vet så har ATI släppt sitt nya DX10 high end grafikkort HD2900XT under den här veckan vilket har varit efterlängtat av väldigt många, och givetvis såg Nvidia också till att få ut ett nytt kort som skulle konkurrera med ATI´s nya flaggskepp, givetvis så pratar jag om 8800Ultra.

Sedan ett par veckor tillbaka har det spekulerats vilt om både ATI´s R600 och om Nvidias Ultra kort, medans har både ATI och Nvidia försökt att hålla spec och prestanda på korten så hemligt som möjligt.
Oftast beror dessa hemlighetsmakerier på att dom vill lämna dörren öppen att kunna höja frekvenserna i sista minut ifall det skulle visa sig att konkurrentens kort är snabbare, men trots allt hemlighetsmakeri så brukar det ändå vara så att det dyker upp diverse info om korten som ska släppas. Den här gången var inget undantag, under dom senaste veckorna så har det friskt flödat info om både Ultra och R600 i form av galna rykten men även en hel del trovärdiga påstående. Bla så släppte en känd nyhets site en tidig recension på HD2900XT kortet som inte var helt smickrande för ATI, nu så visade det sig att resultaten inte riktigt stämde överens med verkligheten även om dom inte var helt uppåtväggarna.
Nvidia har klarat sig lite bättre men har inte varit helt förskonade, bla så lyckades en samarbetspartner till Nvidia med konststycket att lägga ut spec. på ett system med 8800Ultra någon vecka innan kortet faktiskt hade släppts.

Men nu så är äntligen båda korten släppta för marknaden och jag har lyckats att få tag på ett Asus 8800 Ultra kort som jag ska ge en omgång och se vilken skillnad det är gentemot 8800GTX men även HD2900XT, nu har jag tyvärr inget ATI kort själv som jag kan sätta i jämförelse mot ultra kortet men ska försöka att göra detta så detaljerat som möjligt ändå.

Det nya förbättrade 8800 Ultra:

Vid första anblicken så är 8800 Ultra vad man kan kalla en upphottad version av 8800GTX med höjda frekvenser på GPU´n, minnena och shadern, men 8800Ultra består inte riktigt bara av höjda frekvenser. Kortet använder sig av en optimerad PCB och G80 kärnan har fått sig en förbättrat tillverkningsteknik, där används reviderad G80 Silicon.
Det är nvidia tillsammans med TSCM (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) som har tweakat tillverkningsprocessen så att kärnan ska klara av förhöjda klockfrekvenser och tajtare timings.
Även strömförbrukningen är något lägre med den nya förbättrade kärnan, det är tyvärr inga revolutionerande siffror men ska enligt Nvidia ligga 1.13% lägre (Källa Techarp).
Minnena är utbytta till GDDR3 BJ08 vilket även det banar väg för lägre timings och högre frekvenser, dessa minnen är klockade i 1080 Mhz (2,16Ghz) vilket ger en teoretisk minnesbandbredd på 101,3 GB/s i jämförelse med GTX 86,4 GB/s.
En annan sak som är nytt för 8800ultra är dess maffiga kylare, den är både effektivare och går tystare än kylaren på GTX.

Utöver detta så är GTX och Ultra i stort sett samma grafikkort, precis som GTX har Ultra en kärna fylld med 681 million transistors, 128 förenade shaders processor och en minnemängd på 768MB, kortet är DX10 kompitabelt, även PCB´n och GPU´ns fysiska storlek är densamma som på GTX.
I grund och botten är alltså 8800Ultra ett förbättrat 8800GTX, personligen hade jag kanske väntat mig någonting lite mera spektakulärt från nVidia speciellt med tanke på vad det här kortet kostar.

((Jag gissar att dom flesta här har redan bra koll på hur G80 kärnan så för att hålla nere text så hoppar jag över att ge en mera ingående förklaring av arkitekturen, om någon skulle vilja ha mera info om just G80 arkitekturen så säg till så ska jag försöka skriva ihop en sammanfattning på ett förståligt sätt.))

Förpackningen:

Asus 8800Ultra kommer packad i en stor kartong jämfört med dom flesta GTX förpackningarna, på framsidan är det en stor bild från PC spelet STALKER som även finns med i bundlen.
Asus är faktiskt ett av dom företag som alltid har satsat på att skicka med spel och andra tillbehör till sina grafikkort och även moderkort, personligen gillar jag när det följer med en stor bundle sålänge det inte påverkar priset på komponenten.

Förutom PC spelet Stalker så följer det med dom vanliga tillbehören såsom, DVI-VGA kontakt, Drivrutiner, Asus mjukvara, molex till PCI-E adapter mm,

Asus har även stoppat ner en CD väska i skinn.

Asus 8800Ultra är emballerat ganska precis som Asus Aqua Tank 8800GTX, kortet ligger nedstoppad i en sorts formskuren skumgummi som ser till att kortet ligger stilla under frakten.
Även tillbehören ligger skyddade från att glida omkring inne i förpackningen under frakt.

Kortet:

8800 Ultra har inte bara fått sig en renovering under huven utan Nvidia har även sett till att ge kortet en ansiktslyftning, Ultra ser betydligt maffigare ut än sin lillebror och dessutom så är det många små detaljer på kylaren som förhöjer det visuella utseendet.
Kylaren på kortet är riktigt stilren, kåpan som sitter över flänsarna är tillverkad i någon sorts hårdplast och till skillnad från GTX korten så är den inte överdragen med en partners logo utan den har fått behålla sitt mattsvarta överdrag. Den enda logon på kortet sitter på fläkten.

Förutom det visuella så har även förmågan att kyla kortet har setts över. det har satts in en större fläkt som både låter mindre och blåser bättre, även hållet runtom fläkten har breddats en del så att den ska kunna flytta mer luft.
På bilden så kan ni också se att fläkten har flyttas en bit och detta är för att inte dra upp värmen från PWN och skicka runt den, fläkten har även flyttats en bit utanför kortet.

En annan förbättring är att kylaren kan plocka luft både framifrån och bakifrån tillskillnad från GTX som endast drog framifrån, även fläkten har bytt position för att optimera luftflödet.
Men tar man sig en titt under huven så är det svårt att missa likheterna med denna och GTX kylaren, så egentligen kan man säga att kylaren precis som resten av grafikkortet är en förbättras version av GTX.

8800 Ultra tar upp två platser vilket oftast inte är ett problem idag när dom flesta moderkortstillverkare har placerat PCI-E portarna med en bra marginal mellan varandra.
Även vid SLI körning så torde inte detta vara ett problem sålänge inte alla instickplatser ska användas, personligen så använder jag ett separat ljudkort vilket inte var några problem tillsammans med Ultra eller för den delen GTX.

Även strömförbrukningen har optimerats en del, 8800Ultra ska enligt nVidia ha en TDP på max 175W till skillnad från GTX som har i dagsläget har en TDP på max 177W.
För att driva kortet så behövs två stycken PCI-E 6 pin anslutningar, Nvidia rekommenderar minst ett 450W nätagg med 28A på 12v linan för att driva ett Ultra eller GTX kort.

8800Ultra´s fysiska storlek är densamma som 8800GTX, ca 27cm, när jag packade upp kortet så kändes kortet faktiskt lite större än GTX men detta kan ha och göra med den heltäckande kylaren.

Spec:

Bilder:

Fläkten som sitter på kylaren är en Delta BFB1012L,
RPM:…...2700 RPM
dBA:……45
CFM:…...19.07

Nånting som stör mig är att det inte används ordentlig pasta under kylaren på high end grafikkort, det skulle bli en sådan liten kostnad att använda ex Ceramique på korten istället för kladdet som används nu. Jag tycker att när ett grafikkort börjar att kosta över 3-4 tusen så ska det även vara hög klass på pastan under kylaren.

Som jag tidigare nämnt så har Nvidia sett till att inte bara skaffa en funktionabel kylaren utan har även sett till att behålla ett visuellt mycket snyggt yttre, bla så är hålen där luft ska kunna transporteras upptagna som ett tribal mönster. Även på resten av kylaren så kan man uttyda ett tribal liknande mönster som även det ger kylaren ett kraftfullt yttre.

För den som har använt andra kylningslösningar till GTX kortet så kan dessa även användas på Ultra, hålbilden är densamma som på GTX.

Minnena som Nvidia har valt att använda till 8800Ultra är Samsung K4J52324QE-BJ08, dessa minnen är specade att köras i max 1250 Mhz vilket förhoppningsvis lämnar en fin marginal för överklockning.

Asus EN8800Ultra har en svart/brun PCB vilket av vad jag sett så verkar det vara det vanliga för Ultra korten, nu har jag även sett gröna men endast på bild än så länge.
Ryktes vis så skulle det ha varit en viss skillnad mellan grön och mörk färgade PCB´s för GTX, nu har jag inte tillförlitlig info om detta så jag vågar inte personligen uttala mig.

8800 Ultra´s tillgänglighet kommer att vara helt OK även om upplagan än så länge inte kommer att ligga närmelsevis ex GTX, nu så beror detta också lite på att Ultra har en väldigt stor prislapp.

Jag måste säga att när jag först hörde om att Nvidia skulle släppa ett 8800Ultra med en marginellt högre Klock än GTX och ett väldigt högt pris så blev jag mycket besviken, men av det jag hittils sett kortet prestera så måste jag erkänna att det är helt klart imponerande siffror. Visst tycker jag fortfarande priset är helt uppåt väggarna men kortet är bättre än vad det ser ut på papperet, åtminstone när det kommer till överklockningen så är Ultra en stor vinnare.

Asus EN8800Ultra i sin fulla prakt.

Eftersom jag har haft väldigt begränsad tid till att skriva och tillverka delarna till den här recensionen så är tyvär inte allt i topp klass, jag har under endast ett par timmar fixat fram bilderna, texten och resultaten så därför ser vissa delar väldigt budget ut. Jag syftar närmast på diagramen till resultaten plus för lite jämförelser mellan olika kort, men jag ska försöka fixa till detta när jag får lite mera tid över och jag hoppas att ni inte tycker dom epiga staplarna och visningen av resultaten drar ner recensionen allt för mycket.

Resultat:

System:

Futuremark

3D Mark 06:

**8800GTX OC = Asus Aqua tank 626/1026 Mhz

3D Mark 03:

F.E.A.R- 1600x1200 FSAA4x AF16X

Half Life 2 1600x1200 FSAA4x AA8x

Tyvär så stötte jag på en hel del problem under Half Life 2 testerna, benchmark programet ville inte riktigt fungera som jag ville. Eftersom jag tycker resultaten inte riktigt stämmer överens med verkligheten så ska jag göra om dessa, jag ber så mycket om ursäkt ifall resultaten verkar helt åt skogen.

Temperatur:

Tempen är tagen efter ett par rundor 3D mark 06, jag har satt pekaren på den högsta värdet som jag kunde få ur.
Däremot så blir grafikkortet ett par grader varmare vid spelande av tunga applikationer såsom ex F.E.A.R & Stalker, tempen diffar på ungefär 3-5 grader.

Överklockning:

Jag testade överklockningsegenskaperna litregranna igårkväll och det enda jag kan säga är WOW, det här kortet är helt enkelt grymt när det gäller överklockning. Helt out of the box så har jag kört 3D mark 06 i 706 / 1222 och detta är med originafläkten endast på 60%, detta visar verkligen att Nvidias förbättrade tillverkningsteknik dom nya minnena banar väg för grymma resultat.
Mitt gammla 3D mark resultat låg på ca 15850p och detta tog jag med min QX6700 CPU i 4170Mhz och detta kyldes med kompressor, grafikkortet kyldes med vatten och kördes i 720-1100 och resten av systemet kyldes av kall luft utifrån.
Detta resultat bräckte jag igår med luftkylning och dessutom så är grafikkortet helt out of the box, alltså inga moddar eller fläktar är tillförda dessutom så kördes originalfläkten på grafikkortet i 60% av förmågan.
Personligen så tror jag att jag kan höja minnena uppemot 1230-1240 om jag monterar upp lite extra fläktar mm, jag kan inte annat än vara nöjd.

Jag kommer inom en snar framtid att testa med lite extremare kylning på både grafik och CPU, dessa resultat kommer snart.

3D Mark 06:

Resultaten här är helt out of the box.
Windows är helt otweakat, inga andra tweakar är gjorda heller, Inga extra fläktar är använda eller annat som påverkar kylförmågan, luften i rummet ligger på ca 25 grader, tempen på kortet under load är ca 74-77 grader, kortet är helt orört, original kylpasta osv.
Dessutom så körs fläkten på grafikkortet endast i 60% av sin kapacitet av någon konstig anledning, har försökt att höja hastigheten men har inte hitta något program som klarar av detta ännu ( får ändra i BIOS för senare luft tester).
Resten av system är även det luft kylt.

Sammanfattning:

Asus EN8800 Ultra är idag kortet som Nvidia kallar sitt top of the line grafikkort för gamers, och det finns egentligen inte så mycket att tillägga för detta kort är någonting helt utan dess like i dagsläget. Nu så tror jag personligen att 8800Ultra inte kommer att bli tillnärmelsevis lika populärt som ex HD2900XT trots högre prestanda och detta beror helt enkelt på den alldeles för stora prislappen.
Men om jag bortser ifrån priset så visst är detta ett väldigt bra kort, det gör precis det som Nvidia lovat och spöar all konkurrens på marknaden idag.
Den förbättrade tillverkningstekniken har verkligen gett resultat, nu så kan jag tycka att Nvidia var lite blygsamma i höjningen av original frekvenserna på detta kort speciellt på GPU´n för under huven finns det en hel del att ta av. Men samtidigt så är prestanda ökningen större än den såg ut på papperet där en 37 Mhz ökning på GPU´n ganska liten, men med en högre shader klock, tajtare timings och framförallt en ordentlig ökning av frekvenser på minnena så ger det 8800Ultra en oslagbar prestanda.
Sedan att kylningen fått sig en ordentlig ansiktslyftning är också väldigt uppskattat, både förmågan att kyla och ljudnivån har förbättras vilket även detta ger detta kortet ett stort plus i kanten.
Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att det var längesedan som jag haft så roligt med ett grafikkort som jag har nu, detta är helt klart både gamerns & överklockarens dröm.

Jag rekommenderar 8800Ultra till alla som vill ha det absolut värsta på marknaden idag.

Nu så ska jag trots alla lovord om just 8800Ultra ändå rekommendera er att kanske stå över just detta kort, och dom flesta har nog redan listat ut varför, prislappen är precis som kortet det absolut värsta på marknaden idag.
Nu så kanske jag ska nämna att Asus kortet som jag recenserat Asus EN8800Ultra är faktiskt ett av dom billigare Ultra korten och det följer även med en helt oslagbar Bundle.
Så för er som bara måste ha ett Ultra kort så rekommenderar jag att söka på Buggy eller pricerunner för prisskillnaderna mellan dom olika tillverkarna är enorm, bla så går det att hitta ett Asus 8800Ultra för ca 6500:- medan vissa andra märken på Ultra korten kostar uppemot 8000:-

Asus EN8800Ultra +/-

Plus:
Överlägsen prestanda
Grym överklocknings marginal
Bra och tyst kylare
Bra bundle (Endast vissa partners)
Svarar bra på kyla
Ett av dom billigare 8800Ultra korten

Minus:
Priset och återigen priset

_____________________________________________________________________________________________

Tack för uppmärksamheten, jag hoppas ni gillade denna minirecension.
Om ni vill ha några specifika resultat eller har några frågor eller funderingar så går det utmärkt att kontakta mig genom PM eller så skriv i tråden.

Jonbass

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Bra recension, alltid kul när folk lägger up sina egna recensioner här på forumet

Permalänk

Härligt. Så här borde det vara lite oftare. Nice jonbass,

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Finfin recension, bra jobbat!

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem

Jepp, bra recension.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Strålande!

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Bra recension! Om du ska lägga till något skulle jag gärna vilja se hur ett överklockat Ultra presterar i spel jämfört med ett överklockat GTX, tror många är intresserade av det också.

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Kan du inte ta en bild på PCBn, fick inte se hela på en bild.

Tycker verkligen inte prisskillnaden motiverar prestandan, alldeles för mkt pengar för så "lite" extra prestanda. Dom där pengarna kan användas till mycket annat jämfört med nåra extra fps. Det kan ju dock klockas mer, men ändå..

Permalänk

Mycket bra recension ! Alltid intressant och läsa.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Tackar för recensionen!

Visa signatur

Asus P7P55D - Core i5 750 - XFX Radeon HD4890 1GB - Corsair TX 650W - Antec P182 - Corsair 2x2048MB 1333MHz DDR3 - 640GB WD Caviar Black - Eizo FlexScan S2402WSE

Permalänk
Medlem

fin recension!:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Wow, om detta är vad du kallar "minirecension" borde du ju verkligen ta dig tid att göra en riktig recension någon gång. Klass!

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning. Kul att du tog dig tid att lägga upp denna:).

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt jobbat! Tack för bra läsning och bra bilder!

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension och toppenbra bilder!

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Otroligt bra recension ! Och väldigt fina bilder

Visa signatur

[Intel C2D E6600][Corsair TWIN2X 6400 DDR2 3GB][Gigabyte GA-965p-DS3][Gigabyte HD 4850][Corsair 520w][Samsung 250gb SATA-II][Enermax Chakra]

Permalänk
Medlem

Tackar för den fina recension Jonbass!
Det var kul att se vad ultran gick för.

Och jag kan bara hålla med alla andra väldigt fina bilder!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat, J!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Jag kan inget annat än att instämma med mannen som gjorde den eminenta artikeln/recensionen utav Ultrakortet, har haft det i min ägo sedan förra onsdagen och värre/bättre kort har jag aldrig haft.

Visa signatur

Chopper67....

ASUS Striker Extreme - ASUS 8800 Ultra - Intel Core2Duo 2.67 - HyperX 800Mhz CL4 2Gb - X-FI ExtremeGamer-Fatal1t - Raptor X 150Gb, Samsung 500Gb SATA2 x 2st - Samsung 22" SM226BW - Logitech Z-5500 - Antec P182B - Zalman Power 600W Silent

Permalänk

Bara själva bilder är en fröjd att titta på.
Vad är det för kamera du använder?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

Men 6500kr...snyft...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Riktigt fin resencion men kortet imponerar inte alls på mig.

Permalänk
Medlem

Härligt jobbat!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Härligt att det finns folk som du som tar sig tid till sånt här!
Uppskattas mycket!

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk

Kan väl inte mer än hålla med. Strålande recension med lagom bilder och information. Väldigt härligt att skåda riktigt skarpa bilder.

Bra jobbat!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bara själva bilder är en fröjd att titta på.
Vad är det för kamera du använder?

Räcker med en 2500 kr kamera. Resten fixar du i Photoshop om du inte har någon studeo eller väldigt vit bok med öppna/stängda sidor. Det ärd et jag kan tänka mig man kan göra. Men oavsett hur Jonbass har gjort det så är det grannt som fan.

Jonbass, nu vet jag inte hur du har gjort så inget menat mot dig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

hmm, vi har en maskin på jobbet. typ envit upplyst låda med hål för kamera. fixar sånna bilder.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Först så vill jag tacka så otroligt mycket för alla snälla kommentarer, det är jätteroligt att så många tyckte om recensionen

Sapiens:
Jag ska fixa det, har lite mycket annat just dom närmaste dagarna men ska försöka att få upp lite överklockade spel resultat under helgen.

Klubban
Vill du se baksidan på PCB´n eller vill du se med kylaren bortagen?
Jag kan lägga upp en bild på baksidan av PCB´n under dagen, sedan bilder med kylaren bortagen kommer lite närmare helgen för jag ska testa lite andra kylningslösningar på kortet.

DataNusse
Jag har använt en Canon EOS-1Ds II, kan också nämna att jag jobbat som fotograf och därför har jag tillgång till en sådan kamera.

A.N'doja:
Idag finns det väldigt fina kameror i 2500-3500:- som tar grymt fina bilder, så det är precis som du skriver absolut möjligt att fixa till liknande bilder mer rätt ljus, bakgrund och lite kunskap i photoshop.
Brukar tex använda en Samsung NV10 för personligt bruk och denna kameran tar mycket fina bilder.

Sedan som många påpekar så är priset på Ultra kortet väldigt högt, det är precis som jag skrev i recensionen det enda som jag inte gillar med 8800Ultra.
Den höga prislappen gör detta kortet inte särskillt prisvärt, utan jag kan nästan istället rekomendera att titta på ett 8800GTX eller GTS för dom som vill skaffa ett nytt grafikkort idag.
Sedan så har ju ATI släppt sina HD2900XT (har inte själv testat ett sådant kort) som ska prestera mycket bra, dessutom så ligger priset på dom kortet i en väldigt rimlig nivå.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

bra jobbat GTX for Life

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BF2142
bra jobbat GTX for Life

elr så int

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv