Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Jasså är detta gdi?! Hur gör du eldeffekterna, det måste vara opengl då antar jag?

Nej man kan inte kombinera OpenGL och GDI speciellt bra
Isåfall så hade jag gjort det i OpenGL från början.
Nej jag kombinerar helt enkelt lite funktioner i fx.dll filen som följer med.
Den är skriven i C++ och utför bra mycket snabbare GDI-grafik än vad VB klarar av.
Sen använder jag lite Win32 API, tex SetPixel istället för Pset i VB, för att det går snabbare.
Däremot så märks det att det går lite slött om det är många explosioner samtidigt, tex om man åker utanför den röda cirklen.
Det är nackdelen med GDI, det är inte hårdvaruaccelererat.

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

Ok, håller själv på en del med gdi+ i c#, funkar bra till enkla 2d saker. Funderat på att testa SDL i c++, verkar vara en rätt trevlig kombination. Med SDL så ska det ju vara enkelt att lägga på opengl.

Permalänk
Medlem

Själv väntar man ivrigt på att HackWare ska bli klart.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka datorn idag, den funkar fint nu \o/
Så när jag kommer hem så blir det en update av Spark.

Och ja Sachia, alla väntar på HackWare T_ T'
Måste finna lite tid att arbeta på det också.
Spark är inte direkt lika avancerat så det är enklare att arbeta på för tillfället.

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

hahaha nice spel

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Version 1.1 är ute nu

Changelog:
- Automatisk uppladdning av score.
- Säkrare uppladdningssystem för score.
- Prestandainställningar för explosioner och partiklar.
- Stöd för olika game modes (för tillfället 2 stycken).

http://frigolit.jrt.se/development/spark

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk

Sött spel

Önskar att man också kunde göra liknande spel. Håller dock på att lära mig lite så vi får se vad jag kan åtstadkomma i framtiden.

Permalänk
Medlem

Kul som fan ^^

Permalänk
Medlem

Heh, lite gammal tråd kanske, hade glömt den.
Men tänkte bara upplysa dom som är intresserade av spelet och programmering att jag har släppt hela koden under GPLv2 för ett tag sen.
Det finns att tanka hem här:
http://www.digitalfractions.net/package.html?id=2 (v1.13)

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte riktigt om det är något fel men jag laddade ner ver 1.1 och det var löjligt enkelt. Jag blev uttråkad och körde ut med full fart i det röda med en poäng av ~20 000. Spelade kanske i 2-4 min.

OBS: Jag är inte speciellt bra på sånna här spel så det känns som det är något fel när folk säger att dom bara för 2000 osv. Vill inte skryta eller något tänkte bara informera dig...

WinXP
Core 2 Duo
ATI 1900XT

Permalänk
Medlem

frigolit: jag har en fråga. vad är det för program du använder när du gör dina spel. och om det är ett för avancerat program för nybörjare, kan du då ge ett tips på vad man ska börja med och sedan vilket man ska fortsätta med osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Vet inte riktigt om det är något fel men jag laddade ner ver 1.1 och det var löjligt enkelt. Jag blev uttråkad och körde ut med full fart i det röda med en poäng av ~20 000. Spelade kanske i 2-4 min.

OBS: Jag är inte speciellt bra på sånna här spel så det känns som det är något fel när folk säger att dom bara för 2000 osv. Vill inte skryta eller något tänkte bara informera dig...

WinXP
Core 2 Duo
ATI 1900XT

Well, svårare för vissa, enklare för andra
Sen eftersom det inte finns någon ordentlig timing för att hantera lagg så går spelet olika fort för alla...
Det kan gå i upp till 100fps, men varierar stort beroende på cpu load.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
frigolit: jag har en fråga. vad är det för program du använder när du gör dina spel. och om det är ett för avancerat program för nybörjare, kan du då ge ett tips på vad man ska börja med och sedan vilket man ska fortsätta med osv.

Det där spelet är skrivet i Visual Basic 6.0, kanske inte världens mest rekommenderade språk att skriva ett spel i.
Jag rekommenderar snarare Java eller C/C++ för att skriva spel i, mycket snabbare.
Samt att det här spelet använder GDI istället för något accelererat som t.ex. SDL eller OpenGL.

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

hmm ook. men dessa kostar väl? för tänkte ha något bra gratisprog som man kan göra detta med och ha det som någon form av fritidsyssla

Permalänk
Medlem

Java och C/C++ är gratis

edit: har fixat felet med v1.13 nedladdningen nu

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770