Permalänk
Medlem

Hur långt vågar man gå?

Tänkte höra om det är farligt o ha en Vcore på över 1.6V ?
Systemet ser ni i min signatur, för datorn är inte stabil på 1.6V, har inte testat så mycke högre volt heller ifall det kan döda processorn/moderkort.
Det är när jag vill köra i 3.6ghz som jag måste mosa på med Vcore, gör visserligen inte hela världen om cpun nu skulle dö men vill hellst inte det.

Tips råd? Har fått SuperPI o funka i 3.6ghz men får dåliga resultat o 3dmark06 muppar lite, då man får kassa poäng och den startar om/hänger sig ibland då. Har inga större problem med tempen. I 3.2ghz så har ja max load i orthos på 50grader på mina cores.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Någonstans vid 1.6V går gränsen...

Jag har kört så högt som 1.8V men det frestar väldigt mkt på nätagget också

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara någon höjdar-CPU du har fått tag på. 1,6 V för 3,6 GHz är riktigt ruttet.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

håll koll på tempen bara.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekomendera dig att inte höja så mycker mer över 1.6 speciellt inte med luft, för även om tempen är OK så börjar spänningen bli skadlig när den blir för hög. Nu så kan du säkert gå litegranna över gränsen för benchning men för 24/7 körning så rekomenderar jag dig inte att köra på för hög spänning, men precis som nämns så är tempen väldigt viktig i detta fallet och skulle nästan vilja att du kollade CPU värdet i TAT eller liknande.

Sedan som PreacherMan nämner så borde du kanske ta dig lite högre med så pass mycket spänning och så bra temperaturer, nu så kan det givetvis vara så att du fått ett dåligt exemplar men tror nästan hellre att du helt glömt bort andra delar av systemet och endast höjt CPU´n och spänningen för den.
När du kör med en CPU som har låst multipler uppåt så kommer du också behöva höja FSB´n vilket betyder påfrestningar på moderkortet, för att då kortet ska klara av detta så behöver du höja spänningen för både Nordbryggan, sydbryggan etc.

Det kan helt enkelt vara så att din CPU klarar av 3600 Mhz med kanske så lite som 1.55v men att ditt system kraschar pga andra faktorer, så det jag skulle rekomendera dig är att testa dig fram och inte bara genom spänningen på CPU´n utan även testa även andra kombinationer för dom olika komponenterna.

Sedan en annan sak som du ska tänka på att många moderkort voltdroppar under load men även under Idle, så om du ställer in 1.6v i BIOS så kanske CPU´n endast får 1.5v (i extrem fall) under load. Nu så kanske detta var och ta i men det finns abolut moderkort som droppar så mycket även om jag iofs inte tror att ditt gör det, men det kan vara en kombination av fel värden redan från början och ett stort voltdropp som också har en viss inverkan på stabiliteten.
Tyvärr så är det svårt att veta exakta värdet förän du kan mäta med en multimeter under load körning, men som sagt detta kan vara en av faktorerna varför du inte får upp CPU´n högre än 3600 Mhz.

Jag hopopas att det löser sig för dig // Jonbass

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Okej, har dock nästan slickat gränsen till 1.7V i vcore när jag försökte få det stabilt. Fast tror bios muppade lite då, har märkt att om jag gör många saker i bios och sen startar om så blir allt instabilt. Får då göra en "load default" i bios sen låta den stå avslagen ett tag. Och så vips funkar datorn ordentligt sen. Vet inte varför den strular så när man håller på, har 1.4375V i vcore nu på 3.2ghz, går säkert o köra lägre men orkar inte krångla igen ifall bios börjar muppa igen. Nån annan som varit med om de? Att man får dåliga 3dmark score etc, mycke dåliga vill säga.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Min e6400 verkar inte vilja bli stabil 3,5ghz vid 1.6v kanske är något annat som ger upp. Idlar runt 49-53 i sommarvärmen. Anatar att det är minnena.

1.6v är inte så farligt men det är rätt så mycket.

TAT funkar inte, går det bara när man inte har clockat? Står så här för mig.

Error enumerating On Demand Clock Modulation Support
Terminating tool.

Permalänk
Medlem

När jag provade att sänka min vcore i 3.2ghz från 1.45V till 1.42V så börjae hela datorn hacka. Så jag startade om o drog upp den till 1.45V igen då men samma fel. Plus fick världens fetaste fps drops i css till följd av hackandet. Tog load default i bios sen o funkar nu oklockat. Nån som vet varför det muppade? Börjar fan tröttna på alla störande saker moderkortet eller vad det nu är har för sig, går inte ändra nånting utan att de strular o ibland funkar allt galant bara.

edit: jag tror det är grafikkortet som är den felande länken. Körde en runda 3dmark06 och fick världens grafikbuggar. Svart skärm på vissa ställ, plus en massa blinkande pixlar överallt, tror dock inte det är nån typ av värmeproblem men nån som vet något? Ska ringa datorbutiken imorrn o höra. Plus har börjat fått grafikfel överallt nu, på skrivbordet, webbsidor, kan inte ens komma in i cs.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG