Applicera kylpasta - smeta ut själv eller med kylaren?

Permalänk
Medlem

Applicera kylpasta - smeta ut själv eller med kylaren?

Ska montera en Tuniq Tower 120 imorgon på en Quad CPU. Läste en "manual" för hur man applicerade kylpastan. Där stod att man skulle dra en linje med kylpasta rakt över CPUn och sen låta fläkten trycka ut pastan. Men har läst på flera andra ställen, bla Swec, att man ska använda mkt mindre pasta och själv smeta ut den exempelvis med något kreditkortsliknanade. Vad är egentligen bäst?

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Olika personer har olika åsikt, vissa av oss har under kort tid prövat båda. Jag vill ha lite kylpasta och se till att den sprids ut bra med klippt kreditkort.

Pröva båda sätten och rapportera gärna tillbaka i den här tråden vilken som fungerade bäst för dig.

Permalänk

En del kläggar på riktigt mycket pasta men de finns ingen mening med de. Hela heatspreadern alt. kärnan ska vara täkt med ett lagom tunt lager, och de hela görs enklast med just ett kreditkort. Kylare har också länge varit försed med kylpasta för att underlätta för användaren. Senast ja byggde s775 så var core2 cpu'n försed med kylpasta men ja ville göra som ja alltid gör och gjorde jobbet ordentligt redan från början med egen AS5. Dock undrar jag själv vilket som ger bäst resultat igentligen =/ Egen applicering eller Intels färdiga. Gissningsvis ingen större skillnad i vilket fall.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

såg att det fanns llite pasta på den boxade fläkten jag fick med till min e6750. Jag vet inte om det kommer funka så bra iom att det var ett helvete att få på den där fläkten.

Då jag har smetat på pasta på gamla datorn så har jag iaf tagit en tops och smetat ut lite över hela kärnan. Kanske inte är så bra. :S

Permalänk
Inaktiv

Tops är inget att rekommendera eftersom små bomulsfibrer kommer i pastan. Använd ett rakblad eller ett kort och smeta ut ett tunt lager helt enkelt. Jag brukar bara smeta ut på CPUn och sedan sätta på kylaren och vrida lite så att det fördelas bra och kommer in i alla små repor. Tänk på att kylaren ska vara spänd över CPUn så att den sitter hårt mot. Det ska absolut inte glappa.

Permalänk
Medlem

Och använd så lite som möjligt. Direkt kontakt med metall leder värme mycket bättre än kylpasta. Anledningen till kylpasta är ojämnheter i metallen, inte att få ett lager mellan kontaktytorna.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med att täcka hela IHS'n med tunt lager pasta men nu senast så körde jag bara en liten sträng tvärs över och lät Zalman-kylaren 'mosa' ut pastan. Vart ingen större skillnad vad jag märker... 36-37 i idle med Pentium D. Så gör som du tycker

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att pastan är 100% jämn överallt?
Ni som smetar ut med tex kreditkort, hur mycket smetar ni ut den? runt hela eller bara kanske en 60-70 % från mitten?

Permalänk
Medlem

När du monterar kylaren så kommer pastan att fördelas jämnt över heatspreadern och bottenplattan på kylaren så det bhöver inte alls vara mikroskopisk noggranhet, nu så är det också lite beronde på vilken kylpasta du ska använda. Om du tex ska använda AS5 så brukar det rekomenderas att ett tunt lager av pasta appliceras på IHSén och då är det bara du lägger en klick i mitten och sedan stryker ut den så det känns bra för dig, sedan när du monterar kylaren så kommer dom ställen där pastan är applicerad lite tjockare och fördelas jämt.
Det fungerar också att lägga lite pasta i mitten av IHSén och sedan när du monterar kylaren så fördelas pastan ut över IHSén, varför många väljer att använda kreditkorts tekniken är för att det kan vara svårt att veta exakt hur mycket pasta som behövs för att täcka ytan när du lägger en klick i mitten.
Nu så behövs inte kylpasta precis över hela heatspreadern utan kärnorna som sitter skyddade under täcker bara en bit, men för att verkligen vara på den säkra sidan är det absolut inte alls fel att lägga ett lager över hela heatspreadern. Kom ihåg det endast behövs ett tunt lager, och om du använder kreditkort/platspåse och smetar ut pastan så se då till att det inte är så mycket pasta att det börjar och rinna ner efter kanterna på CPU´n när du monterar på kylaren.

Jag tror det sammafattar det lite kort, jag hoppas du förstår vad jag skrev om du inte förstår nått så är det bara och fråga. Lycka till / Jonbass

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Om ni använder Arctic Silver 5 (AS5) så har Arctic Silver en gör bra guid på hur man skall applicerar på olika cpu's.

applicerings instruktioner...

Har personligen alltid använt "kreditkorts smetnings" metoden.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

pontusneo: aa precis, var den "guiden" jag läste och där står att man ska låta trycka från kylaren fördela.

En annan fråga, vad för typ av acceton är det man bör använda för att rengöra heatspreadern och sinken? Vet att det finns massor av specialsaker för det, men om man vill använda någon typ av "vanlig" acceton som antagligen finns hemma, vad är det då som gäller?

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Tack för svaret!

pontusneo: aa precis, var den "guiden" jag läste och där står att man ska låta trycka från kylaren fördela.

En annan fråga, vad för typ av acceton är det man bör använda för att rengöra heatspreadern och sinken? Vet att det finns massor av specialsaker för det, men om man vill använda någon typ av "vanlig" acceton som antagligen finns hemma, vad är det då som gäller?

Oljefri acceton ska och måste det vara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okidoki. Kanske är fel då, har nog bara nagellacksbortagning (inte min dock :). Var köper man annars oljefri acceton?

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Det finns fler saker än oljefri acteon. Den finns att köpa överallt.

Det finns flera saker man ska undvika, bland drickor med olja i.

budgetvarianten är t-röd och papper.

Jag använder återigen kreditkort för att skrapa, sen tar jag microfiberduk/artificial suede/linsduk/glasögonduk med isopropylalkohol och slutputsar med duken utan vätskan.

Permalänk
Medlem

Typ ICA, konsum. Jag kör med kemiskt ren bensin. Gripen med svart etikett.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Tack!
Gripen kemisk ren acceton borde också funka? (kemisk ren = ingen olja?)

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk

Har alltid använt gripen Aceton - kemiskt rent.
Funkar prima, kostar nästan inget och man kan driva eldkastare med det

Du hittar gripen Aceton i vilken mat butik som helst.

gripen aceton

Permalänk
Medlem

Man kan nog använda sprit (T-röd) + kemisk ren bensin också
Har för mig att dom flesta helt oljefria organiska lösningsmedel är OK att använda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312193

De där är de bästa att använda. Extremt bra och lätt att ta bort gammal pasta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Aceton är billigare på biltema Men Aceton är ju ganska aggresivt, vissa plaster uppskattar verkligen inte aceton. Inget i en dator som kan ta skada?

Visa signatur

Silverstone Tj06; Gigabyte P35-ds4 rev1; E6750; Corsair hX620; Dominator 8500; Raptor sys-disk; 8800Gtx