Permalänk
Medlem

Test med Intel QX6850 Extreme

Test med Intel QX6850 Extreme

Nu så är snart hösten här och det börjar vara dags att plocka ihop benchsystemet igen, jag skrev i en tråd i början på sommaren att jag skulle montera upp luftkylning på benchdator för att ha ett system som jag kunde testa nya PC spel på. Så under denna regniga sommar har jag suttigt inne och spelat STALKER och andra roliga spel för att fördriva min semester, jag hade gärna sluppit detta och varit och badat och solat istället men eftersom inte vädret tillåtet detta så har det blivigt många timmar framför datorn.

Men nu så är sommaren alldeles strax över och jag känner att det är hög tid och sätta ihop mitt system igen, nu så har det blivigt lite förändringar i min hårdvara sedan sist jag körde. Jag har bla skaffat DFI´s senaste Nvidia moderkort DFI 680i LT, detta är som dom flesta redan vet ett otroligt kompetent moderkort som ligger framför dom flesta andra 680i LT moderkort och speciellt vad det gäller överklockning av kenstfield.
Sedan sålde jag min QX6700 ES till en trevlig Göteborgs bo eftersom jag lyckades att få tag på det senaste tillskottet i Intels Extreme serie.

2007-07-10-Jonbass

2007-07-31-Jonbass

2007-07-31-Jonbass

Jag har nu haft drygt två veckor på mig att testa processorn och måste säga att jag är otroligt imponerad, bara i stock hastighet så är resultaten otroligt bra men det som verkligen utmärker denna CPU är dess överklocknings egenskaper.
Nu är det ju så att sommaren har kommit tillbaka och här i Skellefteå har vi haft fruktansvärt varmt dom senaste dagarna vilket gjort att jag inte kunnat pressa på så ordentligt som jag hade velat, qud core blir otroligt varma speciellt när volten höjs litegranna dessutom har jag endast tillgång till en ganska kass luftkylning vilket verkligen har hållit mig tillbaka.
Men trots värme och dålig kylning så är resultaten otroligt imponerande.

Här har jag några av dom resultaten som jag skrapat ihop i värmen.

Jonbass-2007-08-02
Det är en otrolig skillnad gentemot QX6700, med QX6850 så kan jag med 1.375v ta en screenhot i 4066Mhz vilket är helt otroligt, det är nästan bättre än dual core processorerna.

Jonbass-2007-08-04
med endast 1.395v så är Super PI i 4039Mhz inga problem.

Jonbass-2007-08-07
Jag höjde ett snäpp till 1.41v och här så kunde jag köra igenom CPU testerna i 3D mark 06 utan problem, detta är 200Mhz högre än vad jag kunde klocka min QX6700 med 1.5v.

Jonbass-2007-08-07
Detta är bästa resultatet i 06 hittils på luft, men ska så snart jag fått min Singel Stage färdig koppla upp den.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Vad säger man... Imponerande prollar!

Permalänk
Medlem

Fet burk överhuvudtaget! JAG VILL HA PENGAR!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur går det med SingleStagaren Jonbass?

Permalänk
Medlem

I wish i had more cashh :P, aja får väl bli nästa lön

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

(för att 'stressa' Jonbass)

En cpu-testrunda med SingleStagaren, 4.2GHz och 1.44v

Permalänk
Medlem

Fint jonbass jag är imponerad av proppen!
Ska bli kul att se vad du kan göra med den när det blir lite svalare ute.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Galet dyrt annars. Skulle jag få fram en stor slant skulle jag nog slå till
Men uppåt 8000 :- för en processor? Galet. Hoppas priset sänks snart

Permalänk
Medlem

Re: Test med Intel QX6850 Extreme

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
mkt snyggt skit

5962 cpu score
Jag får 2531 med min E6400 överklockat till 3.2Ghz..
VILL HA!! <3

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Jo CPU´n verkar vara ett bra exemplar, men även DFI och QX6850 är en otroligt bra kombination som också det har en del inverkan på överklockningen. Som tidigare DFI moderkort är även 680i LT-T2R ett rätt så komplicerat mobo som behöver sin beskärda del av tweakning och testning för att hitta rätt, men när man väl kommer underfund med inställningarna så presterar det otroligt bra.

Nu så börjar luftklockningen vara lite trist men har fortsatt att köra några rundor till och precis som jag skrev tidigare så blir denna kombinationen av moderkort/processor bättre hela tiden. Jag kommer att koppla upp min SS någongång under denna vecka så att jag kan höja resultatet lite ordentligt, tyvär så har det varit fel på kompressorn men tror det ska vara ixat nu.

men fram tills kompressorn är uppkopplad så poster jag några luft resultat.

Processorn är kyld med en zalman 9500AT som tyvär inte riktigt klarar av att kyla quad core ordentligt, moderkortet är även det kylt med luft.

Här så har jag använt ca 1.42vcore idle
Detta är det bästa 3D mark resultat hittils, är snart ikapp 06 resultatet med QX6700 som jag då kylde med SS.

Idle tempen ligger helt OK men även med så här lite spänning på CPU´n så sticker den iväg under load.

Detta resultatet är med lite mer än 1.43 Vcore idle på CPU´n, jag skulle tro att 4150-4200 på luft inte är omöjligt om jag använder en bättre luftkylning. jag lyckades med en runda i 4115 Mhz med systemet kraschade när jag skulle ta en screen. Ska öka spänningen lite till och se om jag kan stabilisera litegranna.

Sedan har vi minnena, 500 Mhz 1T 4-4-4-12, detta är helt klart ett bra resultat för mina minnen med tanke på att jag inte ens varit i närheten av detta med tidigare moderkort. resultatet är med 2.32v på minnena.

Kommer fler resultat undet veckan:

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker