Permalänk
Melding Plague

D-Link DSM-520

D-Link DSM-520 är en av få mediaspelare i prisklassen mellan 2 000 och 3 000 kronor som har en hdmi-utgång samt stöd för hd-film. Det innebär att den borde vara ett intressant alternativ inte minst för dem som har en hdtv. I vårt test kom vi dock fram till att om man har tänkt ansluta mediaspelaren trådlöst till en mediaserver, kan man glömma allt vad hd-film heter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju då varför 802.11b/g, när det finns n? Eller är det bara så att denna är en billigare variant?

Permalänk
Medlem

Klara inte H264 och MKV filer?? Då är det tyvärr ingen större nyhet att ha.
Någon som vet vad som klarar dessa HD format??

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte att ni ska gnälla över bredden, det är standard elektronikbredd. som nästan alla dvd-spelare, förstärkare och annan hemelektronik har. Jag tycker det är riktigt bra när D-link har använt sig av denna. För det gör att man kan stapla grejerna på höjd i skåpet istället för att bygga massa "pyramider" med den grejen som är störst längst ner. Förstår inte varför inte fler företag som producerar grejer för tv-bänken använder sig av denna.

Permalänk
Medlem

Samtliga idag tillgängliga mediaspelare är som bäst baserade på EM8622/23 chippen. vilka inte klarar H.264

Den enda mediaspelare jag hört talas om med H.264 support är "Syabas NMT" (när den väl kommer ut på marknaden) då det är den enda mediaspelare som är baserad på EM8634 chippet, som konstigt nog varit tillgängligt länge.

de som är väldigt intresserade kan läsa mer om alla idag tillgängliga mediaspelare på www.mpcclub.com

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

jo tackar. Det verkar intressant med andra spelare SAM_H.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggarn
istället för att bygga massa "pyramider"

ord på den.

men det jag alltid stör mig mest på med såna här grunkor är att de nästan alltid saknar knappar iaf för en meny. 5-6 knappar liks, hur svårt är det va?

och med tanke på att det finns en USB-plugg kunde gott även mus-navigering vara ett val.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

vilka, om det finns, 802/11 n?

måste iofs ha ny router innan jag kan utnyttja det, men iaf.. tyckte b/g är alldeles för segt för sånt här.. i varjefall då den har 75% signalstyrka..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Varför denna och inte en billig htpc.

Billig htpc med t.ex. pentium 2140, 1gb ram och billigt mobo.
- Du kan välja operativ själv.
- Du kommer kunna uppgradera i framtiden. (följer standard)
- Klarar nog rätt många hd-format, och framtida format (helt säker på 720i, antagligen ska 1080i funka bra med)
- Samma pris.

Permalänk
Medlem

skulle personligen vilja veta 1 hur det funkar att spela upp hd-film via trådbundet nätverk (vanlig nätverkskabel) samt 2 hur det funkar att spela upp hd-film via nätverk över elnätverket.

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem

Var både mediakällan (PC:n) och D-Link DSM-520 anslutna trådlöst vid testet? Skulle det gör någon skillnad vid HD-films uppspelning om en av dem var kopplad till routern med kabel?

I mitt hem så skulle DSM-520 vara kopplad till routern med kabel då min router står i tvbänken, men mediakällan skulle vara trådlöst kopplad då PC:n står i ett annat rum.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Samtliga idag tillgängliga mediaspelare är som bäst baserade på EM8622/23 chippen. vilka inte klarar H.264

Den enda mediaspelare jag hört talas om med H.264 support är "Syabas NMT" (när den väl kommer ut på marknaden) då det är den enda mediaspelare som är baserad på EM8634 chippet, som konstigt nog varit tillgängligt länge.

de som är väldigt intresserade kan läsa mer om alla idag tillgängliga mediaspelare på www.mpcclub.com

De dyrare Tvix modellerna m-5100sh och m-4100sh ska klara h.264, samt MKV. Även Apple TV ska klara h.264

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
De dyrare Tvix modellerna m-5100sh och m-4100sh ska klara h.264, samt MKV. Även Apple TV ska klara h.264

Kiss dp1600 klarar även h.264. Iofs anser jag att stödet för h.264 är helt värdelöst. Då de inte stödjer x264 som verkligen allt hd material värt att ha släpps i.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Många HD filmer har jag sett i MKV formatet. Är det samma som H264, eller?

Kan man enkelt konvertera, utan att förlora kvalitet, till ett H264 UTAN MKV ??
JAg trodde MKV endast var en "container" eller vad det heter..

Permalänk
Medlem

mkv och avi är containers jepps.. och egentligen är det bara mkv som stödjer h264.. heter matroska i tabellerna http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_container_formats

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
De dyrare Tvix modellerna m-5100sh och m-4100sh ska klara h.264, samt MKV. Även Apple TV ska klara h.264

nja, EM8622/23 chippet i TviX klarar h.264 TS m.fl men inte MKV. vet inte hur det är med Apple TV.

så jag väntar lite till.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

varför inte bara köpa en htpc? ska jag göra.
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
ASROCK S775 ATIRS600 VGA DDR2 SATA2 MATX
Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
Antec FUSION -EC v.1 Media Center Case SILVER 430W mATX
4 166:-

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att de gör en uppföljare som är bättre och snabbare.

Trevligt med Xvid och Ogg.

Synd att den inte hade Gigabit Ethernet och FLAC.

Vore fett om den hade stöd för krypterad media.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Kan den streama från en NAS? Fick intrycket när jag läste att den kopplades till Windows Media Player med någon mjukvara. Inte bra i så fall.
I dag har jag all min media på en NAS som jag spelar upp via xboxen. Den klarar även packade filer vilket jag förmodar att D-Linken inte gör.

Jag tror dock på lösningen när det kommit modeller med fler finesser. Varför inte med möjlighet att ha tangentbord och mus så man kan surfa?

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3rixon
skulle personligen vilja veta 1 hur det funkar att spela upp hd-film via trådbundet nätverk (vanlig nätverkskabel) samt 2 hur det funkar att spela upp hd-film via nätverk över elnätverket.

Kan bara svara på nummer 1:

Det går alldeles ypperligt. Testade nu bara för skojs skojj och jag kan spela upp tre stycken 1080p filmer samtidigt, som ungefär ligger runt 30mbps styck enligt PowerDVD. Kör gbit nätverk med filservern i sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
nja, EM8622/23 chippet i TviX klarar h.264 TS m.fl men inte MKV. vet inte hur det är med Apple TV.

så jag väntar lite till.

Viktig notis angående MKV:

* Vi har kunnat få igång MKV material men då har filerna krävt modifikation. Anvisningen för detta medföljer vid köp av Tvix 4100/5100.
Det finns en uppsjö av kombinationer när det kommer till H.264. Det kan vara olika bit-rates, upplösningar och kanske övriga egenskaper. Om du är tveksam inför ett köp och vill försäkra dig om en viss typ av MKV går att spela upp så kan du höra av dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Viktig notis angående MKV:

* Vi har kunnat få igång MKV material men då har filerna krävt modifikation. Anvisningen för detta medföljer vid köp av Tvix 4100/5100.
Det finns en uppsjö av kombinationer när det kommer till H.264. Det kan vara olika bit-rates, upplösningar och kanske övriga egenskaper. Om du är tveksam inför ett köp och vill försäkra dig om en viss typ av MKV går att spela upp så kan du höra av dig.

mkv är väll bara en förpackning?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
mkv är väll bara en förpackning?

stämmer bra

Citat:

It is an envelope for which there can be many audio, video and subtitles streams, allowing the user to store a complete movie or CD in a single file.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Viktig notis angående MKV:

* Vi har kunnat få igång MKV material men då har filerna krävt modifikation. Anvisningen för detta medföljer vid köp av Tvix 4100/5100.
Det finns en uppsjö av kombinationer när det kommer till H.264. Det kan vara olika bit-rates, upplösningar och kanske övriga egenskaper. Om du är tveksam inför ett köp och vill försäkra dig om en viss typ av MKV går att spela upp så kan du höra av dig.

Okej . frågan kvarstår, skulle du rekommendera en vanlig användare att köpa en tvix om han tänkt se på MKV material? eller bett honom vänta på en mediaspelare baserad på EM8634 (eller likvärdig)?

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Okej . frågan kvarstår, skulle du rekommendera en vanlig användare att köpa en tvix om han tänkt se på MKV material? eller bett honom vänta på en mediaspelare baserad på EM8634 (eller likvärdig)?

Efter många turer med många mediaspelare så har jag själv byggt en HTPC, och det är otroligt mycket bättre och friare. Jag skulle utan att tveka rekommendera allt från nybörjare till avancerade användare att köpa en htpc (färdig eller bygga själv) före vilken mediaspelare som helst på marknaden. Det är min egna uppfattning.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Domifuling, jo hade nog också fixat en htpc som medispelare om det inte vore så att det blir 3-4 dubbla kostnaden mot en medispelare med hårdvara och vettig mjukvara.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

htpc vs mediaspelare

Jag måste nog ställa mig emot de flesta i denna tråd.

obs! Jag jobbar på D-Link, men detta är mina personliga tankar o reflektioner och är inte på något sätt D-Links tankar.

Jag har själv kört htpc sedan jan 2005. senaste året med en specialbyggd mcubed hfx mini med topp innehåll (8600GTS, 2,4 C2D, 2GB, 500GB) och dubbla tv-kort för boxer. Visst det fungerar bra, men det är oerhört mycket strul o konfigurerande och det kostar väldigt, väldigt mycket pengar. Om man kan klara sig utan TV funktionalliteten - dvs koll alive TV på vanligt sätt och kanske ladda ner annan TV så skulle jag lätt ha skaffat en mediaspelare istället.

För att besvara lite saker här i tråden.
1) Mediaspelare såsom D-Links pratar UPnP - dvs de är beroende av en UPnP server där man delar ut seina filer. D-Links egna server är ett alternativ, ett annat är det inbyggda i WMP 11 eller andra alternativ som twonky etc.

2) Flera NAS/nätverkslagringsenheter har inbyggd UPnP funktionallitet, ex D-Links DNS-323 så man kan ha alla sina filmer o musik lagrade på denna som sedan ens UPnP mediaspelare ansluter sig till. (du slipper ha en dator påslagen, samt alla andra fördelar det finns med en NAS - inbyggd ftp server, itunes server, bittorrent klient, samba klient etc etc.)

3) överföring. HD är ju ett rätt odefinerat begrepp - då det först handlar om upplösning (som kan skilja mellan 720p, 108i, 1080p) och sedan hur det komprimeras (mpeg2, mpeg4, divx, xvid etc). Mpeg2 komprimerad HD kräver mellan 12-20Mbps. (http://erg.abdn.ac.uk/research/future-net/digital-video/mpeg2...) och en Wireless G anslutning som i terorin säger 54Mbps ger i praktiken 25Mbps vid perfekta förhållanden och ca 20Mbps ho snormal användaren, vilken mao borde vara tillräckligt för mpeg2 kodad HD.

mvh

Martin

Visa signatur

-:XP1700-k7S5A-XP1700-Geforce3:-

Permalänk
Medlem

Skicka stora mängder data över wlan har alltid verkat vara en dålig idé tycker jag, det är varken tillräckligt stabilt eller snabbt.

Bättre att lägga ner besväret på att dra lite nätverskabel, det går att göra snyggt och du får garanterat mycket bättre prestanda.

WLAN för mig är något man använder när man vill kunna starta en maskin var som helst på området (huset, lägenheten, kontoret, skolan, ...) utan att behöva bråka med sladdar. Men så fort man ska skicka stora mängder data räcker det inte till.

Finns säkert folk med andra åsikter men det är min erfarenhet av det, efter att använt wlan både hemma på och i diverse skolor.

En del verkar se wlan som den ultimata lösningen på allt i nätverksväg, men det är det verkligen inte, än i vilket fall.

Ett exempel är min gamla gymnasieskola där dom körde ~50 maskiner delade på två accesspunkter. När man loggade skulle den ladda in ens personliga filer från någon central server, vilket ofta var 10-20MiB om inte mer. Detta då på den gamla goda tiden med 802.11b. Kan ju säga att det inte blev så jävla skoj när en hel klass skulle logga in samtidigt.

Detta kanske inte är så relevant idag med snabbare nätverk, men det jag vill komma fram till är att wireless inte pass till allt. Och jag skulle vilja hävda att streama högupplöst video är just en av dom sakerna, i alla fall med dagens teknik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Domifuling, jo hade nog också fixat en htpc som medispelare om det inte vore så att det blir 3-4 dubbla kostnaden mot en medispelare med hårdvara och vettig mjukvara.

Något dyrare blir det säkert, men man får en ok htpc för 4-5 tusen. En mediaspelare behöver dessutom en extern burk, då är det inte lika billigt längre. Lägg till att du kan köpa TV kort som stöder ditt digital-tv nät och slippa digitalbox så spar du ytterligare lite stålar.

Att spara någon extra månad är absolut vad jag skulle rekommendera framför att köpa en halvtaskig mediaburk som du har halvnytta av. Visst va jag nöjd med en del av mina mediaspelare, men aldrig mer än halvnöjd. Jag hade alltid känslan av att "va gött de hade varit ifall man kunde göra så och så"..

När man med dagens tv-burkar får såpass bra bild blir en HTPC överlägsen. Att i dagsläget surfa och utnyttja "live" tjänster på nätet är kanon. Mjukvaran är överlägset bättre och i många fall enklare samt att du får en någorlunda framtidssäker burk som du uppgraderar efter behov. En mediaspelare blir allt för ofta gammal fort.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Okej . frågan kvarstår, skulle du rekommendera en vanlig användare att köpa en tvix om han tänkt se på MKV material? eller bett honom vänta på en mediaspelare baserad på EM8634 (eller likvärdig)?

Ja du.. känner tvivel både nuvarande och kommande spelare. Problemet är precis som jag nämde ovan att både MKV och H.264 kan komma mängder varianter, olika bitrates, ljudinställningar, mm.. Frågan är om det inte blir billigare att ta följande istället:

AMD 3600+
nForce moderkort, med HDMI.. finns nya modeller från bla Abit med nf7 och nf630 som har HDMI.
1GB RAM
250GB HDD
och Antec mATX låda.. priset kommer inte skilja mycket.

De spelare som kommer är inte direkt billiga de iheller