Permalänk
Medlem

Fyra pip Asus a8n32sli deluxe

Oturen fortsätter och nu har modekortet börjat pipa fyra gånger vid uppstart. Fyra pip brukar vara någonting med grafikkortet men samma pip är kvar om man tar bort grafikkortet. Har även testat att plocka bort minnet och då kommer ett annat pip (är väl för att man inte har några minnen isatta?) och tagit ut och satt ner processorn. Det ironiska är att datorn fungerar utmärkt nu så man blir lite förvirrad. Konstigt att det bara kom ifrån ingenstans efter att jag hade installerat stock kylaren på processorn. Någon som vet vad dessa fyra pip kan vara på ett Award bios? Modekortet står i topic men det är ett Asus a8n32sli deluxe. Har kollat hos bioscentral men det som står där hjälper mig inte speciellt mycket.

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Permalänk
Medlem

"Award BIOS 6.00PG/Asus P4T-E: 4 long beeps when turning on your system might indicate yout CPU fan is either damaged ot running to slow. Check your CPU fan. Clean or replace it with a new one."

kan vara det ? :P, dock är det inte samma moderkort men

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
"Award BIOS 6.00PG/Asus P4T-E: 4 long beeps when turning on your system might indicate yout CPU fan is either damaged ot running to slow. Check your CPU fan. Clean or replace it with a new one."

kan vara det ? :P, dock är det inte samma moderkort men

Samma pip uppstod utan fläkten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robs
Samma pip uppstod utan fläkten

Ja, exakt så som det ska vara.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Ja, exakt så som det ska vara.

Jo jag tänkte fel, ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robs
Ja men hans text menade att det var fläkten, som det inte är i detta fallet. Nu har det inte hänt sedan igår men det våre bra att få veta vad dessa fyra pip har för felkod.

Jo men asså, tänk efter lite, 4 pip = fel på fläkten, ingen fläkt alls = j*vligt fel eller hur ??

Det e ju därför den piper lika mycket både med och utan fläkt xD

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

precis :P, prova koppla in en annan cpu fläkt om du har. för att prova då asså

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
precis :P, prova koppla in en annan cpu fläkt om du har. för att prova då asså

Datorn fungerar nu utan problem. Lät den bara vara i ett par timmar och nu har den fungerat i nästan i två dagar. Underligt, fläkten kanske håller på att ge sig dock så är den bara 1.5 år gammal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robs
Datorn fungerar nu utan problem. Lät den bara vara i ett par timmar och nu har den fungerat i nästan i två dagar. Underligt, fläkten kanske håller på att ge sig dock så är den bara 1.5 år gammal.

Hahahaha "bara" 1,5 år gammal ??

1,5 år e rätt mycket för en fläkt när det gäller datorer, särskilt om dom inte rengjorts regelbundet osv, inte så att alla fläktar dör automatiskt efter 1,5 år men man bör ju inte bli förvånad om en så pass gammal fläkt börjar bete sig lite konstigt

Moderkortsfläkten i min gamla burk som e runt 1 år gammal sjunger nog på sista versen eftersom när man startar datorn så rasslar och skramlar den till en del innan den kommit igång och tystnar

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hjälpsam

Jag har "quiet fan" påslaget det gör att fläkten går ned så mycket i varvtal att BIOS varnar.
Om du också quit fan kan du kolla om gränsen för varning kan ändras.
Men kolla också fläkten noga som dom andra föreslog.

[TBOC]Razor är du säker på att din fläkt kommit igång när den tystnar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag har "quiet fan" påslaget det gör att fläkten går ned så mycket i varvtal att BIOS varnar.
Om du också quit fan kan du kolla om gränsen för varning kan ändras.
Men kolla också fläkten noga som dom andra föreslog.

[TBOC]Razor är du säker på att din fläkt kommit igång när den tystnar.

Ja faktiskt

Den blir faktiskt tystare när den har kommit igång än när den sätter igång

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag har "quiet fan" påslaget det gör att fläkten går ned så mycket i varvtal att BIOS varnar.
Om du också quit fan kan du kolla om gränsen för varning kan ändras.
Men kolla också fläkten noga som dom andra föreslog.

[TBOC]Razor är du säker på att din fläkt kommit igång när den tystnar.

Inget sådant är på. En ny fläkt är på g och har skapat en ny tråd angående fläktvalet.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=71215...

Permalänk
Avstängd

Asus a8n32sli deluxe Suger k*k mitt Asus a8n32sli deluxe fattar inte att Sata hdd'n ska vara master fast jag har gjort som man ska men ändå så är ide hdd'n primary disk.......Jag har aldrig haft med prob med ett mobo som detta :S:S:S:S:S satans Asus a8n32sli deluxe DÖ!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Asus a8n32sli deluxe Suger k*k mitt Asus a8n32sli deluxe fattar inte att Sata hdd'n ska vara master fast jag har gjort som man ska men ändå så är ide hdd'n primary disk.......Jag har aldrig haft med prob med ett mobo som detta :S:S:S:S:S satans Asus a8n32sli deluxe DÖ!!!!!!

Använder tyvärr inga IDE diskar så har inte blev drabbad av detta. Testat att updatera bios?

Permalänk
Avstängd

jepps. jag har den senaste. och det blev bara sämre :S

Permalänk
Medlem

vad jag har läst om det ska det vara ett ypperligt moderkort. dock så har båda mina varit DOA

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Har samma problem.. Det står "chip fen is out or runnig at too low speed" eller liknande..
Vad gör man? Köper ny fläkt? Vart, hur mycket??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickelito
Har samma problem.. Det står "chip fen is out or runnig at too low speed" eller liknande..
Vad gör man? Köper ny fläkt? Vart, hur mycket??

CPU FAN blablablabla kanske det står ??

Kolla om cpu-fläkten snurrar och hur fort och rengör sen fläkten om det behövs.

Egentlien ska man ju öppna lådan och rengöra *alla* fläktarna lite då och då

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Nej, det står chip fen, (ja det står fen, inte fan) och jag sprang och köpte en sån chipsetkylare på webhallen i ren o skär panik..
Har ingen aning om hur jag ska installera den :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Hahahaha "bara" 1,5 år gammal ??

1,5 år e rätt mycket för en fläkt när det gäller datorer, särskilt om dom inte rengjorts regelbundet osv, inte så att alla fläktar dör automatiskt efter 1,5 år men man bör ju inte bli förvånad om en så pass gammal fläkt börjar bete sig lite konstigt

Moderkortsfläkten i min gamla burk som e runt 1 år gammal sjunger nog på sista versen eftersom när man startar datorn så rasslar och skramlar den till en del innan den kommit igång och tystnar

Min fläkt är 4 år och inte rengjord förrän början av sommaren :> Kunde inget om datorer innan dess. Har aldrig sett så mycket damm i hela mitt liv, hade 1/5 konsum kasse med damm. Tack gode gud att damm inte leder el (så värst bra iaf)

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Min fläkt är 4 år och inte rengjord förrän början av sommaren :> Kunde inget om datorer innan dess. Har aldrig sett så mycket damm i hela mitt liv, hade 1/5 konsum kasse med damm. Tack gode gud att damm inte leder el (så värst bra iaf)

Hahahaha titta grabbar, vi har en oskuld på forumet!

Nej jag ska vara snäll det fanns en tid då man själv var ganska okunnig om datorer även om det var väldigt (väldigt väldigt) länge sen nu

Ganska otroligt egentligen att dom flesta aldrig ens fattar att en dator måste rengöras lite då och då för att må bra, tror det är väldigt många som har kasserat fullt dugliga datorer bara för att den överhettar och stänger av sig pga allt damm som sitter i flänsar och fläktar. Man har ju hört en del skräckhistorier från servicepersonal etc.

Inget menat mot dig BTW, bara en observation rent i allmänhet

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Lite oftop men ändå kul:
På tal om byta dator för att den blivit överhettad eller liknande. Ja träffade en brud på SJ-tåget för nåt år sen och nog fan så var de en sån som råkar i trubbel med datorer hela tiden. Hon köpte seriöst ny burk så fort hon fått nå probs med virus, men de finns nog en hel del som kör den stilen Klaga på att hennes kille inte kunde lösa felen.

Detta gick ja genom med a8n32sli deluxe:
Bräda 1 dog helt plötsligt efter 1.5 dags användning. >>>RMA
Bräda 2 hade 1st defekt PCI-E slot (2an) >>> RMA
Bräda 3 gick från ca 03.00 till ~11.20. Cpu var då klockad till 2880. Testade reboota direkt efter avbrottet och kom in men då var BIOS lösenordsskydat. Vad är nu detta tänker man då??? Resetar återigen men då postar den inte eller nånting. Cpu, Nb, Sb + Gpu kyldes då av vatten och höll utmärkt temp ända fram till att ja steg upp kl 11.

Ska försöka mig på flash-recovery nån gång.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Lite oftop men ändå kul:
På tal om byta dator för att den blivit överhettad eller liknande. Ja träffade en brud på SJ-tåget för nåt år sen och nog fan så var de en sån som råkar i trubbel med datorer hela tiden. Hon köpte seriöst ny burk så fort hon fått nå probs med virus, men de finns nog en hel del som kör den stilen Klaga på att hennes kille inte kunde lösa felen.

Detta gick ja genom med a8n32sli deluxe:
Bräda 1 dog helt plötsligt efter 1.5 dags användning. >>>RMA
Bräda 2 hade 1st defekt PCI-E slot (2an) >>> RMA
Bräda 3 gick från ca 03.00 till ~11.20. Cpu var då klockad till 2880. Testade reboota direkt efter avbrottet och kom in men då var BIOS lösenordsskydat. Vad är nu detta tänker man då??? Resetar återigen men då postar den inte eller nånting. Cpu, Nb, Sb + Gpu kyldes då av vatten och höll utmärkt temp ända fram till att ja steg upp kl 11.

Ska försöka mig på flash-recovery nån gång.

Antingen gillar någon (där uppe eller här nere) verkligen inte dig eller så har du en satans otur

Skulle fan ärligt börja leta efter nått annat mobo vid så många RMA

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Antingen gillar någon (där uppe eller här nere) verkligen inte dig eller så har du en satans otur

Skulle fan ärligt börja leta efter nått annat mobo vid så många RMA

Jo visst gick de mig på nerverna. De var under tiden som man var tillfälligt arbetslös också =/ så man satt på sista slantarna just då. Mitt LP Dfi Expert hade ju precis dött efter kondens så tankar gick kring ett billigt abit dual-sata 2 samt just a8n32 sli deluxe och nog fan valde man fel den gången :D. Så kul har de ju inte varit. Fick därefter glo serier och filmer dagarna i ända på min 2Tb's server (sjukt vad mycket man rensade genom). Sen fick man tillbaka från skatten och köpte sig ett DFI RDX200 från ebay (canada) för ~1200 inkl frakt + tull. RDX200 är inte de bästa mot för DFI's cfx3200/Expert/Venus/Ultra-D men de håller mig tillfredsställd iaf och klockar ju fint. Måste påbörja inbränning snart också.

Men de blir ju konvertering till am2+ alt s775 (penryn) när tillfället är rätt framöver.

Men iaf då så är de ju inte ovanligt med såna här typer av fel. Så fort man är ute och gååglar efter nåt så hittar man ju folk på forum som har problem efter problem och lite mer problem.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare