Permalänk

"Easy PHP"

Har en fundering på "Easy PHP".

http://www.homeandlearn.co.uk/php/php1p3.html

Någon som testat detta?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Jag körde detta förut (för ett halvår sedan) var de inte de programet med Apact-server inbyggt?. Tyckte den var grymmt smidigt. Tog kanske 5 min att confa. Grymmt smidigt!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Jag körde detta förut (för ett halvår sedan) var de inte de programet med Apact-server inbyggt?. Tyckte den var grymmt smidigt. Tog kanske 5 min att confa. Grymmt smidigt!

Du menar (Apache-server)? Jo det är med. Låter trevligt att det är enkelt att lägga upp.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Har använt EasyPHP förr, men gick över till WAMP5. Har aldrig blivit lyckligare. Fungerar perfekt och har betydligt fler valmöjligheter än vad EasyPHP har. WAMP5 finns även på svenska. Det gör inte EasyPHP, om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera XAMPP jag körde detta förut, grymt smidigt

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Du menar (Apache-server)? Jo det är med. Låter trevligt att det är enkelt att lägga upp.

Oja det menar jag.

EDIT: Ja aväde detta bara en kort stund sen bytte jag till WAMP, förlåt för mitt dåliga minne!

Visa signatur

i7.

Permalänk

Har kört wamp5 och det va i stort sett bara att installera och köra igång. Enkelt till en början..men jag är nästan helt "grön" när det gäller PHP o MYSQL. Inställningarna i phpadmin verkade så röriga. Fattade "noll". Sånt lär man sig nog inte över par timmar framför holken. Är kanske svårt att bara installera typ ett webserver soft. och bara köra. Måste kanske vara mer insatt och påläst innan man kör igång.

Finns det någon svensk phpadmin guide på nätet? Har letat men inget vettigt hittat, tyvärr. Om jag förstått rätt så kan man skapa forum lägga lösen o inloggning till sin hemsida och annat i detta.

Om jag har fel så rätta mig gärna.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Har kört wamp5 och det va i stort sett bara att installera och köra igång. Enkelt till en början..men jag är nästan helt "grön" när det gäller PHP o MYSQL. Inställningarna i phpadmin verkade så röriga. Fattade "noll". Sånt lär man sig nog inte över par timmar framför holken. Är kanske svårt att bara installera typ ett webserver soft. och bara köra. Måste kanske vara mer insatt och påläst innan man kör igång.

Finns det någon svensk phpadmin guide på nätet? Har letat men inget vettigt hittat, tyvärr. Om jag förstått rätt så kan man skapa forum lägga lösen o inloggning till sin hemsida och annat i detta.

Om jag har fel så rätta mig gärna.

Sen ska du absolut aldrig använda WAMP till något annat än att testa lokalt. Den är full av ganska uppenbar säkerhetshål.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Sen ska du absolut aldrig använda WAMP till något annat än att testa lokalt. Den är full av ganska uppenbar säkerhetshål.

Jaha, vad ska man använda WAMP5 till då? Bara testa lokalt?? Vadå testa...hm. Trodde det va till för att köra webserver på internet. Så att andra kan komma in o ta del av min hemsida mm.

Om man inte kan använda sig av WAMP5 till detta. Vad ska man då köra?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Jaha, vad ska man använda WAMP5 till då? Bara testa lokalt?? Vadå testa...hm. Trodde det va till för att köra webserver på internet. Så att andra kan komma in o ta del av min hemsida mm.

Om man inte kan använda sig av WAMP5 till detta. Vad ska man då köra?

Alltså, WAMP är ju gjort för att man enkelt ska kunna testa sina sidor lokalt, den har t.ex. ett helt öppet config-system som lätt kan missbrukas. Ska du sätta upp en "riktig" server så är det bättre att installera Apache, PHP och mySQL manuellt. En annan rätt bra webbserver om man vill ha nåt litet som inte drar för mycket minne etc. (om du t.ex. sätter upp servern på din dator) är lightTPD.
Kort guide om hur man sätter upp apache i windows finns här. PHP och mySQL är inte svåra att installera, finns tonvis med guider för det också.

Permalänk

"lightTPD" verkade intressant Ska prova detta. Hoppas på att det är enkelt att få igång bara. Som man slipper typ läsa en manual guide på 10 sidor pdf eller nåt liknande...hehe.

Tack för tipset i alla fall.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
"lightTPD" verkade intressant Ska prova detta. Hoppas på att det är enkelt att få igång bara. Som man slipper typ läsa en manual guide på 10 sidor pdf eller nåt liknande...hehe.

Tack för tipset i alla fall.

Det är ju... mycket svårare än att köra igång WAMP/XAMPP och sådant.

Eller rättare sagt, för att bara köra "vanlig" server(utan PHP och sådant festligt) så är det ju inte så svårt, men om du ska ha stöd för PHP och sånt så måste du läsa en del.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Och, jag förstår att det inte går på en handvändning att lära sig PHP, MYSQL mm. Tar tid att förstå detta kan ja tro.

Men ska ge XAMPP par chanser och testa det. Annars om man vill ha en enkel o lätt webserver som man kan köra sin hemsida på (utan PHP mm ). Vill köra ifrån min dator. Och inte från något webbaserat...typ passagen. Hur gör man då. Lätt o enkelt som man kan kassta upp på typ en timma eller så. Finns det något sånt program eller sätt?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Me när det inte så att det är XAMPP som har jättestora säkerhetshål?
t.ex. om man skrivar domän.se/phpmyadmin så får man root tillgång till MySQL databasen. Kanske går att fixa på någon sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Me när det inte så att det är XAMPP som har jättestora säkerhetshål?
t.ex. om man skrivar domän.se/phpmyadmin så får man root tillgång till MySQL databasen. Kanske går att fixa på någon sätt.

Det fixar man efter man installerat det. Första gången man besöker localhost efter det ska man kunna fixa det under kategorin Security.

Sen är ju XAMPP inte byggt för annat än att testa sina sidor lokalt egentligen.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Alltså, WAMP är ju gjort för att man enkelt ska kunna testa sina sidor lokalt, den har t.ex. ett helt öppet config-system som lätt kan missbrukas. Ska du sätta upp en "riktig" server så är det bättre att installera Apache, PHP och mySQL manuellt. En annan rätt bra webbserver om man vill ha nåt litet som inte drar för mycket minne etc. (om du t.ex. sätter upp servern på din dator) är lightTPD.
Kort guide om hur man sätter upp apache i windows finns här. PHP och mySQL är inte svåra att installera, finns tonvis med guider för det också.

http://www.lighttpd.net/ <-- Detta är väl bara för Linux O.S. eller? Finns det något bra till Windows?

Hittade detta annars, Abyss Web Server X1 - 2.5. Någon som testat det?
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/21484

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
http://www.lighttpd.net/ <-- Detta är väl bara för Linux O.S. eller? Finns det något bra till Windows?

lightTPD finns till windows också - här t.ex.

Permalänk
Medlem

http://www.appservnetwork.com/ - för att få in PHP och MySQL på engång

Permalänk
Medlem

Jag har kört wamp i ett år snart, hostar bland annat sidan i min signatur.. motbevisa mig när jag säger att det är säkert genom att göra ett "hack" eller vad man ska säga och sedan skicka mig ett PM där du säger vad du har gjort

Permalänk

Om man vill lära sig och verkligen förstå vad som händer så skulle jag vilja föreslå att man laddar hem Apache, php, MySQL etc var för sig, för att sedan konfigurera dem manuellt. Det finns garanterat mängder av guider hur man gör det på google.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Om man vill lära sig och verkligen förstå vad som händer så skulle jag vilja föreslå att man laddar hem Apache, php, MySQL etc var för sig, för att sedan konfigurera dem manuellt. Det finns garanterat mängder av guider hur man gör det på google.

Jo det tror jag helt säkert att det finns. Jag va mer ute efter något "pack" med allt i ett. Som jag skrev i ett tidigare inlägg hittade jag följande program;

Abyss Web Server X1 - 2.5
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/21484

Har installerat det och allt verkar fungera utan som helst problem, än så länge.

Är det någon annan än jag som provat detta? Vore intressant att veta vad ni tycker mm.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.