Jaha, vad tror ni om Phenom, nu när Barcelona är släppt

Permalänk
Hjälpsam

Ja det kommer att bli en fin uppgradering för mig, speciellt med tanke på att jag köpte mitt moderkort för nästan ett år sedan.
Misstänker att det blir en Phenom x4 i julklapp till mig själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Känns inte direkt intressant om man jämför med C2D faktiskt.. Iofs har man inte sett priserna i butik ännu, så man kanske ska ligga lite lågt..

*Edit*
Man ser titt som tätt att folk motiverar AMD's "överlägsenhet" med att AMD har minsann "native quadcore".. Ja ja, men vad spelar det för roll när kraften inte visar sej i systemen så att det motiverar ett köp av en AMD native quadcore?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det borde bli svårt att sälja AMDs Phenom billigare än Penry, då Penry är 45nm och billigare att tillverka. Därför tror jag inte AMD kommer att ha ett övertag pris/prestandamässigt. Förmodligen kommer AMD lägga sig på samma prisnivå som Intel men inte mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Känns inte direkt intressant om man jämför med C2D faktiskt.. Iofs har man inte sett priserna i butik ännu, så man kanske ska ligga lite lågt..

*Edit*
Man ser titt som tätt att folk motiverar AMD's "överlägsenhet" med att AMD har minsann "native quadcore".. Ja ja, men vad spelar det för roll när kraften inte visar sej i systemen så att det motiverar ett köp av en AMD native quadcore?

AMD har ju sin HT-länk och externa minneskontroller som gör att de har enormt mycket bättre systembuss än intel. Inte nog med att den är mycket snabbare, den används ju mycket mindre då minnet har egen buss. Så därför vore det ju faktiskt mycket mer logiskt för AMD att köra intels lösning tycker jag. De skulle förlora mindre på det eftersom den lösningens begränsav av hur bra buss man har, och intel klarar sig ju på sin sämre buss utmärkt.
Plus att AMD är i större behov av bra yields, eftersom AMD har färre fabriker och snävare ekonomi. Ytterligare en anledning till att köra intels lösning.
Jag tror äkta Quad är ett PR-trick som kostat AMD mycket pengar och tid tyvärr. Och med yieldsen kommer det fortsätta kosta i onödan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Det borde bli svårt att sälja AMDs Phenom billigare än Penry, då Penry är 45nm och billigare att tillverka. Därför tror jag inte AMD kommer att ha ett övertag pris/prestandamässigt. Förmodligen kommer AMD lägga sig på samma prisnivå som Intel men inte mer.

Kostnaden för själva chippen är ganska låg, kostar inte mer än någon hundralapp, så det påverkar inte vinstmarginalen så mycket, dock det faktum att yieldsen kan påverkas kan göra att man får färre chip per dollar ur fabriken. Det är svårt att avgöra hur mycket då vi inte har några yield-siffror.
Dock tror jag AMD fortsätter att vara billigast som alltid.

Permalänk
Medlem

Stabilitet är mycket viktigt instämmer.

Själv har jag dåligt med erfarenheter med c2d.
Brorsan arbetar på ett företag som fräser båt "pluggar" och dom beräknar fräsbanorna med c2d å en athlon. Minns inte priset eller prestanda på dom men dom var oerhört dyra.
Bästa man kunde få då dom blev köpte för ett år sen ungefär.

Dom beräknar med program som heter mastercam. Dom måste simulera fräsningen så att inte den 5-axlade fräsen kör i pluggen och skadar den.

simuleringen av fräsningen går snabbare med AMDn medans c2d går långsammare och ibland krashar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
Stabilitet är mycket viktigt instämmer.

Själv har jag dåligt med erfarenheter med c2d.
Brorsan arbetar på ett företag som fräser båt "pluggar" och dom beräknar fräsbanorna med c2d å en athlon. Minns inte priset eller prestanda på dom men dom var oerhört dyra.
Bästa man kunde få då dom blev köpte för ett år sen ungefär.

Dom beräknar med program som heter mastercam. Dom måste simulera fräsningen så att inte den 5-axlade fräsen kör i pluggen och skadar den.

simuleringen av fräsningen går snabbare med AMDn medans c2d går långsammare och ibland krashar.

Vilket visar på hur viktigt det kan vara att köpa rätt processor för rätt grej. Antagligen är det AMDs starka FPU som ser till att den är snabbare där. Om det inte är multi-sockels system för då kan AMDs bandbredd vara orsaken till vinsten.

Permalänk
Avstängd

Boris: Är du kär i Amd eller jobbar du för dom? du försvarar dom som om du var deras agent eller nått -.-

Ni gillar att jämnföra Bilar med datorer tänk så här. Varför köpa en Volvo240 (AMD) när det finns Toyota Supra (Intel) för samma pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Boris: Är du kär i Amd eller jobbar du för dom? du försvarar dom som om du var deras agent eller nått -.-

Ni gillar att jämnföra Bilar med datorer tänk så här. Varför köpa en Volvo240 (AMD) när det finns Toyota Supra (Intel) för samma pris.

Han är säkert varken eller, han är neutral medans du håller på som en 14 årig intel fanboi. Det finns inget behov av personliga påhopp (ska jag säga efter det här )

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Boris: Är du kär i Amd eller jobbar du för dom? du försvarar dom som om du var deras agent eller nått -.-

Ni gillar att jämnföra Bilar med datorer tänk så här. Varför köpa en Volvo240 (AMD) när det finns Toyota Supra (Intel) för samma pris.

För att Volvo 240 är en av de bästa bilmodellerna som någonsin har tillverkats och för att Toyota Supra är allt annat än praktisk och prisvärd i jämförelse för vanliga Svenssons.

http://www.240sidan.com/div/83000mil.jpg

På samma sätt har AMD oftast legat väldigt bra till vad gäller pris och prestanda. Det är oftast prisvärdhet som är det viktiga och inte vilken tillverkare som har den snabbaste processormodellen för tillfället. AMD har legat före Intel i flera år BÅDE vad gäller pris och prestanda, bara för att de för tillfället ligger efter i prestanda så betyder det inte att de försvinner för det.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Hjälpsam

Mata inte trollen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

I vilket fall som helst så är både AMD Phenom och Intel Core 2 bra processorer. Kan tyvär inte jämföra pris vs prestanda mellan dom då de inte finns pris på Phenom. Men hur som helst så är de bra att de finns processorer som är billiga och bra. De är iaf ingen ide att slåss om vilken som är bäst hit och dit. Båda systemen är bra och gör sitt jobb. Man köper helt enkelt efter de behov man har. Som ja nämnt tidigare. AMD och Intel slåss med varann hela tiden. De är deras uppgift. Våran är att köpa de vi gillar och trivs med och sedan använda de till respektive ändamål vi själva väljer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra att en gammal 939 AMD-prolle fortfarande presterar snärtigt(se sig.), i praktiken är det inte många som behöver en Quad.

Är man uppe på dual, har hyfsat snabba minnen och snabba hårddiskar lider man inte av speciellt mycket flaskhalsande vid vanligt datoranvändande.

Ett av de större stegen var från singel till dual; mycket färre timglas. Något liknande kommer inte att upplevas med Quad.

Men man kan känna sig säker på att Microsoft snart kommer att få en Octa-core att kännas som en snigel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Phenom kommer bli en mycket lyckad processor, men även Penryn där Phenom kommer vara ett bätre val med stor säkerhet. Penryn kommer klocka högre men Phenom kommer vara snabbare i samma klockfrekvens. Det jag inte vet än är om AMD's version av SSE4 kommer ge samma prestandaboost i kommande SSE4 optimerad version av DivX som Intel's SSE4 ger med Penryn. Phenom kommer ha mycket bra prestanda/watt läge, bra pris/prestanda samt skala extremt bra och bli snabbare med den nya revisionen.

K10 är ett monster när det gäller flyttaloperationer medans Penryn är ett monster när det gäller SSE, där AMD också är med i leken.

Och ilg@dd snackar fortfarande på... Varför tror du Intel går i AMD's fotspår, vill du ha 1000 källor på det precis som att AM2 kort nu är officiellt tillkännagivna att klara AM2+ processorer som du var så himla jobbig med att förstå och motargumentera...

Var objektiv och se att K10 är riktigt lyckad, vänta tills den senare revisionen kommer, tills dom moderkort som den skall köras med kommer samt i högre frekvenser. I samma frekvens tar den Core2 och det med lägre energiförbrukning/värmeutveckling.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

SSE4 består av 54 nya instruktioner. Penryn implementerar 47 stycken av dessa i vilket Intel kallar SSE4.1. De sista 7 kommer med Nehalem. AMD implementerar 4 stycken nya instruktioner som dom kallar SSE4a.

Jag tror DivX 6.6 använder fler än AMDs 4 instruktioner för att boosta Penryn.

http://download.intel.com/technology/architecture/new-instruc...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-k10_10.html

Permalänk
Medlem

båda är bra processorer och det kommer flyta på bra vilken man än tar!

sådär då, slutet gott allting gott!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
båda är bra processorer och det kommer flyta på bra vilken man än tar!

sådär då, slutet gott allting gott!

Japp! och Trollet är avstängt.
Så, Slutet gott allting gott!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Phenom kommer bli en mycket lyckad processor, men även Penryn där Phenom kommer vara ett bätre val med stor säkerhet. Penryn kommer klocka högre men Phenom kommer vara snabbare i samma klockfrekvens. Det jag inte vet än är om AMD's version av SSE4 kommer ge samma prestandaboost i kommande SSE4 optimerad version av DivX som Intel's SSE4 ger med Penryn. Phenom kommer ha mycket bra prestanda/watt läge, bra pris/prestanda samt skala extremt bra och bli snabbare med den nya revisionen.

K10 är ett monster när det gäller flyttaloperationer medans Penryn är ett monster när det gäller SSE, där AMD också är med i leken.

Och ilg@dd snackar fortfarande på... Varför tror du Intel går i AMD's fotspår, vill du ha 1000 källor på det precis som att AM2 kort nu är officiellt tillkännagivna att klara AM2+ processorer som du var så himla jobbig med att förstå och motargumentera...

Var objektiv och se att K10 är riktigt lyckad, vänta tills den senare revisionen kommer, tills dom moderkort som den skall köras med kommer samt i högre frekvenser. I samma frekvens tar den Core2 och det med lägre energiförbrukning/värmeutveckling.

Jag skulle vilja se vad du baserar alla dessa påståenden på. Ingenting är säkert förrän processorn faktiskt släpps. Du säger att Phenom kommer att ha mycket bra prestanda/watt (detta förväntar vi men det är inte säkert), att den har bra prestanda/pris (detta förväntar vi också men det är inte heller säkert). Man ska inte ta något förgivet förrän den faktiskt är här, titta till exempel hur det gick med R600. Folk förväntade stora saker från den (även jag) men den floppade ganska rejält (inte för att den var dålig men den motsvarade inte förväntningarna). Jag säger inte att Phenom kommer att vara dålig, den kommer säkert vara bra även fast den inte skulle uppfylla alla förväntningar, men att komma med påståenden att den kommer att ha det och det, är bara slöseri med tid än så länge.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd

Som vanligt så blir alltid något från AMD, Intel, NVIDIA och AMD så hypade att dom flesta alltid tror på rena monster hit, dit och överallt. Ibland händer de men de är ovanligt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Jag skulle vilja se vad du baserar alla dessa påståenden på. Ingenting är säkert förrän processorn faktiskt släpps. Du säger att Phenom kommer att ha mycket bra prestanda/watt (detta förväntar vi men det är inte säkert), att den har bra prestanda/pris (detta förväntar vi också men det är inte heller säkert). Man ska inte ta något förgivet förrän den faktiskt är här, titta till exempel hur det gick med R600. Folk förväntade stora saker från den (även jag) men den floppade ganska rejält (inte för att den var dålig men den motsvarade inte förväntningarna). Jag säger inte att Phenom kommer att vara dålig, den kommer säkert vara bra även fast den inte skulle uppfylla alla förväntningar, men att komma med påståenden att den kommer att ha det och det, är bara slöseri med tid än så länge.

Det är ett faktum att kärnar presterar bra per watt, alla recensioner hittils har visat detta. Och angående priset, med tanke på hur tokigt billig servervarianten blev så tror jaginte den blir dyrare till desktop.
Så vi kan med säkerhet säga att den blir snabb i förhållande till värmeutvecklingen. Och vi kan med väldigt stor säkerhet säga att den kommer ge mycket prestanda för pengarna för på den punkten har AMD alltid legat främst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är ett faktum att kärnar presterar bra per watt, alla recensioner hittils har visat detta. Och angående priset, med tanke på hur tokigt billig servervarianten blev så tror jaginte den blir dyrare till desktop.
Så vi kan med säkerhet säga att den blir snabb i förhållande till värmeutvecklingen. Och vi kan med väldigt stor säkerhet säga att den kommer ge mycket prestanda för pengarna för på den punkten har AMD alltid legat främst.

Ni får ju tycka hur ni vill men allt jag säger är att ropa inte hej förrän den är här.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Ni får ju tycka hur ni vill men allt jag säger är att ropa inte hej förrän den är här.

Det är ingen åsiktsfråga, jag kan inte bara tycka att penryn kommer prestera som en 386a.
God IPC och bra prestanda per watt (kan vi kalla det IPW?) Är faktum som vi sett i alla recensioner hittils. Och prestanda per dollar (Kan vi kalla IP$) Ser också positivt ut, där kan vi faktiskt inte säga något med 100% säkerhet, men det är god chans att den är billig.

Det man inte kan säga något om ännu är om den kommer slå Penryn eller inte, vi kan inte utlova något om det ännu.

Man ska självklart inte ropa hej förräns man vet något med säkerhet, men nu vet vi redan vissa saker med säkerhet sedans vi sett recensioner på kärnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är ingen åsiktsfråga, jag kan inte bara tycka att penryn kommer prestera som en 386a.
God IPC och bra prestanda per watt (kan vi kalla det IPW?) Är faktum som vi sett i alla recensioner hittils. Och prestanda per dollar (Kan vi kalla IP$) Ser också positivt ut, där kan vi faktiskt inte säga något med 100% säkerhet, men det är god chans att den är billig.

Det man inte kan säga något om ännu är om den kommer slå Penryn eller inte, vi kan inte utlova något om det ännu.

Man ska själklart inte ropa hej förräns man vet något med säkerhet, men nu vet vi redan saker med säkerhet sedans vi sett recensioner på kärnan.

Nu beror det ju givetvis vad du jämför mot vad som är bra IPW och IP$. Mot Conroe? Stämmer nog bra, men mot Penryn? Detta vet vi inget om. Visst ser det alltid finare ut att jämföra mot gammal teknik men Conroe är inte egentligen Phenoms motståndare. Så förrän vi ser riktiga recensioner med Penryn vs Phenom, går det helt enkelt inte säga vilken av dem kommer ha bättre IPW och IP$. Även fast än så länge det ser bra ut för AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är ingen åsiktsfråga, jag kan inte bara tycka att penryn kommer prestera som en 386a.
God IPC och bra prestanda per watt (kan vi kalla det IPW?) Är faktum som vi sett i alla recensioner hittils. Och prestanda per dollar (Kan vi kalla IP$) Ser också positivt ut, där kan vi faktiskt inte säga något med 100% säkerhet, men det är god chans att den är billig.

Det man inte kan säga något om ännu är om den kommer slå Penryn eller inte, vi kan inte utlova något om det ännu.

Man ska självklart inte ropa hej förräns man vet något med säkerhet, men nu vet vi redan vissa saker med säkerhet sedans vi sett recensioner på kärnan.

Alla prestanda/W jämförelser med K10 har ju hittils bara varit mot Xeon/FBDIMM. Det är svårt (nästan omöjligt) att dra några som helst slutsatser om hur det kommer att se ut på desktopen mellan Wolfdale/Yorkfield och Phenom X2/X4.

Permalänk
Avstängd

Klart vi inte vet hur det står sig mot penryn. Det kan vara svårt att yttra sig om nu. Men vi vet att Penryn också blir bra på dessa områden. Eller vi kan ju inte garantera IP$. Antagligen snäppet sämre på den punkten.

Men att Penryn också är bra betyder inte genast att Phenom blir dålig om den inte är lika bra. Båda är med dagens mått mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men att Penryn också är bra betyder inte genast att Phenom blir dålig om den inte är lika bra. Båda är med dagens mått mycket bra.

Ingen som sagt heller att Phenom blir dålig.
Enda jag reagerar på är att folk redan nu vill deklarera den BÄTTRE än vad Intel kommer att komma med.

Här har ni föresten något intressant att läsa: http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3099

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Jag skulle vilja se vad du baserar alla dessa påståenden på. Ingenting är säkert förrän processorn faktiskt släpps. Du säger att Phenom kommer att ha mycket bra prestanda/watt (detta förväntar vi men det är inte säkert), att den har bra prestanda/pris (detta förväntar vi också men det är inte heller säkert). Man ska inte ta något förgivet förrän den faktiskt är här, titta till exempel hur det gick med R600. Folk förväntade stora saker från den (även jag) men den floppade ganska rejält (inte för att den var dålig men den motsvarade inte förväntningarna). Jag säger inte att Phenom kommer att vara dålig, den kommer säkert vara bra även fast den inte skulle uppfylla alla förväntningar, men att komma med påståenden att den kommer att ha det och det, är bara slöseri med tid än så länge.

Kunskap? K10 är samma core som desktop kommer bli som -Boris- skrev. Det är känt att en ny rev kommer, den kommer ha ännu bättre prestanda/watt. AMD är totalt överlägsna när det gäller strömsparfunktioner i sin processor där den kan klocka alla enheter individuellt i olika spänningar/frekvenser och i många steg. 45nm nya Xeon är redan uppe i 130w _Intel TDP_ på 3Ghz, och det är inte speciellt bra, även om det kommer förbättringar.

Phenom kommer vara av den senare revisionen, bättre prestanda/watt, HT3.0 med avancerade strömsparfunktioner osv. Vi kommer få se snabbare L3 cache, snabbare minneshantering i både accesstid och bandbredd.

Jag går gärna in på ämnet mer om det behövs

Jones377 Varför tror du att Intel kör på FB-DIMM för? Man kan inte äta kakan och samtidigt behålla den... Det enda som är intressant är hur mycket ström hela plattformen drar med processor, I/O kommunikation och RAM med dess buss samt till vilken prestanda, och där är AMD bättre. Väljer Intel bort FB-DIMM så presterar dom sämre samt skalar sämre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Kunskap? K10 är samma core som desktop kommer bli som -Boris- skrev. Det är känt att en ny rev kommer, den kommer ha ännu bättre prestanda/watt. AMD är totalt överlägsna när det gäller strömsparfunktioner i sin processor där den kan klocka alla enheter individuellt i olika spänningar/frekvenser och i många steg. 45nm nya Xeon är redan uppe i 130w _Intel TDP_ på 3Ghz, och det är inte speciellt bra, även om det kommer förbättringar.

Phenom kommer vara av den senare revisionen, bättre prestanda/watt, HT3.0 med avancerade strömsparfunktioner osv. Vi kommer få se snabbare L3 cache, snabbare minneshantering i både accesstid och bandbredd.

Jag går gärna in på ämnet mer om det behövs

Men som Jones377 skrev, är det svårt att dra direkta slutsatser från Xeon vs Barcelona vad Penryn vs Phenom kommer att ge i prestanda/watt eftersom Xeon som kännt använder FBDIMM. Det är inte att jag inte tror dig på att Phenom kan ha/kommer att ha bättre prestanda/watt utan det att även fast det ser ut så nu, kan saker och ting ändras under kommande månaderna. Till och med två månader är en lång tid inom datorindustrin.

Sen är det att dom flesta hemma användarna inte bryr sig vad prestanda/watt ligger på utan dom är mer intresserade av prestanda/pris...

Men det jag reagerade på i ditt inlägg var att du fick det att låta som att det redan nu var säkert att Phenom kommer att vara den BÄTTRE av dom två.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Men som Jones377 skrev, är det svårt att dra direkta slutsatser från Xeon vs Barcelona vad Penryn vs Phenom kommer att ge i prestanda/watt eftersom Xeon som kännt använder FBDIMM. Det är inte att jag inte tror dig på att Phenom kan ha/kommer att ha bättre prestanda/watt utan det att även fast det ser ut så nu, kan saker och ting ändras under kommande månaderna. Till och med två månader är en lång tid inom datorindustrin.

Sen är det att dom flesta hemma användarna inte bryr sig vad prestanda/watt ligger på utan dom är mer intresserade av prestanda/pris...

Det är väldigt lätt om du bara skall titta på en processor, men då skall du räkna med värmeutvecklingen samt strömförbrukningen hos minneskontrollern på Intel plattformen också då den sitter i processorn på AMD.

Intel använder som känt TDP som AMD också gjort. Intel har dock kört sin uppmätta TDP under typisk användning vilket är 75% av 100% TDP då AMD mäter i 100% vilket inte är typiskt, utan teoretiskt max med alla transistorer aktiva. Detta gör att en 100w AMD processor är svalare än en Intel processor på 100w i regel under 100% fulload.

Du kan jämföra AMD's nyintroducerade ACP mot Intel's TDP om du vill.

TDP finns på Penryn och K10 idag. Penryn (quad) har dom alla 80w TDP eller 130w från 3Ghz och över. Ta detta, lägg på 25% samt kolla databladen för det chipsetet du tänkt köra med Penryn processorn för att få TDP på minneskontrollern så ser du ungefär.

Det är ingen nyhet att AMD varit ledande prestanda/watt och K10 gör dom allt än sämre denna gång.

Sen håller jag med dig om man är hemma användare, man struntar igentligen i det (även om man som entusiast tycker det är en stor fördel att veta att processorn går svalt) men pris/prestanda är viktigare sålänge det inte glöder i datorn. Gör Intel en P4 quad på 20Ghz för 2000kr men som blir 300 grader så skiter jag i det, klart jag köper den

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Bara de klockar bra och ger snabba responstid i desktop miljö.

för oavsett cpu så går spelen tillräckligt snabbt, klockning och responstid i desktop miljö är för mig intressantast.

Som det indikerar verkar amd och intel ha likvärdiga cpu idag, med små skillnader mellan dem, fördelar och nackdelar beror mer på vad man använder sin prolle till.
amd är för mig i ropet bara de kan producera en tillräckligt snabb samt klockvänlig cpu.

Intel har gjort ändringar i sin tillverkning, deras produktion av cpu har blivit bättre och att de har priser vid lansering som är helt ok beror på amd´s konkurrens.

Men jag skulle gärna vilja testa ett nytt amd system.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är väldigt lätt om du bara skall titta på en processor, men då skall du räkna med värmeutvecklingen samt strömförbrukningen hos minneskontrollern på Intel plattformen också då den sitter i processorn på AMD.

Intel använder som känt TDP som AMD också gjort. Intel har dock kört sin uppmätta TDP under typisk användning vilket är 75% av 100% TDP då AMD mäter i 100% vilket inte är typiskt, utan teoretiskt max med alla transistorer aktiva. Detta gör att en 100w AMD processor är svalare än en Intel processor på 100w i regel under 100% fulload.

Du kan jämföra AMD's nyintroducerade ACP mot Intel's TDP om du vill.

TDP finns på Penryn och K10 idag. Penryn (quad) har dom alla 80w TDP eller 130w från 3Ghz och över. Ta detta, lägg på 25% samt kolla databladen för det chipsetet du tänkt köra med Penryn processorn för att få TDP på minneskontrollern så ser du ungefär.

Det är ingen nyhet att AMD varit ledande prestanda/watt och K10 gör dom allt än sämre denna gång.

Sen håller jag med dig om man är hemma användare, man struntar igentligen i det (även om man som entusiast tycker det är en stor fördel att veta att processorn går svalt) men pris/prestanda är viktigare sålänge det inte glöder i datorn. Gör Intel en P4 quad på 20Ghz för 2000kr men som blir 300 grader så skiter jag i det, klart jag köper den

Har du dragit av 25% till 75% så måste du addera 33% för att komma tillbaka till ursprungssiffran.

75% av 200W = 150W. 133% av 150W = 200W.