Permalänk

Q6600 B3 överklock temp

Hej på er!

Jag håller på att optimera min klock på min Q6600 B3 processor,
men det är egentligen inte klocken som är problemet.. jag kör den just nu i 3.2 ghz, vcore 1.4, thermalright ultra 120 kylare..

Jag har ett antec 182b chassi om det behövs vetas

Jo, det är så att jag undrar lite över mina temps nu när jag stresstestar kärnorna med prime95 så har jag en CPU temp på 70 grader,
Core 0: 78
Core 1: 78
Core 2: 67
Core 3: 67

Jag vet att tempen på kärnorna kan variera något men, rätta mig om jag har fel, låter inte detta som att kylpastan är fel applicerad?

Har ingen aceton hemma, så jag tänkte att jag frågar innan springer ut och inhandlar

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det där låter på tok för högt. Även 67 grader är höget egentligen. Kan nog som du säger vara appliceringen av kylpastan som är fel, men även att kylaren inte hänger helt rakt. Testa montera om kylaren etc. som du tänkte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Halloj!

Jag monterade om kylaren osv. samt klockade ner till 3 Ghz med vcore på 1.35.

nu får jag en idle temp på 37-38 grader och en load temp på 58-59 grader.. är det lugnt?

Jag vet att det finns tusen trådar om detta så sorry, men det är inte så jäkla enkelt att klura ut vilken temp som är vilken och om det är högt eller inte. Om det inte är för högt, vid vilken temp ska man sluta sin OC?

T ex. I everest; vilken temperatur är den mest intressanta att titta på, CPU eller kärnorna var och en för sig?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Halloj!

Jag monterade om kylaren osv. samt klockade ner till 3 Ghz med vcore på 1.35.

nu får jag en idle temp på 37-38 grader och en load temp på 58-59 grader.. är det lugnt?

Jag vet att det finns tusen trådar om detta så sorry, men det är inte så jäkla enkelt att klura ut vilken temp som är vilken och om det är högt eller inte. Om det inte är för högt, vid vilken temp ska man sluta sin OC?

T ex. I everest; vilken temperatur är den mest intressanta att titta på, CPU eller kärnorna var och en för sig?

Tacksam för svar!

Varför stirra på tempen? Är datorn stabil är det bara att tuta och köra. Om du däremot får stabilitetsproblem så kan tempen vara bra att titta över. Min ligger runt 75 grader under massiv press med Orthos, och min är stabil.

Permalänk

Jag tänkte ju då på huruvida livslängden på processorn påverkas massivt..
Jag vill ju inte att processorn ska ge efter om nåt år eller nåt.
Så har du eller någon annan ett mer konstruktivt svar?

Tack!

Permalänk

Kan det bero på att B3 ger ut mer värme än G0 så blir det skillnad. Jag skulle inte gilla att min var 65 grader i full effekt på bara 3,2 ghz.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Det där låter på tok för högt. Även 67 grader är höget egentligen. Kan nog som du säger vara appliceringen av kylpastan som är fel, men även att kylaren inte hänger helt rakt. Testa montera om kylaren etc. som du tänkte.

jag brukar låta mina överlocknings temp gå upp till 76 +- 2-4 grader och de tar ingen skada . en del prescott gick i den tempen på standard .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
jag brukar låta mina överlocknings temp gå upp till 76 +- 2-4 grader och de tar ingen skada . en del prescott gick i den tempen på standard .

Jaså? Jag har fått för mig att man ska försöka hålla sig mycket lägre än så..
Vilket är egentligen rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Vilket är egentligen rätt?

Vet inte, men Intel själva rekommenderar max 63,5 grader för Q6600. Men de vill väl ha säkerhetsmarginaler. Och "komma fem" i 63,5 beror säkert på någon översättning från Fahrenheit, och inte någon hög precision.
-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

aha.. det låter ju logiskt iofs..
en sista fråga bara; 63.5 grader gäller för CPU tempen och inte för de individuella kärnorna va? De ska vara på max 85 grader har jag hört.

Har jag fattat allting rätt?

Permalänk

Har du bra luftflöde i lådan? provat att stoppa in handen efter att ha kört i 1 h?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Har du bra luftflöde i lådan? provat att stoppa in handen efter att ha kört i 1 h?

Jag har nog lite sisådär luftflöde i burken vid närmare eftertanke. Jag har ett antec 182b och har orginal TriCool fläktarna på (två blåser ut och 1 blåser på hårdiskarna i nedre racket..) Sen har jag en Noctua 1200 som blåser in kall luft som sitter vid övre hårdisk racket.

Vad skulle ni hittat på för att förbättra detta tro?

Permalänk

Det var ett bra flöde, ett konstigt problem faktiskt. Hoppas att någon annan har en bra lösning!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Jag har själv funderat på att ha ett till inblås, men vet inte riktigt hur jag ska placera det.. eventuellt sätta ytterliggare 1 fläkt innanför det inblås jag har i övre racket. Då blir det alltså en fläkt som blåser på den andra om ni fattar vad jag menar.. kanske blir bättre..

tacksam för all hjälp och respons!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Jag har själv funderat på att ha ett till inblås, men vet inte riktigt hur jag ska placera det.. eventuellt sätta ytterliggare 1 fläkt innanför det inblås jag har i övre racket. Då blir det alltså en fläkt som blåser på den andra om ni fattar vad jag menar.. kanske blir bättre..

tacksam för all hjälp och respons!

Jag har det så i mitt chassi och det gav inte så jättemycket för mina temps...ligger fortfarande alldeles för högt. Får mina nexus fläktar imorgon och då ska jag sätta en extra på ultra-120 och byta ut alla tricool, se om nått händer...

Jag funderar på om jag behöver en till utblås, för när jag öppnar chassit sänks tempsen typ 7-8grader, vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

vattenkylning

under 70 grader load är att rekomendera.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Här är en bild på hur mitt öppna chassi ser ut om det nu skulle kunna hjälpa till att kläcka några grymma idéer

Permalänk
Medlem

Vilken temp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
aha.. det låter ju logiskt iofs..
en sista fråga bara; 63.5 grader gäller för CPU tempen och inte för de individuella kärnorna va? De ska vara på max 85 grader har jag hört.

Har jag fattat allting rätt?

Nån som kallas Orion456 på http://www.ocforums.com/showthread.php?t=520046

skriver

[QUOTE]

Citat:

Originally Posted by kinitex
Speedfan, MBM, PC Probe II all say 34c idle
Core Temp 0.9.5 says 43c

which one is right?
They are all perfectly right! Who would have guessed huh?

It's just that they are measuring different things. Speefan, MBM and PC Probe are reading the temperature at the CPU surface very close to to the heat sink. Core Temp and TAT are measuring the temperature inside the actual cores a short, but significant distance from the CPU surface.

Often TAT reports different temperatures for each core. Sometimes those differences seem pretty large. But what you are seeing is different core loadings at any instant in time, component variability inside the chip, as well as the uncertainty of actually making accurate measurments with real world electronic devices. PLus or minus 20% is often as close as you can get.

Maximum TAT is about 100c, and MBM is 63.5c (varies with each chip); which ever comes first, you then have reached your limit. So far you are a long way from those temperatures.

If you want speed fan to shown TAT temperatures then just open the SpeedFan configuration/advanced tab and find the temperature offset for the CPU and add about 15c. Then speedfan will show about what TAT shows. The actual number to add depends on your system but its pretty easy to see that the difference between TAT and SpeedFan is about constant.

It is becoming confusing around here with 1/2 reporting TAT temps and the other 1/2 reporting SpeedFan and still another 1/2 reporting some other temps that make no sense at all.....

[/QUOTE]

Med andra ord, 85 grader minus 15 blir ca 60 grader, dvs nära 63,5 enligt SpeedFan. Båda var rätt beroende på hur man mätte.

Det borde väl bli

Max TAT = 85'C
Max SpeedFan = 60'C

om jag förstod det hela själv.
-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Här är en bild på hur mitt öppna chassi ser ut om det nu skulle kunna hjälpa till att kläcka några grymma idéer

http://img440.imageshack.us/img440/8875/nyft7.th.jpg

Din CPU-fläkt blåser i fel riktning!

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Väldigt bra skylare = ).. bra temp för att va klockad med fläkt åt fel håll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Din CPU-fläkt blåser i fel riktning!

Gör den verkligen det!? Det tror jag inte jag menar klisterlappen på fläkten om man säger ska väl vara utåt bort från kylaren?

Har nu beställt den här:

Scythe Kama Bay
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2452&session=29f05b...

För att få lite extra fart på luftflödet..

Permalänk
Medlem

Jag har en Thermalright 120 Extreme + Noctuafläkt och har den monterad på samma sida som din (höger). Min blåser från höger mot flänsarna och mot chassits utfläkt, allt för att få bort den uppvärmda luften ur lådan så snabbt som möjligt. Luften bör ju inte snurra runt inne i lådan när den är uppvärmd.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Varför stirra på tempen? Är datorn stabil är det bara att tuta och köra. Om du däremot får stabilitetsproblem så kan tempen vara bra att titta över. Min ligger runt 75 grader under massiv press med Orthos, och min är stabil.

Han vill nog att den ska leva mer än 2år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Gör den verkligen det!? Det tror jag inte jag menar klisterlappen på fläkten om man säger ska väl vara utåt bort från kylaren?

Med tanke på att din bakre chassifläkt suger ut och dina främre chassifläktar blåser in så bör du ju ha CPU-kylarns insugsfläkt riktad åt samma håll för att få ett optimerat luftflöde, som dom sitter nu så dras ju luften åt två olika riktningar och det är ju inte så bra.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Gör den verkligen det!? Det tror jag inte jag menar klisterlappen på fläkten om man säger ska väl vara utåt bort från kylaren?

Har nu beställt den här:

Scythe Kama Bay
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2452&session=29f05b...

För att få lite extra fart på luftflödet..

Vart klisterlappen sitter spelar ingen som helst roll. På den sida som motorn sitter, det är det håller som luften kommer att riktas. Men är du osäker är det ju bara att känna hur den blåser. Alla fläktar i chassit ska ju så klart blåsa åt samma håll. Helst ska alla fläktar blåsa luften bakåt/uppåt.

Men som sagt, vart klisterlappen sitter har inget med vilket håller luften förflyttas. Jag har två Zalmanfläktar som har en klisterlapp på båda sidor tex.

Blir kylflänsen varm eller har den helt enkelt dålig kontakt mot processorn?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Med tanke på att din bakre chassifläkt suger ut och dina främre chassifläktar blåser in så bör du ju ha CPU-kylarns insugsfläkt riktad åt samma håll för att få ett optimerat luftflöde, som dom sitter nu så dras ju luften åt två olika riktningar och det är ju inte så bra.

Men CPU fläkten är riktad så att den blåser in mot kylaren. de två fläktarna är Antec fläktar riktade som utblås. Då är det väl rätt inställt?

Nu kör jag med sidan öppen. Då far jag en load temp på:

Är inte detta lite väl mycket med tanke på att sidan är öppen?

På svaret om kylaren är varm: Ja, det är den. Kontakten verkar inte vara några problem. Dessutom testade jag att lägg en bit plast av en "låtsas cd skiva" man får med när man köper dvd-r i bulk mellan kylaren och fästanordningen. (givetvis inte mellan processorn och kylaren om ni trodde det )

EDIT1
Men kylaren ska väl inte vara riktigt så varm som CPU tempen? Den är varm men kanske inte riktigt så varm.

/EDIT1

Jag kör processorn just nu i FSB 333 mhz, multiplier 9x, alltså 3 Ghz på 1,3125 volt i Bios och 1,256 volt i CPU-Z.

Är det för hög temp i load även med sidan öppen? Ska det vara så stor skillnad mellan öppen sida och stängd?

tack ska ni ha som försöker..

Att det ska vara så jävla svårt att få tempsen att bli bra

EDIT-2

Jag kan ju bara meddela att som det stolpskott man är så hade jag lik förbannat satt fläkten fel...

Tack för all hjälp alla! Det var enklare fixat än jag trodde, efter någon halvtimme 4 instanser med Prime95 har jag nu en load temp på 52 grader.

sorry och tack