DFI LANPARTY UT P35-T2R Bilder & Resultat

Permalänk
Medlem

DFI LANPARTY UT P35-T2R Bilder & Resultat

DFI LANPARTY UT P35-T2R Bilder & Resultat

Inledning:

För inte allt för längesedan skaffade jag DFI´s 680i LT moderkort och jag har varit väldigt nöjd, det har nog varit ett av dom absolut stabilaste moderkort som jag haft möjligheten och testa alla kategorier. Detta moderkort har kraschat kanske 5 gånger sammanlagt och det har aldrig beror på moderkortet i sig utan alltid på mig, och detta imponerar stort på mig för även det stabilaste moderkort brukar kunna ge mig sig vid extreme överklockning.
Men efter det jag sålt mitt ena 8800ULTRA grafikkort har jag inte heller någon egentlig användning av ett SLI moderkort, och jag började fundera på att kanske prova på nått nytt. Eftersom DFI´s 680i LT har varit ett dröm moderkort var det också väldigt svårt för mig att hitta en ersättare, jag har läst recensioner och sökt på forum om olika moderkort men inte känt att något riktigt tilltalat mig. Men sökande och funderande bestämde jag mig att inte byta tillverkare utan bara moderkort, så jag beställde hem ett LANPARTY UT P35-T2R.

Intel Bearlake P35

LANPARTY UT P35-T2R är baserat på Intels (Bearlake) P35, detta kan man säga är uppföljaren till Intel P965 styrkrets som varit omåttligt populär det senaste året. Den stora skillnaden mellan dessa två styrkretsar är att P35 har stöd för 1333FSB och DDR3, P35 kommer också fungera med Intels 45nm processorer.
P35 är inte speciellt nytt och det finns redan en hel del artiklar om just denna styrkrets, därför kommer jag inte att fördjupa mig mer om just denna.

DFI LANPARTY UT P35-T2R

DFI LANPARTY UT P35-T2R är som tidigare nämnt baserat på Intels P35 styrkrets, men som vanligt har DFI utrustat sitt moderkort med extra utrustning.
En av dom viktigare detaljerna på moderkortet som också fick mig att välja just DFI P35 är användandet av en 8 fas digital PWM istället för standard 6 fas, detta förbättrar möjligheterna för bl a quad core överklockning.
En annan nyhet är ljudkortet, DFI LANPARTY UT P35-T2R är utrustad med en Bernstein Ljud modul tillsammans med Realteks ALC885 high definition codec. Detta ljudkortet är enligt DFI en förbättring inte bara vad det gäller signal och ljud utan har även fått en betydligt enklare montering än karjan audio module. Ljudkortet använder sig av liknande uttag som på karjan audio modul men istället för att direkt fästa den till moderkortet fästs den med en kabel mellan uttag och modul, den är också flyttat från I/O portarna till PCI slotsen.
Moderkortet har 3st PCI-E portar tillgängliga varav en av dessa har full bandbredd på 16x, dom andra två delar på resterande banor. Det finns även tillgängligt en PCI-E 1x och tre stycken PCI 32 bitars portar. Till PCI-E 16x finns det precis som på några av deras tidigare modeller en floppy kontakt som tillför extra spänning till PCI-E porten, detta hjälper faktiskt speciellt vid överklockning.

DFI LANPARTY UT P35-T2R Layout & Design

Det första som slår mig när jag öppnar lådan är det otroligt snygga färgschemat som DFI valt att använda på detta kort, istället för orange och gult som tidigare varit ett genomgående tema för lanparty korten har DFI färgsatt med en lys grön färg tillsammans med gult. Detta är en förändring som jag gillar skarpt, visst har dom tidigare färgerna tilltalat mig också men med nya moderkort behövs förändringar.

Layouten som jag alltid tjatar om är helt otrolig på DFI LANPARTY UT P35-T2R , precis som på DFI lanparty 680i LT är detta bland dom absolut mest genomtänkta layouter jag sett.
Alla 8 SATA kontakterna sitter vinklade i 90 grader på sidan av moderkortet, detta gör kabeldragningen otroligt enkel, floppy kontakten är flyttade till nedre delen på moderkortet vilket jag också gillar. Eftersom dom flesta idag inte använder en floppy drive är det smart att inte lägga den bredvid dom andra portarna, detta förenklar inkoppling och urkoppling vid ex en BIOS flash då en floppy kan behövas.
8Pin EPS kontakten har DFI flyttat lite högre upp på moderkortet jämfört med Lanparty680i LT, även detta gynnar snyggare kabeldragningen. Men det som imponerar mest på mig är att området runt sockeln är helt rent, nu är iofs det här inget nytt för lanparty modeller men vill ändå nämna detta för alla som vill använda extreme kylning.
Som på tidigare modeller sitter det en reset och power knapp längst nere på moderkortet, dessa Knappar är väldigt bra att finna när man kör med kortet utanför ett chassi. Bredvid dessa knapparna sitter det en liten display, genom denna kan man läsa av bla felmeddelanden.

Kylning:

En stor förbättring på DFI LANPARTY UT P35-T2R är kylningen, det sitter tre stycken kraftiga aluminium flänsar som kyler Nordbryggan Sydbryggan och PWM. Dessa flänsar sitter dessutom ihopkopplade med en heatpipe, nu kanske inte detta känns helt nytt eftersom flera andra tillverkare nyttjar liknande lösningar. Det som däremot skiljer detta kortet ifrån andra tillverkare är den medföljande transpiper kylningen som DFI kallar det, detta är en extra kylning som kan monteras på både sydbryggan eller PWM kylningen och ger faktiskt en stor förbättring.

BIOS:

Här finns det egentligen inte mycket att säga annat än BIOS på detta Lanparty moderkort är helt klart en division för sig, det finns inte en tillverkar idag som kan matcha DFI vad det gäller inställningar och tweaknings möjligheter i BIOS.
För att inte vilseleda någon så vill jag också inflika att alla dessa inställningar är inte nödvändigtvis det bästa för alla användare, det tar tid och kräver en hel del tålamod för att verkligen bemästra detta moderkortet, men har du tid, tålamod och en gnutta erfarenhet är nog detta ett av dom absolut bästa och mest lämpade moderkorten för att slå rekord.

Här är ett exempel på DFI´s otroligt massiva BIOS, detta är inställningarna för minnena.

Jag skulle kunna fortsätta skriva meter vis om det här moderkortet, men eftersom jag vet hur tråkande för mycket text kan vara, så går jag över till det som jag gissar dom flesta vill se, bilder.

BILDER:

Precis som Lanparty 680i LT följer det med två kartonger till DFI LANPARTY UT P35-T2R, en med tillbehören och en med deras lite speciella kylninglösning, transpiper.

Detta är transpiperkylaren som kan monteras på antingen sydbryggan eller PWM flänsen, denna ger fakstikt bättre temperaturer även om jag personligen tycker den är något klumpig.

DFI LANPARTY UT P35-T2R i sin helhet, som jag tidigare nämnde så gillar jag verkligen färgerna som DFI valt att använda.

Detta är kylaren som sitter på sydbryggan, kanske lite väll överdimensionerad kan tyckas men för att kunna montera transpiperkylaren är detta ett måste.

Längst nere på moderkortet sitter som vanligt frontpanelen, det som däremot är lite speciellt är att floppy kontakten blivigt placerad där.

Även EZ start och reset sitter placerade längst nere på kortet, tillsammans en displayen där man kan läsa av bla felmedelanden.

Spåren som finns i kylaren är som ni kanske redan förstått till för transpiper kylningen.

Alla SATA kontakterna sitter vinklade 90 grader på sidan av moderkortet, jag gillar verkligen detta.

Precis nedanför kylaren till sydbryggan sitter Clear Cmos jumpern, enkel att komma åt.

På nordbryggan sitter det en något större kylfläns i aluminium, alla tre flänsarna är sammankopplade med en heatpipe.

Den tredje flänsen i omloppet sitter på PWM området, ett bra val av DFI och välja en kraftig kylfläns för detta området som gärna blir väldigt varmt.

Området runt sockeln är perfekt för extremare kylning.

DFI Lanparty P35 använder sig av 8 fas digital PWM istället för standard 6 fas, detta förbättrar möjligheterna för bl a quad core överklockning..

Transpiper kylningen går även att montera till PWM kylflänsen, nu blir det väldigt trång och klumpigt eftersom en aluminium platta måste användas som även täcker processorn. Detta enligt mig är inte den bästa lösningen för detta.

En lite överraskande nyhet är möjlighet att ändra FSB´n med jumprar på moderkortet, dom hastigheter som går att välja är 800/1066/1333.

Eftersom DFI plockat bort ljudkortet från I/O området har det också blivigt väldigt cleant.

PCI-E och PCI platserna sitter placerade riktigt bra, tyvärr finns det endast en PCI-E 16x plats med full bandbredd.

Ni får ursäkta ev stavfel eller andra felaktigheter i texten, den är skriven under väldigt begänsad tid, jag ska gå igenom den och rätta alla fel vid senare tillfälle.

Resultat:

Här kommer några intitierande resultat med luftkylning.

System:

CPU:....Intel QX6850
Mobo:..DFI LANPARTY UT P35-T2R
RAM:...OCZ Flex 9200
GPU:....ASUS EN8800ULTRA//Gainward 8600GT
PSU:....Silverstone Olympia 1000w

Processorn är kyld med en Zalman 9500AT, resten av moderkortet kylt med luft/fläktar.

CPU:3840Mhz//FSB:480Mhz//Vcore:1.36v//NB.V:1.55//CPU VTT: 1.43v//GTL Ref:Disable

Jonbass 2007-10-08

CPU:3996Mhz//FSB:444Mhz//Vcore:1.41v//NB.V:1.55//CPU VTT: 1.43v//GTL Ref:Disable

Jonbass 2007-10-09

CPU:3984Mhz//FSB:442Mhz//Vcore:1.41v//NB.V:1.6//CPU VTT: 1.43v//GTL Ref:Disable

Jonbass 2007-10-09

CPU:3984Mhz//FSB:442Mhz//Vcore:1.41v//NB.V:1.6//CPU VTT: 1.43v//GTL Ref:Disable

Jonbass 2007-10-09

DFI LANPARTY UT P35-T2R är ett av dom absolut bästa korten som jag testat när det gäller överklockning, tidigare körde jag på ett DFI lanparty 680i LT som även det var ett otroligt kompetent moderkort men i jämförelse med DFI´s P35 moderkort då ligger det inte ens i samma division.
Utan att tweaka GTL ref inställningarna eller höja spänningen markant lyckades jag höja FSB´n på min quad core till 480Mhz, detta betyder att FSB 500+ inte borde vara några som helst problem med lite tweakande.
Sedan kombinationen QX6850 och DFI LANPARTY UT P35-T2R är helt otrolig, med endast 1.41v ställt i BIOS lyckades jag köra igenom 3D Mark 06 i 3996MHz utan några problem, detta kan ha och göra med det ytterst lilla spänningsdroppet som detta kortet har, med 1.4125v inställt i BIOS får jag ut ca 1.41v under load vilket är det minsta droppet jag haft hittils på något moderkort för C2D/ Kentsfield.

Jag kommer givetvis att fortsätta pressa mina komponenter, ska också koppla upp min Singel stegare senare i veckan för lite mer extreme överklockning.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Riktigt bra recension. funderar på ett själv.. enventuellt ett X38. (någon annan tillverkare)

rikigt snygg design må jag säga *

keep up the good work!

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Najs:) mm gillar det där kortet oxå,dom hade la maxat fsbn med detta kort till 672 typ har jag för mig:).Beställde ett från trend4pc för några veckor sedan,men avboka ígen när jag såg att det förhoppningsvis inte är alltför lång tid kvar till dom släpper DFI LANPARTY UT X38-T2R.
Trend4pc skrev att i slutet på denna månad eller början på nästa skulle antagligen DFI X38 komma så lär det bli ett sånt. Dock är ju det lite mer orange:):)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Bra skriven recention och riktigt fina o tydliga bilder
Har själv haft ett par DFI kort och har varit mycket nöjd med dessa.

En bra grej med Dfi är dera BIOS. Inställningsmöjligheterna
är i det närmaste oändliga vilket även kan vara en nackdel då
man hela tiden vill testa någon inställning för att se om man
kan komma lite högre med klockningen.
Med nackdel menar jaj då att men får inget gjort utan sitter
bara o fipplar och benchar .)

Den funktion jag saknar mest hos andra kort är CMOS Reloaded.
Det är mycket värdefullt att kunna spara olika BIOS-inställningar
när man experimenterar.
Jag är riktigt sugen själv på ett Dfi P35/X38 men har ett riktigt bra kort
nu som jag behåller tills vidare.

Kul att du är nöjd och hoppas att det så förblir

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem

Det ser ruggit fint ut måste jag säga!

Jag skulle själv beställa ett men väntetiden var för lång så det blev ett "gammalt" DFI 680i LT istället.

Vet du (eller någon annan) föresten om DFI 680i LT kommer att stödja Intels 45nm processorer?

För kortet stödjer ju 1333MHz FSB i alla fall...

Edit/ Efter mycket sökande kom jag fram till att kortet ska stödja Penryn inofficiellt redan från början. /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla kommentarer :), sedan måste jag be om ursäkt att det tagit sådan tid för mig att svara, varit upptagen med så mycket annat att jag inte haft tid helt enkelt.

Det jag kan säga om det här moderkortet är att det knäcker allt som jag tidigare testat för Core 2 Duo / Kentsfield , stabiliteten och överklockningsmöjligheterna är grym.
Moderkortet blir bättre och bättre för var gång som jag kör, det tar lite tid att lära sig alla inställningar och hur dom påverkar hårdvaran men när man väll kommer underfund med dom är detta kortet helt otroligt.
Sedan kylningen, är helt fantastikst, tempen ligger runt 35 grader på NB även med rätt hög spänning, efter längre tids körning kan tempen stiga emot 40-42 men detta med hög spänning.

Precis som jag tidigare nämnde är DFI lanparty P35 det absolut stabilaste moderkortet som jag haft möjligheten att testa till Kentsfield/Core 2 Duo.

Här är några fler resultat på luft, det kommer mer resultat under veckan med lite extremare kylning både på grafikkortet och processorn.

System:

CPU:....Intel QX6850
Mobo:..DFI LANPARTY UT P35-T2R
RAM:...OCZ Flex 9200
GPU:....Gainward 8600GT
PSU:....Silverstone Olympia 1000w

Processorn är kyld med en zalman 9500AT, denna kylare är inte optimal för Quad Core vilket också håller tillbaka mig litegranna i överklockningen.

Vcore: 1.424v// CPU: 4027Mhz

Jonbass 2007-10-15

Vcore: 1.44v// CPU: 4040Mhz

Jonbass 2007-10-15

Vcore: 1.45v // 4066Mhz

Jonbass 2007-10-15

Dom sista resultaten kan förbättras en del skulle jag gissa, tror jag kan köra igenom 3D mark 06 i 4066Mhz med ca 1.44v, men efter en del testande valde jag att höja spänningen lite ordentligt för att säkert ta mig igenom. Men hur det än må vara är jag väldigt nöjd med dessa resultaten, med tidigare moderkort har gränsen med 1.44v varit ungefär 3900Mhz, detta är alltså mer än 100Mhz högre med fortfarande ganska låg spänning.

Jag kommer posta fler resultat senare i veckan.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker