Permalänk
Medlem

4 gig ram

Jag har 4 gig ram installerat i min dator men bara 3,5 visas. Har förstått det som behövs är Vista 64-bitars och memory remapping. Jag tror inte jag har memory remapping men hur kan tillverkaren då skriva att mitt moderkort klarar 8 gig ram? Det gör det ju inte! Dom menar förmodligen vad chipsetet klarar men vad är meningen med att chipsetet klarar 8 gig ram om man inte kan använda allt?

Har ett MSI K9AGM3-FD moderkort. Om jag nu hade haft memory remapping hade väl alla 4 gig synts i bios?

Så det finns väl ingen anledning för mej att byta till x64 Vista? Nån som vet om jag har memory remapping?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

nej. orkar inte ens svara längre.... sök... bara... sök.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har läst den tråden men det hjälper mej inte! Behöver veta om det skulle funka om jag bytte till x64?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du flashat till senaste bios då det händer att tillverkaran lägger in detta efter hand? Kortet skall klara 7GB vad jag vet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: 4 gig ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Jag har 4 gig ram installerat i min dator men bara 3,5 visas. Har förstått det som behövs är Vista 64-bitars och memory remapping. Jag tror inte jag har memory remapping men hur kan tillverkaren då skriva att mitt moderkort klarar 8 gig ram? Det gör det ju inte! Dom menar förmodligen vad chipsetet klarar men vad är meningen med att chipsetet klarar 8 gig ram om man inte kan använda allt?

Har ett MSI K9AGM3-FD moderkort. Om jag nu hade haft memory remapping hade väl alla 4 gig synts i bios?

Så det finns väl ingen anledning för mej att byta till x64 Vista? Nån som vet om jag har memory remapping?

Tack på förhand!

Windows Vista x86 klarar bara av att använda 3,5gb ram, Vista x64 klarar 8 om jag fattat det rätt sen fanns det andra operativsystem som klarade 16 osv.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Jag har 4 gig ram installerat i min dator men bara 3,5 visas. Har förstått det som behövs är Vista 64-bitars och memory remapping. Jag tror inte jag har memory remapping men hur kan tillverkaren då skriva att mitt moderkort klarar 8 gig ram? Det gör det ju inte! Dom menar förmodligen vad chipsetet klarar men vad är meningen med att chipsetet klarar 8 gig ram om man inte kan använda allt?

Har ett MSI K9AGM3-FD moderkort. Om jag nu hade haft memory remapping hade väl alla 4 gig synts i bios?

Så det finns väl ingen anledning för mej att byta till x64 Vista? Nån som vet om jag har memory remapping?

Tack på förhand!

Inställningen i BIOS kallas ibland för "32 bit DRAM memory hole" eller liknande...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

eller 15-16 dram hole... lite olika där

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Varför 4 Gig ram, fuckas inte windows vid 3 GB?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED