Permalänk
Medlem

*suck* undrar vad som blir fel.....man kan ju bara göra på ett sätt.
står på Auto i bios...har det nån betydelse...?
fiins två kontakter i chassit..AC 97 alt HD Audio....nån betydelse vem man väljer?? tog AC 97!....
Direct X?....nån betydelse.? tog det senaste från Windows Download...?

Permalänk
Medlem

AC97 är rätt om det är Asrock DUAL SATA2 du har. Det är inte Asrock DUAL VSTA du menar kanske (du höll väll tidigar även på med ett sånt)? Det sitter andra ljudkretsar på det...

Permalänk
Medlem

nej det är sata 2 kortet....som ställer till problem.
har Direct X nån funktion för att ljudet ska funka?????

Permalänk
Medlem

Nu behöver jag en del hjälp!

Det senaste har datorn bettet sig ganska skumt. Det började med att den börja stänga av sig när jag satte in skivor i DVD:n. Sedan har jag lagt märke till att den gröna Power-knappen numera lyser rött.

Och nu senast så såg jag att klockfrekvensen på min Opteron 144 har gått tillbaka till orginal på 1.8.

Nu har jag glömt av hur fan jag fick upp den till 2.53... jag ändrar i Bios (2.58) men den vill inte spara inställningarna.

Någon som har lite ideér om vad fan som hänt?

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg rekomenderas till detta kort? Jag tänkte köpa ett x1950pro och jag har idag ett Chieftec 340w.

Jag har hört om att folk verkar ha problem med olika nätagg.

Permalänk
Medlem

Njaä. Det var väl mest Antec som hadde problem med sina nätagg. Själv kör jag med ett https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BQSP600W utan problem.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en ny propp till denna bräda. Har en AMD 64 3200+ idag.
Vilken propp fixar denna bräda som maximalt?

Permalänk

Maximalt blir nog en Opteron 185:a, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331695

eller någon vanlig X2 processor som denna, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337087

Kör sjölv med en Opteron 165:a, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313936 som rullar på i 2,75GHz utan problem med originalkylaren.

Vet inte hur pass bra en X2 klockar men den har ju fördelen av att ha en högre multipel än vad 165:an har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Maximalt blir nog en Opteron 185:a, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331695

Så är det, jag kör med en sån.

Permalänk
Medlem

Nice. Skaffar nog en Opteron 165:a, de verkar prisvärda nu.
Kommer jag märka nån prestandaökning mot min 3200+(kör den i 2.4Ghz) tro?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur du använder datorn. Själv kör jag multipla MMOG-klienter och då är det enorm skillnad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Är det någon som uppgraderat sig till AM2? Hur har det gått? Är lite nyfiken...
Och måste man skaffa ddr2 då också, eller går det att använda ddr?

Gick lite tungt i Crysis demot så datorn kan behöva en liten uppgradering.

Visa signatur

----BF2----

abit AX78/ Hiper 480W/ AMD X2 6400+/ HIS 3870 ICQ T/Powercolor 3870/ Corsair DDR2 PC2-6400 4gb/ 200gb/ 320gb / 500gb / 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeyta
Är det någon som uppgraderat sig till AM2? Hur har det gått? Är lite nyfiken...
Och måste man skaffa ddr2 då också, eller går det att använda ddr?

Gick lite tungt i Crysis demot så datorn kan behöva en liten uppgradering.

Ja du måste ha ddr2.
Men det går ändå inte att få tag på instickskortet... om du inte hittar det på ebay eller begagnat.
Men du kommer ändå inte att märka någon större prestandaskillnad tror jag. Vänta in AM2+ eller gå över till intel är nog det enda som skulle göra någon större skillnad... och ett nytt grafikkort.

Kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337087 till att börja med?

Permalänk
Medlem

Ska sälja mitt kort nu efter att ha uppgraderat till nytt. Vad kan man få för kortet? Tyvärr verkar det som att PCIE-slotet är sönder. Möjligt att det är fel på mitt grafikkort också. Datorn startar inte om jag sätter i mitt PCIE-kort iallafall men det startar med AGPkort.

Permalänk

Kanske var för bra för att vara sant.
Ett hyfsat kort för 500 kronor.

Mitt dual-vsta har problem efter ca 14 månader.
Spontana hängningar och efter x antal omstarter
så får jag ingen skärmbild( bios ).

Börjar fler kort rasa ?
I så fall hur ?

//

Permalänk
Medlem

Mitt rasade, svårare och svårare att starta/hålla igång. Trodde det var nätdelen så jag köpte en ny i onödan, men det var det inte.

Ersatte med ett beggat MSI-kort i somras, fungerar faktiskt mycket bättre/mer stabilt.

Asrock är _väldigt_ budget, köper inte igen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har nyss beställt en opteron 165:a från inwarehouse. Kommer den att funka bra med mina 2x 1024MB Corsair Value DDR-400?. Ser många som kör den i 2700mhz.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av So_it_goes
Kanske var för bra för att vara sant.
Ett hyfsat kort för 500 kronor.

Mitt dual-vsta har problem efter ca 14 månader.
Spontana hängningar och efter x antal omstarter
så får jag ingen skärmbild( bios ).

Börjar fler kort rasa ?
I så fall hur ?

//

Mitt tutar och kör fortfarande utan problem, har haft det sedan september 2005 om jag minns rätt. Fungerade smärtfritt att byta upp sig till PCI-E också.

Kör min 3700+ SD i 2,5 GHz för tillfället.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Lestat-
Har nyss beställt en opteron 165:a från inwarehouse. Kommer den att funka bra med mina 2x 1024MB Corsair Value DDR-400?. Ser många som kör den i 2700mhz.

Köpte själv in en 165:a för ett tag som rullar på i 2,75GHz på mitt 939 Dual-SATA. Har precis samma minnen som du har med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Köpte själv in en 165:a för ett tag som rullar på i 2,75GHz på mitt 939 Dual-SATA. Har precis samma minnen som du har med.

Vad har du för inställningar, temp osv?

På standard volt och 2430mhz (9x270) så hade jag en load temp på 57/67 med kylaren som följde med. Har ungefär 10c skillnad på ena kärnan i load, ett tag var den strax över 70c. Ville ha den i minst 2400mhz så jag sänkte vcore så långt det gick. Har nu dessa inställningar:

MHz: 2520
FSB: 280
Mutipel: x9
Vcore: 1.175
Temp: idle 36/36 load 50/56
Vmem: Standard
Minnes hastighet: 229mhz
Timings: 3-3-3-8-8 1T
HT Link: 840mhz, är ställd på 600 i bios

Den är iofs snabbare än min A64 nu, vill ju köra den mycket högre men jag vill inte närma mig 70c igen.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk

funderar me på att köpa opteron 165an. men fungerar min voltmodd (1.55V) fortfarande me den nya cpun? hoppas ja får upp han i 2.7ghz. kör min 3000+ i 2.6ghz nu. har juh samma minnen å mobo som bolibompa

SV: grejen e den Lestat att ni har inte samma mobos. du har den nyare brädan. ser de ut som.

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eLEMENT::
funderar me på att köpa opteron 165an. men fungerar min voltmodd (1.55V) fortfarande me den nya cpun? hoppas ja får upp han i 2.7ghz. kör min 3000+ i 2.6ghz nu. har juh samma minnen å mobo som bolibompa

SV: grejen e den Lestat att ni har inte samma mobos. du har den nyare brädan. ser de ut som.

detta kör jag på min asrock planka med 165 och vmod på luft.

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=214043

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eLEMENT::
funderar me på att köpa opteron 165an. men fungerar min voltmodd (1.55V) fortfarande me den nya cpun? hoppas ja får upp han i 2.7ghz. kör min 3000+ i 2.6ghz nu. har juh samma minnen å mobo som bolibompa

SV: grejen e den Lestat att ni har inte samma mobos. du har den nyare brädan. ser de ut som.

Men det är väl inte någon större skillnad mellan dom, ljudet vet jag iaf, orkar inte kolla asrocks hemsida nu :).

Tog bort IHS eller vad det heter på min idag, den verkade vara konkav som någon annan skrev i en post. Har inte 10c skillnad numera, har inte hunnit testa så mycket än, tog hela dagen nästan att ta bort IHS och fila ner fästet :). Kylaren som följde med var inte helt plan heller så jag var tvungen att slipa ner den också.

En annan konstig sak, jag kunde köra orthos i minst 4h med 1.175v @ 280x9, men WoW låste sig lite då och då. Nu är jag tillbaka till standard volt.

Kör minnet i 229mhz nu, så jag tror inte jag tjänar så mycket på att gå upp till 300x9 och minnet på 200mhz + högre temp. Men jag ska testa senare vad kortet och cpu:n klarar.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
detta kör jag på min asrock planka med 165 och vmod på luft.

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=214043

Är det det vanliga 1,55 Volts modden du kör med?

Tycker jag borde kunna kommma högre jag med då jag sett andra med samma stepping som kört 3GHz+ med luft. Men det tar tvärstopp vi om jag vill ha FSB över 310.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
detta kör jag på min asrock planka med 165 och vmod på luft.

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=214043

fett najs! men hur pass bra e dina minnen da? ja har vara vanliga corsair VS.
verkade som du ställt ner frekvensen på minnena rejält. dom låg juh bara på 172.5mhz???

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk

Hade en krasch tidigare och efter jag bytte AGP-kort så höll det
bara några veckor.
Kanske man skulle ha provat med PCI kort ?

*bort*

"Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad."

*inlägg redigerat av Coltrasten*

Permalänk
Medlem

tjenna, är det någon som kan förklara förmig varför inte min dator kan stänga av sig själv efter att jag har överklockat processorn.!?!?

när man stänger ner windows så blir skärmen svart och allt stängs ner som vanligt, men fläktarna står fortfarande på och går, om jag tar bort klockningen så försvinner mitt problem, är den något som stött på nåt likanande problem?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem här. Överklockade min P4 från 3,4 ghz till 4ghz.

Men då vart den väldigt ostabil. Så jag undrar hur jag ändrar v-coren i biosen för den vart inte speciellt varm eller något. Har version 1.3 och moderkortet ASRock 4CoreDual-VSTA.

//Tacksam för svar.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Varför skriver du inte en egen tråd i kylning-överklocknings forumet eller möjligen intel forumet? Den här handlar ju om en annan processor (amd) på ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde voltmod på min asrock939 dual sata2 och sen körde jag min x2 3800+ i 2730mhz stabilt. Sedan bytte jag bios till ocwbeta 8 och nu är den endast stabil i 2650mhz??

Borde jag byta bios igen?