Fiber&TP, kablar & kontakter - HJÄLP tack!

Permalänk
Medlem

Fiber&TP, kablar & kontakter - HJÄLP tack!

Hejsan!

Känner mig noobig och lite lost men..
Ska ha ett gigabitnätverk med ganska stora avstånd, en huvudswitch i serverrummet som sedan kopplas till fem stycken andra switchar som har några olika vlan.

Har följande frågor:

1. Finns det nån billig repeater för vanliga TP kablar som drivs av PoE, dvs så man slipper koppla extra strömadaptrar? Borde väl vara ett billigt alternativ istället för att dra fiber?

2. Vad krävs det annars för att dra en fiberkabel mellan två switchar;
Från switch, via rj45kontakt till fiberkabel som sedan går in i en annan switch.
'
3. Vet att det finns så kallade fiberconvertors blabla, vad är det?

4. Vad bör jag tänka på när jag väljer vilka switchar med tank på deras uttag?

Någon som kan rekommendera en bra FAQ möjligtvis eller bara vara snäll och svara på mina frågor?

Tack på förhand!

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

ska du över 100 meter så gå på fiber direkt. Köp dessutom switchar med fiberinterface på en gång så att du slipper konvertrarna.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Re: Fiber&TP, kablar & kontakter - HJÄLP tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
Hejsan!

Känner mig noobig och lite lost men..
Ska ha ett gigabitnätverk med ganska stora avstånd, en huvudswitch i serverrummet som sedan kopplas till fem stycken andra switchar som har några olika vlan.

Har följande frågor:

1. Finns det nån billig repeater för vanliga TP kablar som drivs av PoE, dvs så man slipper koppla extra strömadaptrar? Borde väl vara ett billigt alternativ istället för att dra fiber?

2. Vad krävs det annars för att dra en fiberkabel mellan två switchar;
Från switch, via rj45kontakt till fiberkabel som sedan går in i en annan switch.
'
3. Vet att det finns så kallade fiberconvertors blabla, vad är det?

4. Vad bör jag tänka på när jag väljer vilka switchar med tank på deras uttag?

Någon som kan rekommendera en bra FAQ möjligtvis eller bara vara snäll och svara på mina frågor?

Tack på förhand!

Nu för att svara på dina frågor.

1. Nej, det tror jag inte att det gör, och det är nog inget jag skulle våga lita på heller.

2. Två mediakonverterare (en på varje sida av fibern), tp-kabel mellan konverterare och switch samt fiber-patch mellan panel och mediakonverterare.

3. En mediakonverterare är helt enkelt en liten låda som göra om fiber till vanlig kopparbaserad ethernet som du kan stoppa i din swtich.

4.
Om du inte ska mer än ett par hundra meter, dra multi-modefiber. Då blir din optik mycket billigare. Köp även switchar med GBIC/SFP-portar och moduler för dessa, så slipper du mediakonverterare som bara går sönder.

Visa signatur
Permalänk

Mediakonverterare är normalt billigare än att köpa en switch med fiberinterface.

För 1000Mbps över multimode kan man t ex använda:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010047416

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Mediakonverterare är normalt billigare än att köpa en switch med fiberinterface.

För 1000Mbps över multimode kan man t ex använda:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010047416

Om man ändå vill ha en switch finns det ju ingen större anledning att köpa det där...

Linksys-switch (8P m. SFP-plats) + Linksys SFP-modul går inte på mycket mer (ett par hundra eller så mer)...

Sen förstår jag inte bamsefars kommentar om att köpa switch/moduler istället för mediakonverterare "som bara går sönder"...

Är väl trots allt inte något som säger att en mediakonverterare skulle gå sönder mer sällan än en switch/fibermodul-kombo.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Om man ändå vill ha en switch finns det ju ingen större anledning att köpa det där...

Linksys-switch (8P m. SFP-plats) + Linksys SFP-modul går inte på mycket mer (ett par hundra eller så mer)...

Sen förstår jag inte bamsefars kommentar om att köpa switch/moduler istället för mediakonverterare "som bara går sönder"...

Är väl trots allt inte något som säger att en mediakonverterare skulle gå sönder mer sällan än en switch/fibermodul-kombo.

Jag har eldat upp bra många mediakonverterare i mina dagar. De går sönder. Bytte en så sent som förra veckan. GBIC:ar/SFP:er har jag dock inte alls varit med om att de gått sönder i samma utsträckning. Sen är det ju inte en nackdel att slippa ha dubbelt så många kablar som du måste, samt att du slipper ha en massa ostabila dc-klumpar att förlita dig på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Jag har eldat upp bra många mediakonverterare i mina dagar. De går sönder. Bytte en så sent som förra veckan. GBIC:ar/SFP:er har jag dock inte alls varit med om att de gått sönder i samma utsträckning. Sen är det ju inte en nackdel att slippa ha dubbelt så många kablar som du måste, samt att du slipper ha en massa ostabila dc-klumpar att förlita dig på.

Jag har aldrig varit med om någon död mediakonverterare, däremot har jag bytt ut ett otal SFP/GBIC-moduler

Så erfarenheterna skiljer sig ju en del från person till person

Men det med kablarna och dc-klumparna håller jag med om

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig på listan av dom som har bytt en massa mediekonverters. SFP/Gbic is the shit!

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar
Intressant och lärorikt^^

Har funderat lite mer på det här.. tror att jag väljer att använda mig av vanlig koppar ändå. Iaf till att börja med och se hur det funkar! Kommer sätta ut nån enkel repeater på några ställen så löser det sig säkert billigt och bra ^^
Tycker dock det är konstigt att jag inte hittar nån enkel repeater (ej trådlös ap) som drivs av PoE, det borde väl inte vara allt för svårt att konstruera då dess funktion skulle vara väldigt simpel, ta upp en signal och förstärka den.. Tråkigt att behöva ha en klump liggandes uppe i taket och sedan behöva dra en extra strömkabel till bara den.. men men, vad gör man?

För min del är fibern ett lite för dyrt alternativ i dagsläget och jag kommer nog inte dra nytta av det till alla switcharna. Men ska köpa in 24portars smartswitchar från Netgear, de flesta har ju öven Sfp/Gbic uttag ifall jag skulle behöva det någon dag, då kopparn inte når hela vägen

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Fiberprylar är inte så dyrt, gäller bara å komma över rätt grejer. Jag köpte en Netgear 100Mbits switch med 16 portar TP och 2 SX Gbit portar för fiber tillsammans med 2st SC Multimode 7,6 meters kablar NYTT för 200kr.. Köpte även ett Netgear Gbit SX fiberkort, PCI för 100 spänn, även det nytt. Prylarna funkar hur bra som hälst..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5