AMD i kris – kan delas i två

Permalänk

NVIDIA's nForce 780a verkar vara otroligt bra. Nu kan man köra en Sli rig med närapå halverad energiförbrukning. Den stänger till och med av fläktarna på grafikkortet så man kan skita i ljudnivån förutom när man spelar. Men det minskar tydligen 3d prestandan en liten liten bit.

Detta kan vara ännu ett hårt slag. Men Ati ska väl komma med nåt liknande med 4000-serien eller? 2500kr för 9600Gt i Sli är fruktansvärt lockande med en sådan här.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Detta kan vara ännu ett hårt slag.

En tekniker ryktades vara hård i magen och fick sluta lite tidigare igår kväll.

"Detta kan vara ännu ett hårt slag."

Varför är allt som händer .... ännu en kris inom AMD ?

Alla företag har väl energisparande i focus ?

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Om AMD nu verkligen dör så kommer något annat företag att ta dess plats.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Så ett kasst företag ska omvandlas till två kassa företag istället. lol

Jag älskar AMD och ATI, men de stinker ju idag både på området forskning & utveckling och på produktion. :'(

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

IBM är väll störst av dom alla?? dom tillvärkar väll också prossecorer?? fast till servrar?

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Om AMD nu verkligen dör så kommer något annat företag att ta dess plats.

ok? och hur ska det gå till då bara sådär? har väldigt svårt att se att det helt plötsligt bara ska gå att smälla upp ett företag av den digniteten vi talar om här. vi såg ju hur det gick för commodore tyvärr. dem slarvade med ekonomin sen var det bara att dra ner rullgardinen. och ingen har ju tagit deras plats. nej, dör amd/ati så kommer vi konsumenter få helt andra priser. något som flera borde tänka på när dem ska handla dator grejer nästa gång.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

funderar ändå på att byta till ati-gpu pga att jag nyligen börjat få vistakrascher av nvlddmkm.sys (nvidia).

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som AMD försöker överleva och vi får nog tyvärr se att ATI säljs till Intel och processordelen till Nvidia...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ser ut som AMD försöker överleva och vi får nog tyvärr se att ATI säljs till Intel och processordelen till Nvidia...

Skulle det vara sämre än vad det är nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skulle det vara sämre än vad det är nu?

Ja för då finns bara ondskan kvar...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Yeah. Fler borde köpa AMD/Ati-baserade grafikkort. Jag är väldigt nöjd med mitt HD3850; svalt och stabilt. Givetvis är det stora skillnader mellan modeller. Men vad jag vill säga är att AMD/Ati finns som ett väldigt bra alternativ. Man får oftast vad man betalar så de är lika bra att ge pengarna till den som behöver de mest

Om folk tycker så synd om AMD och ATI , varför skänker ni inte pengar till dom istället ?
Argumentet "det e synd om dom , köp deras saker" låter bara dumt.
Tycker fortfarande folk ska köpa det dom tycker om , gillar folk Amd & Ati , köp då det och tvärtom...
Så skulle de gå dåligt för intel om 1 år så ska folk bara köpa deras saker för det e synd om dom ?
Dummaste jag hört på länge...

* ursäktar för uppbruset och hänvisar klagomål till närmaste gråa tegelvägg *

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Jag är inte så säker på att en konkurs av AMD skulle direkt vara så katastrof för oss konsumenter, visst processorutvecklingen skulle stagnera, vilket innebär att vi kan behålla våra processorer en längre tid utan att köpa ny.
Värre vore en konkurs av AMD för den industriella utvecklingen, forskning etc, då den hela tiden (de närmsta 100åren) är beroende av allt snabbare beräkningskapacitet för en så liten kostnad som möjligt.
Vi konsumenter däremot använder oftast bara den ökade beräkningskraften till nöje, vilket vi egentligen klarar oss med den befintliga beräkningskapaciten.
*edit Förtydligande.*
Var det t.ex. verkligen bättre för oss konsumenter att det kom en ny generations konsoler? Det kostade oss mer pengar och frågan är om den äldre generationen skulle kunna ge oss lika mycket som arbetsredskap och nöje som den nya? Men eftersom den nya generationen finns tillverkas inte spel till de gamla, dessutom så vill vi inte sitta med något sämre version av någon produkt än vad som finns.
Annars skulle vi nog garanterat ha lika roligt framför en xbox som en xbox360, om den sista nu inte fanns.
Så jag hoppas att AMD klarar sig för utvecklings skull, om vi konsumenter får lite dyrare processorer tycker jag inte är det stora problemet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Om folk tycker så synd om AMD och ATI , varför skänker ni inte pengar till dom istället ?
Argumentet "det e synd om dom , köp deras saker" låter bara dumt.
Tycker fortfarande folk ska köpa det dom tycker om , gillar folk Amd & Ati , köp då det och tvärtom...
Så skulle de gå dåligt för intel om 1 år så ska folk bara köpa deras saker för det e synd om dom ?
Dummaste jag hört på länge...

* ursäktar för uppbruset och hänvisar klagomål till närmaste gråa tegelvägg *

Skönka pengar får du ju inget för. Köpa grafikkort av AMD får du ju fortfarande ett grafikkort som ligger prismässigt rätt. Förstår inte vad det är som folk inte fattar. JA NVIDIA HAR PRESTANDATRONEN! Men det gör inte ett 8600 bättre än et 3750 för det. De lägger ju så klart grafikkorten där de presterar konkurensmässigt. Så folk förlorar inga direkta pengar för att de köper ett AMD graffa eller prolle.

Så ditt argument fallerar. Japp Har väl blivi AMD fanboy nu på senare tid^^ Men fortfarade så förlorar man ju inget på att köpa det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

"Japp Har väl blivi AMD fanboy nu på senare tid"
Det märks.....
Du kanske skulle passa på o köpa 2 grafikort så Amd & Ati överlever ?
För du får ju fortfarande 2!!! grafikkort som ligger prismässigt rätt...
Det va inget "argument" jag startade , det va ett rent konstaterande , inget mer , inget mindre...
Detta har inget att göra med vilket märke som är bäst för tillfället , folk köper det dom tycker om , inte för att det e synd om ett företag ?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja för då finns bara ondskan kvar...

ASG!

And let the dark force be whith you

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Avstängd

Ja man får ju hoppas det vänder! håller just på o sparar till 2 st ati 4000 serien!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Kom ni ihåg hur många woodo kort som såldes ?..... och sedan dog dom.......gröna utomjordlingar åt upp dom !... en av dom sorgligaste dagarna i mitt liv... näst efter att fått bära hem min överkörda katt i sjätte klass !

.... DAM you NVIDIA

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

haha , har faktiskt ett voodoo banshee ( tror jag det hette ) liggandes här hemma xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hjälpsam

Här har ni en som faktiskt gör en insats!

Leveransbekräftelse från datorbutiken.com /home
---
Din order innehåller följande komponenter:
---
AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB (L2+L3) 125W Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2+
HD9750XAGHBOX 1 1304.00 1630.00 1304.00 1630.00
----

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Om folk tycker så synd om AMD och ATI , varför skänker ni inte pengar till dom istället ?
Argumentet "det e synd om dom , köp deras saker" låter bara dumt.
Tycker fortfarande folk ska köpa det dom tycker om , gillar folk Amd & Ati , köp då det och tvärtom...
Så skulle de gå dåligt för intel om 1 år så ska folk bara köpa deras saker för det e synd om dom ?
Dummaste jag hört på länge...

* ursäktar för uppbruset och hänvisar klagomål till närmaste gråa tegelvägg *

Yes! BRAVO! Så alla som köper Intel och Nvidia - två ledande företag innom sina områden - kan känna sig intelligentare än de som köper AMD?
Är det klokare att stödja företag som bara försöker suga ur en pengar för minsta lilla MHz pga av sin dominerande ställning?

Jag köper AMD för de är sämre och ligger under. Jag köper AMD för att stödja konkurrans och utveckling.
Jag är antagligen dum enligt ditt resonemang men är det inte både bättre och roligare om det är lite fight och utveckling bland tillverkare?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Trist det här. Får väll hoppas omorganisationen gör det hela lite bättre.

Permalänk
Medlem

Ratatosk: hoppas du har det moderkort som klarar av att köra 125W CPU. Annars kommer du få problem.

Själv så kommer jag köpa ett 4870 om det visar sig prestera jämt med nvidias 9900

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja för då finns bara ondskan kvar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Är det klokare att stödja företag som bara försöker suga ur en pengar för minsta lilla MHz pga av sin dominerande ställning?

Vad är det här för åsikter egentligen? Företag är vanligtvis varken onda eller goda och Amd är väl knappast någon välgörenhetsorganisation? Det enda de vill är att tjäna pengar, något de i och för sig inte är så bra på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Kom ni ihåg hur många woodo kort som såldes ?..... och sedan dog dom.......gröna utomjordlingar åt upp dom !... en av dom sorgligaste dagarna i mitt liv... näst efter att fått bära hem min överkörda katt i sjätte klass !

Och på vilket sätt blev livet sämre efter detta uppköp? 3dfx hade väl inte gjort något bra på länge när det skedde (vilket förklarar deras dåliga ekonomi).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
funderar ändå på att byta till ati-gpu pga att jag nyligen börjat få vistakrascher av nvlddmkm.sys (nvidia).

Samma här , nästa köp blir en Spider .

Visa signatur
Permalänk

3DFX var i princip i botten när Nvidia köpte upp dom och detta var på grund av den hårda konkurrensen 3DFX fick.

Man skall inte tycka synd om företag idag för det är bara korkat. Däremot kan man tycka att det är synd att det är som det är just för att man vill slippa monopol med mera. Men staten kommer inte tillåta Intel ha monopol, Nvidia ha monopol och skulle AMD i princip gå under som de är på väg att göra så kommer AMD säkert att bli uppköpta. Jag kan tänka mig med en kvalificerad gissning att i denna takten med AMD's tur just nu kanske håller i 3 år till.

Om ett företag inte kan hålla huvudet högt och konkurrera så är det inte synd om dom utan tvärtom faktiskt. Då är dom inte tillräckligt bra för att stanna kvar på marknaden och för mig spelar det ingen roll om nästa processortillverkare heter Xie eller Atam till exempel, om det nu blir en nästa.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ser ut som AMD försöker överleva och vi får nog tyvärr se att ATI säljs till Intel och processordelen till Nvidia...

Tveksamt, då x86-licensen (som gör att AMD får tillverka processorer som är "Intel"-kompatibla) inte går att överföra på en ny ägare.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Detta kommer lösa sig
Ingen kommer gå under här inte

Permalänk
Relik 📜

Folk får börja bygga HTPC hemma, 780G + lämplig 45W-CPU är inte fy skam!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr3dat0r
ärligt talat har inte AMD någon dårlig processor, går dock säkert inte mäta i Intels cpu:er. har alltid kört på AMD kommer nog alltid göra det hur än "dåliga" dom blir.
Har ändå inga problem att köra nästan alla spel på max

Om du ska bedömma hurvida processorer är dåliga eller ej så får du gärna specificera i förhållande till vad och i vilka jämförelser de är dåliga eller ej. Du skriver själv att AMDs processorer inte kan mäta sig med Intels och därmed är de "dåliga" i jämförelse med just Intels.

(edit) Förtydligande: Marginellt sämre gör inte en CPU dålig men "att inte kunna mäta sig" är en ganska bra definition på att en produkt är dålig i förhållande till en annan).

Utveckla gärna ditt resonemang att fortsätta köra en produkt oavsett hur "dålig" den är är. Jag misstänker ett visst mått av lojalitet kan ligga bakom men även det borde ju ta slut efter x antal misslyckade projekt.

Om du inte har några problem att köra nästan alla spel på max oavsett hur "dålig" processorn är så säger det mer om spelen än processorn (och det är ju ganska nice isf).

Hoppas det löser sig för AMD så att processor- och grafikkortspriserna inte stiger!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du har verkligen ingen koll

En Phenom för 2000kr mäter sig med en Core2Quad i 2000kr-klassen.

Rätta mig gärna om jag har fel men vad jag vet så klockar C2Q betydligt mycket bättre än Phenom...

Det ovan ser så tråkigt ut så måste lägga till en smiley:

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]