Permalänk
Medlem

Studiomonitorer

Hejsvejs. Var ett tag sedan man skrev något här.

Ok. Har läst på lite i forumet och sett att en del använder och föredrar de enklare aktiva småstudiomonitorer avsedda för datorer som datorhögtalare. Finns från Behringer, Edirol, M Audio osv.

Jag lyssnar som oftast med låg volym och hörlurar vanligtvis. Det är det ljudet jag föredrar för det mesta. De billigaste hörlurar låter bättre än nästan allt annat jag kommer i kontakt med ljudmässigt. Med det vill jag inte säga att hörlurar är mycket bättre. Det är bara det jag är van vid. Men det är lite jobbigt att ha hörlurar på skallen hela tiden. Har provat en del olika ljudkällor och jag är vanligtvis inte så nöjd. Jag vill på något sätt behålla möjligheten att få detaljer på låg volym och närheten i ljudet både för musik och film.

Någon som har en ide? Kanske jag borde titta på high-end prylar men då blir det snabbt väldigt utrymmes- och plånboks-krävande med en gång. Det är också möjligt att det finns något bland mängden av datorhögtalare som kan fungera bra för mig.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

svårt att få det att låta highend med billigare grejer..

jag hade köpt någon studiomonitor med 8tums membran om man vill spela lagom så e det nog det bästa om du vill det ska låta väldigt bra.
på lägre volymer

3000kr

http://www.esi-audio.com/products/near08experience/

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Ska du lyssna på måttliga nivåer är Sonic Impact T-Amp en trevlig förstärkare som låter mycket bra för små pengar. Ett par lättdrivna stativare till dem och man har en fin "dator"-stereo som inte tar så mycket plats, som inte skulle skämmas i ett mindre vardagsrum heller.
Jag har lyssnat på kombon Dynavoice Challenger S-5 + Super-T-Amp (något exklusivare version av T-Ampen) och tycker att detta låter mycket bra.
Kanske Challanger S-6 vore något för att få något djupare bas. Jag har dock inte lyssnat på dem, men håller de samma klass som S-5:orna så behöver du nog inte bli besviken.
Både T-Amp och Dynavoice säljs, bland andra, av fynda.se

T-Ampen är en liten tingest som fått audiofiler världen över, med riktigt dyr utrustning att omvärdera hela sig världsbild...
Ett par av alla artiklar som finns på nätet:
http://www.sixmoons.com/audioreviews/sonicimpact/t.html
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Sedan vet jag inte vad du menar med "hi-end", förstås och vad ditt ljudideal är. Hörlurar är svårt att slå om man ser till pengen de kostar, men det går att få bra högtalarljud för releativt lite pengar idag, även om dessa prylar såklart inte går att jämföra med högtalare för sexsiffriga belopp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
svårt att få det att låta highend med billigare grejer..

jag hade köpt någon studiomonitor med 8tums membran om man vill spela lagom så e det nog det bästa om du vill det ska låta väldigt bra.
på lägre volymer

3000kr

http://www.esi-audio.com/products/near08experience/

Hur låter "highend"? Är det en massa diskant då? På vilket sätt har priset att göra med hur det låter? Är pris en teknisk parameter i likhet med t ex distortion?

Permalänk

Ingen som om det finns hyffsade och inte allt för dyra studiomonitorer att köpa från nån svensk nätbutik?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

www.jam.se

dom jag tipsade finns i mindre modeler..

men kom i håg att med små membran blir det mindre välljud vid lägre volymer...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Jag vill rekommendera att importera från tyskland. Beställde mina monitorer från en tysk nätbutik...kommer inte på vad den hette...musikxxxxx tror jag, riktigt stor och känd butik. Fick hem ett par monitorer som i Sverige ligger på ca 5,5k styck för 3,5k styck...frakten gick på ca 500 spänn för två monitorer som väger jäävligt mkt.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

De tyska butiker som slår mig på rak arm är väl www.thomann.de, www.musicstore.de, www.music-town.de och www.blue-music.de
En annan sak som slog mig, såg att Behringer nämndes. Det enda från de jag har erfarenhet av är deras mix'ers, och om resten av deras grejer håller lika låg kvalitet så bör man hålla sig väck.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

jag har behringers små studiomonitorer inte jätte bra fast bättre än dom flesta mindre datorhögtalare..

http://www.esi-audio.com/products/near05experience/

dessa kostar ett par hundra mer fast mycket mer prisvärda..
synd dom inte fanns när jag skulle handla :/

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Här var ju musikaffären! Musik Schmidt!

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Mycket intressant info där.

Med 'high-end' menar jag audiofil-aktiga med rätt utseende och högt pris osv. Alltså sånt man inte hittar så mycket av på stormarknaderna.

Vid låg volym är det alltså bättre med större membran. Det är ju inte vad en akustiknoob som jag skulle kunna tro. Går det koppla ESI-högtalarna dirrekt till ljudutgången? Det verkar vara studio-ingångar på den.

T-Amp verkar högst intressant. Låter lite som en konspirations-updagare.

Fynda.se har jag helt missat också. Tack för den.

Det har dykt upp några frågor:

Hur är det med analog mot digitalt för dator-output egentligen? Vissa av de aktiva monitorerna har ju digital ingång. Kanske ett ämne för en helt ny tråd. Det jag spontant tänker är att om man jämför utgångarna på ett moderkort som har t.ex analogt och coax digital utgångar så borde digitala var bättre. Alltså frågan är om det är bättre att lägga pengar på ett bra ljudkort som har bra DAC eller en förstärkare/högtalare som har digitala ingångar.

Följdfrågan till föregående blir om det finns stereoförstärare med digital ingång eller måste man gå på surround i så fall?

Magnetisk skärmning. Hur är det med det? Är vanliga högtalare skärmade och vad innebär det egentligen? Alla datorhögtalare och flera av studiomonitorerna verkar vara skärmade.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Var DAC:en sitter spelar midre roll, bara den gör det jobb den ska på ett bra sätt. De flesta ljudkort idag har DAC:ar av ganska bra kvalitet, men visst skiljer det på de billigaste och de lite dyrare, helt klart.
Hur bra DAC:arna är på de integrerade ljudkorten kan säkert variera en hel del...
Det är ganska (för att inte säga mycket) ovanligt, med stereoförstärkare som har digital ingång. I stereovärlden är det vanligare att man köper en separat DAC om man inte nöjer sig med den som sitter i ljudkällan.
Ska man sedan vara petig så är det ju så att olika digitala ljudkällor ger olika bra kvalitet på det de skickar ut åxå. En del ger mycket jitter och andra lite.

Aktiva monitorer har jag inte så bra koll på.

Ang. skärmning så innebär det att de är byggda så att de ska ha ett så litet magnetfält som möjligt runt sig för att inte påverka annan utrustning som är känsliga för magnetfält. CRT-skärmar/TV-apparater är en sådan grej där bilden blir förvrängd av magnetfält. Normalt är inte hifihögtalare skärmade, utan det är mer vanligt med högtalare som används i närheten av tex skärmar eller TV-apparater. Det är därför det är vanligare på datorhögtalare och studiomonitorer.

Permalänk
Medlem

alla kablar som du behöver för att koppla montitorerna till ditt ljudkort finns att köpa.

min bror kör med dom balanserade på sina 08or sen omvandlas till 3.5 plugg.
dom låter väldig bra,riktiga hifiegenskaper..
membranen som högtalaren e tillverkad med e ju skräddarsydda för just den högtalaren.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag har lyssnat på Behringer 2031A och kan konstatera att det låter väldigt trevligt för sitt pris, både på låg och hög volym. De är förvånandsvärt kraftiga för sin storlek. För att koppla in dessa till datorn köper du en 3,5-->RCA sladd.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par aktiva Behringer Truth i mer än 5år nu. Det finns självklart Hi-end saker som låter "bättre" men för pengarna är det helt sjukt hur bra det låter.

Det man bör tänka på när det gäller monitorer vs. hifi högtalare är att monitorerna kan kännas lite "platta" dvs det är inga högtalare som bara pumpar eller förstärker någon del i musiken. Dom låter väldigt "korrekt" och "tajt".

I början kan man därför tycka att dom inte låter så bra, men efter ett liten stund så inser man att man hör mer detaljer i musiken, plus att man inte blir trött i öronen eftersom ingenting sticker ut.

Beroende på hur högt du vill kunna spela, och hur mycket bas du måste ha så finns det ju från fina små 5" upp till monster med över 8" (mer svårmöblerat alltså).

Det är under årens gång ett flertal personer som blivit förvånade och påpekat att dom inte hört så bra ljud ur ett par förhållandevis små högtalare (mindre än dom stora disco-skåpen som man kan köpa i närmsta ljudbutik).

Permalänk
Medlem

Och jag måste ju givetvis tipsa om mitt senaste inköp nu när vi pratar aktiva monitorer.
D'feldt audioengine 5. En provlyssning var allt som behövdes sedan var man fast. Att dem sedan är så snygga att ögonen tåras när man ser på dem gör ju inte saken sämre. Och trots sin litenhet spelar dom bas med pondus och det går att kräma på ordentligt!
Det som slår en dock när man lyssnar på dem första gången är som nån tidigare nämnde: detaljer, alla små detaljer i ljudet kommer fram och plötsligt låter det helt rätt. Man skulle väl kunna säga att de spelar Hifi-korrekt med grym upplösning och ett bra stomp!
Högtalarna säljs på endel ställen så det är säkert ingen omöjlighet till provlyssning nånstans.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=125301

Att det sen skulle låta sämre vid lägre volymer om man har mindre membran än 8tum är för mig en gåta?
Jag har lyssnat på rätt många High-end högtalare genom åren som inte har större baselement än 6,5 tum och det lät allt annat är dåligt vid samtliga volymer.
Jag skulle nog säga att hur väl högtalarna är drivna samt hur rummet och möbleringen ser ut är mycket viktigare om man vill att det ska låta bra även vid låga volymer.

När jag läser första inlägget i tråden igen så verkar det som om trådskaparn har upptäckt och uppskatter personlig Hifi(hörlurar och portabelt ljud).
Jag tror personligen att det är framtiden inom Hifi. Dels för att det är relativt billigt med ett par riktigt bra lurar och lurförstärkare och dels för att man allt som oftast kan spela valfri volym utan att störa någon annan.

Är det hörlurar du har bäst erfarenheter av tycker jag att du ska kolla upp och lyssna på riktigt fina lurar samt stärkare, har du inte hört ett par fina lurar förr så kommer det att öppna dina ögon(öron) ordentligt. Dessutom är komforten på dyrare lurar helt otrolig jämfört med budget-segmentet.
Ljudet som 5000kr personlig Hifi erbjuder kostar det 10dubbla om du ska ha vanliga högtalare, förstärkare, singalkälla mm brukar det sägas på bland annat headfi.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!