DB.COM - svarar ej på mail eller telefon, krediterar ej pengar?
Angående Datorbutiken.com.
Jag vill inte vara en sur gnällspik, bara fråga er på forumet om hjälp, hur jag ska gå vidare.
För någon månad sedan skulle jag hjälpa en kille att sätta ihop en Synology DS-207+ NAS (off-topic: Rackarns bra NAS), så vi kollade runt efter ett par 1 TB-diskar. Jag såg att DB.COM hade dem i lager för omedelbar leverans. Jag betalade diskarna med VISA kortet i förskott.
Efter några dagar så såg jag att på min order stod det nu 1-3 dagar i lager, men klickade på disken så stod det istället "försenad, tidigast lev om en vecka".
Så gick det 2 veckor ca, och lagersaldot flyttades i hela tiden fram några dagar i stöten. Killen som skulle ha diskarna tröttnade och sade att jag kunde avbeställa diskarna så åkte vi och köpte på Webhallen direkt istället.
Nu börjar cirkusen:
Jag ringer för att avboka, så jag får en direkt verifiering att jag får pengarna krediterade. Men jag kommer bara inte fram. Har telefonplats 4 i över en timme, utan att något händer. Okej, jag avbokar via webside-funktionen.
Så går tiden, och inga pengar dyker upp. Efter några dagar skickar jag ett artigt mail via kundtjänst-sidan och ber att de verifierar att pengarna krediteras. Inget svar. Skickar ett nytt mail efter några dagar, ber att de ska höra av sig. Inget svar. Skickar ett tredje brev och höjer tonen, att de verkligen ska svara. Inget svar.
Jag försöker ringa, men ger upp igen efter att ha väntat över en timme.
Min kompis, som jag beställde diskarna till, vill hjälpa till. Han ringer, och efter 1 timme och 48 minuter i kö så kommer han fram. En trevlig kille talar om för honom att de har gjort en kreditering redan 7 augusti, så jag ska ha fått pengarna senast 3 bankdagar där efter.
Jag väntar ytterligare någon dag, inga pengar kommer. Jag ringer Swedbank, de kollar med BABS (deras kortinlösare för VISA) och de talar om för mig att de kan se att upp till gårdagens datum (14:e) så har ingen kreditering påbörjats, de kan alltså se om det funnits en initierad kreditering, även om det sen tar 3 bankdagar för mig att se det, men någon sådan har inte gjorts.
Kan det vara så illa att DB.COM medvetet sitter på pengarna, bluffar att de har gjort en kreditering, så att de kan hålla uppe likviditeten snäppet längre?
Kan knapp tro det, så i fredags bestämde jag mig för att ringa och få besked, sen får telefonkön vara hur lång som helst. Jag ringde på förmiddagen. Jag hade plats nummer 8. Efter ca 50 minuter var jag nere på plats nummer 2. Sen stod jag där. Efter 2 timmar hade plats nummer 2 inte förändrats. Jag ringde upp med en telefon till och bad även min kompis (han som ville ha diskarna) ringa upp. Vi hade plats 8 och 9. Efter ytterligare någon timme var vi nere på 3 och 4. Då fattade vi: Att man kommer fram i kön beror på att dem framför ger upp. MEN DET ÄR INGEN SOM SVARAR! DE LÅTER BARA KÖN VARA IGÅNG!
Eller, hur sannolikt är det att jag har plats nummer 2 i kön i nästan två timmar, utan att något händer? Vi lägger på bägge två.
Senare på eftermiddagen så ringer min kompis upp igen. Han ringer till växeln direkt. Efter "bara" ca 70 minuter svarar växeln. Han ringer mig på Skype samtidigt och säger exalterat, "Lyssna nu, hon skulle koppla oss till någon som kan hjälpa". Vi sitter i våra telefoner och hör signaler gå fram. Men efter ca 20 minuter ändras signalen till en trekants-signal, vi blev till sist bort-kopplade.
Jag skriver ett brev till "Trygg E-Handel" och förklarar mitt dilemma, jag får ett snabbt svar att de ska prata med DB.COM och be om en förklaring. Men som jag försår det så kommer han inte heller fram, eller får svar på sitt brev.
Så vad kan jag göra?
Jag skulle kunna raljera om att DB.COM bluffar med lagersaldo och allt det där. Men det ids jag inte, jag har ju valt att handla där, så jag får skylla mig själv.
Men jag måste få fråga:
Varför svarar inte DB.COM på epost skickade vi deras kundtjänst-funktion?
Varför svarar man inte i telefon, det är för mig fullständigt obegripligt, det är ju deras egna kunder som ringer och kanske vill fråga något för att lägga en order?
Varför krediterar man inte avbeställda ordrar som förskottbetalats med kreditkort?
Om DB.COM inte heller svarar "Trygg E-Handel", vad tycker ni jag ska göra för att få mina pengar?
/Arctica