Permalänk
Medlem

Bränt moderkort/processor?

Hej, köpte en dator för ett par veckor sedan, byggde den själv och allt har fungerar prima, tills följande händer. Skulle installera nytt operativ, ska gå in i bios och ändra bootordning, så fort jag kom in i bios hängde sig datorn, tryckte på resetknappet, hände ingeting, började istället lukta bränt som satan, stängde av switchen på nätagget. Nu går det att starta datorn, får dock ingen bild, elen går till alla komponenter vad jag märkt, varken grafikkort, nätagg, minnen är något fel på då jag testat dessa i en annan dator. Någon som kan ha en aning om vad felet är? Ringer förövrigt komplett och de påstår att efter man skickat iväg processor samt moderkort som de rekommendera kommer det att ta ca; 2-3 veckor för servicekillarna, är inte detta lite väl då datorn är ett par veckor gammal?

Har följande;
APLUS Case Seenium, ATX, Black
Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI
AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core 2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 1 MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16
PowerColor Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM
Samsung DVD-recorder SH-S223Q/BEBN

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Verkar nog nästan som att det var en slump att den dog just där. Vad körde du för inställningar btw?

Permalänk
Medlem

Allt är stock och har ej hunnit att clocka eller pilla på ngt överhuvudtaget än!

Permalänk
Avstängd

Hmm. Det är ju bra det i alla fall. Du har inte lyckats hitta vad det är som luktade bränt? Kan liksom vara flera komponenter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ditt moderkort stödjer inte 125W TDP endast upp till 89W TDP...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ditt moderkort stödjer inte 125W TDP endast upp till 89W TDP...

Enligt MSI skall det fungera på v2.0, även med en del andra 125wattare.
Dock inte på v1.0.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ditt moderkort stödjer inte 125W TDP endast upp till 89W TDP...

om det inte hade stött moderkortet hade han inte kunnat anvnda datorn innan heller eftersom datorn inte startar upp med 125w tdp....

TS: märkte du nått konstigt innan detta hände altså innan du besluta dig för att byta operativsystem....

jag tror att det är moderkortet som gav upp eftersom biosen låste sig då du va o skulle göra ändringar

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Nej, glömde enbart att aktivera mitt OS, därutav ominstallation ;P.. Den har gått som en klocka utan några konstigheter, ända jag har märkt är varmt graffekort, har iofs läst att dessa HDkort ligger på 70-80C idle. Ingen som är säker på vilken komponent som är fel, vore ju jäkla smidigt om det ej skulle vara mobo xD!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
om det inte hade stött moderkortet hade han inte kunnat anvnda datorn innan heller eftersom datorn inte startar upp med 125w tdp....

TS: märkte du nått konstigt innan detta hände altså innan du besluta dig för att byta operativsystem....

jag tror att det är moderkortet som gav upp eftersom biosen låste sig då du va o skulle göra ändringar

Hårdvaru stödet finns men det klarar inte av att leverera tillräckligt med kräm och kan orsaka sånna här/liknande problem (läs ilg@dd post)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner