Permalänk
Medlem

Flytta till Göteborg

Hej!

Jag och en polare har tänkt flytta till Göteborg efter årsskiftet, problemet är att det inte verkar helt lätt att hitta lägenhet. Storleksmässigt hade vi tänkt oss ungefär en tvåa, eftersom det är skönt med eget rum och tar vi större blir det lätt för dyrt.

Är det någon som har tips på hur man ska göra för att få tag på en lägenhet? Ska man skriva upp sig i någon form av bostadskö? Finns det något vi borde tänka extra på?

Alla tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Det är dåligt med bostadskö i Göteborg, du får brottas med www.boplats.se

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har letat lägenhet i Göteborg i snart två år, utan att få ett eget förstahandskontrakt. De lägenheter som läggs ut på Boplats söks av tusentals personer, och värden väljer sedan själv ut vem som skall få bo där. Helt galet svårt, trots en årsinkomst väl över medel och goda referenser bor jag fortfarande i andra hand, halleluja...så nu går jag för fullt på visningar och skall hosta upp strax över en miljon för en etta.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Ouch, att det ska vara så svårt. Jobb letar jag för fullt - känns svårt att få lägenhet utan ett, men också svårt att få jobb utan lägenhet...

Andrahand fungerar, men då gäller det att vi får ha den ett tag.

Kollade på Boplats, och som sagt verkar det vara väldigt många sökande på alldeles för få lägenheter.

Tack för tipsen iaf!

Permalänk
Medlem

Kolla blocket andrahands lägenheter!

Något som vet någon "svartmäklare" kan tänka mig betala bra för ett första handskontrakt i stan? Skicka PM

Visa signatur

Asrock 939Dual-SATA2, Opteron 1.8@2.5ghz, 2GB G.skill, 6800LE @12/5

Amd barton 2500 @3400, 512mb Twinmos PC 3200, Geforce Ti4400

Permalänk

Lycka till, är nog det bästa tipset jag kan ge. Det är ohyggligt svårt att få lägenhet, det krävs en sjuhelsickes massa tur, eller stor plånbok så du köper dig en lägenhet. Få hyreslägenhet kan du nästan ta bort från listan, det är i princip omöjligt, om du inte känner någon som kan hjälpa dig. Jag fick min genom en kontakt, i princip det enda sättet som går idag i götet.

Stena Fastigheter lägger ut på hemsidan, sist jag kollade lägenhet, min bror fick därigenom ganska lätt. Han ringde och tjötade på dem och till slut fick han en. www.stenafastigheter.se

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Min polare kände någon som funderar på att flytta, och i så fall tar vi över hans tvåa. Får hoppas att han flyttar, bara att hålla tummarna.

Men tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
Jag har letat lägenhet i Göteborg i snart två år, utan att få ett eget förstahandskontrakt. De lägenheter som läggs ut på Boplats söks av tusentals personer, och värden väljer sedan själv ut vem som skall få bo där. Helt galet svårt, trots en årsinkomst väl över medel och goda referenser bor jag fortfarande i andra hand, halleluja...så nu går jag för fullt på visningar och skall hosta upp strax över en miljon för en etta.

Ja hyresrätter är ju inte direkt smidigt. Och det är nästintill omöjligt att få tag på en i ett skapligt område. Sket i det och gick på bostadsrätt jag med.

Och priserna går ju upp till över miljonen för en etta om man vill bo i vasastan/linne eller sannegårdshamnen. Själv nöjde jag mig med en 2a i Gamlestan:) En etta känns så litet så länge den inte är väldigt bra planerad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat hit här med. Bor just nu vid Säve flygplats vilket är jävligt avlägset och letade lägenhet som en tok innan. Eftersom jag knappt har några kontakter här i norrland så stod jag ingen chans att hitta nån hyreslägenhet liksom så jag hade tur som fan och hittade en etta till salu på Hisings Backa som jag slog till på.

En polare till mig tog det ett år tills han fick hyra i andrahand i Angered. Men lycka till på er, säg till om ni hittar nåt nice.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Har du god ekonomi mycket pengar på kontot och sköt din ekonomi sen för och inga anmärkningar så får du förtur i bostads kön! min svåger skulle flytta till en annan lägenhet när han blev tillfrågad att hyra på annat ställe!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Judge: Eftersom vi båda tog studenten i våras är ekonomin inte den bästa, men vi håller på att leta jobb. Just nu hoppas vi på att vi får ta över en lägenhet från min kompis kompis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Tack för tipsen!

Judge: Eftersom vi båda tog studenten i våras är ekonomin inte den bästa, men vi håller på att leta jobb. Just nu hoppas vi på att vi får ta över en lägenhet från min kompis kompis.

Ok! lycka till!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Boplats göteborg är en pain in the ass !

Köp lägenhet, det är enklare

I Bergsjön är bostadsrätter inte så dyra heller, man får en för under 200 skulle ja tro, kanske inte lägsta avgiften men.. Har själv bott på teleskopgatan och det var lugnare än en liten byhåla i vilken skog som helst, förutom något mord o så..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.