Trubbel med 8800GTX/Vista ev. havererat kort.

Permalänk
Medlem

Trubbel med 8800GTX/Vista ev. havererat kort.

Hej,

Mjahaja, jo.. Såhär är det; Jag fick ju nämligen det roliga problemet med nvlddmkm.sys vilket innebar en rad olika feltester. Dra ut minnena, klocka om dom, höja/sänka voltage, klocka ner gpu, testa decenniets alla drivrutiner etc,etc. Inget funkade.

Så jag började och ge upp, tänkte nu kör jag tillbaka XP så jag kan åtminstone använda min dator. I mitt sista försök dammage jag av hela burken, dvs jag öppnade även mitt 8800GTX och blåste rent (och ja det behövdes).

Så nu, problemet, efter några fler uninstall/install av drivrutiner slutade min dator känna av min skärm (EIZO 24" LCD). Jag drar igång burken, den bootar utan problem. Dock ingen respons alls från skärmen. Nada, zip.
Jag kan boota med TVn inkopplad och då syns uppstart(BIOS) och jag kommer in i windows även där syns allt. Skärmen är stendöd, den funkar dock prima när jag kopplar den till min laptop. Inga problem alls där. Så min idé är att DVI utgångarna på mitt 8800 är tjall på, testade båda, samma problem.

Några tankar om vad det kan vara? Är skiten kaputt?

Andra tanken var som sagt, eftersom jag öppnade kortet (som tillverkarna så ivrigt klistrat och mekat igen) så förmodar jag att garantin är kaputt också? Dvs inte från butiken utan från tillverkaren.

Aja, ska sluta ranta nu I grund och botten är det jag undrar; låter det som mitt 8800GTX är kaputt? är garantin borta me vinden om man öppnat kortet?

Mvh
Carl

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Garantin på kortet tror ja är borta men kan man se att du har öppnat kylaren?

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Tog bara bort det stora plasthöljet som sitter runt om alltihop. Blåste rent, pillade bort lite skit tussar som fastnat med en tops, skruvade tillbaka det. Det enda jag var tvungen att göra var att ta bort det jääättestora "klistermärket" som det var något flashigt motiv på, som satt över alla skruvhål. Så ja, det syns väl att jag pillat på skiten.

*edit*

Jag har nu kollat efter och sett att enligt enhetshanteraren så får jag "kod 43" om detta skulle hjälpa någon. Jag ominstallerade Vista bara för att kolla och fick samma problem igen. Eftersom det inte verkar vara drivers så kanske firmwaren har blivit fuckad, kan det va så?

*/edit*

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||