Permalänk

Gör det säkert men då får jag inte plats med datorn där den ska stå, montering på insidan är inget alternativ då PA120.3 är 50mm tjock och skulle ta i grafikkortsblocket samt göra det omöjligt att kunna öppna på ett lätt och smidigt sätt för arbete. För att inte tala om slangarna

Möjligt men mest troligen med dålig utgång, har man förutsättningar för det så visst, men jag har inte de förutsättningarna.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Det där kommer bli GRYMT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
I fronten får det plats en 1x120 då med mindre ingrepp, ska man få in en större radiator så krävs det att man skär av stora delar av 5.25 racket eller som sagt mellanplåten och hdd "boxen" i bottnen.

Jo, men oftast använder man ju bara en 5.25-enhet, och när jag kollade så såg det inte ut att behövas så stora ingrepp, om inte radiatorn är bredare än 5.25 vill säga??

Ser riktigt bra ut, ska bli spännande att se slutresultatet

Permalänk
Medlem

Snyggt men hälften av bilderna var på wellpapp kartonger?

EDIT: 9poäng!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

10p för din inlevelse i skrivningen

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Går inte snabbt för dig att uppdatera precis

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

Haft mycket att stå i så har faktiskt inte hunnit uppdatera, jobbar 5-skift vilket stör arbetet med kylningen en hel del. Hoppas på att kunna hinna med en uppdatering under morgondagen. Har stött på lite utrymmes problem som ska lösas innan uppdateringen med tyvär.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Längtar nästan efter att få se mer, det betyder en sak! Du har lyckats jävligt bra! Vart ska jag faxa ett diplom hehe.

Bokmärker detta galleri.

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt najs!:) Ett tips som jag läste på Xtremesystems är att ta bort Quad inserten då den visst ska ge sämre temps än orginal inserten

Permalänk

För er som nu sitter och väntar och hoppas så kan jag meddela att projektet fortfarande håller på , sysselsätter mig dock med mätningar och mindre roliga saker medans jag väntar på att få hem saker för att kunna fortsätta.
En flock med insex skruvar, 20 meter kabel , kylflänsar, grafikkort (ser dock ut att anlända denna veckan) och då ett nytt moderkort från datorbutiken, har ringt dem och de skulle försöka skynda på ärendet.

Blir tyvär inga nya bilder i nu, hoppas kunna leverera några närmare slutet på veckan.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
20 meter kabel

W

T

F

!?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

En fläkt kommer vanligtvis med 15-25 cm sladd, det är 3 kablar från fläkten till kontakten, ska man nu dra kablarna snyggt till 7-9 sådana fläktar så är det 3 meter kabel för en fläkt om man vill ha en meter mellan fläkt och kontakt d.v.s. vilket blir ett par metrar när man räknar ihop det.

Tänker då inte dra sladdarna på kors o tvärs i chassit som en hel del gör här på forumet, äger man ett chassit där möjligheterna finns att dra kablar osynligt och slippa ett ormbo ska man utnyttja det. Köper man ett chassi så som P182 och skapar ett ormbo av kablar där inne så är det nackskott som gäller.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Så du ska sätta fläktarna och radiatorn på insidan... Kommer moderkortet tycka om att dela utrymmet med radiatorn med tanke på att den kommer så pass långt ner? Själv så har jag mina fläktar på utsidan och radiatorn på insidan. Kan inte använda en tjockare radiator än swiftech då en kylfläns sitter precis under (samt resten av moderkortet för den delen).

Får ta och följa ditt projekt och se hur det går för dig

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk

Tanken var att montera kylaren längst upp i chassit för att komma bort från moderkortet bäst det går, eventuellt får man använda sig utav två fläktar på den radiatorn ut ifall att det skulle krisa med utrymme.
Var i kontakt med datorbutiken angående min retur och de skulle fixa det då sa de och att de skulle ringa mig under dagen. Ringde upp dem efter jobb men då visade det sig att de tydligen hade rotat fram ett lika dant kort från lager och skickat det, trots att jag skulle få byta till något annat märke än asus.

Blir mest soppa av detta ser det ut som och projektet kommer att bli ytterligare försenat som det ser ut nu. Får glädja mig åt att det i alla fall ligger ett nytt paket på posten och fler är på väg så det kommer att hända lite nu i veckan i alla fall.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Fläktarna ska då alltså blåsa in till radiatorn i toppen, I see. Det kan funka men är inte helt säker på det. Beror väl på hur moderkortet ser ut. Själv så har jag ca 6 mm till godo mellan radiatorn och moderkortets ena kylfläns, 8-pin 12v, två 3-pins samt några kondingar.
Värsta tänkbara är att du endast får plats med den fläkten som befinner sig i 5,25" facket.

Btw, tror du att man får plats med en 120 radiator på 3 st 5,25"?

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RooDoo
Fläktarna ska då alltså blåsa in till radiatorn i toppen, I see. Det kan funka men är inte helt säker på det. Beror väl på hur moderkortet ser ut. Själv så har jag ca 6 mm till godo mellan radiatorn och moderkortets ena kylfläns, 8-pin 12v, två 3-pins samt några kondingar.
Värsta tänkbara är att du endast får plats med den fläkten som befinner sig i 5,25" facket.

Btw, tror du att man får plats med en 120 radiator på 3 st 5,25"?

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1186892

65 sidor lång tråd, dock så innehåller den väldigt många inspirations källor finns diverse olika lösningar på vattenkylning i P182 lådor , vill minnas att någon gjort något liknande det du frågar efter där.

Angående monteringen av radiatorn och hur vida den eventuellt tar emot kylflänsarna i heatpipe lösningen är faktiskt en bra fråga. Saken är dock den att Heatpipe systemet skall avlägsnas för att göra plats åt en uppsättning små kylflänsar samt swiftech blocket för nordbryggan. Förhoppningsvis, kanske ska tillägga, ett stort förhoppningsvis så vinner jag de milimetrarna jag behöver där vilket hade varit helt underbart.
Det återstår dock att se den dagen jag löser moderkorts problemet.

För de som trott att projektet gått i graven så kan jag meddela att så är inte fallet, mycket att göra samt väntan på delar för att kunna fortsätta har slöat ner projektet lite. Nu är arbetsveckan dock över och jultomten har varit här i förtid och försett mig med dussintals nya saker att leka med till projektet.
Efter en runda i affären blev jag olyckligt slav till färgsektionen och fick måla om ramen svart, någon hade påpekat det förr eller senare endå så varför inte

Nu har då allt också torkat så jag har passat på att veva ihop så mycket material som möjligt men kan ju inte ge er allt direkt eller hur
För tillfället pågår montering av pumpar, kabeldragning osv så var beredda på mer inom kort.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Fan mattias, det ser riktigt bra ut!

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1186892

65 sidor lång tråd, dock så innehåller den väldigt många inspirations källor finns diverse olika lösningar på vattenkylning i P182 lådor , vill minnas att någon gjort något liknande det du frågar efter där.

Mycket roligt fanns det där men såg ingen som hade använt sig av tre 5,25". Har mätt med tumstock och kommit på att jag måste skära i plåten om jag ska få plats med en 120 mm radiator. Den är runt 5,9" breda medans utrymmet är ju 5,25". Känns som en möjlighet men det är lättare att installera en 80 mm rad istället med adapter till 120 mm fläkt. Man blir ju lite sugen nu när du håller på där för fullt.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem

ser ut som radiatorn sitter väldigt snett ( lutar in med nederdelen mot chassits nederdel) ? eller är det bara bilden som förvirrar mina ögon ?

http://sweclockers.com/upload/gallery/21587-full.jpg

Visa signatur
Permalänk

Det är nog bara bilden som lurar dina ögon, har mätt och belastat radiatorn och sedan mätt igen och igen för att då den helt rak är exakt 84mm både i topp och botten

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Looking good!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Det här ser ju ut att bli redigt nice ju.

Permalänk

Ser ut som att man i stort sett blir klar i helgen, måste dock köpa två längre SATA-kablar till diskarna så att de når fram då jag fick dra sladdarna på ett annorlunda vis vilket resulterade i att sladdarna blev 7cm för korta.
Ska man endå vänta på hårddsikkablar så finns det kanske även lite tid till att ordna lite mer pålitliga kopplinga till grafikkortet.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! 10p

Visa signatur

Asus Commando - E2180 @ 3500mhz - 6GB Corsair - HD 4850

Permalänk

Detta ser mycket bra ut Kul när folk verkligen lägger ner sig på sina chassin och är seriösa samt väldigt noga med vad de gör.

Snyggt när man sleevar alla kablar, önskar jag hade tålamod till att göra det själv. Ger dig en 10:a eftersom det ser sjukt bra ut hittills

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Avstängd

det är väl 1/2" slang?

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
det är väl 1/2" slang?

Jo det är 1/2" innerdiameter men ytterdiametern är lite större än vad skruvens öppning, så pass att även om man tvingar på skuven så går den inte att så om nippeln med slangen i den. Antar att den var ämnad åt slang med 16mm ytterdiameter eller något sådant.

Hur som helst detta har varit ett kul bygge fast än att det har gett mig lite huvudvärk i mellanåt. Kabeldragningen var det störta arbetet , eller rättare sagt, förlängningen av kablarna var det som tog mest tid. Resultaten var dock värt det, näst intill inga synliga kablar i chassit för en clean look.

Det som återstår nu är påfyllning under morgondagen, installation och tester. Med lite tur så startar den imorgon när det är dags för stortest.

Håll tillgodo den sista bilden innan systemet fylls på. Får säkert tagit något foto under påfyllnad och drift med.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Beredd dig på flodvågskatastrof hehe. Blir nog bra de där, intressant även att se vad du får för tempresultat medhavd den lilla kylhörnan också.

Sned radiator? Man får väl luta lite på skallen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Det skulle faktiskt inte förvåna mig ifall det skulle bli en flodvågskatastrof finns ju alltid en liten sannolikhet att något är fel, kanske är värt att bunkra upp med en rulle hushållspapper inför första starten

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Haha.. och han medger också Nämen vadå. Så länge nipplarna sitter åtskruvade någotsånär hårt så är de ju lugnt. Sitter sen bara slangar på ordentligt så behöver man ju inte göra mycket mer.

När ja fyller så händer de aldrig nåt =/ brist på action.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare