Vilken datortillverkare för snabb service om datorn går sönder?

Permalänk
Medlem

Vilken datortillverkare för snabb service om datorn går sönder?

Jag har blivit ombedd att rekommendera en laptopmodell till ett nybildat litet familjeföretag som behöver några bärbara datorer.
Kraven är bland annat stöd för dockningsstation. Billiga (inte över 10k, gärna under). Snabb service om datorn går sönder (mer än några dagar utan datorn är inte ok). Och någorlunda kompatibel mot Linux (primärt Ubuntu 8.10).

Jag har tittat runt på en mängd tillverkare. Många har fått gå bort pga av att de inte stödjer dockningsstation, eller att de inte verkar ha så snabb service om något skulle gå fel. Jag har kikat på Dell och deras Latitude-serie. Om man betalar lite extra för bättre garanti så verkar man få ganska bra service.

Jag undrar nu om ni känner till någon annan datortillverkare som kan tänkas uppfylla dessa krav?

Kan man köpa till extra bra garanti till exempelvis HP eller Lenovo, som man ju inte handlar genom dom, utan genom någon annan firma?

Permalänk
Inaktiv

Lenovo har jag god erfarenhet av, iofs mycket sällan som man behöver utnyttja deras garanti, har provat en gång och då gick de på under en vecka. Det går också att köpa till på platsen garanti ("care protection") vid behov. Lenovos proffs-serier (T,W,X) har standard 3 års inskicksgaranti. Vet inte hur de funkar hos de andra tillverkarna men hos Lenovo så köper du deras paket tex denna:

http://www.lenovo360-it.se/m4n?cat1id=0&famid=0&manid=0&catgr...

Sen registeras detta på datorn serienummer som du sedan kan använda vid problem, detta paket är egentligen bara en kod som du får via mailen och som du sedan anmäler till Lenovo och kan alltså köper på andra ställen än själva datorn. Spontant tycker dock att det inte är värt pengarna, äger just nu 5 Thinkpads och har dom sista 10 åren lätt ägt över 15 som bara vid ett tillfälle har något pajat, vill företaget ha extra försäkring så köp hellre en extra reservdator som de kan låna vid behov, har dom mer än 5 datorer så blir de ju billigare än köpa till extragarantin (givetvis beroende på priset på datorn). Paddorna har rent allmänt bra stöd för Linux och de finns en wiki med många svar. Det enda som får mig att tveka på att helhjärtat rekommendera Lenovo är kravet på maxpriset, många modeller går över 10k gränsen är jag rädd för, då kan nog HP eller Dell vara lämpliga, de liknande villkor om du köper till deras på platsen garanti men min erfarenhet är att dom inte är lika driftsäkra (de bästa är ju om man aldrig behöer åberopa grantin!)

Permalänk
Medlem

Tack för tippset. Jag ska kika närmare om det går att hitta någon billig thinkpad.
Angående en extra dator isf bättre garanti: Det gäller till att börja med bara två datorer, och senare eventuellt en eller två till. Så en extra dator känns i dyraste laget.

Permalänk
Inaktiv

Ok är de bara 2 st så är det nog inte rimligt att köpa extradator. Om du är smart och inte behöver de absolut senaste så kanske du ska ta en titt på X61s (ultraportabel) och T61 (15.4 tums arbetshäst), båda dessa är utgående och ganska rimligt prissatta speciellt X61s för 8k (9500 kr med extra 8 cells batteri) den kostade nästan de tredubbla när den var "het". Företagsanvändare behöver ju sällan de allra senaste eller ska köra dom senaste spelen och då kan du ju kolla lite extra på dom modellerna.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=242235

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=284493

Sen är de ju lite som att köpa bil också, den utgående modellen är byggd på års erfarenhet av samma modell och där alla barnsjukdomar är fixade, ovanstående modeller har givetvis 3 års inskicksgaranti som standard.

EDIT: såg att SL-modellerna hamnar högt på prisjakt men dom gillar jag inte som thinkpad-fanboy, bara en glorifierad Ideapad (konsumentmodell) med en thinkpad-logga. Undvik om du/företaget har höga krav på kvalitet då de saknar mycket som gjort paddor legendariska.

Permalänk
Medlem

Lenovo Toshiba samt HP även Dell

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Min XPS hade bra service när moderkortet havererade. På platsen, när jag väl visste vad felet var gick det fort. De ringde, avtalade tid med mig, sen så kom de och bytte grejorna åt mig på runt 40-50 minuter. Så bara man har klart för sig vad felet är så kan man hoppas att de har delar i lager, annars kan det ta ett tag för att få hem sakerna.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Lenovo Toshiba samt HP även Dell

Jag har hört att HP inte ska vara så snabba om man behöver skicka in datorn på reparation. I alla fall inte med vanlig garanti som privatperson. Lät som att ett par veckor får man räkna med, och en månad är inte så ovanligt.

Hur är Toshiba i service och kvalité? Har dålig koll på de. De verkar inte ha så många datorer med dockningsstation dock, men några verkar det finnas.

Permalänk
Medlem

Min faster hade problem med sin Toshiba efter ca 1år och 11 månader de kom och hämtade datorn och efter 4 dagar fick hon tillbaka den.
Fullt fungerande de hade inte änns tagit bort saker på hårddisken.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Dell latitude ær bra føretags maskiner. Dær har du service dagen efter du ringer in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Jag har blivit ombedd att rekommendera en laptopmodell till ett nybildat litet familjeföretag som behöver några bärbara datorer.
Kraven är bland annat stöd för dockningsstation. Billiga (inte över 10k, gärna under). Snabb service om datorn går sönder (mer än några dagar utan datorn är inte ok). Och någorlunda kompatibel mot Linux (primärt Ubuntu 8.10).

Jag har tittat runt på en mängd tillverkare. Många har fått gå bort pga av att de inte stödjer dockningsstation, eller att de inte verkar ha så snabb service om något skulle gå fel. Jag har kikat på Dell och deras Latitude-serie. Om man betalar lite extra för bättre garanti så verkar man få ganska bra service.

Jag undrar nu om ni känner till någon annan datortillverkare som kan tänkas uppfylla dessa krav?

Kan man köpa till extra bra garanti till exempelvis HP eller Lenovo, som man ju inte handlar genom dom, utan genom någon annan firma?

--------------
Med risken för att vara negativ, att snabb service på en bärbar är inte alltför vanligt, jag menar, tänk om moderkortet går i laptopen, delen finns inte i lager hos servicecentret, och voila står du där utan hjälp och då finns inget i världen som kan fixa snabb service vid problem.

Däremot kan du alltid motverka det genom att köpa t e x dells på platsengaranti/service, men då lär du få pröjsa rätt bra om du t e x ska ha tre år har jag för mig, men som sagt.. jag har dålig erfarenhet av alla märkena på marknaden, finns inget som utmärker sig på något vis med att de skulle vara bättre än andra ifall man har otur, de gör väl allihop så gott de kan och i den mån det går.
Sen ett par tre dagar inskicksservice kan du ju glömma (återigen negativ) eftersom många av modellerna repareras i antingen södra sverige eller t e x holland och tyskland, ibland tar bara transporterna dit tre dagar innan de påbörjar arbetet.

Har man sådan panik med att datorerna inte får gå sönder, så köp två stycken, köp även extra garantiservice ifall om det går, dell skulle jag nog rekommendera där ändå trots mina aversioner mot det märket rent allmänt men de håller god kvalite på sina bärbara;)

Jag varnade för att jag skulle vara negativ, inte sant;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
--------------
Med risken för att vara negativ, att snabb service på en bärbar är inte alltför vanligt, jag menar, tänk om moderkortet går i laptopen, delen finns inte i lager hos servicecentret, och voila står du där utan hjälp och då finns inget i världen som kan fixa snabb service vid problem.

Däremot kan du alltid motverka det genom att köpa t e x dells på platsengaranti/service, men då lär du få pröjsa rätt bra om du t e x ska ha tre år har jag för mig, men som sagt.. jag har dålig erfarenhet av alla märkena på marknaden, finns inget som utmärker sig på något vis med att de skulle vara bättre än andra ifall man har otur, de gör väl allihop så gott de kan och i den mån det går.
Sen ett par tre dagar inskicksservice kan du ju glömma (återigen negativ) eftersom många av modellerna repareras i antingen södra sverige eller t e x holland och tyskland, ibland tar bara transporterna dit tre dagar innan de påbörjar arbetet.

Har man sådan panik med att datorerna inte får gå sönder, så köp två stycken, köp även extra garantiservice ifall om det går, dell skulle jag nog rekommendera där ändå trots mina aversioner mot det märket rent allmänt men de håller god kvalite på sina bärbara;)

Jag varnade för att jag skulle vara negativ, inte sant;)

Jag håller i mångt och mycket med om vad du skriver. Snabb service är det ont om, och det är dyrt. Han jag har haft mest kontakt med gällande detta har väldigt mycket jobb nu med nya firman, så jag vet inte riktigt hur mycket han har hunnit tänka igenom vad det är han egentligen vill ha. Han har nämnt att han vill ha bra kvalité på datorerna, och att flera veckors lång reparationstid inte alls är acceptabelt. Han har inte nämnt exakt vad som är en acceptabel väntetid, eller hur mycket extra han är villig att betala för det. Så det jag försöker göra är att kolla på olika alternativ, och sen ge honom ett par olika förslag med olika bra service för olika priser, så får han själv välja.

Inskicksservice är sällan riktigt snabb, men det kan väl ändå vara skillnad mellan olika företag? En till två veckor är bättre än 2 till 4 veckor.

Jag har precis som du lite blanda känslor privat för Dell, och skulle nog inte köpa en till mig själv. Men firman ställer ganska annorlunda krav mot vad jag själv brukar titta på. Deras nya datorer i Latitude-serien verkar hålla lite högre kvalité än vad Dell verkade hålla för några år sedan, och jag har i princip enbart hört bra saker om deras på platsen-service.

Så nu lutar det nog mot Dell, eller eventuellt någon billig (men ändå dyrare än Dell) från Lenovo. Jag ska försöka kolla upp kompabiliteten mot Linux också, så man inte köper en dator när något vitalt bara inte går att få att funka under Linux.

Tack för alla tipps! Både till godspeed och er andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns bara ett alternativ enligt mig, Dell Latitude med NBD-support (Next business day). Om felet rapporteras innan 16 dyker de upp dagen efter, otroligt smidigt och jag ångrar inte en sekund att jag valde dem.

Om företaget inte behöver några kraftmaskiner så är den nya E5500 trevlig, cirka 6k med Core 2 Duo, 2GB-minne med mera, lägg till 2,5k för tre års support på plats dagen efter, och cirka en tusing för docka.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"