Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det är välkänt att denna första presentation var just riktad på HPC och GPGPU. Behöver inte betyda att kortet presterar dåligt i spel. Jag skulle tro att det inte bara är designen av hårdvaran som är komplex, utan de måste jobba hårt med drivrutiner för denna nya arkitektur. Inte så konstigt att det blir förseningar. Får sen se hur bra den presterar i spel, men jag tror Fermibaserade kort kommer få se stora förbättringar i prestanda allt eftersom drivrutinerna mognar.

Ja men varför gör de inte en presentation där de snackar om spelprestandan?
Makes no sense.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja men varför gör de inte en presentation där de snackar om spelprestandan?
Makes no sense.

Det nämndes i nyhetstråden om Fermi att NVidia har en planerad presentation i november, och att det antagligen kommer visas information om spel och spelprestanda då.

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
http://www.nvidia.com/object/fermi_architecture.html

Jag väntar med spänning..

Vad är meningen med att länka direkt till nVidias reklamfilm för Fermi? Pirrar det lite extra i magen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vad är meningen med att länka direkt till nVidias reklamfilm för Fermi? Pirrar det lite extra i magen?

Filmen ger en genomgång av Fermi's arkitektur, detta är en tråd om Fermi så det verkar vara rätt tråd att posta denna länk på.

Logik är inte alltid den skarpaste egenskap hos vissa.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Han är väl en ATi fanboy som känner av flåset från Nvidia

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
datorn med ett gt300 kommer bli ett litet chernobyl som står och tickar störm...

har man statellitkamera kan man se hur alla hus slocknar runt om då datorn sätts på

btw: döpte vi en högljud stationär här hemma till chernobyl

Om det blir ett litet Chernobyl så genererar det ju ström, suck.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
[B] Vad skulle Nvidias annars säga?

"Sorry to break this too you, but they are power hungry and expensive like fuck, but buy them anyways!"

?

[/B]

Hahahahahaha..

Jag väntar med stor spänning för att se hur nvidias "fermi" kommer prestera. Det är mycket snack hit och dit men man får egentligen inte veta någoting nytt. Alla bara spär på allting som var nyheter för 2 veckor sedan.

Det finns ingenting idagsläget som tyder på att FERMI kommer vara bättre än 5870 på spel eftersom det inte finns några tester.

Sen är det kanske fel att jämföra ett kort för 3200:- med fermi som förmodligen landar runt 5000:- +..

Jämför då istället 5870x2 som släpps i q4 och som kommer ha bättre specifikationer än GT300. *med det vi vet om fermi just nu*

Det enda som 5870x2 inte kommer ha är väl 6 gb minne som jag ändå ser som helt onödigt om du nu inte använder eyefinity.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Det finns ingenting idagsläget som tyder på att FERMI kommer vara bättre än 5870 på spel eftersom det inte finns några tester.

Sen är det kanske fel att jämföra ett kort för 3200:- med fermi som förmodligen landar runt 5000:- +..[/B]

Så när det inte finns några tester som visar på högre prestanda är du inte sen med att påpeka det. Men sen tar du ett högt pris ur luften när pris är precis lika okänt som prestanda.

Med tanke på storleken inte ologiskt att gissa på ett dyrare pris. Men det går precis på samma sätt att gissa prestanda om man tittar på den presenterade kapaciteten.

Så bestäm dig för antingen det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Om det blir ett litet Chernobyl så genererar det ju ström, suck.

Nu är det väl inte just själva strömgenereringen chernobyl har blivit känt för.

Permalänk

Med 3 miljarder transistorer, bredare bandbredd på minnena, och mer minne så vore det väldigt konstigt om Fermi inte vore snabbare än 5870.
5870 har väl typ 1.7 miljarder transistorer om jag inte minns helt fel.

Men det börjar bli tjatigt att spekulera spekulera spekulera hela tiden, är trött på det ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Logik är inte alltid den skarpaste egenskap hos vissa.

Eftersom du inte har en aning om vem jag är vore det klädsamt att vara lite mer försiktig i dina omdömen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Så när det inte finns några tester som visar på högre prestanda är du inte sen med att påpeka det. Men sen tar du ett högt pris ur luften när pris är precis lika okänt som prestanda.

Med tanke på storleken inte ologiskt att gissa på ett dyrare pris. Men det går precis på samma sätt att gissa prestanda om man tittar på den presenterade kapaciteten.

Så bestäm dig för antingen det ena eller det andra.

Du har helt rätt i ditt påstående. Dock är prissättningen någonting man kan ta från luften om man tittar tillbaka på nvidias tidigare prissättning på nya kort, den är alltid i överkant.

Exempel:
7950gx2
8800GTX
GTX 280
GTX 295

Alla korten har presterat jäkligt smutt men det har kostat mycket då oxå. Pris / prestanda har dom aldrig varit riktigt bra på FÖRUTOM på 8800GT serien..

Sen att nvidia kommer ha det fläskigaste kortet på pappret spricker ju direkt eftersom ATI förmodligen hinner släppa sitt Hemlock kort innan Fermi ens har hittat till lagerhyllorna.

Nu vet jag inte om det bara är jag som förstår vad jag skrev men citera gärna så försöker jag reda ut detta.

*Jag är ingen fanboy av något slag utan mest intresserad av vilket kort som presterar bäst när jag behöver det*

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund

Jämför då istället 5870x2 som släpps i q4 och som kommer ha bättre specifikationer än GT300. *med det vi vet om fermi just nu*

Vad menar du med bättre specifikationer?

Permalänk

Dubbla processorer och sen kan jag inte tänka mig att dom snålar in på tranistorer utan det blir nog några miljoner st utöver 3miljarder som fermi har.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Men det blir väl inte mer än 2.8miljarder eftersom hemlock består av dubbla RV870?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Men det blir väl inte mer än 2.8miljarder eftersom hemlock består av dubbla RV870?

2.15 miljarder styck, ger 4.3 miljarder sammanlagt.
Men hur GT300 kommer att prestera är än så länge bara gissningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Du har helt rätt i ditt påstående. Dock är prissättningen någonting man kan ta från luften om man tittar tillbaka på nvidias tidigare prissättning på nya kort, den är alltid i överkant.

Exempel:
7950gx2
8800GTX
GTX 280
GTX 295

Alla korten har presterat jäkligt smutt men det har kostat mycket då oxå. Pris / prestanda har dom aldrig varit riktigt bra på FÖRUTOM på 8800GT serien..

Sen att nvidia kommer ha det fläskigaste kortet på pappret spricker ju direkt eftersom ATI förmodligen hinner släppa sitt Hemlock kort innan Fermi ens har hittat till lagerhyllorna.

Nu vet jag inte om det bara är jag som förstår vad jag skrev men citera gärna så försöker jag reda ut detta.

*Jag är ingen fanboy av något slag utan mest intresserad av vilket kort som presterar bäst när jag behöver det*

Eller inte, enligt fudzilla så ska det först lanseras 3 kort, ett "GT" ett "GTX" och ett "gx2"

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Hedersmedlem

För er som är intresserade av hur en del av verkligheten ser ut:

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1344002&postcount=53...
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1344004&postcount=53...

från en tråd på Beyond3D som har både folk från nVidia, ATi/AMD, programutvecklare och andra (t om Charlie har ett konto och postar ):
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=55289

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
För er som är intresserade av hur en del av verkligheten ser ut:

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1344002&postcount=53...
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1344004&postcount=53...

"hur en del av verkligheten ser ut"

Vad menar du med det? Den här tråden handlar om kommande Fermi som NVidia presenterade. Produkten är inte ute ännu, medans ATI har sina 5870 kort släppta redan. Det är väl inte så svårt att konstatera.

Ett mer rakt svar på ditt inlägg hade väl varit; No shit Sherlock!