Spel för Steam VR (samlingstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Såg faktiskt intressant ut.
Hur är känslan i vapen? Är det "tyngd" i dom osv ?

Pilbågen känns bra, vibrationsfeedback när bågen är dragen. Dolken är tyngdlös, tror det vibrerar vid träff om jag inte minns fel. Antar svärdet är detsamma. Skölden blockar attacker om du håller den mot fienden. Ljud och animationer vid träff/block på fienden tycker jag dock är bättre än det jag testat tidigare, så det ger en del feedback också vilket höjer upplevelsen.

Jag får dock total panik och viftar som en galning när det kommer monster så nära så jag försöker hålla mig mestadels till pilbågen Överlag ett av de bättre VR-spelen jag spelat, känns som en komplett upplevelse och stämningen finns där! Säg till om det blir köp och du behöver en coop partner

Ps. Vilket spel har du som referens när det gäller bra känsla i melee vapnen? Tycker alla hittills varit tyngdlösa och tråkiga.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Pilbågen känns bra, vibrationsfeedback när bågen är dragen. Dolken är tyngdlös, tror det vibrerar vid träff om jag inte minns fel. Antar svärdet är detsamma. Skölden blockar attacker om du håller den mot fienden. Ljud och animationer vid träff/block på fienden tycker jag dock är bättre än det jag testat tidigare, så det ger en del feedback också vilket höjer upplevelsen.

Jag får dock total panik och viftar som en galning när det kommer monster så nära så jag försöker hålla mig mestadels till pilbågen Överlag ett av de bättre VR-spelen jag spelat, känns som en komplett upplevelse och stämningen finns där! Säg till om det blir köp och du behöver en coop partner

Ps. Vilket spel har du som referens när det gäller bra känsla i melee vapnen? Tycker alla hittills varit tyngdlösa och tråkiga.

Ja kanske får testa

Det jag menar med tyngd är om du tänker boneworks, Blade & sorcery, the Walking dead men även simplare spel som tex ancient dungeon.
Dvs det är inte 1:1 rörelser, vilket fungerar med en dolk men inte med ett stort svärd imo

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sent omsider så hade man tråkigt nog att köpa beat saber.
Bara på x1070 nu så det passar bra med lättdrivet. Begrep mig aldrig på audioshield tyckte inte de var särskilt skoj parera kulor men detta var lite roligare ändå och mer aggressivt. Blir ev att försöka leta fram min CV1:a för det blir svettigt! Finns de några viktband för armar och ben så man får en riktig workout? Montera blytejp på kontrollerna lär sabba trackingen

Woojer edge fulladdad så ska bli koj köra med mer haptisk feedback!

Pistol whip blir nog nästa test framöver i genren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sent omsider så hade man tråkigt nog att köpa beat saber.
Bara på x1070 nu så det passar bra med lättdrivet. Begrep mig aldrig på audioshield tyckte inte de var särskilt skoj parera kulor men detta var lite roligare ändå och mer aggressivt. Blir ev att försöka leta fram min CV1:a för det blir svettigt! Finns de några viktband för armar och ben så man får en riktig workout? Montera blytejp på kontrollerna lär sabba trackingen

Woojer edge fulladdad så ska bli koj köra med mer haptisk feedback!

Pistol whip blir nog nästa test framöver i genren.

Finns viktband man kan sätta på handleder, lär ju bli lite extra workout

Pistol whip är än mer ansträngande än Beat saber då man måste ducka väldigt mycket.
Men thrill of the fight är nog spelet som bränner mest kalorier

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dammade av thrill of the fight. Haft det i biblioteket länge man aldrig testat??? högintensivt jösses va arg man blir. Köpta domare också jag knockade motståndaren så han fick räkna till 9 men domarna tyckte det var en draw totalt sett. Fast har förstått man ska inte attackera rakt framifrån utan åt sidorna om man går efter dummyn för att komma åt träffpunkterna. Känns riktigt realistiskt förstår att riktiga boxar tränar med detta Sen använda mycket handleder så registrerar slagen hårdare. Inte helt realistiskt kanske men gäller få fart på accelerometrarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vilket är den bästa spel/appen om man vill visa VR för sina föräldrar på 70+?

Jag har också funderat på plankan men om det inte är värt det så vad ska man välja då?

jurassic World Blue har jag i åtanke också men det är ju gratis. Finns det några bra realistiska berg-och-dal-banor kanske?

Permalänk
Medlem

The Blue är rätt så trevligt. I övrigt så job simulator etc är ju rätt kul att leka med. Solus project har en riktigt skön inledning. Blir lite mycket walking sim i längden kanske.

Dammade av budget cuts. Ännu ett lir man haft i biblioteket i evighet och inte hittat tid att testa. Riktigt skönt gameplay.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Vilket är den bästa spel/appen om man vill visa VR för sina föräldrar på 70+?

Jag har också funderat på plankan men om det inte är värt det så vad ska man välja då?

jurassic World Blue har jag i åtanke också men det är ju gratis. Finns det några bra realistiska berg-och-dal-banor kanske?

INTE "plankan" risk att orsaka skador både på personer och prylar.

Min far, 70år spelar Eleven table tennis som är ett väldigt realistisk pingis-spel.
Försök hitta ett spel "dom känner igen" sig i och fattarvad man ska göra.
Nån form av "shooting range" funkar också, finns ett bra shooting range spel på SideQuest som heter Shooting Arena

Berg och dalbanor ska man också vara försiktig med till en början.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

thrill of the fight kanske. Kan dock leda till ättestupan sjukt vad brutalt det är. Försökte vinna matchen mot första ryssen på medium via sluggertaktik den här gången men icke. Jämt 9/10/ 10/9 9/10 förlust efter att ha totalt dräpt sig

Fick en draw tidigare då man körde mer taktiskt och försökte bara hitta luckorna istället för att skapa dem. Tror jag hade runt dubbla antalet slag här och tyckte jag fick många träffar men räckte inte.

Någon som vet en vinnande kombination. mage sen vänster uppercut gick hem emellanåt men man öppnar ju upp sig samtidigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Vilket är den bästa spel/appen om man vill visa VR för sina föräldrar på 70+?

Jag har också funderat på plankan men om det inte är värt det så vad ska man välja då?

jurassic World Blue har jag i åtanke också men det är ju gratis. Finns det några bra realistiska berg-och-dal-banor kanske?

The Longbow i The Lab. Inte så hetsigt, otroligt intuitivt och nästan helt riskfritt för åksjuka. Det är gratis också.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Orelaterat till diskussionen ovan så rekommenderar jag The Talos Principle VR. Har inte kört plattversionen av spelet så kan inte kommentera på hur mycket VR tillför, men för mig är det ett väldigt meditativt spel. Atmosfär och musik är kanon.

Dyker upp på Steams reor ganska ofta, brukar gå att få för runt 5 euro vilket ger mycket speltid per krona.

Permalänk
Medlem

Min favoritscen i boneworks, visar rätt bra hur nice movement och närstrid kan vara:

https://youtu.be/CvaO-FLP2vQ

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Min favoritscen i boneworks, visar rätt bra hur nice movement och närstrid kan vara:

https://youtu.be/CvaO-FLP2vQ

Nu blev man sugen på att köra Boneworks igen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu blev man sugen på att köra Boneworks igen

Körde igenom det nyligen så har lite cooldown, däremot dags för alyx igen för mig snart tror jag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Körde igenom det nyligen så har lite cooldown, däremot dags för alyx igen för mig snart tror jag.

Brukar alltid in och köra lite av Arena lägena i Boneworks.
Tycker det är härlig känsla i vapnen och man får känna sig lite John Wick.
Synd bara att det inte är nån gore

Ska nog köra Blade and sorcery igen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Brukar alltid in och köra lite av Arena lägena i Boneworks.
Tycker det är härlig känsla i vapnen och man får känna sig lite John Wick.
Synd bara att det inte är nån gore

Ska nog köra Blade and sorcery igen

Brukar oftast värma upp mina VR-sessions med lite Blade & Sorcery. Väntar bara för evigt på lite saker för att ordna full body tracking så jag kan sparka folk in-game och sannolikt sparka ner allt jag har i rummet IRL därtill. 's gonna be great

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Brukar oftast värma upp mina VR-sessions med lite Blade & Sorcery. Väntar bara för evigt på lite saker för att ordna full body tracking så jag kan sparka folk in-game och sannolikt sparka ner allt jag har i rummet IRL därtill. 's gonna be great

Härligt Härligt
Kör med Quest 2 så inge fullbody här med det låter kul och riskabelt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Brukar oftast värma upp mina VR-sessions med lite Blade & Sorcery. Väntar bara för evigt på lite saker för att ordna full body tracking så jag kan sparka folk in-game och sannolikt sparka ner allt jag har i rummet IRL därtill. 's gonna be great

Testade blade and sorcery idag första gången med Quest 2.
tyckte det tidigare fungerade dåligt med Quest 1 och virtual desktop men med Quest 2 och 90hz och Blade and sorcery uppdatert så gick det riktigt smidigt.

Vad rekomenderar du för moddar?
jag provade nån ny bana där man kan ramla ner och sen lite medeltidsvapen pack.
Provade också en mod som skulle göra vapenhanteringen lite lättare men tyckte att vapnena blev för lätta, kändes som det räckte att bara vifta lite så flög fienderna all världens väg. Roligt en stund men sen ville man ha lite motstånd också så avaktiverade modden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Testade blade and sorcery idag första gången med Quest 2.
tyckte det tidigare fungerade dåligt med Quest 1 och virtual desktop men med Quest 2 och 90hz och Blade and sorcery uppdatert så gick det riktigt smidigt.

Vad rekomenderar du för moddar?
jag provade nån ny bana där man kan ramla ner och sen lite medeltidsvapen pack.
Provade också en mod som skulle göra vapenhanteringen lite lättare men tyckte att vapnena blev för lätta, kändes som det räckte att bara vifta lite så flög fienderna all världens väg. Roligt en stund men sen ville man ha lite motstånd också så avaktiverade modden.

Har inte faktiskt kört med några moddar, jag kört det sol tröningspel så att säga- om något skulle jag säga mods som vässar ai lite grann då bottnarna är rätt blåste, har tänkt titta lite på det någon gång snart. Hittar du några schyssta så säg till

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Humble Bundle har ute en Fall VR Bundle som innehåller spelen:

A-Tech Cybernetic
Archangel: Hellfire - Fully Loaded
Killing Floor Incursion
Raw Data
I Expect You To Die
Creed: Rise to Glory™
The Walking Dead: Saints & Sinners
Zero Caliber VR

Har inte något utav spelen men några har tipsat om Raw Data tidigare i tråden.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Har inte något utav spelen men några har tipsat om Raw Data tidigare i tråden.

Walking dead: saints and sinners ska vara riktig bra också!
https://www.bit-tech.net/features/gaming/pc/is-the-walking-de...
(jag har köpt det sen tidigare men inte ens testat än - väntar på Reverb G2 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Humble har en massa VR-spel på rea.. Är det något som är speciellt värt att plocka upp för en som aldrig tidigare kört VR?

https://www.humblebundle.com/store/search?sort=bestselling&fi...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Humble har en massa VR-spel på rea.. Är det något som är speciellt värt att plocka upp för en som aldrig tidigare kört VR?

https://www.humblebundle.com/store/search?sort=bestselling&fi...

Superhot VR är bra, men om du ska köra Quest är det bättre att köra det i standaloneläge. Skyrim VR är helt okej med rätt moddar, men det märks att det är skohornad VR. Fallout 4 VR hade jag svårt för men det kanske funkar bättre med andra moddar och en bättre dator.

Jag gillade Talos Principle VR men det vill till att man gillar pusselspel, också skohornad VR men kontroller och menyer är inte krångliga till skillnad från Skyrim och Fallout.

Edit: Lite mer med denna söktermen https://www.humblebundle.com/store/search?sort=bestselling&fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Superhot VR är bra, men om du ska köra Quest är det bättre att köra det i standaloneläge. Skyrim VR är helt okej med rätt moddar, men det märks att det är skohornad VR. Fallout 4 VR hade jag svårt för men det kanske funkar bättre med andra moddar och en bättre dator.

Jag gillade Talos Principle VR men det vill till att man gillar pusselspel, också skohornad VR men kontroller och menyer är inte krångliga till skillnad från Skyrim och Fallout.

Edit: Lite mer med denna söktermen https://www.humblebundle.com/store/search?sort=bestselling&fi...

Okej! Tack för den uppdaterade länken.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Någon här som kör pinball fx 2vr? Undrar om alla headset som ses av SteamVR stöds i de bägge versionerna? Har oculus versionen nu men undrar om jag måste köpa SteamVR versionen för reverb g2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Aldrig blivit så imponerad av något spel som Half Life Alyx.
Kände mig som en pojke igen när en äldre kompis fixade Half Life åt mig utan föräldrarnas vetskap hehe.

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Aldrig blivit så imponerad av något spel som Half Life Alyx.
Kände mig som en pojke igen när en äldre kompis fixade Half Life åt mig utan föräldrarnas vetskap hehe.

Det är oerhört bra. Det är synd hur lågt replay value är på det dock. Jag tror att jag har spelat igenom det fyra gånger nu. Tre gånger normalt och en gång med kommentarspåret på. Det är så förhållandevis få fiender och scener att man fullständigt lär sig dem. Fienderna är dynamiska när de väl interageras med, men fram till dess är de helt förutbestämbara. Om jag går in i ett rum så vet jag vilka kroppar som kommer börja röra på sig och jag skulle i princip kunna hålla pistolen runt hörnet och skjuta fienden utan att se dem.

Det är ju inte konstigt för ett spel som lyckat göra nästan varje moment perfekt, det är som att köra om Portal eller Super Mario och förvänta sig något annat. Men när det är det bästa VR-spelet så är avsaknaden av omspelsvärde extra irriterande. Jag rekommenderar att köra någon gång med kommentarspåret, det är riktigt intressant.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Windlands 2. Det är ett "grappling hook exploration game" vilket är riktigt tråkigt. Men det finns en inställning i spelet som göra att repen man skjuter inte automatiskt rullar in sig, och då är det en fantastisk upplevelse.

Man kan med rätt inställningar svinga sig runt i en främmande värld som Spiderman. Det finns en dålig story och lite mediokra bossar som man kan skjuta pilbåge på, men huvudattraktionen är just att svinga sig fram genom den världen.

Man åker runt i hög hastighet och verkligen flyger fram mellan fästpunkterna, men trotts det är spelet väldigt lätt när det kommer till åksjuka. Jag kan spela det i timmar utan problem (bortsett från nacken då jag kollar upp i taket hela tiden) men även mina vänner som inte är så vana vid VR hade inga bekymmer. En person gav upp headsetet för han blev illamående av Beat Saber, men kunde spela Windlands 2.

https://store.steampowered.com/app/458580/Windlands_2/
https://www.humblebundle.com/store/windlands-2

Rekommenderar starkt. Det är en ganska unik upplevelse som speciellt bygger på något som inte är möjligt utan VR och orsakar mindre åksjuka än man kan tro. Det kanske är värt att vänta på en rea dock, just nu kostar den 7 Euro på Humble.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag anser inte att det egentligen utnyttjar VR så mycket men jag måste ändå rekommendera Moss. Det är ett väldigt gulligt plattform- och pusselspel. Man spelar som ett "stort" spöke som kan manipulera världen lite grann och sen styr man musen Quill genom banan med sin joystick. Det är så otroligt vackert och interaktionen med musen är så otroligt välgjord.
Det är något kort och vid tillfällen kan det vara lite frustrerande att kontrollera Quill, men helt klart värt att spela. Jag tror barn skulle gilla det, även om det kan vara lite otäckt ibland med stora ormar och sånt.

https://store.steampowered.com/app/846470/

De har verkligen gjort spelet från grunden för VR. Inga flytande texter mitt i synfältet eller något sånt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är oerhört bra. Det är synd hur lågt replay value är på det dock. Jag tror att jag har spelat igenom det fyra gånger nu. Tre gånger normalt och en gång med kommentarspåret på. Det är så förhållandevis få fiender och scener att man fullständigt lär sig dem. Fienderna är dynamiska när de väl interageras med, men fram till dess är de helt förutbestämbara. Om jag går in i ett rum så vet jag vilka kroppar som kommer börja röra på sig och jag skulle i princip kunna hålla pistolen runt hörnet och skjuta fienden utan att se dem.

Det är ju inte konstigt för ett spel som lyckat göra nästan varje moment perfekt, det är som att köra om Portal eller Super Mario och förvänta sig något annat. Men när det är det bästa VR-spelet så är avsaknaden av omspelsvärde extra irriterande. Jag rekommenderar att köra någon gång med kommentarspåret, det är riktigt intressant.

Jag har också spelat genom Alyx ett antal varv.
Att man "lör sig spelet" till slut är inget som är unikt för HL:a.
Om du gillar gameplay så rekomenderar jag dig att testa lite custom Maps. Många är väldigt välgjorda och vissa kan vara riktigt utmanande.
Man förstår varför Valve valt att mata combines på en på det sätt det görs i originalspelet, speciellt med tanke på alla VR-Newbs som det är anpassat för. För dom är rätt utmanande i större och varierande grupper

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc