Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har både Shield och Apple-boxar, jag föredrar faktiskt Apple-TV framför Shield.
Styr TV, Sonos och Box med Apples kontroll.

Kan du ändra input på TV:n med Siri Remote? Tycker interfacet på Apple TV verkar mer najs men fjärren och HDMI-CEC verkar lite mindre funktionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan du ändra input på TV:n med Siri Remote? Tycker interfacet på Apple TV verkar mer najs men fjärren och HDMI-CEC verkar lite mindre funktionellt.

Nej gör den tyvärr inte, den tar det man behöver för att använda ljudet från sonos, sätta på och stänga av TV’n och styra boxen.
För mig räcker det gott, det är inga andra enheter anslutna till TV’n i vardagsrummet.

Appleboxen fungerar också som en hubb för Thread där jag har lite uttag och annat från EVE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej gör den tyvärr inte, den tar det man behöver för att använda ljudet från sonos, sätta på och stänga av TV’n och styra boxen.
För mig räcker det gott, det är inga andra enheter anslutna till TV’n i vardagsrummet.

Appleboxen fungerar också som en hubb för Thread där jag har lite uttag och annat från EVE.

Misstänkte det, synd Har flera olika enheter kopplade till TV:n så behöver kunna byta input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Misstänkte det, synd Har flera olika enheter kopplade till TV:n så behöver kunna byta input.

Med CEC så kan dina enheter eventuellt växla input. Mitt Xbox och PS5 byter input när jag trycker på respektive kontroll. Likadant byter Apple TV tillbaka till sig om jag trycker på Siri-fjärren. Men Siri-fjärren kan inte byta input åt dig tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med CEC så kan dina enheter eventuellt växla input. Mitt Xbox och PS5 byter input när jag trycker på respektive kontroll. Likadant byter Apple TV tillbaka till sig om jag trycker på Siri-fjärren. Men Siri-fjärren kan inte byta input åt dig tyvärr.

Har provat med CEC på konsolerna förut och det blir alltid massa problem. Ex. om jag kollar på Shielden och sätter på PS5an. Kanalen byts i ett par sekunder sedan aktiverar Shielden sin CEC och byter tillbaka input och så blir det spambyte av kanaler medan enheterna kämpar om input. Samma om man glömt att byta input efter man stängt av PS5an och sätter på TV:n igen så PS5:an går igång och så måste man vänta på boot och sen stänga av igen.

Edit: dessutom har jag retroenheter inkopplade som inte har CEC alls.

Permalänk
Medlem

Om man köper en Android TV och ska använda Plex. Behöver man en Shield då eller räcker Android TV:n? Hur kan de jämföras med varandra och vad missar man eller inte om man inte kör Shield för främst Plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Om man köper en Android TV och ska använda Plex. Behöver man en Shield då eller räcker Android TV:n? Hur kan de jämföras med varandra och vad missar man eller inte om man inte kör Shield för främst Plex?

Allt beror på vad du vill få ut när det kommer till bild och ljudkvalite, ska du spela upp lokala filer tex 4K HDR/DV med TrueHD Atmos/DTS-X så SKA du ha Nvidia Shield eller Zidoo Z9X som är snäppet vassare än Shield när det gäller lokala filer.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att komma runt och spela rar filer med Plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det något sätt att komma runt och spela rar filer med Plex?

Ja, kallas Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, kallas Kodi

Hur menar du? Ska inte spela upp filer lokalt utan att kunna streama till PC och mobil. Kan Kodi göra detta?

Måste stödja HDR och Dolby Atmos och DTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hur menar du? Ska inte spela upp filer lokalt utan att kunna streama till PC och mobil. Kan Kodi göra detta?

Måste stödja HDR och Dolby Atmos och DTS.

Nej, men vad exakt är syftet, ska du använda Shielden till en Plex-server?
Ska jag vara ärlig fattar jag inte att folk fortfarande envisas med Plex efter alla dessa år.

Normalt sett installerar man Kodi, archive-support i addons, lägger till en SMB/NFS directory och bara spelar upp allt utan problem.
Finns ingen mening att transcoda något för uppspelning på Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej, men vad exakt är syftet, ska du använda Shielden till en Plex-server?
Ska jag vara ärlig fattar jag inte att folk fortfarande envisas med Plex efter alla dessa år.

Normalt sett installerar man Kodi, archive-support i addons, lägger till en SMB/NFS directory och bara spelar upp allt utan problem.
Finns ingen mening att transcoda något för uppspelning på Shield.

Kanske man skrev i fel tråd. Vet bara att Plex kan streama utanför lokalt nätverk men som inte stödjer rar filer. Vill kunna sätta upp en server med filmer och TV serier och kunna streama till utanför hemmet till andra på PC och mobil. Måste stödja HDR och Atmos och DTS. Är detta möjligt? Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kanske man skrev i fel tråd. Vet bara att Plex kan streama utanför lokalt nätverk men som inte stödjer rar filer. Vill kunna sätta upp en server med filmer och TV serier och kunna streama till utanför hemmet till andra på PC och mobil. Måste stödja HDR och Atmos och DTS. Är detta möjligt? Hur?

Du kan installera Tailscale istället så kommer du åt dina nätverk överallt.
https://tailscale.com/

Tailscale-appen finns ibland tillgänglig i google playstore, gör den inte det kan man hämta APK via F-Droid och installera genom något filehanteringsprogram.
https://f-droid.org/packages/com.tailscale.ipn/

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon gräns på hur många usb diskar man kan ha inkopplade samtidigt?

just nu så har jag 3st och det kommer troligtvis att öka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Någon som vet om det finns någon gräns på hur många usb diskar man kan ha inkopplade samtidigt?

just nu så har jag 3st och det kommer troligtvis att öka..

Du ska väl kunna ha så många som du har enhetsbokstäver lediga, alltså ifrån D-Z, om du ska ha dom installerade på traditionellt vis. C brukar ju vara upptaget av operativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Någon som vet om det finns någon gräns på hur många usb diskar man kan ha inkopplade samtidigt?

just nu så har jag 3st och det kommer troligtvis att öka..

https://en.wikipedia.org/wiki/USB står det så här

Up to 127 devices may be connected to a single host controller.

Så det borde inte vara några problem att koppla in så många hårddiskar som du behöver

Skrivet av 57josa:

Du ska väl kunna ha så många som du har enhetsbokstäver lediga, alltså ifrån D-Z, om du ska ha dom installerade på traditionellt vis. C brukar ju vara upptaget av operativet.

Android använder inte enhetsbokstäver som windows. I android "mountar" man diskar i olika folders istället, så tror inte det finns nån begränsning alls faktiskt på hur många diskar man kan ha? Någon får gärna rätta mig där om det inte stämmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

https://en.wikipedia.org/wiki/USB står det så här

Up to 127 devices may be connected to a single host controller.

Så det borde inte vara några problem att koppla in så många hårddiskar som du behöver

Android använder inte enhetsbokstäver som windows. I android "mountar" man diskar i olika folders istället, så tror inte det finns nån begränsning alls faktiskt på hur många diskar man kan ha? Någon får gärna rätta mig där om det inte stämmer.

Android kan säkert vara annorlunda, men det stod inte specifikt var enheterna skulle kopplas in på så jag antog att det var ett windowssystem. Jag misstänker att man för enkelhetens skull vill ha en enhetsbeteckning på varje disk, om vi snackar windows.

Men kan mycket väl ha fel och det kanske finns nån expert här på forumet som kan detta bättre än jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Android kan säkert vara annorlunda, men det stod inte specifikt var enheterna skulle kopplas in på så jag antog att det var ett windowssystem. Jag misstänker att man för enkelhetens skull vill ha en enhetsbeteckning på varje disk, om vi snackar windows.

Men kan mycket väl ha fel och det kanske finns nån expert här på forumet som kan detta bättre än jag.

i en nvidia shield tråd så trodde jag att det var självklart att det var shielden jag pratade om

Sen så är jag begränsad i windows till 26 diskar då jag använder nätverksplatser. men i shielden verkar det som om diskarna hanteras via namnet på disken och inte någon enhetsbeteckning.. jag hadde två diskar med samma namn.. "film" vilket orsakade väldiga problem. Så nu har varje disk ett unikt namn vilket fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

i en nvidia shield tråd så trodde jag att det var självklart att det var shielden jag pratade om

Sen så är jag begränsad i windows till 26 diskar då jag använder nätverksplatser. men i shielden verkar det som om diskarna hanteras via namnet på disken och inte någon enhetsbeteckning.. jag hadde två diskar med samma namn.. "film" vilket orsakade väldiga problem. Så nu har varje disk ett unikt namn vilket fungerar felfritt.

Ok då är jag med, själv har jag min shield ansluten till nätverket och har mina diskar anslutna via windows där jag även har min plexserver, därav att jag drog fel slutsats.

Permalänk
Medlem

Själv så kör min shield även min plex server.. så jag behöver inte ha igång min dator om jag vill titta på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kanske man skrev i fel tråd. Vet bara att Plex kan streama utanför lokalt nätverk men som inte stödjer rar filer. Vill kunna sätta upp en server med filmer och TV serier och kunna streama till utanför hemmet till andra på PC och mobil. Måste stödja HDR och Atmos och DTS. Är detta möjligt? Hur?

Rar2fs kan vara en lösning på detta om filerna ligger på en NAS eller motsvarande...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Någon som specifikt får audio drop out med bara appletv+?

Permalänk
Inaktiv

Har en ny Nvidia Shield kopplad till en gammal TV (ej smart) som förlorar signal en stund efter att skärmsläckaren har kickat igång. Någon som vet vad det kan bero på? Varför fortsätter inte bara skärmsläckaren att gå?

Krävs det att TV:n har HDMI-CEC (vilket den inte lär ha) eller kan jag ändra nått i inställningarna på Nvidia Shield? Går den möjligtvis i sömnläge en stund efter skärmsläckaren har kommit igång? Så fort jag rör fjärrkontrollen till Nvidia vaknar den igen. TV:n förlorade aldrig signal med äldre Chromecast utan skärmsläckaren bara fortsatte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har en ny Nvidia Shield kopplad till en gammal TV (ej smart) som förlorar signal en stund efter att skärmsläckaren har kickat igång. Någon som vet vad det kan bero på? Varför fortsätter inte bara skärmsläckaren att gå?

Krävs det att TV:n har HDMI-CEC (vilket den inte lär ha) eller kan jag ändra nått i inställningarna på Nvidia Shield? Går den möjligtvis i sömnläge en stund efter skärmsläckaren har kommit igång? Så fort jag rör fjärrkontrollen till Nvidia vaknar den igen. TV:n förlorade aldrig signal med äldre Chromecast utan skärmsläckaren bara fortsatte.

Gå in i enhetsinställningar samt strömsparläge och stäng av allt som har att göra med "stäng av skärmen"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Gå in i enhetsinställningar samt strömsparläge och stäng av allt som har att göra med "stäng av skärmen"

Den var satt på 20 minuter så provade stänga av den nu. Förhoppningsvis gör det susen. Tack!

Permalänk
Inaktiv

Ett annat problem jag har är att jag inte kan se vilka klipp som jag har sett på SVT Play. Det är jobbigt att inte kunna återuppta där man var sist eller veta vilka avsnitt eller program som man har sett. Trodde detta var standard? Finns det nån lösning? Skapat konto och är i loggad i SVT Play appen.

Edit: Hittade denna tråd https://swedroid.se/forum/threads/svt-play-via-android-tv-str... så jag är tydligen inte ensam om problemet. Trist men skönt att det "bara" är problem med den och inte andra appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ett annat problem jag har är att jag inte kan se vilka klipp som jag har sett på SVT Play. Det är jobbigt att inte kunna återuppta där man var sist eller veta vilka avsnitt eller program som man har sett. Trodde detta var standard? Finns det nån lösning? Skapat konto och är i loggad i SVT Play appen.

Edit: Hittade denna tråd https://swedroid.se/forum/threads/svt-play-via-android-tv-str... så jag är tydligen inte ensam om problemet. Trist men skönt att det "bara" är problem med den och inte andra appar.

Den frågan är nog bättre att du tar med svt
Är man skälv bara snäll och hjälpsam med att ge så mycket information som man kan om problemet, så kan de faktiskt leda någon vart om man har tur att få rätt person i andra änden

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ett annat problem jag har är att jag inte kan se vilka klipp som jag har sett på SVT Play. Det är jobbigt att inte kunna återuppta där man var sist eller veta vilka avsnitt eller program som man har sett. Trodde detta var standard? Finns det nån lösning? Skapat konto och är i loggad i SVT Play appen.

Edit: Hittade denna tråd https://swedroid.se/forum/threads/svt-play-via-android-tv-str... så jag är tydligen inte ensam om problemet. Trist men skönt att det "bara" är problem med den och inte andra appar.

Du kan installera Retrospect som addon till Kodi istället.
Orkar inte med SVTs app så jag föredrar att kunna bläddra allt i text och bokstavsordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ett annat problem jag har är att jag inte kan se vilka klipp som jag har sett på SVT Play. Det är jobbigt att inte kunna återuppta där man var sist eller veta vilka avsnitt eller program som man har sett. Trodde detta var standard? Finns det nån lösning? Skapat konto och är i loggad i SVT Play appen.

Edit: Hittade denna tråd https://swedroid.se/forum/threads/svt-play-via-android-tv-str... så jag är tydligen inte ensam om problemet. Trist men skönt att det "bara" är problem med den och inte andra appar.

Skrivet av Mega-Dark:

Den frågan är nog bättre att du tar med svt
Är man skälv bara snäll och hjälpsam med att ge så mycket information som man kan om problemet, så kan de faktiskt leda någon vart om man har tur att få rätt person i andra änden

Hmm. Vilken version av SVT Play har ni?

"Fortsätt titta" finns för mig och där ligger allt jag inte kollat klart på, återupptar där jag senast var. Kan inte minnas att jag inte haft den funktionen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Du kan installera Retrospect som addon till Kodi istället.
Orkar inte med SVTs app så jag föredrar att kunna bläddra allt i text och bokstavsordning.

https://kodi.tv/images/addons/nexus/plugin.video.retrospect/resources/media/retrospect01.jpg

Alltid tyckt SVT Play fungerat bra men detta är ju störande. Får kolla mer på Kodi och Retrospect vid tillfälle.

Skrivet av frong:

Hmm. Vilken version av SVT Play har ni?

"Fortsätt titta" finns för mig och där ligger allt jag inte kollat klart på, återupptar där jag senast var. Kan inte minnas att jag inte haft den funktionen.

Version 12.2.2. Alltid haft funktionen också fram tills nu med Android TV.

Jag får inte "fortsätt titta" förutom ibland (just nu bara Aktuellt), inte den gröna linjen och kan inte pausa/avbryta och sen återkomma till samma plats i klippet (som jag gör i t.ex. mobilen). Väldigt störigt då jag ofta pausa och avbryter för att återkomma. Vet inte var jag slutade och får försöka hitta rätt tid genom att spola fram.