Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det har alltså skett ett antal förbättringar över tid för dolby vision. Sedan betan vid jul har jag inte sett några problem. Vet du vad de nya fixarna från i veckan förbättrar?

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=371557

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lite om kommande ändringar i Kodi 21 android gällande audio.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=376161

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar SmartTubeNext 2024?

Går knappt att använda Youtube-appen längre, horribel mängd reklam så letar alternativ och nej, har inte för avsikt att betala för Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hur fungerar SmartTubeNext 2024?

Går knappt att använda Youtube-appen längre, horribel mängd reklam så letar alternativ och nej, har inte för avsikt att betala för Premium.

funkar bra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hur fungerar SmartTubeNext 2024?

Går knappt att använda Youtube-appen längre, horribel mängd reklam så letar alternativ och nej, har inte för avsikt att betala för Premium.

Utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hur fungerar SmartTubeNext 2024?

Går knappt att använda Youtube-appen längre, horribel mängd reklam så letar alternativ och nej, har inte för avsikt att betala för Premium.

Finfint.

Permalänk
Medlem

Jag har nu 3st Shield i huset men behöver endast 2. Skicka ett DM om ni är ute efter en Shield TV 2019 (tuben)

Permalänk
Medlem

Har nu fått en ny uppdatering som även lagt till "Shop" där man kan hyra filmer och serier, bryr mig väl inte så mycket då det är en tab som jag aldrig kommer använda.

Nu har jag dock även fått två nya sektioner tillagda på min hemskärm som INTE går att ta bort, "Top selling movies" och "Recently Added".

Är nog hej då för min del, kopplar ur Shielden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har nu fått en ny uppdatering som även lagt till "Shop" där man kan hyra filmer och serier, bryr mig väl inte så mycket då det är en tab som jag aldrig kommer använda.

Nu har jag dock även fått två nya sektioner tillagda på min hemskärm som INTE går att ta bort, "Top selling movies" och "Recently Added".

https://i.imgur.com/BY3NgjE.jpeg

Är nog hej då för min del, kopplar ur Shielden.

Lägg in en annan launcher. Projectivity tex är kanon.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har nu fått en ny uppdatering som även lagt till "Shop" där man kan hyra filmer och serier, bryr mig väl inte så mycket då det är en tab som jag aldrig kommer använda.

Nu har jag dock även fått två nya sektioner tillagda på min hemskärm som INTE går att ta bort, "Top selling movies" och "Recently Added".

https://i.imgur.com/BY3NgjE.jpeg

Är nog hej då för min del, kopplar ur Shielden.

Säker på att du inte kan ta bort denna under customize?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har nu fått en ny uppdatering som även lagt till "Shop" där man kan hyra filmer och serier, bryr mig väl inte så mycket då det är en tab som jag aldrig kommer använda.

Nu har jag dock även fått två nya sektioner tillagda på min hemskärm som INTE går att ta bort, "Top selling movies" och "Recently Added".

https://i.imgur.com/BY3NgjE.jpeg

Är nog hej då för min del, kopplar ur Shielden.

Byt till https://play.google.com/store/apps/details?id=me.efesser.flau...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Stäng av automatiska uppdateringar, avinstallera "Android TV Home", starta om och installera sedan aldrig den appen så slipper man reklamen.

Permalänk
Medlem

Eller tvQuickActions. Sen jag började köra det så ser jag bara min launcher dom få gångerna jag startar om min Shield.

Permalänk
Medlem

Förutom att lägga till mer reklam... 😮‍💨
Finns det någon annan typ bra grej som har kommit med uppdateringen?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Senaste master som kom inatt (kodi-20240217-eda808f9-master-arm64-v8a.apk) är nu Kodi 21 Beta 3.
https://mirrors.kodi.tv/nightlies/android/arm64-v8a/master/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har både en Shield TV Pro och en Shield TV (tuben). Tuben känns mycket långsammare än Pro:n. Ibland laggar SVT Play, menyer går långsamt etc. Nån som upplevt samma sak? Det är ju i princip samma spec som Pro:n (förutom 1gb mindre ram). Har väldigt få appar installerade dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Har både en Shield TV Pro och en Shield TV (tuben). Tuben känns mycket långsammare än Pro:n. Ibland laggar SVT Play, menyer går långsamt etc. Nån som upplevt samma sak? Det är ju i princip samma spec som Pro:n (förutom 1gb mindre ram). Har väldigt få appar installerade dessutom.

Rätta mig om jag har fel men Tuben är också begränsad till 32-bitars applikationer, trots att den har samma Tegra X1+ just pga att den "bara" har 2 GB RAM vs 3 GB hos Pro.

Det bör i teorin inte bör påverka upplevelsen men allt man hör och läser runt Tuben är att detta i kombination inte verkar vara något vidare och leder till begränsningar och ev. "lagg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Har både en Shield TV Pro och en Shield TV (tuben). Tuben känns mycket långsammare än Pro:n. Ibland laggar SVT Play, menyer går långsamt etc. Nån som upplevt samma sak? Det är ju i princip samma spec som Pro:n (förutom 1gb mindre ram). Har väldigt få appar installerade dessutom.

Jag upplevde precis samma. Jag gissar att tuben har mindre strömbudget och därför är långsammare, för enligt specifikationerna ska skillnaden inte vara så stor som den är. Jag sålde tuben och har nu två Pro.

Permalänk
Medlem

From kodi-20240307-553e3029-master-arm64-v8a är det nu Kodi 21 RC1.
https://kodi.tv/article/kodi-21-0-omega-rc1/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har nu fått en ny uppdatering som även lagt till "Shop" där man kan hyra filmer och serier, bryr mig väl inte så mycket då det är en tab som jag aldrig kommer använda.

Nu har jag dock även fått två nya sektioner tillagda på min hemskärm som INTE går att ta bort, "Top selling movies" och "Recently Added".

https://i.imgur.com/BY3NgjE.jpeg

Är nog hej då för min del, kopplar ur Shielden.

Lite sent på pucken kanske, men ännu ett alternativ för den som vill slippa massa bloat och reklam i launchern är LineageOS.

För mig som bara använder shielden till Kodi är det helt perfekt. Helt ren installation, har inte ens Googles appar installerade. Uppdateringar av Kodi kan lätt göras via ADB over IP (inbyggd funktion i Android, kräver inga ytterligare appar) om man inte har Play Market installerat.

Vill man köra tjänster som använder DRM, typ Netflix, Prime Video, etc, bör man kolla upp att de specifika tjänsterna funkar först.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lite sent på pucken kanske, men ännu ett alternativ för den som vill slippa massa bloat och reklam i launchern är LineageOS.

För mig som bara använder shielden till Kodi är det helt perfekt. Helt ren installation, har inte ens Googles appar installerade. Uppdateringar av Kodi kan lätt göras via ADB over IP (inbyggd funktion i Android, kräver inga ytterligare appar) om man inte har Play Market installerat.

Vill man köra tjänster som använder DRM, typ Netflix, Prime Video, etc, bör man kolla upp att de specifika tjänsterna funkar först.

Kör Flauncher på min, Kodi uppdateras enklast via Kodi-addonet Kodi Android Installer, behövs inget ADB eller annat, bara köra inifrån Kodi.
https://kodi.wiki/view/Add-on:Kodi_Android_Installer

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör Flauncher på min, Kodi uppdateras enklast via Kodi-addonet Kodi Android Installer, behövs inget ADB eller annat, bara köra inifrån Kodi.
https://kodi.wiki/view/Add-on:Kodi_Android_Installer

Ah, updateraddonen där kan ju vara ett smidigt komplement till en installation som min också. Den skulle reducera antalet gånger man behöver böka (i vad mån man anser det vara bökigt) med ADB, från varje gång man uppdaterar Kodi, till den enda gången man installerar Kodi initialt

Personligen har jag dock ändå alltid Minimal ADB and Fastboot installerat på datorn, och känner mig helt hemma med det, så fortsätter nog med det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, updateraddonen där kan ju vara ett smidigt komplement till en installation som min också. Den skulle reducera antalet gånger man behöver böka (i vad mån man anser det vara bökigt) med ADB, från varje gång man uppdaterar Kodi, till den enda gången man installerar Kodi initialt

Personligen har jag dock ändå alltid Minimal ADB and Fastboot installerat på datorn, och känner mig helt hemma med det, så fortsätter nog med det.

Jag kör på senaste master så jag uppdaterar oftast varannan dag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör på senaste master så jag uppdaterar oftast varannan dag.

Åhå, ja, för mig är det bara en och annan point release ibland, tenderar att missa hälften typ.

Kör centralt library som delas mellan Kodi på olika plattformar också, så är rätt knuten till vad Libreelec råkar innehålla för närvarande. Skulle bli opraktiskt att hålla på med devbuilds

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Master kör jag på Shielden och nån PC, LE12 nightly kör jag på ett antal Pi 3/4/5, uppdaterar ett par gånger i veckan, men där är det ju enkelt att bara dra över img-filen till Update-mappen och starta om så är det klart.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag fortfarande på Kodi 18.9, känns onödigt att uppgradera när det inte behövs, aka laga nåt som inte är trasigt. Dessutom testade jag uppgradera till 19 när det nu var för några år sen o det hade sönder nåt i temat jag körde så det var inte värt besväret. Det funkar iaf bra så jag tuffar vidare på det. Kör tillomed Shield Experience 8.2, inte velat uppgradera efter allt kaos med buggar när 9 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Själv sitter jag fortfarande på Kodi 18.9, känns onödigt att uppgradera när det inte behövs, aka laga nåt som inte är trasigt. Dessutom testade jag uppgradera till 19 när det nu var för några år sen o det hade sönder nåt i temat jag körde så det var inte värt besväret. Det funkar iaf bra så jag tuffar vidare på det. Kör tillomed Shield Experience 8.2, inte velat uppgradera efter allt kaos med buggar när 9 kom.

Har inte heller uppdaterat android på Shielden, Kodi däremot, har inte haft några problem överhuvudtaget, snarare tvärtom, kommit till ett antal inställningar bla som förbättrar HDR & DV.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör Kodi 21 Omega RC2 på Shielden nu, inga problem upptäckta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hallå!
Hur gör jag för att streama apple tv + genom min nvidia Shielden.?
Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Hur gör jag för att streama apple tv + genom min nvidia Shielden.?
Mvh Peter

Du laddar ned appletv+ appen från Google Play store.