Adobe Lightroom korrupta filer - lösning

Permalänk

Adobe Lightroom korrupta filer - lösning

Efter ny uppdatering av Adobe Lightroom sommaren 2021 så har Lightroom fått problem i mitt fall. Ser online att fler drabbats av samma sak. Jag lyckades hitta en lösning och delger den här.

Problemet uppstod efter en uppdatering, men eftersom jag är osäker på vilken så anger jag bara sommaren 2021. Problemet är att bildfiler plötsligt var korrupta vid import i Lightroom (LR). Det är hårdvara jag litar på men trodde förstås att någon del i hårdvarukedjan gett upp. Köpte ny hårddisk, nytt CFkort och ny kortläsare. Men problemet bestod. Således inte hårdvaran det var fel på, utan mjukvaran. I detta fall Adobe Lightroom Classic version 10.4.

När man tittar på filen i mappen på hårddisken så visas bilden korrekt. När man öppnar den med Windows foto app så visas bilden korrekt. Men när man öppnar filen med någon av Adobes program så är filen korrupt, gäller både LR, Photoshop och Camera Raw. Problemet är att Adobe sparat en korrupt förhandsvisning och det är den som "overrides" när man öppnar filen, oavsett vilket Adobe program. Det räcker inte att uppdatera Adobe apparna eftersom buggen ligger kvar och stör. Det räcker heller inte att städa ta bort mappen med de korrupta filerna från LR och importera mappen på nytt eftersom filerna fortsätter bli korrupta.

LÖSNING:
1) Städa bort LR - Gör backup på befintlig LR katalog (katalog i detta fall betyder hela LR inkl templates etc och inte endast en mapp. En ruta brukar visas när du ska stänga av LR som frågar om du vill göra backup, gör det). Stäng LR. Avinstallera LR, förslagsvis via Adobe. Stäng av eller starta om datorn.
2) Ny installation LR - Öppna Adobe appen och installera LR på nytt, LR kommer automatiskt att connecta med senast gjorda backup dvs den du nyss gjorde.
3) Städa bort korrupta förhandsvisningar - Öppna LR, ta bort mappen med korrupta filer (tar endast bort mappen från LR, inte från hårddisken, CF kortet etc). Gör ny backup (som denna gång inte innehåller de korrupta delarna). Stäng LR. Släng den första backupen. Töm papperskorgen. Nu är alla spår till de korrupta förhandsvisningarna borta. Importera på nytt mappen till LR. Nu blir det korrekta förhandsvisningar och allt funkar som det ska i alla Adobes program.

Antar att Adobe inom kort kommer med ny uppdatering som hanterar denna bug, men ser även online att just detta fel inträffat flera gånger tidigare år, så det verkar vara en återkommande bug.

För kännedom provade jag inledningsvis med att bara göra det jag beskriver i steg 3, att städa bort mappen med korrupta filer, men det löste inte problemet. Någonstans låg buggen kvar och störde, så det var först efter avinstallation och ny installation av programmet och sedan städa som problemet fick sin lösning.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara städa bort previewerna ur "[katalognamnet] Previews.lrdata"? Minns inte ifall man helt sonika kunde fimpa hela katalogen eller inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX