Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu frågade du specifikt inte mig. Men det fungerar väldigt bra för mig. Hög upplösning så det är tungdrivet såklart, men skärmen är helt fantastisk för spel. Har inte ännu stött på eller stört mig på VRR-flicker som vissa Oled-användare rapporterat.

Körs med en RX 6800XT.

Jag gjorde misstaget att beställa skärmen utan eftertanke. Jag kommer bygga en burk med 3080, och skall spela spel som Tarkov, siege osv, men jag brukar oftast inte spela spelen i max inställningar och vill inte heller göra det, men som jag förstått det så gör sig skärmen bäst i Original upplösning = 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag gjorde misstaget att beställa skärmen utan eftertanke. Jag kommer bygga en burk med 3080, och skall spela spel som Tarkov, siege osv, men jag brukar oftast inte spela spelen i max inställningar och vill inte heller göra det, men som jag förstått det så gör sig skärmen bäst i Original upplösning = 4k?

Ja det ser bäst ut i 4k. Men det är inte så känsligt som det var för några år sen. De flesta spel klarar av köra med lägre render-scale och det finns DLSS och FSR som gör att UI och annat fungerar bra med pixelmatrisen. Annars kan heltalsskalning fungera bra. 4k blir 1080p genom att fyra pixlar blir en, ställer du in i Nvidias inställningar.

Sedan är 3080 ett kraftfullt kort och G-Sync kommer fungera. Jag tror det blir bra för dig!

Permalänk
Medlem

Fick min nya 42" C2 idag!
Några snabba iakttagelser: Mörkare än 48 på samma setting => märker direkt att jag nu behöver ställa in oled brightness på kring 70 för att få samma ljusstyrka (120 cd/m^2) => Storleksmässigt är den betydligt mindre, men skön att använda som skärm just därför - känns inte för stor. Sitter ganska optimalt där jag suttit med gamla 48" så man behöver ändå sitta rätt långt ifrån. Text minimalt skarpare - inget jag dock direkt skulle säga att jäklar vad den nya är mycket bättre än den gamla.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ni som har 42" eller 48" som datorskärm, har ni monterat den på monitor-arm? Vilken i så fall?

Känns skönt att ha möjligheten att justera den, men vet inte vilken arm man ska köpa.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag håller på med en artikel om 42C2 som bildskärm och den artikeln växer till en mastodont. Publiceras förhoppningsvis tidigt nästa vecka.

Tänk på att MacOS bara kör max 4K/60 mot HDMI-enheter även om man går omvägen via DP/TB-omvandlare. Det finns heller inga riktigt bra verktyg för att hantera WOLED/RWBG-supixelstrukturen i Mac OS och man behöver i princip skala bort problemet. Vilket inte hjälper ifall man behöver en skärm för fot, video och grafik där man är beroende på presentationen på pixelnivå.

Är det tidigt nästs vecka än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinmamma1337:

Är det tidigt nästs vecka än?

Det syftade nog på Hemmabiotidningen gissar jag, tyckte jag såg något om 42" på framsidan på senaste numret men det är ung så mycket jag hunnit läsa av det sen dess

Permalänk
Bildexpert 📺

Nejdå, artikeln är strax klar. Bara lilla lördag ännu.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för skillnad på OLED77C26LD, OLED77C25LB och OLED77C24LA?

De enda skillnaderna jag hittar på LG's hemsida är:
OLED77C26LD ska ha möjlighet för WiSA-högtalare.
OLED77C25LB och OLED77C24LA har hörlursutgång och linje ut.
OLED77C24LA har svart baksida (och lite bredare fot på bilden).

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Någon som vet vad det är för skillnad på OLED77C26LD, OLED77C25LB och OLED77C24LA?

De enda skillnaderna jag hittar på LG's hemsida är:
OLED77C26LD ska ha möjlighet för WiSA-högtalare.
OLED77C25LB och OLED77C24LA har hörlursutgång och linje ut.
OLED77C24LA har svart baksida (och lite bredare fot på bilden).

Det är skillander på fötter och färg på dessa och baksida. LG är dåliga på att klargöra på vilket sätt på sina produktsidor. Resulterade i att min C2 levererades med baksida och fötter i off-white. Lite surt, men det syns knappt så det får vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är skillander på fötter och färg på dessa och baksida. LG är dåliga på att klargöra på vilket sätt på sina produktsidor. Resulterade i att min C2 levererades med baksida och fötter i off-white. Lite surt, men det syns knappt så det får vara.

Jaha, tack för svar!
Kommer du ihåg vilken det var du beställde?

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Jaha, tack för svar!
Kommer du ihåg vilken det var du beställde?

Jag beställde 42C26LB. Helt riktigt är det ljusa fötter och baksida på produktsidan men det missade jag då man måste titta på just bilderna för att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag beställde 42C26LB. Helt riktigt är det ljusa fötter och baksida på produktsidan men det missade jag då man måste titta på just bilderna för att se.

Aha, trist när man inte uppmärksammar sånt innan beställning

Jag förhandsbeställde en 77C25LB inatt och idag så kom 77C26LD tillbaka i lager så jag funderade på att avbeställa och byta för att snabba på processen lite men en stund senare så uppdaterades min order med att den blev plockad så jag lät det vara Därför jag frågade om skillnaderna men det blir nog bra hur som!

Jag tycker egentligen att C1:ans breda fot är snyggare men C2:an ser inte så tokig ut heller

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk

Read on the daily deals page that 77 C2 was available for 26K after cash back on LG’s website ! Did anyone got a chance to grab that deal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Read on the daily deals page that 77 C2 was available for 26K after cash back on LG’s website ! Did anyone got a chance to grab that deal ?

It should still be valid with the benify c2 30% off

Permalänk
Skrivet av medbor:

It should still be valid with the benify c2 30% off

Yes just ordered the 77 C2 for 28.8, hopefully will get 3500 cashback.

This is an amazing price!

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Yes just ordered the 77 C2 for 28.8, hopefully will get 3500 cashback.

This is an amazing price!

Even with no cashback that would be a decent price for C1

Great you got in before it was too late!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Even with no cashback that would be a decent price for C1

Great you got in before it was too late!

Thank you !

Just checked, it's eligible for 3500 cash back as well

At 25.3K, I have no regrets..

p.s. - It's still available if someone wants to buy -

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77c25lb

Permalänk
Medlem

Kommer få hem en 77C2 för ersätta en 8 år gammal LCD, och skulle behöva tips på hur jag ska koppla ihop mina prylar för att få ut det mesta av TVn.

TV: 77c2
Konsol: PS5
Nvidia Shield
Onkyo TX-NR636 förstärkare med 3.0 högtalare
Logitech Harmony Ultimate universal fjärrkontroll (behövs det ens?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Kommer få hem en 77C2 för ersätta en 8 år gammal LCD, och skulle behöva tips på hur jag ska koppla ihop mina prylar för att få ut det mesta av TVn.

TV: 77c2
Konsol: PS5
Nvidia Shield
Onkyo TX-NR636 förstärkare med 3.0 högtalare
Logitech Harmony Ultimate universal fjärrkontroll (behövs det ens?)

Nu är jag långt ifrån något expert på ämnet men din receiver är relativt gammal.

Jag skulle försöka hålla PS5 & Shielden inkopplade direkt i TV:n och feeda ljudet via receivern och ARC (NR636 verkar sakna eARC). Problemet med ARC vs eARC är att ljudet blir "lossy". Det kan finnas lösningar för det men för att få ut full potential bör du även uppgradera din receiver.

Permalänk
Medlem

Har suttit en liten stund med att försöka ta reda på lite mer info om det här med WBC kontra WBE och vad man kanske har.

Kollar man i servicemenyn så har ju som många här vet LG valt att plocka bort just informationen om vilken panel den aktuella TV-apparaten har.

Dock kan man i "Servicemeny" -> "12. OLED" hitta något som heter "Module Info 2".
C2 42 : 00/00/1/03 = WBC
C2 42 : 08/00/1/03 = WBE

Nu blir det mer kaffe och en liten whisky.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Hey, any recommendations for a budget friendly TV mount for LG 77 C2 ?

Considering this one - https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08GFDZ288/ref=ox_sc_ac...

Permalänk
Medlem

Skapade en ny tråd om tv-fästen, tror det är bättre än att ha samma frågor i alla trådar

#19641757

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Har suttit en liten stund med att försöka ta reda på lite mer info om det här med WBC kontra WBE och vad man kanske har.

Kollar man i servicemenyn så har ju som många här vet LG valt att plocka bort just informationen om vilken panel den aktuella TV-apparaten har.

Dock kan man i "Servicemeny" -> "12. OLED" hitta något som heter "Module Info 2".
C2 42 : 00/00/1/03 = WBC
C2 42 : 08/00/1/03 = WBE

Nu blir det mer kaffe och en liten whisky.

Enligt denna info bör det då sitta en WBE-panel i min C2 42. Men jag tycker nog att det är mer blåaktig tint ur vinkel och tycker mig inte se den rosa tint som rapporteras som markör för den nyare panelen. Hmm.

Permalänk
Medlem

Något fungerar helt klart inte som tidigare gällande TPC/GSR, för jag har testat slå av dom nu tillfälligt i servicemenyn men märker nästan ingen som helst skillnad IRL och då körs ändå nog många fönster på skärmen som borde triggat det. Möjligt att det kanske krävs omstart/vila innan de nya inställningarna kickar in, så var det inte på tidigare generationer.

https://tftcentral.co.uk/articles/oled-dimming-confusion-apl-...

Permalänk
Medlem

När jag loggar på LG's hemsida för att kika status på min order så får jag upp ett meddelande om att jag tar bort kontot, kommer inte förbi det på något sätt.

Någon mer som får samma resultat?
Jag har mailat LG men är nyfiken om det enbart är för mig det händer eller om det är för fler.

EDIT: Det var antingen jag som var korkar eller LG som översatt konstigt.. löst nu.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

När jag loggar på LG's hemsida för att kika status på min order så får jag upp ett meddelande om att jag tar bort kontot, kommer inte förbi det på något sätt.

Någon mer som får samma resultat?
Jag har mailat LG men är nyfiken om det enbart är för mig det händer eller om det är för fler.

EDIT: Det var antingen jag som var korkar eller LG som översatt konstigt.. löst nu.

LGs hemsida för mer tankarna till en billig kantbelyst LCD skärm från 2010 när det gäller form och funktion. Retur-hanteringen verkar vara en funktion som leder direkt till /dev/null t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

LGs hemsida för mer tankarna till en billig kantbelyst LCD skärm från 2010 när det gäller form och funktion. Retur-hanteringen verkar vara en funktion som leder direkt till /dev/null t.ex.

LG's hemsida är inte bara dålig - den är seg också!
Jag blev extremt förvirrad när det kom fram ett meddelande om att jag är på väg att radera mitt konto när jag loggade in men LG ville bara tvinga mig att byta lösenord.

Orderstatusen är "Gods på väg", mer information än så finns inte men man märker väl om/när den dyker upp

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Skrivet av Anton89:

LG's hemsida är inte bara dålig - den är seg också!
Jag blev extremt förvirrad när det kom fram ett meddelande om att jag är på väg att radera mitt konto när jag loggade in men LG ville bara tvinga mig att byta lösenord.

Orderstatusen är "Gods på väg", mer information än så finns inte men man märker väl om/när den dyker upp

I'm currently stuck at that page ! It's asking me to integrate my accounts & saying all order history will be deleted.

Even I wanted to check status of my order, placed order on 19th June & no sign of delivery yet. At least give us a tentative date !! This is so frustrating.

Which TV did you order ? I'm waiting for 77C25LB.

Getting this message on LG website when I try to log in -

Kontointegration
All produktinformation och tjänsteloggen för kontot raderas.
Observera att ingen av denna information kan återställas när den har raderats.
Ange ditt lösenord för att bekräfta att du tar bort kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I'm currently stuck at that page ! It's asking me to integrate my accounts & saying all order history will be deleted.

Even I wanted to check status of my order, placed order on 19th June & no sign of delivery yet. At least give us a tentative date !! This is so frustrating.

Which TV did you order ? I'm waiting for 77C25LB.

Getting this message on LG website when I try to log in -

Kontointegration
All produktinformation och tjänsteloggen för kontot raderas.
Observera att ingen av denna information kan återställas när den har raderats.
Ange ditt lösenord för att bekräfta att du tar bort kontot.

Also wanted to check the status today and was met by the same page. I followed instructions and it just seems LG have done some change because nothing is different now and orders are still there. "På vänt" ("On wait/waiting") is still the status.

I want to plan a bit and would like to know an estimate of delivery but the chat that on the page is closed despite it says it should've been open in the morning. Weird.

EDIT: My status was just changed to "Plockdatum" ("plockdatum" = "pick date") !! Exciting. So hopefully today is when it's "picked" from the warehouse or something like that

ny info
Permalänk
Skrivet av dave:

Also wanted to check the status today and was met by the same page. I followed instructions and it just seems LG have done some change because nothing is different now and orders are still there. "På vänt" ("On wait/waiting") is still the status.

I want to plan a bit and would like to know an estimate of delivery but the chat that on the page is closed despite it says it should've been open in the morning. Weird.

EDIT: My status was just changed to "Plockdatum" ("plockdatum" = "pick date") !! Exciting. So hopefully today is when it's "picked" from the warehouse or something like that

Hej congratulations !! Which model did you order ?

Btw, did you fill all the information like email ID, new password etc. when you got stuck on LG website ?