EU granskar sju teknikjättar – anmälda som "grindvakter" enligt ny lag

Permalänk
Melding Plague

EU granskar sju teknikjättar – anmälda som "grindvakter" enligt ny lag

Microsoft, Apple och Amazon är tre av de som anmält sig själva som så kallade "grindvakter" under den nya EU-förordningen om digitala marknader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan låst programvara påverkas i framtiden?
Då tänker jag att telefoner, konsoler eller PC(Windows och Cromebooks, typ) bara får köra utvecklarens operativsystem och mjukvara.

Kort EOL är ju annars ett argument till att förbjuda låst operativsystem då artificiell utdatering av hårdvara både är dåligt för miljön och plånboken. Konsoler har nu snarlik hårdvara, men man behöver ändå köpa fler för att få tillgång till mjukvaran.

Men det är väl förmodligen att gå för långt, skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kan låst programvara påverkas i framtiden?
Då tänker jag att telefoner, konsoler eller PC(Windows och Cromebooks, typ) bara får köra utvecklarens operativsystem och mjukvara.

Kort EOL är ju annars ett argument till att förbjuda låst operativsystem då artificiell utdatering av hårdvara både är dåligt för miljön och plånboken. Konsoler har nu snarlik hårdvara, men man behöver ändå köpa fler för att få tillgång till mjukvaran.

Men det är väl förmodligen att gå för långt, skulle jag gissa.

Man borde gå ännu längre och göra det obligatorisk med öppen källkod så att ingen hårdvara kan göras artificiellt föråldrad genom att sluta med säkerhetsuppdateringar.

Stängd mjukvara skulle kunna vara tillåten så länge som uppdateringarna kommer men så fort de slutar göra det så skulle tillverkaren tvingas att se till att produkten kan användas med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Microsoft har lyckats sätta sig själva i en maktposition som är osund för alla;
Det är omöjligt för andra OS-leveratrörer att ens försöka slå sig in på marknaden för kontorsdatorer.

Det bästa som kan hända är att stycka upp Microsoft i två separata företag, ett som enbart hanterar Windows och ett annat som hanterar Office. Samt att Windows APIer behöver öppnas upp.

Permalänk
Medlem

Tänk om Microsoft kan behöva öppna upp DirectX, de hade varit de bästa för gamers som vill lira på Linux och Mac.

Permalänk
Medlem

Man vill ju liksom att en liten aktör ska ha lika goda möjligheter att lyckas som en stor. Blir man så stor att man mer eller mindre kan köpa bort konkurrensen så har man blivit så stor att man måste regleras. Så jag tycker det är rätt självklart att de här jättarna med sina hårt styrda app-butiker inte ska få styra lika hårt längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Suck, EU. Går från att vara skit till att vara asbra (vissa saker) på några dagar/veckor...

Vad ska jag tycka.

Om de kunde släppa Chat Control 2.0 och liknande idioti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Man borde gå ännu längre och göra det obligatorisk med öppen källkod så att ingen hårdvara kan göras artificiellt föråldrad genom att sluta med säkerhetsuppdateringar.

Stängd mjukvara skulle kunna vara tillåten så länge som uppdateringarna kommer men så fort de slutar göra det så skulle tillverkaren tvingas att se till att produkten kan användas med öppen källkod.

Borde gå att lösa ganska ’lätt’ med en mellanhand, men tyvärr inga garantier att det kommer fungera felfritt eller ens alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Suck, EU. Går från att vara skit till att vara asbra (vissa saker) på några dagar/veckor...

Vad ska jag tycka.

Om de kunde släppa Chat Control 2.0 och liknande idioti...

Skulle du gå till ett gatukök som ibland säljer den godaste burgaren som finns, och nästa en oätlig maskburgare? Och du vet aldrig vad du får innan.

Jag vet vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Tänk om Microsoft kan behöva öppna upp DirectX, de hade varit de bästa för gamers som vill lira på Linux och Mac.

Eller ännu bättre, lägg ner det och kör bara på Vulkan.

Hursom är det i princip bara anti-cheats som sätter käppar i hjulet numera. Dx12 är väl supportat av vkd3d.

Permalänk
Medlem

Jättebra för en gångs skull från EU!
Eller finns det några negativa konsekvenser av detta för oss som användare?
Självklart ser företagen det som negativt...

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Skulle du gå till ett gatukök som ibland säljer den godaste burgaren som finns, och nästa en oätlig maskburgare? Och du vet aldrig vad du får innan.

Jag vet vad jag tycker.

Alltså, om de kunde hålla sig till sina egna regler och inte göra undantag för den absolut värsta formen av kontroll...

Permalänk
Medlem

Klart det finns negativa aspekter av detta för slutanvändaren

Skrivet av Magnus303:

Jättebra för en gångs skull från EU!
Eller finns det några negativa konsekvenser av detta för oss som användare?
Självklart ser företagen det som negativt...

Det som jag tror kommer hända är:
1) Stora spelare vill in och tjäna pengar (sälja appar), de kommer likt idag ta samma procentsats som Apple för de också behöver pengar att driva sin butik. (det gör de redan idag i sina butiker)
2) För att få in kunder kommer de begränsa sina egna produkter till de butikerna och "köpa" andras att bara vara där (t ex att få in Adobe i Epic store skulle skapa en stor kundbas (tänk streaming-krigen idag).
3) Det kommer vara dyrt och det kommer gå fort - kvalitet kommer gå ned (säkerhet, osäkerhet var appar tar vägen etc) vilket leder till sämre användarupplevelse för slutanvändaren (vet du var app XYZ finns nu, min uppdatering har slutat fungera?).
4) Marknads-kriget kommer kosta massor med pengar som sedan måste tjänas in... gissa vilka som kommer betala för det?

"Fritt val" kommer nog inte gälla för slutanvändaren. Vill du ha Adobe, Fortnite, Google eller andra stora kunders appar kommer du kanske bli tvingad - eller "fritt välja" att inte längre använda dessa appar längre.

Sony Playstation, Microsoft Xbox, Nintendo Switch har uppenbarligen lyckats maska sig ur detta trots att de äger marknaden med konsolspel och de tar precis som alla andra 30% i sin butik.