Uppgradera filmsamlingen från bluray till 4k, värt de?

Permalänk
Medlem

Jag brukar kopiera filmen till dator. Vet inte om man är mer flexibel om att bränna till dvd el blueray sedan. Man kan välja kvalite i programvara under processen. Ser själv filmen alltid genom dator då jag inte har en mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Den var tydligen på gång för något år sedan då Paramount har tagit över Miramaxs rättigheter i stora delar av världen (tidigare var det primärt Buena Vista som skötte deras filmer), men av någon anledning ligger den på is just nu.

There Will Be Blood tycker jag personligen ser förskräcklig ut på Blu-Ray med helt absurda mängder överskärpa, brusreducering och knappt några högdagrar alls. En ny master i 4K skulle sannolikt göra underverk då filmen är helt fotokemiskt framställd utan digitala mellankopior (bortsett från enstaka VFX-sekvenser). Såg den på 35mm för cirka tre år sedan och det var en enorm skillnad mot den befintliga HD-mastern.

Ja, den utgåvan går knappt att se på. Hade gärna sett No Country for Old Men också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, den utgåvan går knappt att se på. Hade gärna sett No Country for Old Men också.

Är den verkligen så dålig? Nu blev jag sugen på en omtitt bara för det...
Men det är klart, en utgåva som sågs som bra för 10-15 år sedan ses kanske idag som medioker.

Permalänk
Bildexpert

Allt är ju relativt. Förr genomgick mastrarna väldigt många steg med olika nivåer av försämring och ändringar, medan man idag kan arbeta på ett långt mindre destruktivt vis. Med det sagt så fanns det väl många filmer som gavs ut på Blu-Ray runt 2006 till 2008 som ser sämre ut än There Will Be Blood, men den har ändå många fel i bilden.
https://caps-a-holic.com/c.php?d1=10472&d2=17330&s1=102017&s2...

Brusreduceringen är dock inte lika aggressiv som jag minns den som så det får man ändå ge den.

Permalänk
Medlem

Bara vissa filmer, köper 4k filmer ibland är ju framförallt HDR som ger störst skillnad, vissa rullar har ju riktigt bra remaster vissa sådär.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2