reparera skadad AVI fil.

Permalänk

reparera skadad AVI fil.

Har ett gäng AVI filer som inte går att spela efter jag har kört en recovery på en gammal HDD.
Vad finns det för program som jag kan försöka reparera dem med? har försökt med VLC med någon guide som säger man skulle "konvertera" dem, men gick inte.

gärna något gratis program om möjligt.
är inte superviktiga filmer, utan mer intresserad av vad de är för något.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Om den är oläsbar finns väl risk att den har diverse bitar som saknas i filen efter filåterställningen så därför den inte är läsbar.

Men du kan ju testa typ handbrake eller nått å se om du kan läsa ut video och ljudfilen ur containern.

Föreligger dock risk att du kommer behöva veta vilka codecs osv som filerna är kodade med i den för den infon kan ev saknas så du får knacka in detta manuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alex_farnstrom:

Har ett gäng AVI filer som inte går att spela efter jag har kört en recovery på en gammal HDD.
Vad finns det för program som jag kan försöka reparera dem med? har försökt med VLC med någon guide som säger man skulle "konvertera" dem, men gick inte.

gärna något gratis program om möjligt.
är inte superviktiga filmer, utan mer intresserad av vad de är för något.

AVI och MKV är bara media-kontainrar så det mest intressanta är att veta vad det är för mediaformat inuti dessa filer. Kan vara allehanda video- och ljudformat vilket gör det svårt att guide:a hur man gör.

Nu har inte jag så mycket koll på detta ämne men jag har koll på att kritisk information är utelämnad än så länge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om den är oläsbar finns väl risk att den har diverse bitar som saknas i filen efter filåterställningen så därför den inte är läsbar.

Men du kan ju testa typ handbrake eller nått å se om du kan läsa ut video och ljudfilen ur containern.

Handbrake är ett bra förslag, hade helt glömt bort den.

Skrivet av DavidtheDoom:

AVI och MKV är bara media-kontainrar så det mest intressanta är att veta vad det är för mediaformat inuti dessa filer. Kan vara allehanda video- och ljudformat vilket gör det svårt att guide:a hur man gör.

Nu har inte jag så mycket koll på detta ämne men jag har koll på att kritisk information är utelämnad än så länge.

Enligt DviFix++ är MJPG under som video.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog testa att koda om den med ffmpeg först, och se om det lyckas. Det kan göra det mesta med video, men det är inte tänkt specifikt för trasiga filer.

Den kan nog räcka med typ

ffmpeg -i "filnamn.avi" -c:a copy nytt_filnamn.avi

... för att den ska ge sig på att koda om videon till samma format.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200