Permalänk

Kylningsproblem eller inte !?

Är det någon som kan utläsa denna bild av HWinfo64. Jag har satt ihop en ny dator nämligen och vet att temperatur är hög på i7 14700. Men behöver veta om detta är normalt eller inte när man spelar. Spelet jag har på i bakgrunden är Flight simulator med allt i ultra och 3440x1440. Tjmax står 4C ifrån men gör det nåt?, för det verkar ha varit en kort stund.
Datorn är:
Chassi:Define 7 compact med 2x140 i fronten och en 120 bak. ArcticCooling freezer III 240 AIO i toppen.
CPU: i7 14700fk
Ram:Corsair ddr5 5600MHz
GPU:Asus TUF 4070ti super
EDIT: Moderkort är ett Asus ROG B760-F

moderkort saknades
Permalänk
Medlem

Titta på denna video, det kan vara så att moderkortet ger din CPU på tok för mycket ström.

https://www.youtube.com/watch?v=s43Auv8ub7w

På mitt moderkort så är gränsen ca 280w ström om jag väljer tower air cooler, skulle jag välja watercooler AIO som du har så sätter den en gräns på 4050w eller nå annat galet högt. Detta ändras i BIOS.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Skrivet av Splithorizon:

Titta på denna video, det kan vara så att moderkortet ger din CPU på tok för mycket ström.

https://www.youtube.com/watch?v=s43Auv8ub7w

På mitt moderkort så är gränsen ca 280w ström om jag väljer tower air cooler, skulle jag välja watercooler AIO som du har så sätter den en gräns på 4050w eller nå annat galet högt.

Ska kolla på den . Tack

Permalänk
Medlem

95c har tidigare varit gränsen där Intel throttlar, vet inte vad den är nu men känns ju konstigt att den bara skulle stanna där just nu.

Har du Asus moderkort så bör du kolla att deras "optimeringar" inte är aktiverade, kolla gärna in Jayztwocents senaste video om det, tror han har gjort en likadan för senaste 5 generationer av Intels CPUs: https://www.youtube.com/watch?v=s43Auv8ub7w

Han nämner också andra moderkort men verkar som de drar upp volten helt åt helvete, ser också ut så på din skärmdump.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

95c har tidigare varit gränsen där Intel throttlar, vet inte vad den är nu men känns ju konstigt att den bara skulle stanna där just nu.

Har du Asus moderkort så bör du kolla att deras "optimeringar" inte är aktiverade, kolla gärna in Jayztwocents senaste video om det, tror han har gjort en likadan för senaste 5 generationer av Intels CPUs: https://www.youtube.com/watch?v=s43Auv8ub7w

Han nämner också andra moderkort men verkar som de drar upp volten helt åt helvete, ser också ut så på din skärmdump.

Ja , jag fick länken av tidigare svar. Tack , jag håller på att kolla på den.. Asus B760-F heter mitt mb.

Permalänk

Fick inte in allt han sa i videon men det ser ut som att min drar mer än 253W

Permalänk

och en kf cpu går ju inte att överklocka så neråt är väl inte heller en möjlighet.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hållt på med en KF cpu. Men det går inte ändra volten heller? Ställ ner den lite om det går. Några mv i taget bara tills du antingen är nöjd med tempen eller datorn kraschar.

Om CPUn blir så varm med cinibench kan den bli varmare om GPUn värmer upp luften i chassit samtidigt. 4 grader ifrån är ju inte farligt men inte kul att förlora prestanda.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS, hitta ASUS MultiCore Enhancement , välj Disabled - Enforce All Limits på den, spara och lämna BIOS.
Bör ligga under en tab som heter Extreme Tweaker i BIOS.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

och en kf cpu går ju inte att överklocka så neråt är väl inte heller en möjlighet.

K:et i modellnamnet betyder att cpu:n är upplåst för över-/underklockning (F:et att den inbygda grafikkretsen är inaktiverad). Man behöver dock ett moderkort/chipset som också stöder det, vilket oftast innebär moderkort med Z-chipset.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Har testat ändra i bios nu . I windows gick jag från ca 32C till 25-28C. Men i MS Flight sim blev det värre . Varmare än innan. Fast i mitt bioshette det Asus performance enhancement 3.0. Beskrivningen så ungefär likadan ut iallafall.

Permalänk
Medlem

No toppar den bara på 253w vad jag kan se, alternativet kan nu vara att prova en bending correct frame eller liknande.

https://www.techpowerup.com/294092/thermalright-launches-bend...

Eller så är det nå annat som är boven, dålig kylpasta, felmonterad kylare eller nått, vad vet jag.
Osäker vad som är normalt med en 240 AIO och en 14700k

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

240mm radiator är lite på gränsen skulle jag säga. Tumregeln brukar vara 120mm/100w.
Just det där chassit har inte världens bästa luftflöde. Ett Lancool 216 eller liknande med 360mm radiator hade nog passat bättre.
Sen är det alltid en balans mellan prestanda, ljudnivå och estetik såklart

Jag hade börjat med att montera om kylaren om du inte redan gjort det. Du kan också testa ta bort frontpanelen och köra chassifläktarna på max för att se om ett chassi med bättre luftflöde hade hjälpt.

Permalänk
Skrivet av anden55:

240mm radiator är lite på gränsen skulle jag säga. Tumregeln brukar vara 120mm/100w.
Just det där chassit har inte världens bästa luftflöde. Ett Lancool 216 eller liknande med 360mm radiator hade nog passat bättre.
Sen är det alltid en balans mellan prestanda, ljudnivå och estetik såklart

Jag hade börjat med att montera om kylaren om du inte redan gjort det. Du kan också testa ta bort frontpanelen och köra chassifläktarna på max för att se om ett chassi med bättre luftflöde hade hjälpt.

Fronten är moddad på chassit med mesh så luftflödet är väl inte sämre än meshify eller övriga tror jag. Monteringen av cpu bör ju vara bra då den ligger under 28-30C i win11. Grafikkortet ligger på 65C stabilt under max i MSFSim. Så jag funderar på att undervolta. Problemet är att jag är helt novis med inställningar i bios för spänning/ström.

Jag har uppdaterat bios till senaste så "tweakers paradise" finns. Jag har sett att vissa ändrar microcode till x104 men efter det har jag ingen aning.

Permalänk
Medlem

Hur är hastigheten på pumpen och fläktarna när du spelar?
Asus performance enhancement 3.0 står denna på Enabled eller Disabled?
Performance core ratio, är denna på Auto, Sync all cores eller på By core usage ?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Hur är hastigheten på pumpen och fläktarna när du spelar?
Asus performance enhancement 3.0 står denna på Enabled eller Disabled?
Performance core ratio, är denna på Auto, Sync all cores eller på By core usage ?

Pumpen på max även i windows (by default av mb) .Fläktrpm (se bild fan1 baksida fan 2 och 3 framsida)
Asus per. enh. på enabled. Testade disabled utan framgång.
Core ratio är på auto.
Temperaturerna ser lite bättre ut idag . Blir jag nojjig av röda siffror i HWinfo kanske. Får jag räkna med att den throttlar nån millisekund då och då i ett vad jag tror är ett krävande spel som MSFS i ultra (= . Men jag vill nog testa att undervolta cpu. För mitt grafikkort väger väl upp en del i spel , eller?

core ratio
Permalänk

Här är stresstest med Cinebench multithread. Vet inte om det är bra (33,1k) Tänkte att nån som kan volt mm kan utläsa nåt

Permalänk
Medlem

Testa att flytta AIO till fronten om det går, gör ett par grader minst på CPUn om jag minns rätt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

Här är stresstest med Cinebench multithread. Vet inte om det är bra (33,1k) Tänkte att nån som kan volt mm kan utläsa nåt

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja du har på tok för hög spänning på cpun, har för mig 1,35 Volt är standard, du har i vissa tester varit uppe på 1,55V och i senaste 1,49V.

Med största sannolikhet så är det Asus performance enhancement 3.0 som spökar för dig (kanske i kombination med något mer), prova igen att inaktivera den funktionen och ställ effekt nivåerna manuellt PL1 till 125 watt och PL2 till 253 watt, sen in och kör cinnebench och håll koll på spänningen.

Sen tyvärr så är intel extremt efter när det kommer till energieffektivitet i kraftigare laster, så deras cpuer kommer gå väldigt varmt och med en väldigt hög effekt! Men samtidigt så är dom där tempraturerna på tok för höga.

Edit: angående resultatet så är det ett tydligt täcken på att cpun throttlar på grund av tempratur då du med performance enhancement 3.0 ligger runt 1000 poäng under vad cpun borde ge med intels stock inställningar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Sitter faktiskt med samma processor och problem men min toppar 85 med en 240mm AIO från EK vilket jag tycker är på tok för högt som jag kör på min Z790P Prime från Asus. Har ingen OC aktiv
Fick faktiskt hem min contact-frame idag som jag ska montera för att se om det hjälper något

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Köp en Contact Frame så du är säker på att kylaren får ordentlig kontakt med CPU:n. Då sänker du tempen några grader. Finns risk för att man böjer CPU:n annars.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Håller med de som reagerar på Volt-värdena. Jag hade samma problem med min i7 8700 kombinerat med ASUS-moderkort. Kommer inte ihåg exakt men i mitt fall lät moderkortet CPU få uppåt 1,45V. Fick stänga av bland annat MCE och kanske även manuellt ställa ner den till 1,25V. Alla problem försvann och peak temp sjönk med 15-20 grader.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Köp en Contact Frame så du är säker på att kylaren får ordentlig kontakt med CPU:n. Då sänker du tempen några grader. Finns risk för att man böjer CPU:n annars.

Fick med en i lådan. Annars hade jag inte fått dit den.
"The Liquid Freezer III 240 Black is one of the first coolers on the market to include a dedicated contact frame specifically designed for Intel Alder Lake, Raptor Lake, and Raptor Lake Refresh CPUs."

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Håller med de som reagerar på Volt-värdena. Jag hade samma problem med min i7 8700 kombinerat med ASUS-moderkort. Kommer inte ihåg exakt men i mitt fall lät moderkortet CPU få uppåt 1,45V. Fick stänga av bland annat MCE och kanske även manuellt ställa ner den till 1,25V. Alla problem försvann och peak temp sjönk med 15-20 grader.

Ja. Men när man inte vet hur och vilka program man ska använda så är det svårt. Vet inte ens var man ska börja . För det är väl "undervolting" du menar?

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja du har på tok för hög spänning på cpun, har för mig 1,35 Volt är standard, du har i vissa tester varit uppe på 1,55V och i senaste 1,49V.

Med största sannolikhet så är det Asus performance enhancement 3.0 som spökar för dig (kanske i kombination med något mer), prova igen att inaktivera den funktionen och ställ effekt nivåerna manuellt PL1 till 125 watt och PL2 till 253 watt, sen in och kör cinnebench och håll koll på spänningen.

Sen tyvärr så är intel extremt efter när det kommer till energieffektivitet i kraftigare laster, så deras cpuer kommer gå väldigt varmt och med en väldigt hög effekt! Men samtidigt så är dom där tempraturerna på tok för höga.

Edit: angående resultatet så är det ett tydligt täcken på att cpun throttlar på grund av tempratur då du med performance enhancement 3.0 ligger runt 1000 poäng under vad cpun borde ge med intels stock inställningar.

Är det Vcore du menar när du skriver att cpu varit uppe i 1.55V?

Permalänk

Jag är tacksam för all hjälp jag får. Ni är grymma . Kanske jag får bukt på burken snart om jag kommer på hur man undervoltar på bästa sätt. (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

Fick med en i lådan. Annars hade jag inte fått dit den.
"The Liquid Freezer III 240 Black is one of the first coolers on the market to include a dedicated contact frame specifically designed for Intel Alder Lake, Raptor Lake, and Raptor Lake Refresh CPUs."

Fan vad sweet ändå att dom skickar med! Toppen!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta skärmdumpar på AI tweaker meny samt Tweakers paradise?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du möjlighet att ta skärmdumpar på AI tweaker meny samt Tweakers paradise?

Ja . Gjorde precis ett cinebench med pl1 och pl2 på 253W fast resultatet blev likadant eller sämre.Men ska gå in i bios nu och plåta. BRB

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du möjlighet att ta skärmdumpar på AI tweaker meny samt Tweakers paradise?