Hur ska man skriva i htaccess hos hosten Inleed för att domänen ska fortsätta visas istället för att ändras om när den går in på en annan domän?

Permalänk
Medlem

Hur ska man skriva i htaccess hos hosten Inleed för att domänen ska fortsätta visas istället för att ändras om när den går in på en annan domän?

Hej.

Jag har en .com domän hos namecheap. Låt oss kalla den för Sweclockers1.com, den är nu forwarded till Sweclockers2.com

Det jag vill göra i htaccess hos domänen sweclockers2.com. Det är att när jag skriver sweclockers1.com som då går till domänen sweclockers2.com. Då vill jag att det fortsätter stå Sweclockers1.com i webbläsaren, men det verkar vara omöjligt efter alla försök som jag har gjort idag, då jag får meddelande forbidden hela tiden. Har försökt med rewriterule för HTTP, URL, osv men det har inte funkat.

Har ni något trick som gör att det fortsätter stå sweclockers1.com när går över till sweclockers2.com?

I annat fall får jag flytta över domänen till dem?

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt sker forwardingen på 1? Och hur hostas de två separata domänerna?
Är målet att båda domänerna ska finnas kvar, och visa samma innehåll, trots olika adresser?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

På vilket sätt sker forwardingen på 1? Och hur hostas de två separata domänerna?
Är målet att båda domänerna ska finnas kvar, och visa samma innehåll, trots olika adresser?

Målet är att när jag skriver 1, då visar den innehållet(hemsidan) från 2an, men sweclockers1.com visas i webbläsaren URL istället för sweclockers2.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Målet är att när jag skriver 1, då visar den innehållet(hemsidan) från 2an, men sweclockers1.com visas i webbläsaren URL istället för sweclockers2.com

Jo, så långt är jag med, men vad är 2an till för då? Är målet är att ha båda kvar med samma innehåll men olika adresser alltså?
För annars låter det ju lättast att flytta innehållet från 2 till 1.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så du vill typ visa www.swedbank.se fast du är på www.scam.se?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Detta har inget med .htaccess-filer att göra.

Det du behöver göra är att lägga till en ny domän eller ett nytt domänalias till ditt webbhotell. Hur du gör det varierar från webbhotell till webbhotell, hos vissa är det gratis, hos andra kostar det pengar. Du får höra av dig till ditt webbhotell-leverantör om att du vill knyta en ny befintlig domän till ditt webbhotell, eller läsa dig till det på deras supportsidor. Berättar du vilken leverantör du har kanske du kan få mer specifik hjälp här.

Nästa steg är att peka om din domän, så att den går mot det nya webbhotellet. Det finns i princip två sätt du kan göra på:

1. Du kan peka om dina A-postar från sweclockers2.com och www.sweclockers2.se så att de istället pekar på ditt webbhotells IP-adress.
2. Du kan peka om hela din domäns namnservrar så du har de på samma webbhotell som sweclockers1.com. (Förmodligen enklast i längden, men tänk på att om du har andra tjänster kopplade till sweclockers1.com så behöver du flytta över de relevanta posterna.

Väljer du 1 så behöver du göra det hos din domän-registrar, där du köpte domänen. Väljer du 2 behöver du göra det hos den DNS-leverantör för din domän. Registrar och DNS-leverantör kan vara samma, men är inte nödvändigtvis det.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta en gång i tiden med HTACCESS. När jag skrev in sweclockers1.com(som då är forwareded till Swe2) då går den till swe2 servern men fortsätter att visa sweclockers1.com domänen i webbläsaren.

Jag flyttar domänen istället från namecheap till inleed det blir enklast tror jag.