Försöker återskapa filer från gamla system, vilket ger problem med rättigheter.

Permalänk
Medlem

Försöker återskapa filer från gamla system, vilket ger problem med rättigheter.

Har ett klurigt problem där jag försöker återskapa gamla komprimeringar, där filrättigheterna av någon anledning blir 0600 (rw- --- ---) på allt som tas fram.

Detta gör att det är hela tiden krävs administrativa lösenord för varje fil/mapp som ska tas in till en annan användare.

Sätter man chmod så sätts det på alla mappar / filer, men eftersom det bara är mappar som ska X-flagga (755) och filer ska vara utan X-flagga så går det inte om man inte manuellt sätter det på varje enskilt objekt. Nu pratar vi om över hundra tusen kataloger. och ser ingen flagga på chmod som enbart tar filer / kataloger.

Antar att man behöver köra något skript här.

Disken som berörs ägs av root:root och är monterad i fstab med flaggorna defaults,x-gvfs-show

rättigheterna på diskens rootkatalog är 777 (rwxrwxrwx) och katalogerna på disken ägs av mig eller root mitt konto har givetvis sudo-behörighet.

Jag funderar även på om disken / kataloger behöver en annan rättighet för att korrekt bli tillgänglig av andra användare.

x-gvfs-show gör enbart att disken dyker upp som ikon i filhanterare och på skrivbordet.
defaults är samma flagga som andra diskar fick när systemet installerades.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Du kan använda stort X i parametern till chmod för att specificera att du vill sätta x för kataloger, men inte för filer.

chmod -R u+rwX,g+rwX,o+rwX /dir

Visa signatur

Olof Lagerkvist
LTR Data
Programutveckling inom systemadministration, recovery, drivrutiner, forensics m m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof Lagerkvist:

Du kan använda stort X i parametern till chmod för att specificera att du vill sätta x för kataloger, men inte för filer.

chmod -R u+rwX,g+rwX,o+rwX /dir

Se där, simple as that!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon