Windows 10: Störande "frågeformulär" vid inloggning

Permalänk

Windows 10: Störande "frågeformulär" vid inloggning

När jag loggar in på Windows 10, med kanske några månaders mellanrum kommer det upp ett irriterande "formulär", blå bakgrund, det finns ingenting annat på skärmen. Som tur är kommer jag åt Taskman med CTRL+Alt+Delete.
Formuläret verkar handla om mitt konto på Microsoft, men allt jag har där fungerar som det ska
Jag hittar till sist en fil som heter "WWAHOST.EXE" och jag skulle tro att om jag kunde hitta ett sätt att radera den filen permanent så skulle det här problemet vara borta en gång för alla. Frågan är bara hur man gör? Felsäkert läge? Eller kan man använda en USB-sticka med Linux och som "root" ta bort med den? Filen verkar inte gå att ta bort trots att jag avslutat processen (vilket gjorde att jag kom in i systemet) och trots att jag har administrativa rättigheter med kommandoprompten.
Det verkar som att "Explorer" triggar igång det här om det körs innan inloggning. Om det finns något i Scheduler man kan ta bort vore det ett sätt. Men bäst vore att ta bort filen. Varför går inte det?

Tilläggas bör inom parentes:
Fösta gången jag såg detta var på min gamla dator när dess hårddisk hade börjat rasa så jag ser detta "meddelande" som något dåligt eller åtminstоne störande, även om det inte har med saken att göra. Och man har ju sett hur "ransomware" låser ner allt med hotande meddelanden. Varför skulle inte phishing-attacker kunna göra nåt liknande? Med tanke på den möjligheten borde microsoft ta bort dessa dumheter.