Behöver hjälp med skillnad mellan olika Thinkpads

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med skillnad mellan olika Thinkpads

Jag tänkte köpa en (begagnad) Thinkpad.
Kan någon ge en snabb sammanfattning vad det är för skillnad på alla modellbeteckningar, alt. länka till någon sida som förklarar?
Jag är lite intresserad av en X1 Carbon, men förstår inte skillnaden mellan E, L, P, T, X, X1, Z?
Förklara så en idiot förstår, jag HAR googlat och förstår ändå ingenting.

Permalänk
Permalänk
Medlem

T är den vanliga, ursprungliga, Thinkpad.

P har kraftfullare processor/grafik.

X är lättviktsversioner, väger mindre och är tunnare.
X1 Carbon är ännu lättare/tunnare.

L är en billigare thinkpad.

E är budgetvarianten.

Z har AMD-processor (det finns andra thinkpads med Amd, så det kanske är bättre att säga att Z inte är Intel).

Thinkbook och Ideapad är andra serier som inte har med thinkpad att göra.

Yoga är en egen Lenovoserie som låter en öppna skärmen upp till 360 grader, bra om man vill ställa den på ett bord och titta på video.
Thinkpad Yoga är en thinkpad med yoga-teknik, man kan öppna skärmen 360 grader.

Har jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll? Det handlar bara om ännu ett korkat företag som vill segmentera sin produktflora på ett sätt som kunderna garanterat inte förstår och som de antagligen inte själva klarar av att hålla konsekvent och förstå.

I slutändan behöver du ändå läsa recensioner och ha koll på ingående komponenter om du ska göra ett informerat köp. Ljudnivå, Linuxkompabilitet och ungefärlig prestanda kontra pris brukar vara parametrarna jag går på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Har jag förstått rätt?

Tycker det mesta ser rätt ut, bortsett från att Yoga inte alltid är en 2-in-1 dator längre i Ideapad-familjen.

Undrar däremot varför du väljer Lenovo framför business- modellerna från Dell eller HP?

Bortsett från just X1 Carbon, så tycker jag att merparten av dagens Thinkpads är rent skräp som bärbara datorer. De är främst gjorda för att sitta fastdockade 24/7 och lätta att byta ut av IT-supporen när (inte om) de börjar krångla.

Ett tips är att kolla modellerna på http://notebookcheck.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vad spelar det för roll? Det handlar bara om ännu ett korkat företag som vill segmentera sin produktflora på ett sätt som kunderna garanterat inte förstår.

Vänd på det: nämn ett företag som inte segmenterar sin produktflora?
Kan du det ska jag ta mig en allvarlig titt på de datorerna.

Skrivet av KAD:

I slutändan behöver du ändå läsa recensioner och ha koll på ingående komponenter om du ska göra ett informerat köp. Ljudnivå, Linuxkompabilitet och ungefärlig prestanda kontra pris brukar vara parametrarna jag går på.

Precis så!
Då har jag kommit fram till att Thinkpad och Dell håller förhållandevis hög kvalitet och brukar gå att köra Linux på.
Däremot tycker jag bättre om Thinkpads tangentbord, så jag föredrar dem framför Dell.

När det gäller pris/prestanda är begagnat/refurbished oslagbart.
En ny Thinkpad brukar ligga i spannet 20000-30000 kr, en begagnad i spannet 3000-9000 kr. Är den Refurbished får jag 1 års garanti, vilket är ett tecken på att det är hög kvalitet.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker det mesta ser rätt ut, bortsett från att Yoga inte alltid är en 2-in-1 dator längre i Ideapad-familjen.

Undrar däremot varför du väljer Lenovo framför business- modellerna från Dell eller HP?

Jag brukar titta på Lenovo och Dell.
Jag har fått tag på ett par måndagsex från Hp, så jag försöker undvika dem.
Jag tycker bättre om Lenovos tangentbord, så jag väljer hellre dem framför Dell.

Skrivet av walkir:

Bortsett från just X1 Carbon, så tycker jag att merparten av dagens Thinkpads är rent skräp som bärbara datorer.

Det är inte helt utan anledning som det är X1 Carbon jag tittar på.

Skrivet av walkir:

Ett tips är att kolla modellerna på http://notebookcheck.com

Den sajten var ny för mig, ska ta mig en koll.
Annars brukar jag kolla
https://linux-hardware.org/
Då jag kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag brukar titta på Lenovo och Dell.
...
Då jag kör Linux.

Jo, både Dell och Lenovo brukar ha utmärkt stöd för Linux. Har själv en Dell XPS 13 Developer Edition från 2019 som kom med Ubuntu förinstallerat (vägrar ge pengar till Microsoft i onödan).

Håller med dig ang. tangentborden, där tyvärr många tillverkare numera verkar glömma/ta bort vissa fysiska tangenter.

Vet att både Lenovo X1 och Dell XPS ett tag tog bort både F-tangenter och ESC-knappen, där just Dell XPS Plus (fortfarande?) är lite av ett stolpskott.

Hos HP har jag främst fastnat för Spectre och Envy-modellerna och tycker att deras EliteBooks/ZBooks är lite överreklamerade.

Tack för tipset av linux-hardware.org!