Hur skall jag tänka nu när jag behöver uppgradera min infrastruktur hemma?

Permalänk
Medlem

Hur skall jag tänka nu när jag behöver uppgradera min infrastruktur hemma?

Hej

Min nuvarande infrastruktur är enligt följande:

  1. En Filserver. Moderkort Supermicro A2SDI-8C-HLN4F-B, med en Atom processor (inget Quick Sync/iGPU).

  2. En bladserver som i huvudsak kör docker. Processor Intel Xeon E31230. Ingen quick sync.

Mina problem är:

  1. Lagringsutrymmet är slut i min filserver.

  2. Filservern förbrukar sannolikt en hel del kraft.

  3. Jag använder filservern i realitet som mest 50 minuter varje dag.

  4. Min bladserver förbrukar den också en hel del kraftt.

Tidigare i vår gick jag i tankarna om att helt ändra infrastrukturen till en (1) maskin som gör allt. Så jag köpte mig ett Asrock Challenger Intel Arc A380 ITX 6GB OC GDDR6 (A380 CLI 6GO) så jag skulle kunne njuta av 4K HDR och transcoding. Men den har blivit liggande på hyllan, mest för att det är svårt att hitta komponenter till ett rimligt pris och ECC minnen och antal sata-portar osv. Men framförallt för att jag har insett att jag använder sakerna så lite varje dag.

Som kuriosa så köpte jag mitt Supermicro moderkort 2018 för 4300 kr nytt. Nu verkar mullet sälja samma kort för 6200 kr.

Men nu funderar jag på att:

  • Behålla filservern

  • Köpa nya dikskar

  • Byta ut bladservern till en sån där minidator med Quick Sync.

  • Sälja grafikkortet.

  • Köra DAS till minidatorn och synca innehållet till filservern när det behövs.

Med minidator och en DAS (kan använda 2 eller 4 av de gamla diskarna tänker jag, så kan jag sälja 6 eller 4 diskar), då kan jag ju transcoda och köra alla mina docker containers jag behöver. Det är bara jag som använder sakerna i hemmet, resten av familjen är helt ointresserade. Det är inga tunga saker jag gör heller. Det tyngsta skulle vara kolla lite film.

Det hade vart nice med 10GBE eller 2.5GBE mellan minidator och NAS.

Vad säger experterna?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?