Gamingskärm - ultrawide eller inte?

Permalänk
Medlem

Gamingskärm - ultrawide eller inte?

Har precis plockat ihop delar till en gamingdator (ej byggd ännu) och det är nu bara skärmen som återstår.

Hade från början tänkt mig en lite enklare gamingdator och en 1080p-skärm. Men ni vet hur det är när man börjar… lite mer, lite till, liiiite bättre… 😁 Så det slutade med en hyfsad burk med ett 4070 Ti så nu siktar jag på att spela i QHD. Men det finns ju även ultrawide-skärmar, WQHD eller vad det heter…

Vilket ger bäst upplevelse för gaming? QHD eller WQHD tycker ni? Hur stor impact på prestanda ger den högre upplösningen, orkar ett 4070 Ti maxa alla inställningar i 3440x1440 eller blir det svettigt? Vill gärna kunna köra RT också.

Tänker mig en skärm runt 34”, helst inte över 5000 kronor, får man en bra WQHD för det priset?

Permalänk

bumpar denna tråd, behöver också lite råd kring skärmar!

Permalänk
Medlem

Började köra Ultrawide för ett par år sedan och det är så jävla nice, äldra spel osv kan man behöva mods till ibland men värt det helt klart.

Kör just nu denna, bästa skärm jag haft.

https://www.webhallen.com/se/product/355474-Samsung-Odyssey-G...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör ultrawide men det fanns inte mycket val med de spes när jag köpte. Hade nog stannat på 16:9 eller 16:10.

Du får nog en WQHD men osäker vad för kvalite du får för 5000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gick från 27" till 34" , köpte en beg här på marknaden och ångrar mig inte en sekund , sjukt najs att spela på , gick från 165hz till 120hz tyvärr men märker ingen direkt skillnad faktiskt.

För 5000 och neråt får du nog välja en med VA-panel.

Lycka till

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

En G8 är över min budget tyvärr. 🫣 Men exempelvis Samsung Odyssey G5 34” ryms i min budget. Skulle ni satsa på en sån eller en vanlig QHD? Man förlorar ju på höjden det man vinner i bredd, samtidigt som det är dyrare.

Och blir det mycket mer tungdrivet med den högre upplösningen som kommer med en WQHD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

En G8 är över min budget tyvärr. 🫣 Men exempelvis Samsung Odyssey G5 34” ryms i min budget. Skulle ni satsa på en sån eller en vanlig QHD? Man förlorar ju på höjden det man vinner i bredd, samtidigt som det är dyrare.

Och blir det mycket mer tungdrivet med den högre upplösningen som kommer med en WQHD?

Jag har ett 4070ti super och märkte inte många förlorade fps i helldivers 2 (kollade fps-mätare). Det var dock det enda spel jag testade med båda skärmarna.

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 34'' Odyssey G8 OLED för ett par månader sen. Riktigt nöjd med spelandet MEN smart funktionerna som HBO, netflix osv är jag inte riktigt lika nöjd med. Inte heller youtube i chrome eller videos överlag då det är massiva blackbars på sidorna också blir skärmstorleken i princip 24". Köp hellre en 16:9 skärm om du fråga mig

Permalänk

Jag instämmer också i tidigare kommentarer. Jag hade en 27” innan jag skaffade min 34” ultrawide, mycket nöjd med det

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem

Jag är väl antingen inte så kräsen eller så är det åldern, eller kanske avstånd till skärmen, men jag tycker 1440p 16:9 på 32'' är perfekt.

Permalänk
Medlem

Kör med min LG skärm sen release och ett 2080 Ti. Märker nog i nyare titlar utan DLSS att det blir tungt men kompisen med ett 3080 har inga problem. Tror du kommer klara dig bra med ett 4070 Ti. Speciellt om du spelar med DLSS Balanced eller Quality.

Jag är supernöjd, skulle endast undvika 21:9 om du tänkt en karriär inom streaming.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Ultrawide för ca 1.5 år sedan. Bästa uppgraderingen på länge och som verkligen gjorde skillnad. Inte bara formatet utan hela spelkänslan fick ett rejält uppsving.

Gick från 24" 16:9 VA panel till en 34" 21:9 QD-OLED (AW3423DW).
En otrolig skärm på många sätt och den bästa jag haft. HDR-material på den är helt otroligt. Speciellt om spelet har bra implementering.
Skall du ta klivet till 21:9 Ultrawide så välj samtidigt OLED är min rekommendation.

Permalänk
Medlem

WQHD är ju 33% fler pixlar än QHD, hur men mycket mer minne det kräver varierar ju från spel till spel så svårt att säga om det pushar dig över någon gräns. Men som tumregel kan man säga att om du är GPU-flaskhalsad så blir det ca 33% sämre prestanda i ultrawide (är det cpun som flaskar så kan det vara så att det inte blir någon prestandaskillnad alls såklart).

Jag själv går lite mot strömmen här i tråden och säger "kanske" på om ultrawide är ett bra val. Jag körde 21:9 1440p i typ ett år innan jag gick tillbaka till 16:9. Spel var gött men det var själva windows-upplevelsen och att jobba på den som var sjukt o-nice.

21:9 är inte brett nog att byta bort två vanliga 16:9 skärmar, men det är brett nog att det blir ergonomiskt omöjligt att ha en extra skärm bredvid som man faktiskt jobbar på (alltså inte bara har som discord/spotify/trash).
Så om du är van vid att köra en multimonitor setup säger jag skippa helt 21:9, men om inte så kör hårt!

Permalänk
Medlem

Ultrawide: Bra för produktivitet och ha mycket fönster uppe. Dock jobbigt i längden och distraherande att hålla koll på alla fönster.
4k 42": Bra för allt, mycket immersive att spela på. Jobbigt att sitta nära. Text blir liten och windows inbyggda skalning fungerar inte smärtfritt med alla applikationer.
27"/32": Sweetspot skulle jag vilja påstå.

Saker som är riktigt trevligt på en bildskärm är +200hz, oled och HDR.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Samsung ultrawide 49tum 144hz. Kommer aldrig mer kunna sitta på en vanlig skärm. Once you go wide you will go ultrawide sanna mina ord. Sen spel som inte stödjer ultrabrett finns det lösningar till och väldigt enkelt att fixa. Finns program som är gratis mm som löser det åt en och har till idag inte spelat något som inte gått få över hela skärmen.

Permalänk
Snusfri

Testade en 34" UW och det var absolut inget för mig.
På tok för låg upplösning för mig (3440x1440), gick från en 40" 3840x2160 för att jag ville testa en mer "gaming-inriktad" skärm och den åkte tillbaka med vändande post (samma dag).

Behöll min 40" skärm ett tag innan jag för ca 1 år sedan uppgraderade till en LG OLED C2 42" och kommer aldrig någonsin att byta från OLED känns det som.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja byta, kan inte vara hälsosamt att hela tiden ha huvudet liiiite vridet år vänster i typ 10 år

Permalänk
Medlem

21:9 är underbart. kört med det i 8 år nu. Finns 0 chans att jag går tillbaka till 16:9.
underbart för både spel och film!

Permalänk
Medlem

Två skärmar setup är jag beroende av. Tror nog jag hade saknat det om jag valde en enda skärm som är bred.

Permalänk
Medlem

Snart ett år med min LG oled 45" curved - så otroligt nöjd!
Jag kommer ifrån en tonår och tidigt vuxenliv där jag fått nöja mig med att använda datorn från soffan med TV'n som bildskärm. Kommer senast från en 65" oled där jag satt ca 2,5m ifrån.

Numera har jag äntligen fått ta steget mot ett renodlat skrivbord, och letade länge efter en bildskärm som ger den där nära och omslutande upplevelsen. Må vara en impopulär åsikt, men jag har aldrig förstått nöjet att spela på t.ex. en 27" skärm, kan knappast finnas någon inlevelse i det?

Jag tycker att LG's 45" har fått oförtjänt mycket kritik att vara både ljussvag och lågupplöst, jag kan inte hålla med om något av det. Hypen kring skärmen dog nästintill direkt på internet när skärmen hade lanserats, kanske berodde det på dess höga prislapp.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så "try before you buy". Ultrawide masterrace är INTE för alla. Det är väldigt konstigt för ögonen i början, varje gång jag tittar på en vanlig icke-böjd skärm större än 30" känns det konstigt, nästan som man blir snurrig. Eftersom hjärnan nu är van vid ultrawide.

Det är framför allt för produktivitet (arbetsyta). Det är okej för spel med, man man måste sitta ganska nära för att få "upplevelsen" eftersom även en 50" ultrawide egentligen är ganska liten på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Snart ett år med min LG oled 45" curved - så otroligt nöjd!
Jag kommer ifrån en tonår och tidigt vuxenliv där jag fått nöja mig med att använda datorn från soffan med TV'n som bildskärm. Kommer senast från en 65" oled där jag satt ca 2,5m ifrån.

<Uppladdad bildlänk>

Numera har jag äntligen fått ta steget mot ett renodlat skrivbord, och letade länge efter en bildskärm som ger den där nära och omslutande upplevelsen. Må vara en impopulär åsikt, men jag har aldrig förstått nöjet att spela på t.ex. en 27" skärm, kan knappast finnas någon inlevelse i det?

Jag tycker att LG's 45" har fått oförtjänt mycket kritik att vara både ljussvag och lågupplöst, jag kan inte hålla med om något av det. Hypen kring skärmen dog nästintill direkt på internet när skärmen hade lanserats, kanske berodde det på dess höga prislapp.

Jag har i förskaffat samma skärm. Kunde inte låta bli när Elgiganten sålde ut dem under 10k.

Gick från två st 24" till denna, natt och dag. Kan hålla med att pixeltätheten inte är den bästa men det är inget jag stör mig på då jag spelar mest.

Text kan se lite tråkig ut eftersom ClearType inte har stöd för pixelmatrisen. Det blir så kallad fringing.
För att motverka detta kan man ladda hem Better ClearType Tuner och köra Antialiasing med Grayscale.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Jag har i förskaffat samma skärm. Kunde inte låta bli när Elgiganten sålde ut dem under 10k.

Gick från två st 24" till denna, natt och dag. Kan hålla med att pixeltätheten inte är den bästa men det är inget jag stör mig på då jag spelar mest.

Text kan se lite tråkig ut eftersom ClearType inte har stöd för pixelmatrisen. Det blir så kallad fringing.
För att motverka detta kan man ladda hem Better ClearType Tuner och köra Antialiasing med Grayscale.

Får testa det, appliceras det på all text?
För övrigt ett kap för 10k!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

Tänker mig en skärm runt 34”

Det är väldigt viktigt att komma ihåg att pga tum " beräkningen på skärmar så är en 34" 21:9 samma höjd som en 27" 16:9. (Fast då bredare)
Dvs om du är redan van med 27" widescreen så vill du minst ha en 34" ultrawide.

https://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-27-inch-21x9

https://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-34-inch-21x9

I övrigt tycker jag att ultrawide fungerar bra och har använt det i ca 7-9 år nu.
Om du är en person som spelar samma spel hela tiden kan det vara bra att kolla upp hur stödet är där. T.ex vissa Blizzard spel stödjer inte det. Men i överlag stödjer många spel det.

Permalänk
Medlem

Körde 34" 21:9 länge och älskade det, men villa ha större skärm och just då var 42" 4K 16:9 OLED det bästa valet för mig, kör de flesta spel i 3840x1600 för att få UW feeling. Nästa skärm blir ultrawide igen tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 38" UW som är sjukt nice att spela på, om man har kraft att driva spelen i 3840 x 1600. Det ända som stör mig är när man jobbar och ska dela skärm, då är det lite krångligare (speciellt att köra en powerpoint). Men det funkar ändå ganska bra.

För enbart gaming är det alltså fantastiskt. Jag tycker att man vänjer sig snabbt vid UW, även om det känns lite konstigt i början.

EDIT: Tipsar också om att använda "PowerToys/FancyZones", använder det hela hela tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Får testa det, appliceras det på all text?
För övrigt ett kap för 10k!

Ja typ. Vissa appar blir utan antialiasing av någon anledning. Skulle jag gissa är de beroende av ClearType. Texten är skarp men kantigare/pixlig. Det finns en annan metod med MacType men jag har för mig att den betedde sig likadant.

Förövrigt ser det bra ut i Windows, webbläsare och appar som Discord, Steam osv men tappar antialiasing i Orca Slicer och APO Equalizer vad jag har sett hittills.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

WQHD är ju 33% fler pixlar än QHD, hur men mycket mer minne det kräver varierar ju från spel till spel så svårt att säga om det pushar dig över någon gräns. Men som tumregel kan man säga att om du är GPU-flaskhalsad så blir det ca 33% sämre prestanda i ultrawide (är det cpun som flaskar så kan det vara så att det inte blir någon prestandaskillnad alls såklart).

Jag själv går lite mot strömmen här i tråden och säger "kanske" på om ultrawide är ett bra val. Jag körde 21:9 1440p i typ ett år innan jag gick tillbaka till 16:9. Spel var gött men det var själva windows-upplevelsen och att jobba på den som var sjukt o-nice.

21:9 är inte brett nog att byta bort två vanliga 16:9 skärmar, men det är brett nog att det blir ergonomiskt omöjligt att ha en extra skärm bredvid som man faktiskt jobbar på (alltså inte bara har som discord/spotify/trash).
Så om du är van vid att köra en multimonitor setup säger jag skippa helt 21:9, men om inte så kör hårt!

Min tanke exakt. Bytte till 1440p för drygt 10 år sedan. Hade som tanke att det blir "bättre än att köra 2st 1280x1024", men det var det inte. Väldigt långt därifrån.

Ska jag jobba och spela på samma rigg, ligger en setup med 3 skärmar närmare till hands. Men även med 3st 24" blir det *väldigt* brett. Eventuellt stående, då kanske... Funderar fortfarande.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Älskar min UW 32 tums skärm. Bästa jag har haft i skärmväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker att LG's 45" har fått oförtjänt mycket kritik att vara både ljussvag och lågupplöst, jag kan inte hålla med om något av det. Hypen kring skärmen dog nästintill direkt på internet när skärmen hade lanserats, kanske berodde det på dess höga prislapp.

Köpte en lika för ett par månader sedan på rea. Även om jag är sjukt nöjd så är den faktiskt lite ljussvag, hade inte skadat med lite mer. Däremot upplösningen är inget problem.