Programmeringspråket Basic fyller 60 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är ju väldigt anekdotisk och betyder inte så mycket egentligen. Jag växte upp i en mindre stad (15 000 invånare) i början av 90-talet, min mor var långtidssjukskriven och min far var metallarbetare. Vi hade "Hem PC" (d.v.s. sprillans nya datorer man betalar med bruttolöneavdrag) samt NES. De flesta hade åtminstone en konsol och väldigt många hade en ny PC.

Och det är ju det som är problemet med att utgå från att alla andra hade det som man själv hade. Att det sällan stämmer.

Om du vill ha fakta så är det enkelt att googla. Den mest populära enheten, c64, sålde i 100k ex. Hur många hushåll fanns det i Sverige då? Miljontals.

Och Hem PC kom efter 95 va?

Nä, håller med personen du citerade. Första hälften av 90-talet så var både dator o TV-sprel ovanligt. Sen blev det vanligare o vanligare för varje år som gick.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lärde oss Basic på gymnasiet i tidernas begynnelse.
Knackade spel på sin Ti-grafräknare.

Vill minnas att Texas-räknarna hade något sort månlandningsprogram som inte var så lätt att lyckas med. Minns att många var lite frustrerade när de försökte landa. HP-41C hade något sorts bilracing-spel som jag tänkte portera till BASIC och bättre skärm så man kunde se hela banan framför sig, men det blev aldrig av. Vi skrev en disassembler till PDP-11 istället. Då kunde vi redan i andra ring skaffa oss högre behörighet på systemet. Det lilla tricket gjorde vi om när VIC-64an var i ropet för att bättre förstå hur BASIC-tolken var konstruerad.

Permalänk
Medlem

Small Basic

En bra start för den som vill pröva Basic inklusive tutorials: Small Basic.
Koda online eller ladda ned en Windows klient. I Windows klienten kan koden till t.ex Tetris laddas ned enkelt genom att välja import och skriva Tetris.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett elegant språk för en mer civiliserad tid, inte en måsvinge eller semikolon så långt ögat når.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du vill ha fakta så är det enkelt att googla. Den mest populära enheten, c64, sålde i 100k ex. Hur många hushåll fanns det i Sverige då? Miljontals.

Och Hem PC kom efter 95 va?

Nä, håller med personen du citerade. Första hälften av 90-talet så var både dator o TV-sprel ovanligt. Sen blev det vanligare o vanligare för varje år som gick.

Om det är så enkelt att Googla kan du ju ange lite källor istället. Jag hittade nämligen inget för just Sverige.

Hur som helst var det förhållandevis vanligt i den grundskola jag gick. Vi sprang och köpte Doom när det kom ut, det var 93. Då fanns det Atari, Amiga, NES, Sega Megadrive och olika varianter av PC.. Olivetti och IBM är de jag minns.

Min poäng kvarstår. Anektdotiska upplever är just det.

Du har dock helt rätt i att Hem PC kom efter 95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nä, håller med personen du citerade. Första hälften av 90-talet så var både dator o TV-sprel ovanligt. Sen blev det vanligare o vanligare för varje år som gick.

Vad menar du med ovanligt? Mindre än 10% av hushållen? 25%?