Permalänk

Köpråd speldator budget ~ 13k

Mina damer och herrar!

Tiden är kommen för inköp av en ny speldator. Det var cirka 15 år sedan mitt senaste datorbygge och jag kan inget annat påstå än att det har hänt en hel del på dator-komponentmarknaden. Jag har i omgångar samlat kraft för att sätta mig in i vad de olika komponentbeteckningarna betyder för att få så mycket "bang for the buck" som möjligt trots min något snålt tilltagna speldator-budget.

Jag känner mig trygg i monteringsdelen av komponenterna men ber er med bättre vetande att bedöma sammanställningen av komponenterna nedan.

TACK på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på något i denna stil.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade kört på något i denna stil.

https://komponentkoll.se/bild/xbKmn.png

Intressant! Tack för ditt förslag! Jag ska kolla närmare på detta. GPU'n ser ut att ha fått bra omdöme - minst sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbygge2_0:

Intressant! Tack för ditt förslag! Jag ska kolla närmare på detta. GPU'n ser ut att ha fått bra omdöme - minst sagt!

Alternativt köra vidare på din PSU och välja ett billigare moderkort för att få med ett bättre grafikkort men jag vet inte om jag hade kört på en 15 år gammal PSU där garantitiden löpte ut för 10 år sedan i ett nytt bygge.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Alternativt köra vidare på din PSU och välja ett billigare moderkort för att få med ett bättre grafikkort men jag vet inte om jag hade kört på en 15 år gammal PSU där garantitiden löpte ut för 10 år sedan i ett nytt bygge.

https://komponentkoll.se/bild/mXGGK.png

Nja, jag tror att det bästa är att göra vad du indikerar - att köpa ett nytt. Mitt fungerar fortfarande men som du skriver så har den minst 15 år på nacken. Jag kommer troligen inte att köra högre grafik är 1080, så ditt första förslag ser lovande ut. Vad tror du om processorkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbygge2_0:

Nja, jag tror att det bästa är att göra vad du indikerar - att köpa ett nytt. Mitt fungerar fortfarande men som du skriver så har den minst 15 år på nacken. Jag kommer troligen inte att köra högre grafik är 1080, så ditt första förslag ser lovande ut. Vad tror du om processorkylare?

7600 inkluderar en kylare men annars ger Phantom Spirit 120 mest prestanda för pengarna just nu vad jag vet. Vet dock inte om den får plats i ditt chassi.