PSU EPS12v 2x4-pin till ATX12v 8-pin hjälp?

Permalänk

PSU EPS12v 2x4-pin till ATX12v 8-pin hjälp?

Hejsan!

Har knåpat ihop en burk med lite begagnade delar. Men har lite problem.

Cpu: intel i5 12400
Moder: ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4
Ram: 64gb ddr4 3200
PSU: Chieftec proton 1000w
GPU: 3060ti

Jag kopplade 24 pinnen men fick ingen boot/svart skärm även om alla fläktar snurrade, gpun också inkopplad givetvis (6 + 2 pin) och lyste. Både gpun och ramen har suttit i en annan burk så jag vet att de fungerar.

Saken är den att jag inte kopplat mobots 8 pin ATX12V då jag har 2 x 4-pin från PSU som är för korta för att nå fram men misstänker att det kan bli problematiskt då jag tror 2 x 4 uttaget på PSU är EPS12V. Det står iallafall så på specen på Chieftecs hemsida. Det står att nätaggregatet har 2 x 4 cpu EPS12V. Alltså inte ATX12V (vilket det står på mobot).
https://www.chieftec.eu/products-detail/160/PROTON_SERIES/223...

Kan jag förlänga dessa med
2 x Förlängning 4-pin ATX12V(P4) https://www.inet.se/produkt/8500562/forlangning-4-pin-atx12v-...

Har googlat i timtal men får inga riktiga svar. Vänder mig därför till er, proffsen.
Kan ni hjälpa en rådvillig?
En del säger att man absolut inte ska mixa dessa två medans andra säger att de är samma sak.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Leonberger:

Hejsan!

Har knåpat ihop en burk med lite begagnade delar. Men har lite problem.

Cpu: intel i5 12400
Moder: ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4
Ram: 64gb ddr4 3200
PSU: Chieftec proton 1000w
GPU: 3060ti

Jag kopplade 24 pinnen men fick ingen boot/svart skärm även om alla fläktar snurrade, gpun också inkopplad givetvis (6 + 2 pin) och lyste. Både gpun och ramen har suttit i en annan burk så jag vet att de fungerar.

Saken är den att jag inte kopplat mobots 8 pin ATX12V då jag har 2 x 4-pin från PSU som är för korta för att nå fram men misstänker att det kan bli problematiskt då jag tror 2 x 4 uttaget på PSU är EPS12V. Det står iallafall så på specen på Chieftecs hemsida. Det står att nätaggregatet har 2 x 4 cpu EPS12V. Alltså inte ATX12V (vilket det står på mobot).
https://www.chieftec.eu/products-detail/160/PROTON_SERIES/223...

Kan jag förlänga dessa med
2 x Förlängning 4-pin ATX12V(P4) https://www.inet.se/produkt/8500562/forlangning-4-pin-atx12v-...

Har googlat i timtal men får inga riktiga svar. Vänder mig därför till er, proffsen.
Kan ni hjälpa en rådvillig?
En del säger att man absolut inte ska mixa dessa två medans andra säger att de är samma sak.

EPS12V är samma kontakt som ATX12V i det här fallet. Du kan köpa den här förlängningen för ändamålet (du slår ihop de båda 4-pinskontakterna och kopplar in i adaptern). Datorn kommer inte att fungera utan att du kopplar in 8-pinskabeln i moderkortet.

Permalänk
Medlem

EPS12V är samma sak som ATX12V, fast 8-pin istället för 4-pin. Så både moderkort och nätagg brukar ha EPS12V nu för tiden för att kunna använda mer ström, men kontakten på nätaggen brukar oftast vara delbar i 4+4 för att även vara kompatibel med ATX12V.

Så det är med andra ord helt normalt. Men istället för att använda två 4-pin-kablar så kan du bara använda en 8-pin istället, enklare och billigare.

Permalänk
Skrivet av perost:

EPS12V är samma sak som ATX12V, fast 8-pin istället för 4-pin. Så både moderkort och nätagg brukar ha EPS12V nu för tiden för att kunna använda mer ström, men kontakten på nätaggen brukar oftast vara delbar i 4+4 för att även vara kompatibel med ATX12V.

Så det är med andra ord helt normalt. Men istället för att använda två 4-pin-kablar så kan du bara använda en 8-pin istället, enklare och billigare.

Tack!

Så det var därför skärmen var svart och ingen boot för att cpun inte fick ström?

Vad räcker inte 24-pins-kabeln egentligen.

Jag återkommer när jag testat att plugga in 8-pinnen via 2x4-pinnsen. Håll tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

Så det var därför skärmen var svart och ingen boot för att cpun inte fick ström?

Ja, datorn kommer inte boota utan den kabeln.

Skrivet av Leonberger:

Vad räcker inte 24-pins-kabeln egentligen.

24-pin har bara 2 st. 12V-pinnar, resten är 3.3V, 5V, -12V och diverse signaler. Det räcker inte till för en modern dator, och eftersom processorn oftast drar i särklass mest ström så löste man det genom att lägga till en 4/8-pin som tillägnas processorn medan 24-pin sköter resten.

Permalänk
Skrivet av perost:

EPS12V är samma sak som ATX12V, fast 8-pin istället för 4-pin. Så både moderkort och nätagg brukar ha EPS12V nu för tiden för att kunna använda mer ström, men kontakten på nätaggen brukar oftast vara delbar i 4+4 för att även vara kompatibel med ATX12V.

Så det är med andra ord helt normalt. Men istället för att använda två 4-pin-kablar så kan du bara använda en 8-pin istället, enklare och billigare.

Kan jag förresten råka steka alla komponenter om jag kopplar på något konstigt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

Kan jag förresten råka steka alla komponenter om jag kopplar på något konstigt sätt?

Kontakterna är nycklade så att det inte ska gå att koppla in dem fel, så det ska normalt inte gå utan att använda våld.

Ett viktigt undantag är modulära kablar till nätagg, där kontakterna på själva nätaggen inte är standardiserade trots att i stort sett alla använder samma typ av kontakter. Så använd aldrig kablar från ett nätagg till ett annat om du inte är 110% säker på att de är kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kontakterna är nycklade så att det inte ska gå att koppla in dem fel, så det ska normalt inte gå utan att använda våld.

Tyvärr fungerar inte nycklingen om man försöker montera an 6+2-pinnars PCIe-kontakt i en EPS12V. Det går utan att ta i. Designfel där...

Om du tittar noga så ser du att det inte finns någon del av nycklingen där PCIe-kontakten är "större" än EPS12V, utan det går alltid att koppla åt det hållet. Däremot inte tvärtom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Tyvärr fungerar inte nycklingen om man försöker montera an 6+2-pinnars PCIe-kontakt i en EPS12V. Det går utan att ta i. Designfel där...

<Uppladdad bildlänk>

Om du tittar noga så ser du att det inte finns någon del av nycklingen där PCIe-kontakten är "större" än EPS12V, utan det går alltid att koppla åt det hållet. Däremot inte tvärtom.

Ojoj... Blev rörigt igen...
Om nätaggregatets "cpu-portar" 2x4-pins är listade som EPS kan jag fortfarande koppla dem till moderkortets ATX12V 8-pin?

Ja det är modulärt. På själva nätaggregatet står det bara cpu och är 4-pin (x2). Och i speccen på denna sida https://www.chieftec.eu/products-detail/160/PROTON_SERIES/223...
Listas dessa som EPS.

Så nu blev jag lite förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

Ojoj... Blev rörigt igen...
Om nätaggregatets "cpu-portar" 2x4-pins är listade som EPS kan jag fortfarande koppla dem till moderkortets ATX12V 8-pin?

Ja. Det är om det står PCIE på dem som du absolut inte skall koppla dem till moderkortet.

Om du tittar noga på bilden jag lade upp så ser du att de fyra vänstra pinnarna på EPS12V är samma som de fyra i ATX12V.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Ja. Det är om det står PCIE på dem som du absolut inte skall koppla dem till moderkortet.

Om du tittar noga på bilden jag lade upp så ser du att de fyra vänstra pinnarna på EPS12V är samma som de fyra i ATX12V.

Får kolla när jag kommer hem...

Men det är 2 st 4-pins EPS är det bara att plugga in dem som en 8-pins ATX? Alltså via en adapter eftersom nycklingen inte tillåter 4-pin nr två...

Sorry för att jag är lite trög...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tyvärr fungerar inte nycklingen om man försöker montera an 6+2-pinnars PCIe-kontakt i en EPS12V. Det går utan att ta i. Designfel där...

<Uppladdad bildlänk>

Om du tittar noga så ser du att det inte finns någon del av nycklingen där PCIe-kontakten är "större" än EPS12V, utan det går alltid att koppla åt det hållet. Däremot inte tvärtom.

Den bilden är fel, pin 8 ska vara fyrkantig på en PCIe 8-pin. Däremot så antar jag att det går att koppla in en PCIe 6-pin i en EPS12V, men då reagerar man förhoppningsvis på att det är fel antal pinnar.

Permalänk

Så här ser 2 x 4-pinnarna ut. Rätt svårt att tyda vilken nyckel de har... Någon som är bättre på att tyda?
De kommer från porten märkt cpu på psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

<Uppladdad bildlänk>

Så här ser 2 x 4-pinnarna ut. Rätt svårt att tyda vilken nyckel de har... Någon som är bättre på att tyda?
De kommer från porten märkt cpu på psu.

Du håller dem uppochner jämfört med bilden jag klistrade, men den som är till höger i bilden är ATX12V, dvs vänster halva av EPS12V. Den andra delen ser ut som om nycklingen är helt borta, dvs att alla fyra pinnarna har de där avkapade hörnena. Om de ser ut som om de skall sitta ihop och kommer från samma kontakt på PSUn så är det säkert rätt (och läs manualen för PSUn om du är osäker) men det ser lite udda ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Du håller dem uppochner jämfört med bilden jag klistrade, men den som är till höger i bilden är ATX12V, dvs vänster halva av EPS12V. Den andra delen ser ut som om nycklingen är helt borta, dvs att alla fyra pinnarna har de där avkapade hörnena. Om de ser ut som om de skall sitta ihop och kommer från samma kontakt på PSUn så är det säkert rätt (och läs manualen för PSUn om du är osäker) men det ser lite udda ut.

Japp klacken kommer vara överst när de sätts i moderkortet...

Det är beggat så har ingen manual. Tyvärr.

Om det är en ATX och en EPS följer de väl vad som ska in vart (strömmen alltså)? Ström och jord är linjerade med varandra helt enkelt.
Så här ser utfarterna ut:

Och kablarna sitter i högra cpu-utfarten i vad jag tolkar som EPS.

Permalänk

Vill bara säga att allt har fungerat bra. Tack för hjälpen!